Strony internetowe, aby mogły generować ruch i pozyskiwać konwersję, powinny spełniać określone potrzeby użytkowników. Mowa tutaj o interesujących treściach, czytelności i przejrzystości oraz użyteczności i intuicyjności. Niekiedy powiększenie przycisku CTA lub przeniesienie ważnych informacji nieco wyżej w strukturze witryny pomaga zwiększyć współczynnik konwersji. Jak więc sprawdzić potrzeby i oczekiwania użytkowników? Wystarczy skorzystać z mapy ciepła w analityce internetowej.
Czym jest mapa ciepła w analityce internetowej?
Mapy ciepła są metodą graficznego przedstawienia danych, które dotyczą zachowania użytkowników na danej stronie internetowej. Poprzez wykorzystanie różnych odcieni kolorów na screenie serwisu zaznaczane są obszary, które są odwiedzane, klikane i widoczne przez internautów. Najczęściej za pomocą czerwonego koloru przedstawia się najpopularniejsze elementy witryny, natomiast żółty, niebieski albo zielony oznaczają miejsca mniej interesujące dla użytkowników.
Jakie są rodzaje map ciepła w analityce?
Czasami mapy cieplne utożsamia się mapami kliknięć, aczkolwiek w szerszym rozumieniu są po prostu sposobem prezentacji informacji, które zostały zebrane przy pomocy różnego rodzaju badań. Poszczególne rodzaje map pozwalają analizować wszystkie działania użytkowników.
Scroll map
Analiza map cieplnych przewijania pozwala dowiedzieć się, jak daleko przewijają stronę użytkownicy. Z reguły tak zwane above the fold i środek strony będą najcieplejszymi obszarami. Niektóre narzędzia dostarczają również informacje o czasie, jaki spędzają internauci w danych sekcjach witryny. Tak zgromadzone dane pozwalają ustalić, gdzie warto umieścić CTA i czy kluczowe informacje nie znajdują się w segmentach, których tak naprawdę nikt nie odwiedza.
źródło: https://www.inspectlet.com/
Hover map
Mapa cieplna położenia kursora pokazuje położenie kursora myszy użytkowników podczas korzystania ze strony. Analiza danych dzięki mapie ciepła tego rodzaju wymaga ostrożności i większej liczby danych. Nie zawsze jest pewne czy odwiedzający przesuwają kursor w konkretne miejsce, dlatego że wzbudziło ono ich zainteresowanie, czy zostawili go na dłuższy czas w bezruchu. Heat mapy to nie to samo, co eye tracking, czyli śledzenie ruchu gałek ocznych, przez co trudniej jest zweryfikować dane z hover map. Z drugiej jednak strony badania pokazują, że położenie kursora odpowiada w pewnym stopniu temu, na którą część się spogląda.
źródło: https://www.inspectlet.com/
Click map
Mapa kliknięć pokazuje miejsca, które najczęściej użytkownicy klikają. W praktyce taka akcja nie jest często podejmowana, więc większość analizowanej sekcji nie jest opisana za pomocą jakichkolwiek kolorów lub są one po prostu zimne. Analiza mapy ciepła strony www pomaga w ocenie skuteczności przycisków Call To Action, a także tego, czy niektóre elementy przyciągają uwagę użytkowników.
źródło: https://www.inspectlet.com/
Jakie narzędzie wykorzystać do heatmap?
Do tworzenia map cieplnych można wykorzystać różnego rodzaju narzędzia. Cały proces polega przede wszystkim na zaimplementowaniu kodu śledzącego, zbierającego dane o użytkownikach i ich zachowaniu. Do dyspozycji są więc takie narzędzia, jak:
- Smartlook – jest to aplikacja oferująca mapy kliknięć, scrollmaps oraz nagrania zachowania użytkownika na stronie internetowej. W bezpłatnej wersji możliwe jest wygenerowanie nieograniczonej liczby map cieplnych strony. Jedyny limit obejmuje dane, na podstawie których tworzona jest mapa ciepła.
