Jak rozliczać się za pozycjonowanie strony skoro każda agencja składa mi oferty, których nijak nie można porównać? Czy w ogóle usługi pozycjonowania będą dla mnie jako klienta potrzebne i czy będę umiał odpowiednio wybrać i podpisać umowę? W każdej ofercie mam inny model rozliczeń – co się dla mnie jako klienta z tym wiąże? Czy model rozliczeniowy z oferty będzie dla mnie dobry?

Wszystko właśnie zależy od tego jak, ty Kliencie, zadasz pytanie do agencji oraz czego oczekujesz w zamian. Musisz twardo określić swoje cele krótko i długoterminowe, zastanowić się nad ofertą i finalnie zdecydować się na sposób rozliczenia, monitorowania usługi pozycjonowania.

Porównanie ofert SEO nie musi być procesem skomplikowanym ale powinien być to proces przemyślany – opisałem to tutaj. Ważne jest aby przekazać agencji jak najwięcej informacji zanim prześle do ciebie ofertę bo może się okazać, że SEO nie jest Ci potrzebne (ale to powinna już wskazać agencja).

Podpisanie umowy na usługi pozycjonowania powinno być poprzedzone również dokładną analizą modelu rozliczeniowego. Rynek usług SEO oferuje wiele metod rozliczeń, od stałych miesięcznych opłat abonamentowych, przez płatności za osiągnięte wyniki (chociażby za konkretne frazy kluczowe), aż po rozliczenia godzinowe czy projektowe. Do każdego takiego modelu można dodać premię za osiągnięte wyniki.

Modele rozliczeń za usługi SEO

Przykładowe modele rozliczeń za pozycjonowanie strony www, które stosujemy w różnych konfiguracjach:

  • Za efekt od pozycji słów kluczowych
  • Ryczałt (abonament) plus premia za efekt
  • Ryczałt (abonament) bez premii
  • Godzinowo (za wykonanie działań)
  • Godzinowo (za wykonanie działań) plus premia za efekt
  • Procent od sprzedaży
  • Za osiągnięcie konkretnej wartości przychodów (np. na koniec roku)
  • Za osiągnięcie ustalonej liczby leadów (potwierdzonych wewnętrznie)
  • Za prowadzenie projektu

Wymieniłem 9 z nich mniej lub bardziej popularnych. Każdy model rozliczenia posiada wady i zalety. Przed podpisaniem umowy analizujemy jaką strategię i jak ułożyć ofertę dla klienta.

Ankieta dotycząca modeli rozliczeń za pozycjonowanie

Obecnie brak jest aktualnych danych związanych z modelami rozliczeń (znalazłem dane z 2014 roku czyli mocno nieaktualne) dlatego na grupie Facebook SEO/SEM Polska oraz Zgredkowym profilu na FB opublikowałem ankietę, którą skierowałem do agencji seo oraz freelancerów SEO z prośbą o ustosunkowanie się do 3 kwestii:

  • Model rozliczeniowy w Twojej agencji/firmie to …
  • Ile modeli stosujesz z klientami jako agencja/freelancer (bez względu na typ)?
  • Jeśli stosujesz model hybrydowy – to jaki?

Ankieta – pytanie: usługi SEO świadczysz jako firma (agencja) czy freelancer?

Otrzymałem 191 wypełnionych ankiet co jest dobrym wynikiem. Odpowiedzi udzieliło niemalże tyle samo agencji co freelancerów. Pojedyncze odpowiedzi raczej nie wymagają komentarza.

Odpowiedź na pytanie „Jesteś…”Ilość
Agencja SEO/SEM91
Freelancer94
agencja sxo1
agencja interaktywna (też inne usługi)1
czlowiekiem1
I to i to 😉1
Oba 🙂1
Wydawca portalu1
Tabela 1
modele rozliczeń w pozycjonowaniu stron - rozkład odpowiedzi na pytanie czy jesteś agencją czy freelancerem

Pytanie bardziej do celów statystycznych ale pokazuje rozkład firm/osób świadczących usługi SEO na rynku zlokalizowanych wokół grup na Facebook-u. Ankieta nie była rozsyłana do firm czy freelancerów a jedynie umieszczona na dwóch grupach: SEO/SEM Polska oraz tablicy Zgreda (również na FB).

Ankieta – pytanie: model rozliczeniowy w Twojej firmie to…?

W ankiecie zadałem 9 podstawowych pytań, ankietowani dodali własne 3 odpowiedzi (w tabeli oznaczone kursywą) co sumarycznie daje 12 różnych odpowiedzi. W tym pytaniu każdy z ankietowanych mógł zaznaczyć dowolną liczbę odpowiedzi – chodziło o zweryfikowanie następujących zagadnień:

  • ile modeli rozliczeniowych przy pozycjonowaniu stron jest stosowanych
  • jakie są to modele
  • które z modeli są przeważające
  • czy firmy seo mieszają modele rozliczeniowe w ofertach/umowach
  • czy mając wiele modeli firmy seo są w stanie głębiej pochylić się nad klientem

Zestawienie pytań oraz rozkład odpowiedzi poniżej:

Wybrany modelLiczba odpowiedzi
Ryczałt (abonament) plus premia za efekt32
Ryczałt (abonament) bez premii143
Za efekt od pozycji słów kluczowych10
Godzinowo (za wykonanie działań)74
Za prowadzenie projektu29
Za prowadzenie projektu i dowożone wyniki (rodzaj wyniku określamy w umowie)dopisek od redakcji: zaznaczono „inne” czyli jest to osobna odpowiedź w ankiecie)1
Za osiągnięcie ustalonej liczby leadów (potwierdzonych)5
Godzinowo (za wykonanie działań) plus premia za efekt11
Abonament godzinowy + efekt za ustalone konwersje (różne stawki za rożnego rodzaju konwersje) lub sam abonament jednak wyższy niż przy rozliczeniu z efektem (dopisek od redakcji: zaznaczono „inne” czyli jest to osobna odpowiedź w ankiecie)1
Procent od sprzedaży6
+ opłata za linki + opłata za content (dopisek redakcji: zaznaczone „inne” ale razem z ryczałtem bez premii)1
Za osiągnięcie ustalonego poziomu przychodów na koniec okresu rozliczeniowego (np. roku)6
Tabela 2

Rozkład kołowy wygląda następująco:

modele rozliczeń w pozycjonowaniu stron - rozkład odpowiedzi dotyczący rodzajów modeli stosowanych w firmie SEO

Dodatkowo w ankiecie poprosiłem aby ankietowana/y podzielił/a się uwagami związanymi ze stosowanym modelem. 18 odpowiedzi na pytanie „Jeśli stosujesz model hybrydowy – to jaki? (odpowiedź nie jest wymagana ale miło jak opiszesz)” przedstawia się następująco:

Abonament + CPC lub CPS
Ads fee za obsługę + % od budżetu
Stałe fee agencyjne + budżet mediowy wg mojej rekomendacji i możliwości klienta w danym sprincie
Ryczałt + godzinowo
Stawka podstawowa w ktorej zawarty jest czas przygotowania raportów, spotkań i konsultacji + godzinowo zależnie od zadań.
Premia za wzrosty widoczności/ruchu
nie stosujemy modeli hybrydowych. Mamy proste 2 metody rozliczeń – albo stały ryczałt, albo godzinówka dla zaawansowanych projektów. Nie stosujemy „premii za wynik”.
Sucess fee od efektów (przychody/leady) + abonament
Próbowałem stosować model hybrydowy złożony z podstawy + % przychodu, ale dla SEO się to nie sprawdzało, bo po analizie ścieżek wychodziło, że najczęściej konwersje domykały PPC, przez co SEO na tym „traciło”. Teraz tylko podstawa za prowadzenie projektu, bo łatwiej w oparciu o to estymować przychód w agencji itp.
Abo + efekt
abo + + opłata za linki + opłata za content
Abonament na działania + rozliczenie za efekt jako bonus.
Ryczalt + premia za wzrost ruchu z organica
Abonament + % od zysku z organica
Abonament + godzinówka w przypadku przekroczenia X godzin
Ryczałt (abonament) plus premia za efekt
ryczałt + projekt
Najczęściej ryczałt + rozliczenie godzinowe dodatkowych prac wykraczających poza abonament
Praca na godziny + pokrycie kosztów przez klienta lub stały ryczałt i wszystko w nim zawarte
Tabela 3

Jak widać są firmy (agencje, freelancerzy), które (podobnie jak my w Semgence) stosują czasami model hybrydowy czyli połączenie kilku modeli rozliczeniowych (w naszym przypadku do tego dochodzi jeszcze premia).

Ankieta – pytanie: Ile modeli stosujesz z klientami jako agencja/freelancer (bez względu na typ)?

To pytanie miało na celu poznanie odpowiedzi między innymi na:

  • Ile modeli rozliczeniowych jest w jednej agencji / u jednego freelancera?
  • Czy można podpisać umowę na działania SEO z różnymi modelami?
  • Ile modeli jednocześnie może być w umowach stosowanych przez firmy SEO?
modele rozliczeń w pozycjonowaniu stron - liczba modeli być może stosowanych w agencji seo lub u freelancera

Jak widać 1 model stosuje 101 ankietowanych co stanowi 52,9% wszystkich udzielonych odpowiedzi. Można domniemywać, że w głównej mierze, patrząc na pytanie powyżej, jeden model dotyczy ryczałtu (abonamentu – wynik poniżej). 2 modele stanowią 34,6% odpowiedzi co w sumie powoduje, że 1 lub 2 modele stosuje aż 87,5% ankietowanych agencji i freelancerów.

W przypadku 1 modelu aż 74,3% stanowi model ryczałtowy (abonament bez premii) co potwierdza hipotezę postawioną powyżej. Dodając do tego pracę w abonamencie z premią mamy 80 odpowiedzi co stanowi 79,3% całości – WOW!.

modele rozliczeń w pozycjonowaniu stron - rozkład dla 1 modelu rozliczeniowego

Mała liczba modeli rozliczeniowych pozwala na efektywne zarządzanie budżetem (po stronie firmy SEO) i na lepsze skalowanie agencji. Z kolei dla odpowiedzi z 3-4-5 modelami pozwala to wysnuć wniosek, że (wsadzę kij w mrowisko) firma seo ma więcej opcji do zaoferowania, wykonuje pogłębione analizy rynkowe (może też mieć doświadczenie na danym rynku co ułatwi jej poruszanie się po nim i przedstawianie oferty), albo rozpoznając potrzeby biznesowe klienta znalazła kilka możliwości do rozbudowania jego biznesu i chce po prostu dostać za to jakąś premię. Albo też klient bardzo dobrze wypełnił brief na seo i cała komunikacja po obu stronach dała efekt w postaci dobrze skrojonej umowy.

Z drugiej storny wariant 1-modelowy wielokrotnie wymusza sam klient bo … nie chce mu się współpracować na etapie ofertowania i/lub nie chce analizować długich prezentacji tylko szybko wybrać. Dla niego taki model tez jest prosty do zrozumienia i zarządzenia budżetem w firmie.

Model hybrydowy rozliczeń

To jest taki model rozliczeń, który stawia na połączenie kilku modeli, które finalnie tworzyć mogą skomplikowaną matrycę rozliczeniową jednak może to być bardzo efektywna forma rozliczenia dla obu stron.

W jednej z opcji pozycjonowania przyjęliśmy następujący model rozliczeń:

  1. Za wypozycjonowanie konkretnej liczby słów kluczowych na pozycje 1-5
  2. Za osiągnięcie ustalonego poziomu przychodów w ruchu organicznym na koniec roku
  3. Za działania realizowane każdego miesiąca w rozliczeniu godzinowym

Do tego oczywiście dochodzi budżet mediowy na linki oraz treści. Jednak w przypadku zrealizowania konkretnych działań marketingowych klient płaci za pracę agencji od liczby skonsumowanych godzin oraz bonusy (o ile zostaną zrealizowane).

Z kolei w innej opcji przyjęliśmy taki model rozliczeń:

  1. Za osiągnięcie ustalonego poziomu przychodów w ruchu organicznym na koniec roku
  2. Za osiągniecie ustalonej liczby leadów (potwierdzanych wewnętrznie)
  3. Za działania realizowane każdego miesiąca w rozliczeniu godzinowym

Model hybrydowy w formie dwóch lub więcej modeli w umowie, nie jest dla każdego klienta możliwy do realizowania, ponieważ jest on modelem drogim i wymaga również sporego zaangażowania po stronie klienta, jak też posiadania odpowiednich narzędzi rozliczeniowych.

