Jest wiele czynników, które wpływają na to ile kosztuje pozycjonowanie strony z usługami czy sklepu internetowego. Jest to także jedno z pierwszych pytań, które zadają klienci rozmawiając z nami. Drugim takim pytaniem jest za ile będą wyniki i kiedy będę zarabiać. Aby jednak prawidłowo i trafnie wycenić koszt pozycjonowania klient także powinien w całym tym procesie brac udział.
To ile kosztuje pozycjonowanie strony zależy od:
- od jej wielkości serwis internetowego, który ma być pozycjonowany
- dotychczasowej historii i wieku domeny, chyba że startujemy od zera
- konkurencji z jaką trzeba się zmierzyć w danej branży
- samej strony internetowej, czyli jak jest przygotowana do pozycjonowania
- grup docelowych
- profilu linkowego o ile domena ma historię pozycjonowania
- rodzaju oraz ilości słów kluczowych do wypoyzcjonowania
- oraz przede wszystkim celów biznesowych do osiągnięcia
Finalnie koszt takiego pozycjonowania stron www czy platform e-commerce (sklepów internetowych) może wahać się od 2400 zł w przypadku niewielkiej firmy usługowej działającej lokalnie, nawet do kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie, gdy w grę wchodzi szczegółowa analiza konkurencji i kompleksowe działania SEO połączone z odpowiednią strategią.
To ile kosztuje dobre pozycjonowania strony internetowej zależy od wybranego modelu rozliczeń za SEO
Zgodnie z przeprowadzoną ankietą mamy wiele modeli rozliczania działań SEO przy pozycjonowaniu strony. Najczęstszą formą wybieraną przez klientów jest współpraca oparta na modelu abonamentowym, czyli stała, ustalona z góry miesięczna opłata.
Modele rozliczeń, które najczęściej wybierają klienci to:
- ryczałt (abonament) plus premia za efekt
- za godzinowe prowadzenie projektu plus oddzielny budżet mediowy na działania linkbuildingu i contentowe
Przykład 1: klient wybrał model abonamentowy, na którego cenę składa się:
- dostarczenie określonej liczby wpisów blogowych (np. 4)
- linkbuilding w różnorodnej formie najczęściej publikacje na portalach zewnętrznych (np. 4-5 publikacji)
- konsultacje seo, raportowanie, analityka itd
Tym samym cena pozycjonowania strony wyniesie np. 2500 zł netto miesięcznie. W tym przypadku ta ka cena pozycjonowania strony dotyczy usług aniżeli sklepów.
Przykład 2: klient wybrał model godzinowy z oddzielnym budżetem mediowym
- liczba godzin na projekt miesięcznie wyceniany zgodnie z raportem godzinowym np. 20×199 zł netto co daje 3980 zł netto
- budżet mediowy:
- treści: 1300 zł netto (w tym np. przygotowanie content planu na kolejne miesiące)
- linkbuilding: 2500 zł netto
Tym samym całkowity koszt pozycjonowania strony wyniesie 3980 + 1300 + 2500 = 7780 zł netto miesięcznie. Taką wycenę otrzyma klient poszukujący oferty na pozycjonowanie sklepu internetowego.
Finalnie to, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego zależy także od branży, konkurencji oraz ustalonych celów do osiągnięcia.

Jakie elementy składają się na cenę pozycjonowania strony?
Każda wycena jest przygotowywana indywidualnie zależnie od celów biznesowych zgłoszonych przez klienta jednak wiele elementów jest wspólnych. Poniżej przykładowe działania wykonywane w ramach działań SEO:
Optymalizacja on-site
- kompleksowy audyt seo na początku współpracy oraz co 6-12 miesięcy
- przygotowanie rekomendacji optymalizacji technicznej
- cykliczna analiza i optymalizacja SEO podstron
- optymalizacja linkowania wewnętrznego oraz architektury informacji
- optymalizacja wizytówki Google Maps (w przypadku seo lokalnego)
Działania off-site
- audyt dotychczasowego pozycjonowania (o ile zasadny)
- przygotowanie wytycznych dla dotychczasowego profilu linków przychodzących
- pozyskanie odnośników z miejsc ogólnodostępnych
- realizacja NAP (w przypadku SEO lokalnego)
- publikacja artykułów na portalach zewnętrznych
- linki z zaplecza oraz PBN (o ile zasadne)

Analityka, raportowanie
- raport realizowanych działań
- dostęp do raportu Webpozycja oraz Looker Studio
- przesyłanie rekomendacji
- opieka specjalistki/y seo
- analiza konkurencji
Treści – Content
- tworzenie treści pod kątem SEO i intencji użytkownika
- przygotowanie content planu publikacji na blogu
- publikacja stworzonych treści na stronie oraz ich optymalizacja
- analiza i optymalizacja istniejących treści plus recycling treści
- dedykowany copywriter
Od czego zależy koszt pozycjonowania stron?
Pozycjonowanie strony www to proces długotrwały więc po prostu na efekty pozycjonowania trzeba czasem poczekać nie kilka tygodni ale miesięcy. I zawsze linkbuilding będzie nadroższą częścią budżet mediowego przeznaczanego na SEO.
Należy zauważyć, że cena pozycjonowania strony internetowej zależy przede wszystkim od wyznaczonych celów do osiągnięcia i jeśli, kliencie, nie potrafisz przekazać agencji SEO swoich wymagań ale nie co finansów tylko co do celów, to zbierając oferty na pozycjonowanie strony nie będziesz ich w stanie porównać. Więcej o porównywaniu ofert na SEO znajdziesz w tym artykule.
To, ile kosztuje dobre pozycjonowanie strony zależy m.in. od:
- historii i wieku domeny – jeśli startujesz od zera to proces dojścia do zadowalających efektów jest po prostu dłuższy aniżeli w przypadku stron www z historią (dobrą historią)
- branży – to nie jest tak, że niszowy produkt czy też brak konkurencji biznesowej powoduje, że tej konkurencji nie ma w wynikach organicznych. Już same marketplace’y potrafią skutecznie podnieść finalny koszt pozycjonowania jak również zmienić całość strategii SEO
- konkurencji – jest to niezwykle ważny aspekt ponieważ wielu właścicieli np. sklepów myśli, że skoro innym się udało to im też się uda. Natomiast gdy przemnożą ofertę na SEO przez 12 czy 24 miesiące to jak widzą ile kosztuje pozycjonowanie strony zaczyna ich przerastać. A przecież po drodze to SEO zacznie na siebie zarabiać.
- strategii seo – sama strategia potrafi znacząco podnieść koszta z uwagi np. na potrzebne efekt
- jeśli do tej pory dostarczano 1 (słownie: jeden) wpis blogowy miesięcznie a konkurencja, na podstawie wyliczeń w ofercie, robi 5-6 a nawet 10 wpisów blogowych to niestety ale trzeba robić tyle samo tylko, że lepiej i skuteczniej
- linki zwrotne są z jakiegoś zaplecza, które w pewnym momencie po prostu przestało działać, więc otrzymujesz tę samą propozycję co dotychczas za 10-krotnie większą kwotą


Powyżej przykład strategii, którą miał jeden ze sklepów internetowych na przestrzeni paru ostatnich lat. Jak widać widoczność nie rosła, linkbulding był z zapleczy a miesięcznie otrzymywał ledwo 1 wpis blogowy miesięcznie. Koszt pozycjonowanie sklepu internetowego wyniósł ok 4 tys zł brutto.
Na wykresach widoczność niestety nie widać zmian typu ile fraz wypadło z top3 i wpadło do top10 i odwrotnie tym samym stagnacja na takim wykresie może wskazywać, że totalnie nic się nie dzieje. No i tak było.
Zmieniając strategię pozycjonowania można by klientowi zaproponować następujące rozwiązanie:
- zwiększyć liczbę wpisów blogowych z 1 do 4-5 miesięcznie – na skutek linkowania wewnętrznego oraz pozycjonowani poradnika szybciej można by osiągnąć zwrot z inwestycji w SEO (tak po 6-7 miesiącach) i wtedy dorzucać „do pieca” więcej kasy na pozycjonowanie głównych słów kluczowych
- zmienić i zróżnicować pozyskiwane odnośniki – poprzednio zaplecza i jakieś takie dziwne PBNy zamienić na zrobienie NAPów (dla seo lokalnego) oraz np. artykuły sponsorowane. Źródłem wartościowych linków mogą być też np. strony własne, partnerskie, tam gdzie się klient udziela itd.
Gdybyśmy przyjęli, że mamy duży projekt, który startuje od zera w branży bardzo mocno konkurencyjnej można przyjąć założenia jak w tabeli:

Tym samym od razu widać, że całkowity roczny koszt takiego projektu w SEO to blisko 600 tys zł netto. Dlatego tak ważne jest nakreślenie:
- realnych celów biznesowych
- wykonać tabelkę z podsumowaniem i koniecznie zbadać cały rok
- określić co ile miesięcy sprawdzamy postępy
Bo efekty pozycjonowania zależą też od budżetu a jeśli będziesz myślec portfelem a nie celami to daleko nie zajedziesz a już na pewno nie dojedziesz do konkurencji.
Dlaczego SEO nie robi pozycjonowania od razu?
To pytanie często pojawia się gdy freelancer lub agencja chce zacząć współpracę od tego aby zrobić na start audyt seo. „Panie majster kto to tak …” tymi słowami można by zacząć każdą nową współpracę jednak nie o to chodzi.
Pierwszy miesiąc trzeba poświęcić właśnie na:
- audyt seo strony, który będzie też otwarciem oraz będzie zawierać strategię, która jednak może być jedynie rekomendacjami do wdrożenia dla dewelopera
- spotkaniu z właścicielką/em biznesu celem zrozumienia branży, zrozumienia celów biznesowych i poznania usług czy produktów

Te dwa czynniki są istotne – gdybyśmy zaczęli pozycjonować od razu to moglibyśmy popełnić błędy lub założenia na starcie mogły by się całkowicie rozminąć ze strategią, którą specjalista określi w audycie.
Poza tym optymalizacja techniczna strony, jeśli będzie trzeba zaangażować programistę do dalece idących zmian, wymaga czasu a tego w miesiąc nie da się wdrożyć.
Ile kosztuje pozycjonowanie strony – co się składa na finalny koszt?
Przykładowe ceny, które brane są pod uwagę przy kosztorysowaniu prac SEO to m.in.:
- artykuły sponsorowane na branżowych portalach – od 200 do ponad 8000 zł za publikację (z 1 lub większą liczbą odnośników)
- komentarze na blogach – od 5 do 25 zł za komentarz
- zaplecza SEO – od 20 do 1000 zł za publikację z odnośnikiem lub sam odnośnik
- wpisy na forach – do 30 zł za wpis na forum (obecnie mało przez nas praktykowany)
- przygotowanie treści na bloga – od 100 do blisko 1500 zł za wpis blogowy (zależnie od branży, merytoryki, długości)
- godzina pracy specjalisty – od 199 do 299 zł netto za godzinę
Finalnie możesz otrzymać taką ofertę z wyceną:

Klienci bardzo często wybierają opcję najtańszą nie patrząc co jest w środku. Zadałbym inne pytanie – czy zatrudniając do siebie specjalistę SEO na etat wiesz, że poza pensją musisz zapewnić mu jeszcze dostęp do chociażby odpłatnych narzędzi plus budżet mediowy na linki czy content. A szkolenia? A wyjazdy na konferencje? I chcesz, żeby za 500 zł zbudowano drugi Rzym …
Poniżej dwa filmy na Youtube opowiadające o pozycjonowaniu (jeśli ich nie widzisz musisz zaakceptować ciasteczka).
Na zakończenie ważna informacja: jak wygląda proces wyceny pozycjonowania stron?
Przede wszystkim jest to proces, gdzie na każdym etapie potrzeba sporej ilości informacji – przede wszystkim o branży, samym kliencie, grupach docelowych oraz założeń biznesowych. Czyli:
- Zapytanie od klienta – aby odpowiednio przedstawić pełen zakres prac i przedstawić koszt prac przy SEO to powinniśmy, jako agencja lub freelancer (jeśli klient wysyła zapytanie do freelancera właśnie) otrzymać odpowiednie informacje np. cele biznesowe, dotychczasową historię pozycjonowania, spis konkurentów, słowa kluczowe itd. Dokładnie opisałem to w tym artykule.
- Analiza danych od klienta – agencja seo analizuje dane otrzymane od klienta i na ich podstawie decyzuje czy w ogóle podjąć się pozycjonowania czy też nie. Wbrew pozorom nie każda strona www nadaje się do pozycjonowania chociażby ze względu na np. byt wąski asortyment, który nie pozwala konkurować w wynikach organicznych. O tym czy SEO jest potrzebne napisałem tutaj. Dobrze jest na etapie analizy otrzymanych danych zweryfikować dotychczasową historię pozycjonowania (o ile takowa występuje) na podstawie raportów z dotychczas podjętych działań
- Analiza otoczenia i konkurencji – jest to etap, w którym za pomocą różnych narzędzi SEO (ahrefs, senuto, semstorm czy semrush) analizujemy konkurencję oraz jej otoczenie. Zwracamy uwagę na np. czas pozycjonowania konkurencji, porównujemy słowa kluczowe, analizujemy linkbuilidng, weryfikujemy treści na stronach itd. Mocno przydatny jest dostęp do Google Search Console ale na etapie przygotowywania oferty niezwykle rzadko ma się dostęp do tego narzędzia. I przede wszystkim analizujemy branżę.
- Przygotowanie oferty i propozycja modelu rozliczeń – na tym etapie agencja lub freelancer weryfikuje co i za ile może dostarczyć. Warto dopytać klienta czy preferuje jakiś model rozliczeń z agencją. Klienci z „bogatą” historią potrafią jasno określić co ich interesuje i na ile jesteśmy spełnić te żądania.
- Przesłanie oferty – i finalnie następuje przesłanie oferty. Jeśli klienta zbiera oferty z rynku to z reguły musi je sobie porównać. Koszt pozycjonowania stron internetowych w przypadku otrzymania wielu ofert będzie dla klienta trudny do porównania. Niestety. Dlatego tak ważne jest aby porównać co jest w środku oferty a nie zaczynać od porównania pod kątem finansowym.
Gdy mamy już wszystkie dane możemy przygotować ofertę i jasno określić ile będzie kosztować pozycjonowanie twojej strony www.