- HotJar – w mocno ograniczonej wersji programu jest on całkowicie za darmo, a ze wszystkich funkcjonalności można korzystać bezpłatnie przez 15 dni. HotJar przygotowuje mapy kliknięć, nagrania ruchu kursora, a także proces wypełniania formularza przez użytkownika. Niekiedy jednak aplikacja obciążą stronę, co przekłada się na dłuższy czas jej ładowania.
- Crazy EGG – narzędzie przygotowuje heat mapy pokazujące kliknięcia i scrollowania strony internetowej, a także prezentuje statystyki kliknięć na poszczególne elementy strony. Wersja testowa i demo jest dostępna przez 30 dni.
Jakie jest zastosowanie map cieplnych w analityce internetowej?
Analizując heat maps, które prezentują zachowanie użytkowników, można efektywnie poprawiać współczynnik konwersji. Mapy cieplne znajdują swoje zastosowanie w wielu sytuacjach.
Poprawa widoczności najważniejszych miejsc na stronie
Wykorzystując mapę cieplną można dowiedzieć się, czy użytkownicy klikają w przyciski subskrypcji, ikonkę koszyka, czy też w zakładkę z ofertą w głównym menu. Jeśli okaże się, że np. uwagę przyciągają inne elementy, warto zmienić miejsce najważniejszych przycisków. Można również zastanowić się nad wyróżnieniem albo powiększeniem już istniejących buttonów, aby poprawić ich widoczność.
Analiza długości treści
Scrollmapy pokazują, do którego miejsca na stronie dociera użytkownik. Jeśli pisze się długie teksty, a celem jest zaspokojenie potrzeb informacyjnych odbiorców, warto sprawdzić, czy faktycznie tak się dzieje. Mapa cieplna może pokazywać, że większość internautów zapoznaje się jedynie z połową contentu. W takim przypadku należy przemyśleć obraną strategię i zacząć pisać nieco krótsze artykuły, które dotyczą konkretnego tematu i sposobu rozwiązania problemu. W ramach testu dobrze jest przygotować kilka krótszych treści i sprawdzić po pewnym czasie, czy zmiana przyniosła spodziewane efekty.
Wykrywanie miejsc problematycznych
Mapy kliknięć pokazują elementy klikane najczęściej przez użytkowników. Dzięki temu można dowiedzieć się, czy są na stronie buttony albo linki w serwisie, które nie działają, a mimo to przyciągają uwagę odbiorców. Warto od razu wyeliminować wszystkie miejsca problemowe. E-commerce jest konkurencyjną branżą, więc strona powinna odznaczać się możliwie jak największą użytecznością.
Usprawnienie nawigacji
Przy pomocy mapy ciepła można zaobserwować, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po stronie internetowej. Jeśli na stronie głównej znajduje się menu wertykalne i horyzontalne, należy sprawdzić, które wyróżnia się większą klikalnością. Może się okazać tak, że użytkownicy nie korzystają z menu bocznego, więc zyska się miejsce na kolejne banery i ikony.
Przenoszenie elementów w obrębie strony
Dół strony najczęściej przeznaczony jest dla stopki z najważniejszymi informacjami. Za pomocą map cieplnych można sprawdzić, czy któryś z elementów szczególnie przyciąga uwagę internautów. W takim przypadku warto go przenieść do wyższej sekcji witryny, aby większa liczba użytkowników miała możliwość do niego dotrzeć. Taką zmianę stosują między innymi sklepy internetowe.
Analiza heat map
Mapy cieplne wyglądają efektownie, bo wizualnie przedstawiają najważniejsze obszary strony z punktu widzenia internautów. Same kolory mogą zachwycać, ale nie powinno się na nich skupiać. Niezwykle istotna jest użyteczność serwisu, która zachęci użytkowników do interakcji.