Przykład 1: rozliczenia (w ujęciu miesięcznym, kwoty netto):

  • do 15 godzin miesięcznie x stawka 229 zł = 3435 zł
  • Budżet mediowy na linkbuilding = 7000 zł
  • Budżet na treści = 3000 zł
  • Bonus na koniec roku 10000 zł
  • Razem maksymalnie: ok 13500 zł plus bonus w grudniu

Przykład 2: rozliczenia (w ujęciu miesięcznym, kwoty netto):

  • do 10 godzin miesięcznie x stawka 229 zł =2290 zł
  • Budżet mediowy na linkbuilding = 3000 zł
  • Budżet na treści = 1200 zł
  • Bonus na koniec roku 5000 zł
  • Razem maksymalnie: ok 6490 zł plus bonus w grudniu

Ankieta – rozkład dla zaznaczonych 2 modeli

Poniżej wykres jak przedstawia się rozkład odpowiedzi w przypadku gdy ankietowani wskazali, że w firmie posługują się dwoma modelami. W ten sposób udzieliło odpowiedzi 66 firm zaznaczając 132 odpowiedzi. Nie zaryzykuję stworzenia z tego możliwej matrycy do umowy 😉

modele rozliczeń w pozycjonowaniu stron - rozkład dla 2 modeli rozliczeniowych

Poniżej tabela z danymi wejściowymi:

ModelLiczba odpowiedzi (suma 132)%%% całości
Ryczałt (abonament) bez premii4735,61%
Za efekt od pozycji słów kluczowych64,55%
Ryczałt (abonament) plus premia za efekt129,09%
Godzinowo (za wykonanie działań)3828,79%
Za osiągnięcie ustalonej liczby leadów (potwierdzonych)21,52%
Godzinowo (za wykonanie działań) plus premia za efekt53,79%
Procent od sprzedaży43,03%
Za prowadzenie projektu1410,61%
+ opłata za linki + opłata za content10,76%
Za osiągnięcie ustalonego poziomu przychodów na koniec okresu rozliczeniowego (np. roku)32,27%
Tabela 4

W przypadku dwóch modeli rozliczeniowych dominują dwa: jak zwykle ryczałt bez premii oraz rozliczenie godzinowe. Pełną tabelę XLSX załączam tutaj (tylko dla dwóch modeli) celem pogłębienia własnych analiz.

Ankieta – Freelancerzy versus agencje

Jak wygląda podział modeli rozliczeniowych w przypadku freelancerów oraz agencji przedstawia wykres poniżej:

modele rozliczeń - porównanie liczby modeli dla freelancerów oraz agencji seo/sem

1 model rozliczeniowy wybrało tyle samo agencji co freelancerów (po 48 odpowiedzi), natomiast 2 modele stosuje więcej freelancerów (36 ankietowanych) niż agencji (30 odpowiedzi). Pod uwagę wzięto 185 ankietowanych – pominięto pojedyncze odpowiedzi w liczbie 6 sztuk (patrz pierwsza tabela 1).

Ankieta – rozkład dla zaznaczonych 3, 4 i 5 modeli

Poniżej tabela dla 24 ankietowanych, którzy zaznaczyli 3, 4 i 5 modeli rozliczeniowych (86 odpowiedzi):

modele rozliczeń w seo - statystyka dla firm, które zaznaczyły w ankiecie 3-4-5 modeli

Załączam plik XLS do wglądu – do pobrania tutaj.

Rozkład kołowy dla 3 i więcej wybranych modeli rozliczeniowych przedstawia wykres poniżej. Jak widać przy tak dużej liczbie modeli dominują dwa typy: godzinowy (za wykonanie działać – 25,58%) oraz ryczałt (abonament bez premii – 24,42%) – co razem stanowi równe 50% odpowiedzi.

modele rozliczeń w seo - rozkład kołowy dla firm, które zaznaczyły w ankiecie 3-4-5 modeli

Pozycjonowanie za efekt – przeżytek czy renesans?

O pozycjonowaniu strony za efekt od pozycji słów kluczowych napisano przez wiele lat wiele różnych rozprawek. Pozycjonowanie stron za efekt to jeden z modeli rozliczeniowych w branży SEO, który kiedyś opierał się na naliczaniu opłat za osiągnięcie pozycji przez monitorowane słowa kluczowe. I to jest ważne: klient płaci dopiero wtedy, gdy jakieś konkretne słowo osiągnie zamierzoną (ustaloną) wysoką pozycję. Idylla? No nie do końca. Jak wygląda proces pozycjonowania dla takiego modelu:

  1. Wybór słów kluczowych – Na początku współpracy, klient i agencja SEO wspólnie ustalają listę słów kluczowych, które są istotne dla biznesu klienta i mają „ch***wy” potencjał generowania ruchu na stronie www. Agencja zawsze będzie dążyć do minimalizacji kosztów a maksymalizacji swojego zysku dlatego nie jest w JEJ interesie dobieranie słów kluczowych o wysokim potencjalne i wysokiej konkurencji. A jeśli nawet to ma miejsce to będzie to miks słów kluczowych takich, które pozwolą cośkolwiek zarobić. I to jest ten moment gdy takie SEO nie będzie korzystne dla żadnej ze stron.
  2. Ustalenie celów – dla każdego słowa kluczowego ustalany jest konkretny cel, zazwyczaj osiągnięcie pozycji w przedziałach 1-3, 4-5, 6-10. Tutaj powiem, że dla niektórych klientów ustalamy takie cele, jednak jest to wplecione całościowo w model hybrydowy z uwzględnieniem bonusów.
  3. Monitorowanie postępów – agencja SEO śledzi postęp pozycji tych słów kluczowych w wynikach wyszukiwania i regularnie raportuje te wyniki klientowi. Ostatnio znowu można spotkać agencje, które raportują słowa kluczowe co tydzień lub w 1-5-10-15-20-25-30 dniu …
  4. Rozliczenie na podstawie efektów – płatność za osiągnięty efekt. Jeśli agencja „doszła” zbyt szybko do wyników sprawdź to. Może się okazać, że wiele fraz ma potencjał zerowy i nie ma żadnej sprzedaży. Albo było pozycjonowanie metodą black hat seo (czego nie życzę). Poza tym warto zwrócić uwagę czy aby ruch organiczny nie podlega wahaniom sezonowości. Jeśli tak to nawet jak będziesz pierwszy na frazę „hydrofory” to w zimie ich nie sprzedaż.

Tak jak wspomniałem powyżej pozycjonowanie stron za efekt od pozycji fraz kluczowych to model ryzykowny dla klienta ponieważ wzrost sprzedaży dzięki takim słowom może być zerowy. Podkreślam „może” ponieważ mogą pojawić się słowa niszowe, które taką sprzedaz podniosą – ale do tego trzeba zrobić dokładna analizę słów typu long tail i zweryfikować je dość dokładnie.

W ankiecie 10 firm zaznaczyło model za efekt od słów kluczowych. Oczywiście wymaga to uszczegółowienia czy i na ile jest to jedyny model rozliczeniowy i czy rzeczywiście rozliczany według starodawnej metody – płacisz wtedy gdy osiągniemy określone pozycje. Jeśli tak – czas umierać, jeśli nie – przeżyjemy.

Efektem jest osiągnięcie celów – renesans

Naszym zdaniem lepsze efekty pozycjonowania osiąga się, ale w modelu hybrydowym oraz w połączeniu dodatkowych opłat za uzyskanie np. sprzedaży czy określonej liczny leadów – to jest dobry model. I tutaj podkreślę: nawet jeśli agencja SEO czy freelancer nie osiągnie zakładanych (zaplanowanych) progów przychodowych czy leadów może się okazać, że sprzedaż znacząco się zwiększyła i całość procesu pozycjonowania rokuje na przyszłość. To po prostu trzeba na bieżąco i dokładnie raportować.

Ruch organiczny dowieziony ale KPI trzeba zweryfikować bo sprzedaż nie musi iść w parze ze wzrostem ruchu.
Ruch organiczny dowieziony ale KPI trzeba zweryfikować bo sprzedaż nie musi iść w parze ze wzrostem ruchu.

Każda praca za efekt niesie ze sobą ryzyko jej utraty wypracowanych wyników wskutek działania algorytmów Google czy tego, że konkurencyjny serwis będzie lepiej wypadał w SERPach – tego nie da się uniknąć. Co skutkuje faktem, że w SEO nie można dawać gwaranacji na wynik.

Na temat wad w pozycjonowaniu za efekt niezły wpis popełnił Szymon Słowik – przeczytać można tutaj.

Pozycjonowanie w modelu abonamentowym czyli tak zwany ryczałt

Obecnie opłata abonamentowa za usług SEO to dość popularna forma rozliczenia z punktu widzenia agencji. Podpisując umowę z agencją seo, która jest umową starannego wykonania, klient zgadza się wnosić comiesięczne stałe opłaty za wykonanie … czegoś. No właśnie – co takiego klient może oczekiwać w takim modelu? Tego co jest zapisane w umowie oraz załącznikach.

W ankiecie aż 143 odpowiedzi to model ryczałtowy (abonamentowy) bez premii, a do tego 32 odpowiedzi to model abonamentowy z premią. Stanowi to blisko 55% wszystkich zaznaczonych odpowiedzi. Ale widać, że na rynku jest to dominujący model w relacji SEO – KLIENT.

Z reguły umowa abonamentowa nie określa celów i nie posiada wpisanych KPI z uwagi na to, że w wielu przypadkach mogą być trudne do zrealizowania. Na przykład pozycjonując kancelarią prawną i raportując comiesięczne wyniki w postaci kliknięć w telefon lub liczbę wypełnionych formularzy może się okazać, że każdego dnia czy miesiąca wyniki są diametralnie różnie – wynika to z faktu, że każdy klient korzysta z różnych kanałów kontaktu z firmą (ścieżka dotarcia, forma kontaktu uzależniona jest od mikrokonwersji jak również tego czego klient oczekuje) i po prostu tego nie dowieziemy gdy np. kancelaria oczekuje 100 telefonów miesięcznie.

Liczba kliknięć w telefon na mapkach Google - widać nieregularność w kliknięciach.
Liczba kliknięć w telefon na mapkach Google – widać nieregularność w kliknięciach.

Powyżej liczba kliknięć w telefon z mapek a poniżej liczba przejść do strony www – jak widać w tej branży i dla tej usługi ludzie wolą najpierw czytać potem dzwonić.

Liczba przejść z mapek do witryny klienta.
Liczba przejść z mapek do witryny klienta.

Fraz kluczowych w takim modelu rozliczeń można monitorować wiele i to zarówno tych mocno konkurencyjnych jak i niszowych. Całościowo chodzi o to, aby zacząć w takim modelu wypracowywać jak najszybciej wyniki właśnie na frazach niszowych (long tail) a dopiero potem pozyskiwać ruch ze słów, które są mocno konkurencyjne.

Warto tez zauważyć, że taki model w połączeniu z małym abonamentem spowoduje, że na wyniki trzeba czekać miesiącami. Tak więc kwota pozycjonowania ryczałtowego ma znaczenie ale nie przekłada się liniowo na wyniki.

Ważne aspekty tego modelu obejmują:

  1. Stała miesięczna opłata – klient płaci co miesiąc ustaloną kwotę niezależnie od ilości pracy włożonej przez firmę SEO. Wszystko zależy od zakresu prac, które w agencji SEO przewidują do osiągnięcia zakładanych celów. Pisałem na ten temat tutaj.
  2. Obejmuje szeroki zakres usług – w ramach abonamentu mogą być realizowane różne czynności takie jak optymalizacja treści, budowanie linków, analiza słów własnych i konkurencji, analizy konkurencji. Jednak wszystko zależy tak naprawdę od … liczby godzin, które agencja poświęci na serwis o ile jest to wpisane w umowę. A wtedy mamy już namiastkę modelu hybrydowego.
  3. Przewidywalność kosztów – dla klienta, ten model oferuje przejrzystość i łatwość w planowaniu budżetu, ponieważ miesięczne koszty pozycjonowania są stałe i niezmienne.
  4. Brak bezpośredniego powiązania z efektami – w przeciwieństwie do modelu opartego na efektach za frazy, płatność nie jest bezpośrednio uzależniona od osiągnięcia konkretnych pozycji w wyszukiwarkach. Oznacza to, że płatność jest dokonywana niezależnie od bieżących wyników.

Ten model jest szczególnie odpowiedni dla firm, które preferują stałe koszty i długoterminowe planowanie działań marketingowych, oraz dla tych, którzy chcą uniknąć sytuacji, gdzie koszt pozycjonowania jest zmienny w stosunku do bardziej hybrydowych modeli rozliczeń (przykład ofert poniżej).

model rozliczeniowy abonamentowy w pozycjonowaniu czyli tak zwany ryczałt

Na końcu jednak i tak frazy są monitorowane aby weryfikować działania agencji seo.

Największe zagrożenie? Agencji seo nie będzie się chciało robić albo po prostu nic nie będzie robiła lub działania będą pozorne i wzrost sprzedaży będzie zerowy.

Model godzinowy, który można nazwać prowadzeniem projektu SEO

Klient wraz a agencją SEO umawia się, że ta będzie poświęcać na prace pozycjonerskie np. 20 godzin miesięcznie liczonych w określonej stawce np. 229 zł netto za godzinę. Tym samym klient jest w stanie dokładnie zaplanować budżet na takiego wirtualnego pracownika.

Ten model może charakteryzować się następującymi zaletami, wbitymi do umowy:

  • rozliczenie następuje na podstawie roboczogodzin poświęconych na projekt. Wszystkie prace raportowane są np. w dokumencie online Google i stanowią podstawę do rozliczenia projektu
  • widząc wykonywane prace klient oczekuje, że będą efekty. Te efekty można (albo nawet wypada) wpisać do umowy poprzez np. określone cele w postaci przychodów i/lub leadów. Wtedy ludzie z agencji będą chcieli premii za dowiezione wyniki.
  • wszelkie dodatkowe wydatki (czyli tak zwany budżet mediowy na content i linki) są ustalane z gory co miesiąc i można tym żonglować dowolnie (nie musi to być na sztywno wbite do umowy). Jednak wymaga to zrozumienia i zaangażowania po stronie klienta – skoro agencja mówi, że potrzebuję XYZ zł na SEO miesięcznie to trzeba usiąść i to przeanalizować
  • zakres prowadzonych działań w takim przypadku może być bardzo szeroki – od pisania treści i linków poprzez prace programistyczne, przebudowę pod kątem UX oraz zagadnienia związane z optymalizacją konwersji CRO. Tym samym od SEO wymaga się znajomości innych obszarów.

Klient nie musi zatrudniać do prac nikogo po swojej stronie – ma do dyspozycji dedykowana osobę od SEO po stronie agencji seo, która po prostu prowadzi jego projekt. Do tego co napisałem powyżej o znajomości innych obszarów dochodzi także: kształcenie osób po stronie klienta np. szkolenia z zakresu SEO, szkolenia optymalizacji treści, wspólne przygotowywanie content planów i wiele innych czynności.

Już to pisałem, więc powtórzę: nie zawsze udaje się dowieźć zakładane cele z uwagi np. na czynniki makroekonomiczne w postaci pandemii czy wojny czy też ostrego kryzysu (odczuliśmy to jako agencja to mocno w branży meblarskiej).

74 ankietowanych ze 191 zaznaczyło model godzinowy co stanowi 38,74% odpowiedzi. Michał Makaruk w raporcie “Badanie branży SEO w 2014 r.” (tak, aż z 2014 – wykres poniżej) pokazał, że ten model wtedy wskazało 17,4% ankietowanych. Czyli wzrost o ponad 100% dla tego modelu.

Źródło: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-rozliczenie-pozycjonowania-stron-rozne-modele

Inne modele rozliczeń w SEO

Można pokusić się również o inne modele, które w jakiś sposób pozwolą na realizację założonych celów. jednak opierają sie one na łączeniu ze sobą modeli pojedynczych w różnorodne efemerydy:

  • abonament plus opłata za dostarczony przeklik – jest to wyzwanie ponieważ zakładamy, że ruch organiczny będzie zawsze rósł co nie jest prawdą. Jednocześnie gdzieś będzie szklany sufit, który trudno będzie przebić. A co z projektami sezonowymi gdzie poza sezonem ruch organiczny można spać niemalże do kilkunastu przeklików dziennie
  • procent od sprzedaży – to wymaga ogromnego zaufania pomiędzy klientem a pozycjonerem i/lub dostępu do wszelkich narzędzi. nigdy nie wiesz ile sprzedaży jest w offline oraz wystarczy, że klient nie zatowaruje sklepu na czas i sprzedaż „siada”
  • abonament plus liczba sesji według GA – spotkałem się jeden raz z takim modelem, gdzie miała być dostarczona pewna liczba sesji. Liczby ładnie wyglądały w umowie – skończyło się w sądzie. Obecnie nierealne z uwagi na cookie consent
  • ruch referencyjny – czyli rozliczenie następuje na podstawie ruchu z witryn zewnętrznych. Można powiedzieć, że jest to afiliacja.

19 stycznia czyli już po publikacji tego artykułu na grupie SEO/SEM Polska pojawiło się zapytanie o bardzo specyficzny model rozliczeń – mianowicie według wskaźnika ruchu generowanego przez Senuto lub SEMSTORM.

model rozliczeń w pozycjonowaniu za ruch podawany w zewnętrznym narzędziu

Kolega, który to pytanie zadał argumentuje, że cytuję:

fakt, że w wymienionych narzędziach masz konkretną bazę danych słów kluczowych i wiesz jakich wyników możesz się spodziewać dzięki swoim działaniom. Dzięki temu łatwiej wykręcić wyniki i myślę, że prędzej ktoś będzie chętny do wykonania takiego zlecenia. W GSC masz realne kliknięcia, gdzie poszczególne frazy mogą ulegać trendom spadkowym i fraza, która ma deklarowaną ilość wyszukań po wypozycjonowaniu już jej może nie mieć. 

Nie znam strony kolegi ani branży bo nie podał, ale warto zwrócić na ostatnią część wypowiedzi – „frazy mogą ulegać trendom spadkowym”. Ja bym obstawiał, że w obecnych czasach niemalże wszystkie frazy podlegają trendom zwłaszcza w porach roku, feriach, wakacjach czy jak jest długi weekend majowy. Poza tym te współczynniki mogą nie mieć kompletnie żadnego pokrycia z realnym ruchem. Poniżej porównanie – wystarczy spojrzeć na grudzień: niecałe 60k ruchu versus 26k ruchu. Sprzedaż na poziomie zerowym.

Obecnie w niewielu branżach można spotkać słowa kluczowe evergreenowe nie mniej całościowo współczynniki ruchu mogą nie przynosić żadnej korzyści w rozliczeniach za pozycjonowanie.

Jak widać można mieszać te modele zależnie od tego jakie są cele i potrzeby biznesowe klienta. Zwracam uwagę, że w ankiecie 18 firm pokazało w jaki sposób mieszają modele i jak je nazywają.

Główny problem rozliczeń i monitorowania?

Główny problem wszystkich modeli rozliczeniowych? W przypadku pozycjonowania i ruchu organicznego to wdrożona polityka cookie consent. Niestety jeśli gro odwiedzających wchodząc na strony klientów będzie blokowało ciasteczka to nawet najlepsza estymacja i modelowanie wyników nie pomoże w osiągnięciu zakładanych celów, które dałoby się raportować w jakimkolwiek narzędziu. Wielu analityków się pewnie nie zgodzi dlatego chętnie zapraszam do publikacji wpisu na blogu jak to raportować i modelować w SEO (dam linka dofollow a co!). Dlatego bez Google Search Console nie da się zdobyć wiedzy o ruchu organicznym.

Krótko na koniec 🙂

Podsumowując – przeprowadzona ankieta pokazuje, że coraz częściej posługujemy się innymi modelami rozliczeń niż model ryczałtowy (abonamentowy) natomiast abonament (z premiami i bez) nadal jest wiodącym typem rozliczenia w umowach z klientami.

Podobne wpisy

3 komentarze

  1. Sporo pracy włożone w artykuł i sporo ciekawych wniosków. Myślę, że może istnieć też zależność pomiędzy ceną a modelem rozliczeniowym. Im niższe kwoty, to zakładam większości umów bliżej stałego ryczałtu, im wyższe tym bardziej kombinowane rozliczenie wydaje się być bardziej uzasadnione.

    1. Dokładnie tak. Aczkolwiek mamy dosłownie pare umów godzinowych na niskim budżecie (2 tys netto = 10h) i to się spina 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *