Reklama w sieci Google Ads należy do jednych z najpopularniejszych sposobów na efektywne promowanie swojej marki w internecie. Decydując się na kampanie reklamowe w Google należy podjąć przede wszystkim decyzję o tym, z jakiej metody rozliczeń będzie się korzystać. W tym przypadku można spotkać się z takimi skrótami jak CPC, CPM, CPA, czy też CPV. Co one oznaczają? Który model rozliczeń reklamy internetowej wybrać? 

Czym są modele rozliczeń reklamy internetowej w kampanii Google Ads?

Modele rozliczeń z emitowania reklamy w sieci to nic innego, jak systemy, według których dana platforma, a w tym przypadku Google Ads, pobiera opłatę od reklamodawcy za promocję marki lub produktów, czy usług w internecie. Obecnie na rynku dostępna jest szeroka gama modeli rozliczeniowych, dzięki czemu nawet firmy dysponujące mniejszym budżetem reklamowym są w stanie dostosować je do swoich możliwości. W ten sposób mogą także zapewnić sobie satysfakcjonujące efekty zaplanowanej i przeprowadzonej kampanii reklamowej. 

Ile kosztuje reklama w Google Ads?

Reklamy, w szczególności w wyszukiwarce Google, to nadal jedno z największych źródeł ruchu, sprzedaży i budowania świadomości marki. Jak wspomniano wyżej, nie oznacza to, że firmy muszą dysponować dużymi budżetami. Z tego rozwiązania często korzystają średnie i małe, lokalnie działające przedsiębiorstwa. To, ile będzie kosztowała kampania reklamowa w Google Ads uzależnione jest od wybranego modelu jej rozliczania. Jego podstawą jest wykonanie określonej czynności przez użytkownika lub osiągnięcie określonego wyniku. 

CPC, czyli cost per click – PPC, czyli pay per click

Model rozliczenia CPC określany jest także jako PPC i oba skróty oznaczają w wolnym tłumaczeniu to samo. Jest to jeden z najczęściej wybieranych modeli w kampaniach Google Ads (kiedyś Google AdWords). Oznacza on koszt, jaki reklamodawca ponosi za jedno kliknięcie w reklamę. Należy jednak pamiętać, że rozliczenie następuje bez względu na to, czy odbiorca po kliknięciu w reklamę stanie się później klientem, czy też nie i nie dokona żadnej konwersji.  Modelu CPC często używa się do testowania nowych kampanii reklamowych, ponieważ nie trzeba płacić w nim za każde wyświetlenie baneru lub linka. Dlatego też ta forma rozliczenia preferowana jest przez wiele różnych firm. 

Co istotne, można dodatkowo wymienić wariant tego modelu rozliczenia – uCPC, czyli unique cost per click. Oznacza to, że opłata jest pobierana za jedno kliknięcie z danego źródła, a więc za unikalne kliki w reklamę. Dodatkowo w Google Ads jest jeszcze eCPC, czyli enhanced cost per click, którego celem jest pomaganie w inteligentnym określaniu stawek przy zastosowaniu szerokiej gamy sygnałów w trakcie trwania aukcji, jak np. informacje o przeglądarce, geolokalizacja użytkownika lub pora dnia. 

CPM, czyli cost per mile – CPT, czyli cost per thousand

Model CPM, który jest skrótem od angielskiego terminu „cost per mile”, może na pierwszy rzut oka wydawać się niezrozumiały, jednak „mile” w tym kontekście oznacza „tysiąc”. W związku z tym model CPM wymaga zapłaty za każde 1000 wyświetleń danej reklamy, niezależnie od liczby kliknięć w nią. Jest to popularny model rozliczeniowy w reklamie internetowej, który koncentruje się na ilości ekspozycji kampanii, a nie na interakcji użytkowników z nią, takich jak kliknięcia. Dzięki temu reklamodawcy są w stanie przewidywać koszty związane z osiągnięciem określonej liczby wyświetleń ich reklam, co pozwala na lepsze planowanie budżetu reklamowego.

Tego typu model rozliczeniowy najczęściej wykorzystywany jest w kampaniach na YouTube oraz w kreacjach graficznych w reklamach display, których celem jest budowanie wizerunku. Dzięki takiej kampanii reklamodawca skupia się przede wszystkim na tym, aby reklama wyświetliła się jak największej liczbie odbiorców. CPM warto wykorzystać w sytuacji, kiedy chce się osiągnąć duże zasięgi i wzmocnić świadomość marki.

W Google Ads można również spotkać się z vCPM, czyli viewable cost per mile. W tym przypadku płatność nalicza się dopiero, gdy reklama była widoczna na ekranie użytkownika w co najmniej 50 procentach i nie krócej niż jedna sekunda dla reklam displayowych oraz nieprzerwanie wyświetlana przez dwie sekundy przy reklamach wideo.

CPV, czyli cost per view 

Modelem rozliczeń w Google, podobnym do CPM jest CPV. Decydując się na niego, reklamodawca ponosi koszty za każde obejrzenie reklamy wideo. Co istotne, jest ono naliczane w momencie obejrzenia przez użytkownika przynajmniej 30 sekund filmu reklamowego lub całego, jeśli jest ona krótsza. Naliczenie opłat następuje również w przypadku interakcji wykonanej przez użytkownika, czyli kliknięcie w baner, kartę, czy nakładkę z wezwaniem do działania. Model CPV często wykorzystuje się w reklamach na YouTube, których celem jest budowanie wizerunku i świadomości marki. 

CPA, czyli cost per action

CPA to model płatności w systemie Google Ads, który wymaga od użytkownika wykonania określonej czynności. Mowa tutaj między innymi o wypełnieniu formularza, zapisaniu się do newslettera, czy dokonaniu zakupu towaru. Koszt za akcję jest efektywnym modelem rozliczania reklamy w internecie, który jest powiązany z konwersją. Reklamodawca sam określa, jaką kwotę z budżetu chce przeznaczyć na uzyskanie konwersji. W tym przypadku jego konto jest obciążane kosztami, gdy użytkownik podejmie się konkretnego działania. Dzięki temu zniwelowane jest do zera ryzyko zmarnowania budżetu reklamowego. Co jednak istotne, takie rozwiązanie jest droższe od innych modeli rozliczeń kampanii Google Ads. 

Warto także dodać, że CPA ma również kilka pochodnych, o których należy wspomnieć:

  • CPL – cost per lead – w tym przypadku ponosi się koszty tylko wtedy, gdy użytkownik wypełni formularz kontaktowy albo zostawi dane kontaktowe do siebie razem ze zgodą na kontakt, 
  • CPI – cost per install – ten model wykorzystuje się głównie w przypadku kampanii, których celem jest promowanie aplikacji mobilnych, reklamodawca zostaje obciążony kosztami, dopiero gdy użytkownik zainstaluje daną aplikację na swoim urządzeniu mobilnym,
  • CPS – cost per sale – koszty tutaj naliczane są w momencie, kiedy użytkownik kupi jakiś produkt lub usługę,
  • CPO – cos per order – w tym przypadku płatność jest naliczana za każde złożone zamówienie i to bez względu na to, czy zostało sfinalizowane.

Rodzaje kampanii Google Ads zależnie od typu biznesu

Google Ads oferuje różnorodne rodzaje kampanii reklamowych, dostosowane do wielu celów biznesowych i typów działalności. Oto kilka przykładów i możliwości wykorzystania:

  1. Małe przedsiębiorstwa lokalne (np. lokalne restauracje, warsztaty samochodowe):
  • Kampanie w sieci wyszukiwania: Skoncentrowane na lokalnych frazach kluczowych, takich jak „restauracja w [nazwa miasta]” czy „warsztat samochodowy w [nazwa dzielnicy]”.
  • Kampanie w sieci reklamowej: Mogą celować w lokalne strony internetowe i blogi odwiedzane przez mieszkańców danego obszaru.
  • Kampanie w Google Maps: Idealne dla firm pragnących przyciągnąć klientów z okolicy.
  1. Średniej wielkości serwisy e-commerce (np. sklepy internetowe):
  • Kampanie zakupowe: Prezentują produkty bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, świetnie nadają się dla sklepów internetowych.
  • Kampanie w sieci wyszukiwania: Skupiają się na frazach kluczowych związanych z produktami.
  • Kampanie w sieci reklamowej: Mogą promować produkty na stronach internetowych powiązanych z daną branżą lub zainteresowaniami.
  • Kampanie remarketingowe: Skierowane do osób, które odwiedziły sklep, ale nie dokonały zakupu.
  1. Duże serwisy informacyjne lub portale (np. portale z wiadomościami, blogi):
  • Kampanie w sieci reklamowej: Promują treści na innych stronach internetowych odwiedzanych przez potencjalnych czytelników.
  • Kampanie wideo: Mogą promować treści na YouTube oraz innych platformach wideo.
  • Kampanie w sieci wyszukiwania: Skoncentrowane na frazach kluczowych powiązanych z tematyką portalu.
  • Kampanie remarketingowe: Skierowane do osób, które odwiedziły portal, ale nie zarejestrowały się lub nie podjęły innej pożądanej akcji.

Popularne modele rozliczeń reklamy internetowej w Google Ads – podsumowanie

Głównym zadaniem wszystkich wyżej wymienionych modeli rozliczeń płatnej reklamy w internecie jest promowanie firm. Który jest więc najlepszy? Wszystko zależy od oczekiwań dotyczących reklamy, posiadanego budżetu reklamowego, rodzaju promocji i kreacji reklamowych. Po przeanalizowaniu tych wszystkich aspektów można dopasować odpowiedni model rozliczenia do swoich potrzeb. Istotne jest to, że podjęcie przemyślanej decyzji związanej z wyborem sposobu rozliczania kampanii reklamowej, pomoże w szybszym osiągnięciu wyznaczonych celów biznesowych, jednocześnie z mniejszym ryzykiem przepalenia budżetu.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *