Z każdym rokiem popularność zakupów online rośnie i sprawia, że wiodące firmy technologiczne cały czas pracują nad nowymi rozwiązaniami, które mają uczynić sektor e-commerce jeszcze bardziej intuicyjnym i przystępnym dla konsumentów. Poszukiwanie odpowiednich produktów oraz usług, sprawdzanie cen oraz czytanie opinii, czyli kolejne etapy zakupów w internecie, mogą być czasochłonne. Google Zakupy ma ten proces uczynić znacznie prostszym, szybszym i jeszcze bardziej intuicyjnym. Czym są kampanie zakupowe? Jak reklama produktowa wpływa na sprzedaż w sklepie internetowym?

Czym są kampanie zakupowe w Google Ads?

Kampania zakupowa w Google Ads to jedna z najskuteczniejszych metod reklamowania swoich produktów w sieci. Jest to specjalna forma reklamy, która umożliwia sklepom internetowym wyświetlać swoje produkty w wynikach wyszukiwania Google oraz na karcie Zakupy w Google i na stronach należących do partnerów sieci wyszukiwania. Tego typu kampanię można aktywować w systemie reklamowym Google Ads. Jest to świetna forma na wizualne zaprezentowanie oferty. Jeśli użytkownik kliknie w reklamę, to zostanie przeniesiony do sklepu i tam będzie mógł zrealizować swój zakup. Warto jeszcze dodać, że w sieci można spotkać się z różnymi nazwami kampanii zakupowej – Zakupy Google, Google Shopping, kampania produktowa PLA, Product Listing Ads. 

Konto w Google Merchant Center

Reklamy produktowe wykorzystują dane z pliku produktowego, który przesyła się do Google Merchant Center. Aby utworzyć i skonfigurować je, należy posiadać konto Google, czyli np. Gmail. Po założeniu konta trzeba wejść na stronę Google Merchant Center i kliknąć button „rozpocznij”. Następnym krokiem jest wypełnienie wszystkich danych oraz akceptacja warunków korzystania z usługi i weryfikacja witryny, którą można przeprowadzić na kilka sposobów. Weryfikację można pominąć, ale będzie to skutkować tym, że konto nie będzie aktywne. 

Jak przygotować feed produktowy?

Zdecydowana większość sklepów internetowych pozwala w prosty i szybki sposób eksportować feed produktowy do GMC. Jeśli jest taka możliwość, warto z niej skorzystać, bo ręczne przygotowywanie pliku jest czasochłonne. Aby dodać nowy plik produktowy do Google Merchant Center, konieczne jest kliknięcie przycisku z symbolem plusa, znajdującego się w zakładce Pliki danych. Po wykonaniu tej czynności wymagane jest przeprowadzenie konfiguracji ustawień tego pliku. Wybiera się kraj sprzedaży, język oraz zaznacza miejsce docelowe. Po przejściu dalej należy wybrać metodę przesyłania pliku do GMC. 

Jakie są metody przesyłania feedu do GMC?

Wgranie pliku z produktami do GMC wymaga przejścia kilku kroków. W pierwszym wybiera się kraj i nazwę feeda, a następnie metodę importu danych. Do wyboru są trzy opcje:

  • Google Sheets – informacje o produktach są przechowywane i automatycznie aktualizowane w arkuszu Google,
  • Scheduled fetches – zaplanowanie pobieranie umożliwia utworzenie harmonogramu przesyłania danych, dzięki temu Google będzie wykonywało tę czynność automatycznie i będzie na bieżąco aktualizować listę produktów,
  • Regular uploads – przechowywane na komputerze dane są automatycznie przesyłane na konto GMC,
  • Content API – jest to interfejs, który pozwala aplikacjom bezpośrednio współpracować z GMC.

Po wykonaniu wszystkich omówionych kroków, GMC sprawdza poprawność wgranego feeda. Czas zaciągnięcia produktów do konta może wahać się od kilku minut do kilku dni. Jest to zależne głównie od liczby produktów znajdujących się w sklepie internetowym. Odpowiednio przygotowany plik musi być zapisany w jednym z kilku wymaganych formatów – xml, gz, zip, bz2, txt. Bardzo istotne jest to, że sklep musi być zabezpieczony protokołem SSL, ponieważ w innym przypadku nie będzie możliwości prowadzenia kampanii produktowej bez odpowiedniej ochrony użytkowników.

Po tym, jak Google zaakceptuje przesłany plik produktowy, należy połączyć konto Google Ads z GMC. Wystarczy w panelu Adsowym wejść w zakładkę Połączone konta i powiązać je z Google Merchant Center. 

Kampania produktowa w Google Ads – jak ją uruchomić?

Po założeniu konta i przygotowaniu feeda produktowego czas zacząć uruchamiać kampanię reklamową. Zakupy Google są jedną z możliwości realizowania kampanii w Google. Stworzenie nowej reklamy nie jest trudne. Wystarczy zalogować się do panelu w Google Ads i przejść do tworzenia kreacji reklamowej. W następnym kroku wybiera się nową kampanię, jej cel oraz typ. Następnie podaje się konto GMC, które zostało wcześniej skonfigurowane i kraj, w którym będą sprzedawane produkty. Do tego momentu wszystkie ustawienia są takie same dla różnych rodzajów kampanii reklamowej. 

Należy pamiętać, że dokonanego wyboru nie można zmienić. Dlatego też rozsądnym rozwiązaniem jest wybór podtypu kampanii. Reklamy produktowe inteligentne, nazywane inaczej Smart Shopping, wykorzystują automatyczne ustawianie stawek i kierowanie kampanii. Mają one pierwszeństwo przed standardowymi reklamami produktowymi oraz kampaniami remarketingowymi działającymi w sieci reklamowej. Z kolei standardowa kampania produktowa umożliwia stosowanie zarówno manualnych, jak i automatycznych strategii ustalania stawek. 

Jakie korzyści dają kampanie zakupowe Google?

Reklama produktowa jest skutecznym narzędziem marketingowym, które umożliwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców oraz przyczynia się do zwiększenia sprzedaży produktów lub usług. Wymienić można wiele korzyści i zalet związanych z jej wykorzystaniem w celach promocyjnych. Wśród nich znajduje się:

  • dotarcie do potencjalnych klientów – reklama produktowa pozwala dotrzeć do osób, które nie znają jeszcze marki, produktu lub usługi, a które mogą być potencjalnymi klientami,
  • budowanie świadomości marki – kampania produktowa pozwala budować wizerunek marki i zwiększać jej rozpoznawalność. Dzięki temu firma staje się bardziej znana i kojarzona z konkretną ofertą,
  • wyróżnienie na tle konkurencji – dzięki reklamie produktowej można wyróżnić się na tle konkurencji, co jest szczególnie ważne w przypadku, gdzie jest jej więcej,
  • zwiększenie sprzedaży – emisja takich reklam skutecznie zachęca konsumentów do kupna produktów lub usług, a to z kolei będzie przekładało się na lepsze wyniki finansowe firmy,
  • pozycjonowanie brandu – zastosowanie tej reklamy pozwala dotrzeć do nowych klientów i utrwalić markę w ich pamięci. 

Optymalizacja kampanii produktowych w wyszukiwarce Google

Optymalizacja kampanii produktowych ma istotne znaczenie, jeśli chodzi o ich efektywność, w szczególności w e-commerce. Aby współczynnik konwersji mógł rosnąć, należy w kampanii uwzględnić kilka czynników. Po pierwsze trzeba zadbać o jakość zdjęć produktowych. Powinny one być estetyczne, ostre, a produkty dobrze oświetlone. Dzięki temu można jak najlepiej przedstawić wszystkie cechy produktu. Ponadto klienci często korzystają z wyszukiwarek obrazów, więc dodanie odpowiednich tagów oraz opisów sprawi, że będą one lepiej widoczne. 

Kolejnym aspektem jest opis produktu, który powinien być precyzyjny, zwięzły, ale jednocześnie też powinien zawierać najważniejsze informacje dla potencjalnego klienta. W opisie należy uwzględnić unikalne cechy produktów oraz sposób ich zastosowania. Nie mniej ważny jest dobór odpowiednich słów kluczowych. Warto w tym celu wykorzystać narzędzia do analizy słów kluczowych i wybrać te, które mają największy potencjał do przyciągnięcia klientów. Ponadto fraz powinno się używać w tytułach, opisach oraz tagach i kategoriach.  

Optymalizacja kampanii produktowych obejmuje także aspekt cen. Monitoring cen konkurencji i dostosowywanie własnych do poziomu konkurencyjnego ma wbrew pozorom duże znaczenie. Wykorzystanie elementów takich jak przeceny, darmowa wysyłka czy dodatkowe bonusy może zachęcić klientów do zakupów. Ponadto istotne jest zwrócenie szczególnej uwagi na ustawienia wyświetlania reklam w systemie Google Ads, aby dotrzeć do odpowiednich użytkowników. Dobrze skonfigurowana kampania może przyczynić się do oszczędności znacznej części budżetu. 

Reklama produktowa – kampanie w Google Ads

Kampanie produktowe w Google Ads są skuteczną formą reklamy dla firm, które dążą do zwiększenia sprzedaży oferowanych przez siebie produktów. Dzięki nim można dotrzeć do potencjalnych klientów w momencie, kiedy szukają oni konkretnych rozwiązań. Warto zwrócić uwagę na to, że kampania Google Ads wymaga pewnych nakładów finansowych oraz czasu, ale może przynieść świetne efekty, jeśli zostanie odpowiednio skonfigurowana, a później będzie na bieżąco optymalizowana.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *