Strona główna / Audyt SEO

Audyt SEO

Audyt SEO

Czym jest i co zawiera?

Audyt SEO to zbiór czynności analitycznych, których celem jest znalezienie rozwiązań optymalizacyjnych dla strony WWW, by podnieść jej pozycję w wynikach wyszukiwania Google i zwiększyć liczbę odwiedzin. Finalnie audyt ma wskazać dokładne zalecenia techniczne, które podniosą serwis w wynikach wyszukiwania określonych fraz (dotyczących branży/specjalizacji działania). Ponadto na podstawie audytu można opracować optymalną strategię pozycjonowania strony, w zależności od tego, jaki to jest rodzaj serwisu.

Specjalizuję się w przeprowadzaniu kompleksowych audytów dla serwisów, stron-wizytówek, a także dużych portali i serwisów komercyjnych (sklepów). Serdecznie zachęcam do kontaktu – oferuję darmową wycenę i kompleksową realizację począwszy od przygotowania dokumentu oraz strategii po instrukcje dotyczące wdrożenia zmian na stronie i w prowadzonej kampanii pozycjonującej. Przedstawiam wszystkie warunki współpracy tak, aby nie pozostawiać żadnych, nawet najmniejszych wątpliwości. Zastanawiasz się, czy potrzebujesz audytu SEO swojej strony? Sprawdź poniżej, dlaczego warto.

    Czym jest audyt SEO?

    Sprawdź na czym polega

    Audyt strony rozpoczyna się od analizy Twojej strony internetowej pod kątem technicznym. Wykonuje ją agencja SEO.

    W wyniku badania powstaje lista wytycznych dotycząca tego, w jaki sposób zoptymalizować strukturę kodu i treści, by była bardziej przyjazna robotom indeksującym, co ostatecznie ma duży wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.

    Kolejnym etapem jest przeprowadzenie analizy fraz kluczowych (słów kluczowych) oraz samej treści strony, co pozwala na zoptymalizowanie strategii pozycjonowania serwisu.

    Działania strony internetowej dzielą się na:

    Po co robić audyt SEO strony?

    Analiza strony internetowej jest konieczna, by znaleźć na niej błędy techniczne. Wdrożenie zaleceń pozwoli na rozpoczęcie właściwych działań z zakresu pozycjonowania strony www na określone słowa kluczowe.

    W skrajnych przypadkach audyt może wykazać, że jakiekolwiek działania pozycjonujące są z góry skazane na porażkę i należy zbudować serwis od nowa.

    Warto dowiedzieć się o tym jak najszybciej, żeby mieć możliwość zredukowania kosztów reklamy, niezależnie od rodzaju serwisu.

    Samo wdrożenie podstawowych rekomendacji często jest w stanie znacznie podwyższyć widoczność strony internetowej w wyszukiwarce Google, co pozwala relatywnie niskim kosztem uzyskać dostęp do nowych użytkowników z ruchu organicznego.

    Optymalizacja SEO jest także podstawą do rozbudowywania serwisu i warto ją wdrożyć na wczesnym etapie jego powstawania, by później uniknąć zbędnych wydatków związanych z naprawianiem błędów.

    Jeśli zbyt mocno rozbudujesz serwis przed wdrożeniem SEO dla Twojej strony, może okazać się, że sam audyt i wdrażanie zaleceń okażą się zbyt czasochłonne i wygenerują dodatkowe koszty. Wzrost kosztów może tutaj doprowadzić nawet do sytuacji, w której nie będzie warto wprowadzać poprawek na Twojej witrynie. Jedynym rozsądnym wyjściem w tym wypadku będzie zaprojektowanie całkowicie nowego serwisu. Dotyczy to zarówno warstwy technicznej, jak i treści na stronie oraz np. prędkości ładowania się strony.

    Taka sytuacja może szczególnie dotknąć duże sklepy internetowe, których migracja do nowego serwisu jest niezwykle kapitałochłonna.

    Taki wariant powinni rozważyć właściciele mniejszych serwisów, stron firmowych, czy lokalnych portali informacyjnych lub społecznościowych i blogów. Dzięki audytowi SEO dowiesz się, jak możesz poprawić działania strony internetowej.

    Po przeprowadzeniu wstępnej analizy, specjalista zamiast audytu może zaproponować nadzór nad nowo powstałą platformą, aby ta od samego początku była optymalizowana pod Google.

    Po co robić audyt SEO strony?

    Koszty wykonania są zależne od wielu czynników, dlatego żaden rzetelny specjalista nie ma jednego uniwersalnego cennika.

    Na ostateczny koszt składają się:

    – roboczogodziny pracy specjalisty,
    – specjalistyczne oprogramowanie, które jest niezbędne do przeprowadzenia wszystkich prac,
    – branża, w której się poruszamy,
    – liczba konkurentów oraz ich zaawansowanie w SEO,
    – historia analizowanego serwisu oraz serwisów konkurencyjnych,
    – trudności w wykonaniu audytu np. może się okazać, że podczas analiz blokuje mnie firewall.

    Cennik / koszty przeprowadzenia audytu

    Dla przykładowych serwisów

    Koszt przeprowadzenia podstawowego audytu SEO to min. 1900 zł netto z nakreśleniem podstawowej strategii, w przypadku gdy wymagana jest analiza konkurencji (treści, architektura, linki zwrotne, historia itd) to koszt w granicach od min. 4900 zł netto.

    Poniżej tabela z kosztem dla podstawowego audytu z uwzględnieniem prostych strategii:

    lp Klasa serwisu CenaCzas realizacji*
    1 Mały serwis od 1900 zł netto 3-5 dni
    2 Średni serwis od 2300 zł netto 5-7 dni
    3 Sklep internetowy od 2900 zł netto 10-15 dni
    4 Serwisy korporacyjne od 3900 zł netto 14-21 dni
    5 Blogi od 1500 zł netto 5-10 dni

    *czas realizacji uzależniony jest od indywidualnych potrzeb klienta oraz serwisu

    Ile czasu trwa przygotowanie audytu strony?

    Pod kątem SEO

    Tu sprawa wygląda podobnie jak przy szacowaniu kosztów. Czas na przygotowanie takiego dokumentu zawsze jest określany dopiero po wstępnej analizie wielkości serwisu i zakresu niezbędnych prac. Może to trwać od kilku dni do nawet kilku lub kilkunastu tygodni. Należy pamiętać, że rzetelnie przeprowadzona analiza wymaga zebrania ogromnej ilości danych, a następnie przeanalizowania ich – to musi trwać.

    W praktyce niekiedy niemożliwe jest jednak oszacowanie, ile będzie trwało badanie konkretnej strony.
    Tak jak pokazałem w tabeli powyżej, najkrótszy audyt trwa ok. 5 dni roboczych, natomiast najdłuższy może zająć nawet kilkanaście dni.

    Jeśli jednak mowa o mniejszych, lokalnych serwisach lub wizytówkach firm usługowych to sprawa jest przeważnie nieco prostsza. Specjalista SEO już po przygotowaniu wstępnej wyceny audytu często będzie w stanie określić termin, w którym można spodziewać się zakończenia prac.

    Analizę SEO wykonuje się dla każdego rodzaju stron. Jest to proces niezbędny dla wszystkich właścicieli stron, którym zależy na wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Osoby prowadzące niewielkie działalności gospodarcze optymalizują stronę pod kątem lokalnego SEO, czyli windowania pozycji strony w lokalnych wynikach wyszukiwania. Dotyczy to właściwie każdej firmy usługowej, nie tylko działającej lokalnie, ale także ogólnokrajowo czy globalnie. Warto zaznaczyć, że aktualnie proces optymalizacji strony ze względu na dużą konkurencję jest niezbędne niemal w każdej branży, nawet jeśli chodzi o firmy działający w wąskich niszach.

    Audyt przeprowadzany jest dla blogów, małych stron jak i dużych serwisów np. sklepów e-commerce.

    Nie ma możliwości przekazania dokumentu elektronicznego z audytu innej strony należącej do klienta, ze względu na specyfikę danej pracy – naruszałoby to jego dobra osobiste, tajemnicę etc. Czasem spotykaną praktyką podczas wykonywania audytu jest także podpisywanie aneksu do umowy, jakim jest klauzula o zachowaniu poufności gwarantująca, że dane, do których dotrze specjalista, nie zostaną nigdzie ujawnione. Jest to istotne zwłaszcza dla dużych, komercyjnych serwisów. Firmy mające obawę przed wyciekiem informacji, mogą zabezpieczyć się właśnie taką klauzulą. Można jednak wykonać na przykład analizę konkurencji, jednak należy pamiętać, że zawsze wykonuje się to na podstawie informacji ogólnodostępnych w sieci, bez pogwałcania zasad prywatności. Taki seo audyt nie zawiera oczywiście tych części analizy, do których niezbędny jest dostęp do analizowanej strony i narzędzi z nią powiązanych, takich jak Google Analitics. Osoby mające wątpliwości co do tego, co dostaną w ramach wykonanego audytu i jak będzie wyglądał dokument elektroniczny z audytem, zapraszam do kontaktu w celu doprecyzowania szczegółów współpracy.

    Przeprowadzenie audytu nie zawsze będzie konieczne, a czasem nawet niewskazane. Taką analizę przede wszystkim przeprowadza się dla istniejących serwisów. Dotyczy to zarówno stron, które już długo działają w sieci, jak i nowych witryn. W obydwu przypadkach zakres audytu jest jednak nieco inny,

    Wykonanie audytu nie będzie możliwe, gdy dotyczy stron dopiero projektowanych, które jeszcze nie funkcjonują w sieci. Nie oznacza to jednak, że na tym etapie pomoc specjalisty SEO nie jest konieczna. Warto zatrudnić kogoś, kto skoordynuje pracę programistów i twórców treści na stronę tak, by były one optymalne pod kątem wyszukiwarek. Jeśli zadba się o to już w fazie tworzenia strony, nie trzeba będzie później wdrażać poprawek technicznych, ani optymalizować treści na już istniejących stronach. Pracami, których specjalista nie wykona na tym etapie, jest oczywiście analiza profilu linków prowadzących do strony, gdyż takie siłą rzeczy nie istnieją. Ostatecznie opłacalne jest, by już w początkowej fazie skonsultować poszczególne kwestie dotyczące budowy strony ze specjalistą, gdyż pozwoli to na uniknięcie powtarzania jednej pracy dwa razy tj. pisania tekstów na stronę, a następnie przeredagowywania ich lub zmian w strukturze kodu strony.

    Jedynymi uprawnieniami, jakich potrzebuje specjalista podczas prowadzenia prac, jest dostęp do panelu Google Search Console. Cała reszta podejmowanych prac jest wykonywana przez zewnętrzne oprogramowanie, które analizuje stronę zdalnie. Wykorzystywane są do tego programy, do których dostęp mają już specjaliści. Samo przydzielenie dostępu do Google Search Console można wykonać przez przydzielenie uprawnień lub po prostu udostępnić dane do konta.

    Mimo wszystko nawet, gdy seo audyt jest nieopłacalny, warto do tworzenia nowej strony zatrudnić specjalistę, który wskaże podstawowe błędy na poprzedniej i przekaże wytyczne, których trzeba się trzymać, by nowa strona była optymalna pod kątem pozycjonowania w przyszłości. Właściciele niewielkich serwisów, którzy tworzą swoje strony na własną rękę, często wpadają tutaj w pułapkę robienia wszystkiego samemu. Dzisiejsze możliwości technologiczne dają wiele narzędzi do łatwego i samodzielnego tworzenia stron WWW przez osoby, które nie miały z tym styczności. Niestety zazwyczaj nie będą one optymalne pod kątem technicznym, a struktura w warstwie tekstowej także nie będzie prawidłowa. Dlatego też warto już na wstępnym etapie powstawania dowolnego serwisu skonsultować pewne kwestie ze specjalistą, który da ogólne wytyczne, których bezwzględnie należy się trzymać, a które wyeliminują przynajmniej podstawowe błędy popełniane przez laików.

    Specjalista może też odradzić robienie audytu dla istniejącego serwisu ze względu na to, że optymalizowanie go i próba pozycjonowania może być nieopłacalna lub wręcz niemożliwa. Do takich sytuacji dochodzi wtedy, gdy strona bazuje na przestarzałej technologii lub podczas jej tworzenia popełniono bardzo wiele błędów, których poprawianie jest nieopłacalne i lepiej zrobić wszystko od nowa. To samo dotyczy sytuacji, w których właściciel strony stosował nieetyczne sposoby pozycjonowania i na witrynę nałożono bana w wyszukiwarce. Teoretycznie pozbycie się go jest możliwe, jednak to, czy jest to opłacalne, trzeba przeanalizować indywidualnie. Niekiedy łatwiej zrobić stronę od nowa.

    Zainteresowany?

    Skontaktuj się z nami

    Napisz do nas. Odpowiemy na każde, nawet najtrudniejsze pytanie. Pamiętaj, że warto pytać bo to nic nie kosztuje.