Celem każdego sklepu internetowego jest osiągnięcie jak najwyższej sprzedaży, co nieodłącznie wiążę się z koniecznością pozyskania klientów i zachęcenia ich do skorzystania z oferty naszej firmy. Aby realizacja wymienionego założenia była w ogóle możliwa, należy w pierwszej kolejności zadbać o to, by potencjalni klienci mogli trafić do naszego e-sklepu. Dzięki optymalizacji strony pod kątem SEO, możemy znacząco wpłynąć na zwiększenie ruchu na stronie, co w połączeniu z interesującym contentem będzie mogło bezpośrednio przełożyć się na wzrost współczynnika konwersji i w efekcie na wymierny zysk. W jaki sposób to osiągnąć? Oto 10 skutecznych sposobów:

1. Unikalne opisy w sklepie internetowym

Każdy sklep internetowy posiada w swojej ofercie określoną bazę produktów ? aby poszczególne artykuły mogły trafić do wirtualnego koszyka, powinny być odpowiednio opisane. Zrozumiałe jest, że w przypadku, kiedy klient będzie zainteresowany danym wyrobem, będzie chciał poznać szczegóły na jego temat, zanim zdecyduje się na zakup. Istotne jest, aby opisy produktów były nie tylko zachęcające dla naszych odbiorców, ale przede wszystkim warto zadbać to, aby treść każdego z opisów była w pełni unikatowa. W celu dostosowania  e-sklepu pod kątem SEO, należy unikać powielania treści i kopiowania opisów ze strony producenta. Nie tylko unikniemy w ten sposób duplikacji treści, która może negatywnie wpłynąć na pozycję naszego e-sklepu w rankingu wyszukiwarki, ale także możemy wyróżnić się na tle konkurencji. Aby uskutecznić sprzedaż, przy tworzeniu opisów produktów warto zadbać o to, aby były one zachęcające dla potencjalnego klienta i przedstawiały mu korzyści, jakie może zyskać.

Nie ma jednoznacznych wytycznych jak długi ma być tekst opisujący dany produkt. W branży np. FMCG wystarczają opisy od 300 do 600 zzs – bo nikt nie opisze pierdyliarda serków topionych na kilka tys zzs. Natomiast np. w branży sportowej ważnym elementem jest nie tylko sama treść (opis produktu) ale również film video pokazujący np. test danych nart. Z kolei w branży obuwniczej tekst również nie musi być znacząco długi – max 600-700 zzs.

Pomysły na stworzenie ciekawych i angażujących opisów poprawiających widoczność sklepu internetowego:

  • Wykorzystaj multimedia: Dodawaj zdjęcia, filmy, infografiki czy animacje, aby urozmaicić treści i uczynić je bardziej atrakcyjnymi dla użytkowników.
  • Odpowiadaj na pytania klientów: Twórz sekcje FAQ (często zadawane pytania) lub artykuły, które odpowiadają na pytania klientów dotyczące produktów, dostawy czy zwrotów.
  • Pozwól klientom tworzyć treści: Zachęcaj klientów do dzielenia się opiniami, recenzjami czy zdjęciami produktów, które zakupili w Twoim sklepie.

2. Opisy kategorii

Wiele sklepów internetowych posiada w swojej ofercie setki, czy nawet tysiące produktów, które sortuje się według konkretnych grup, tworzących drzewa kategorii. Podobnie jak w przypadku tworzenia unikalnych opisów do każdego produktu z naszej oferty, tak i tutaj każda kategoria powinna zawierać  osobny i niepowtarzalny opis. Na każdej z podstron warto zastosować linkowanie wewnętrzne, które jest pożądane z punktu widzenia SEO.

Cechy dobrego opisu kategorii w sklepie internetowym

  • Opis nie musi być krótki i zwięzły: Dobry opis kategorii powinien być na tyle długi aby zawierać wystarczająco dużo informacji, w celu pomocy klientom zrozumieć, czego mogą się spodziewać w tej kategorii. Opis kategorii musi być napisany zgodnie z intencją zakupową. Nie wolno robić z opisu kategorii treści blogowych zmieniając intencję na informacyjną.
  • Słowa kluczowe: Upewnij się, że opis kategorii zawiera odpowiednie słowa kluczowe, które są istotne dla Twojego rynku i produktów. Słowa kluczowe pomagają klientom znaleźć Twoją stronę w wynikach wyszukiwania i zrozumieć, jakie produkty oferujesz.
  • Przejrzystość: Staraj się tworzyć opisy kategorii, które są łatwe do przeczytania i zrozumienia. Unikaj używania skomplikowanego języka i niejasnych sformułowań. Korzystaj z akapitów, list i wyróżnień, aby uczynić tekst bardziej przystępnym. Zadbaj o to aby tekst nie był ścianą tekstu bo to nie działa.

3. Opis na stronie głównej

Strona główna naszego sklepu internetowego stanowi niejako jego wizytówkę. Wygląd i struktura strony głównej powinny być na tyle przejrzyste dla potencjalnych klientów, aby mogli oni w łatwy sposób zapoznać się ze specyfiką naszej działalności, branży jaką reprezentujemy czy zakresem oferowanych usług i produktów. Istotne jest, aby strona główna była nie tylko odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO i zawierała określone frazy kluczowe, ale również by była czytelna dla naszych użytkowników i zachęcała ich do szczegółowego zapoznania się z ofertą naszej firmy.

  • Komunikacja strony głównej w sklepie to z reguły treści związane z nazwą firmy, domeny plus opcjonalnie główne słowo kluczowe plus fraza „sklep online”.

4. Poradnik, inspiracje, blog

Prowadzenie poradnika lub bloga może stanowić wartość dodaną do naszego sklepu internetowego ? podjęcie podobnych działań nie tylko pozwolić nam na wzbogacenie e-sklepu o wartościowy content, ale również może nas ukazać jako ekspertów w określonej dziedzinie. Kluczową kwestią jest postawienie na tworzenie wartościowych i merytorycznych treści, które będą użyteczne dla naszych użytkowników. Istotne jest zatem, aby tworzone przez nas artykuły poruszały tematy i problemy, z którymi mogą borykać się nasi potencjalni klienci, jak również dobrym pomysłem może okazać się tworzenie luźnych inspiracji z wykorzystaniem oferty naszego e-sklepu. Podobne działania pomogą nam wzbudzić zainteresowanie i zaangażowanie potencjalnych klientów, co może w efekcie przełożyć się na zwiększenie konwersji.

5. Opinie o produkcie, recenzje

Obecnie przed zakupem określonego produktu, coraz więcej osób dąży do tego, aby zapoznać się z opiniami na jego temat. Zawarcie na karcie produktu sekcji z opiniami o produkcie może pozwolić nam na lepsze pozycjonowanie strony, dlatego kwestia ta nie powinna być bagatelizowana. Pomoże nam to nie tylko na urozmaicenie opisu produktów z naszej oferty, ale również może sprawić, że użytkownicy kierujący się pozytywnymi opiniami będą bardziej skłonni kupić produkt, który został dobrze oceniony przez poprzednich klientów. Jeżeli prowadzimy bloga firmowego, warto przeprowadzać testy i recenzje oferowanych produktów, na podstawie której bardziej wymagający użytkownicy będą mogli szczegółowo zapoznać się ze specyfiką poszczególnych modeli.

6. Rekomendacje – cross selling i up selling

 W celu zmaksymalizowania przychodów i zwiększenia średniej wartości koszyka, nie sposób nie wspomnieć o strategiach sprzedażowych, jakimi są cross selling (sprzedaż krzyżowa) i up selling (sprzedaż dodatkowa). W ramach cross sellingu, już na etapie przeglądania poszczególnych produktów, klient jest informowany o tym, jakie inne produkty mogą mu się przydać i stanowić uzupełnienie do artykułów, którymi mógłby być zainteresowany. W przypadku up sellingu, klientowi podczas sesji na stronie proponowane są produkty o lepszych parametrach i wyższej cenie w stosunku do produktów, które właśnie przeglądał. Informacje te pojawiają się zwykle pod przeglądanym produktem, pozwalając na zapoznanie się potencjalnego klienta z częścią oferty, do której być może nie dotarł i którą chciałby rozważyć. Z punktu widzenia SEO, wykorzystanie cross sellingu i up sellingu pozwala na zwiększenie linkowania wewnętrznego w obrębie strony.

7. Fragmenty rozszerzone

W celu efektywnego pozycjonowania naszego sklepu internetowego, warto zastosować fragmenty rozszerzone, dzięki którym możemy zwiększyć widoczność poszczególnych produktów w rankingu wyszukiwarki. Poprzez wykorzystanie fragmentów rozszerzonych i otagowanie określonych produktów, pod wynikiem wyszukiwania mogą zostać wyświetlone dodatkowe informacje w postaci oceny produktu, ilości opinii, ceny, czy miniaturki ze zdjęciem. Korzystając z tego typu rozszerzeń możemy skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji, tym samym przyciągając większą liczbę potencjalnych klientów.

8. Promocje związane z kalendarzem np. święta, Black Friday, Cyber Monday

Z uwagi na święta i rozmaite wydarzenia, takie jak Black Friday czy Cyber Monday, warto wzbogacić naszą stronę o ofertę specjalną, przygotowaną z myślą o którejś z wymienionych okazji. Przegotowanie specjalnej podstrony z promocjami i wyprzedażami pomoże nam nie tylko zachęcić klientów do zakupu, ale także zapewnić lepsze pozycjonowanie naszego e-sklepu na zapytania związane z cyklicznymi promocjami.

9. Analiza Google Search Console (pod kątem nowych słów kluczowych)

Google Search Console jest jednym z narzędzi, które pomoże nam w monitorowaniu widoczności naszego e-sklepu pod kątem określonych słów kluczowych. To właśnie dzięki niemu możemy uzyskać konkretne informacje na temat tego, w jaki sposób Google widzi nasz sklep internetowy – na tej podstawie jesteśmy w stanie zoptymalizować stronę sklepu w taki sposób, by mógł osiągnąć wyższe pozycje w rankingu wyszukiwania. Korzystając z funkcji Google Search Console, mamy możliwość ustalenia dla jakich słów kluczowych wyświetlana jest strona naszego e-sklepu w wynikach wyszukiwania. Dzięki analizie słów kluczowych możemy odpowiednio wykorzystać wybrane frazy w celu zwiększenia widoczności e-sklepu. Za pomocą wymienionego narzędzia możemy również sprawdzić, jaka część witryny jest zaindeksowana, co pozwoli nam na wyeliminowanie ewentualnych problemy.

10. Social media – promowanie produktów i bloga

Obecnie social media stanowią potężne narzędzia marketingowe, które są chętnie wykorzystywane przez firmy do budowania ich wizerunku w sieci. Obecność firmy w mediach społecznościowych wiąże się z wieloma korzyściami ? to właśnie dzięki popularnym serwisom społecznościowym jesteśmy w stanie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców w relatywnie krótkim czasie, zainteresować potencjalnych klientów naszą ofertą i wzbudzić ich zaangażowanie, w efekcie budując silną i rozpoznawalną markę. Wykorzystanie social mediów posiada również niebagatelne znaczenie dla SEO, ze względu na wykorzystanie linków prowadzących do witryny naszego sklepu. O ile w wielu popularnych serwisach wszystkie linki posiadają atrybut nofollow i nie wpływają bezpośrednio na wyniki pozycjonowania, o tyle ich obecność pozwala na zwiększenie autorytetu witryny, generując tym samym większy ruch na stronie.

Bibliografia:

  • https://ekomersiak.pl/6-sposobow-jak-poprawic-pozycjonowanie-seo-w-sklepie-internetowym/
  • http://seoninja.pl/503/w-jaki-sposob-zwiekszyc-ruch-i-sprzedaz-w-sklepie-internetowym.html
  • https://projektmarketing.pl/struktura-strony-glownej-tekst-seo-pozycjonowanie/
  • http://www.migomedia.pl/cross-selling-i-up-selling-czyli-maksymalizowanie-zyskow-z-jednej-transakcji
  • https://marketingdlaludzi.pl/niezbednik-majstra-czyli-narzedzia-do-analizy-dzialan-seo/
  • https://www.semtec.pl/czy-social-media-wplywa-na-seo/
  • https://www.widzialni.pl/blog/wplyw-social-media-na-pozycjonowanie/
  • https://www.artefakt.pl/blog/seo/dlaczego-fragmenty-rozszerzone-rich-snippets-nie-pojawiaja-sie-w-wynikach-wyszukiwania

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *