Wyniki Search Generative Experience wyświetlają się przy 86,83% wszystkich zapytań w Google zadawanych przez użytkowników. Wskazuje to na wyjątkową popularność tego rozwiązania podczas oficjalnych testów w 120 krajach i 7 językach. Czym jednak jest SGE i jak działa? Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się również, w jaki sposób przygotować swoją stronę internetową na wprowadzenie wyszukiwań generatywnych do Polski!

Google SGE – co to jest?

SGE (ang. Search Generative Experience) jest dodatkową funkcją w wyszukiwarce Google mającą na celu usprawnienie researchu.

Generatywne wyszukiwania możemy również nazwać modułem, który po aktywacji wygeneruje AI Snapshot pomiędzy sponsorowanymi linkami Google Ads a bezpłatnymi wynikami wyszukiwania w formie organicznej.

Wygląd generatywnych wyszukiwań w porównaniu do organicznych

Wygląd generatywnych wyszukiwań w porównaniu do organicznych.

Dostępny jest także oficjalny dokument Google na temat SGE – twórcy definiują w nim omawianą funkcję w następujący sposób:

„SGE to pierwszy krok w transformacji doświadczenia wyszukiwania za pomocą sztucznej inteligencji generatywnej. Korzystając z SGE, ludzie zauważą, że strona wyników ich wyszukiwania wygląda znajomo, ale jest zorganizowana w nowy sposób, który pomaga im uzyskać więcej z pojedynczego wyszukiwania”. – static.googleusercontent.com

4 główne zalety wykorzystania SGE (dla użytkowników)

Użytkownicy korzystający z SGE będą mogli:

  • zadawać nowe typy pytań, które są bardziej złożone i oparte na większej liczbie detali;
  • szybko zorientować się w danym wątku, uzyskując odnośniki do istotnych źródeł;
  • łatwo rozpocząć pracę nad wymaganym zadaniem, usprawniając wstępne redagowanie projektów tekstów lub tworząc tworząc obrazy bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki;
  • poszerzać swoje horyzonty, zadając pytania w formie konwersacji ze sztuczną inteligencją.

Reasumując, aktualizacja SGE przekłada się na lepsze doświadczenia użytkowników, skutkując podejmowaniem bardziej świadomych decyzji zakupowych opartych na rzetelnych informacjach, które nie są zmanipulowane.

Jak działają generatywne wyszukiwania?

Głównym zadaniem generatywnych wyników wyszukiwania jest generowane tzw. AI-powered overviews, czyli w skrócie odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników.

SGE umożliwia także dogłębne wyjaśnienie danego tematu poprzez rozwinięcie go przy pomocy „ask a follow up”.

Rozwijanie tematu wyszukiwań generatywnych

Rozwijanie tematu wyszukiwań generatywnych.

Należy jednak pamiętać, że „ask a follow up” to w rzeczywistości zadanie drugiego pytania dla Google. Może to natomiast być bardziej odpowiednie ze względu na kontekst – wówczas wyszukiwarka odpowie wyjątkowo skrupulatnie.

Rozwinięty temat w SGE

Rozwinięty temat w SGE.

Zaawansowane funkcjonalności SGE

Google w swojej lekturze na temat SGE przedstawia również nieco bardziej zaawansowaną stronę generatywnych wyszukiwań, które obejmują dodatkowo:

  • wyszukiwania pionowe (vertical experiences) – opcja szczególnie przydatna podczas zakupów lub lokalnych wyszukiwań (w tym przypadku zweryfikujesz przydatne informacje zdecydowanie szybciej niż z pomocą Google Ads, lokalnego 3-packu GMB, wyników „zero” czy też wyników organicznych);
  • generowanie obrazów (image generation) – SGE oferuję funkcję generowania obrazów (podobnie do ChatGPT) na podstawie konkretnego polecenia.
Grafika wygenerowana przez Search Generative Experience

Grafika wygenerowana przez Search Generative Experience.

Co ciekawe, SGE nie udziela złych rad. Jeśli content, którym jesteś zainteresowany dotyczy branży wysokiego ryzyka (sektora YMYL – Your Money, or Your Life), AI Snapshot nie zostanie wygenerowany automatycznie. W niektórych przypadkach będziesz miał możliwość kliknięcia Generate, a w innych – nie. Wiele zależy od kontekstu i ryzyka wprowadzenia użytkownika w błąd.

Ryzykowne pytanie bez możliwości wygenerowania wyniku SGE

Ryzykowne pytanie bez możliwości wygenerowania wyniku SGE.

Dostępność SGE – w jakich krajach można korzystać z generatywnych wyszukiwań?

SGE jest obecnie testowane w 7 językach w 120 krajach. Dokładny wykaz znajdziesz w artykule Google Search Help na temat dostępności Search Labs.

Aby włączyć SGE w kraju, który nie jest wspierany przez giganta z Mountain View, wykorzystaj VPN (np. Hotspot Shield Premium od Dashlane).

VPN umożliwiający przetestowanie SGE.

VPN umożliwiający przetestowanie SGE.

Aby włączyć Search Generative Experience, wejdź na stronę SGE, generative AI in Search, przesuń suwak w celu włączenia SGE i kliknij Try an example.

Aktywacja SGE

Aktywacja SGE. Źródło: www.labs.google.com/search/experiment/1

Przygotowania do aktualizacji SGE – jak do tego podejść? 5 istotnych aspektów [checklista]

Jeśli obecnie zajmujesz wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i regularnie tworzysz oraz aktualizujesz swój content zgodnie z Helpful Content Update, nie będziesz miał problemów z przystosowaniem swojej witryny do SGE.

Pomimo wszystko, powinieneś jednak pamiętać o kilku istotnych aspektach:

1. Priorytetyzacja długiego ogona słów kluczowych

Do końca 2024 roku około 80% wyszukiwań głosowych będzie w formie konwersacyjnej. Wraz z oficjalnym udostępnieniem SGE w całym Internecie, użytkownicy (bez znaczenia na rodzaj wyszukiwań) będą otrzymywali generatywne wyniki jako pierwsze. W konsekwencji zaniedbanie podejścia long-tail SEO zabierze Twojej firmie 80% klientów korzystających z wyszukiwań głosowych.

Statystyki na temat wyszukiwań głosowych – przewidywania na kolejne lata

Statystyki na temat wyszukiwań głosowych – przewidywania na kolejne lata.

2. Zwracanie uwagi na sygnały E-E-A-T

Tworzenie contentu, zwracając uwagę na doświadczenie (E), ekspertyzę (E), autorytet (A) i zaufanie (T) jest ważne szczególnie w branżach YMYL (ang. Your Money, or Your Life). Google potrzebuje dowodów, aby zaufać Twojej witrynie i wyświetlić ją na topowych miejscach w wynikach SERP (ang. Search Engine Results Page). 

Tak samo wygląda sprawa z SGE. 

Jeśli nie zagwarantujesz wiarygodności, Twoja strona nie zostanie zakwalifikowana jako autorytatywne źródło, co przełoży się na niższy współczynnik klikalności, a w konsekwencji mniejszą liczbę konwersji (np. w postaci zakupu produktu lub skorzystania z usługi). 

Ważne materiały na temat E-E-A-T znajdziesz w poradniku Google’s Search Quality Rater Guidelines.

Wyjaśnienie zmiany E-A-T na E-E-A-T.

Wyjaśnienie zmiany E-A-T na E-E-A-T. Źródło: www.developers.google.com/search/blog/2022/12/google-raters-guidelines-e-e-a-t

3. Optymalizacja lokalnych wyszukiwań (w tym wizytówki GMB)

Generatywne wyszukiwania są wyświetlane również w zakresie lokalnym. W konsekwencji musisz zadbać o kompleksową optymalizację wizytówki Google Moja Firma

Oprócz podstawowych kwestii (w tym dodanie zdjęć, wybór rodzaju działalności, regularne publikowanie aktualności itd.), weź pod uwagę liczbę opinii. Jest to główny czynnik warunkujący widoczność w tzw. lokalnym 3-packu, a także w Mapach Google.

Wygląd lokalnych wyników generatywnych w Google.

Wygląd lokalnych wyników generatywnych w Google.

4. Tworzenie autorytetu tematycznego (topical authority) w obrębie danej branży

Stań się ekspertem w danej branży tworząc wartościowe strony filarowe typu pillar page. Dzięki budowaniu klastrów tematycznych Google zaufa Twojej marce bardziej niż konkurencji, a co za tym idzie:

  • zdobędziesz wyższe pozycje w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania,
  • będziesz pojawiał się częściej w wyszukiwaniach generatywnych,
  • pozyskasz grono wiernych odbiorców gotowych do zakupu.

5. Wykorzystanie narracji z pierwszej osoby

Pierwszoosobowa narracja sprawia, że Google będzie traktował Cię jako wiarygodnego twórcę bazującego na swoich doświadczeniach. Wykorzystaj to w szczególności podczas tworzenia recenzji konkretnych produktów. Wówczas będziesz wyświetlał się również jako wartościowe źródło w wyszukiwaniach SGE.

Wartościowe i zaufane źródła rekomendowane przez SGE

Wartościowe i zaufane źródła rekomendowane przez SGE.

Przyszłość Search Generative Experience – co wiemy?

Istnieją duże szanse, że SGE będzie płatną wyszukiwarką. Według informacji Financial Times (artykuł płatny) koszt utrzymania generatywnych wyszukiwań jest tak duży, że… Google musi wprowadzić opłaty za korzystanie z SGE.

Jak przyjmie się takie rozwiązanie i czy finalnie do tego dojdzie? Obecnie nie mamy informacji na ten temat – jeśli coś się zmieni, z pewnością zaktualizujemy nasz artykuł.

Podsumowanie

Search Generative Experience jest obiecującym wynalazkiem, który w dobie AI (gdzie wszystko sprowadza się do automatyzacji) nie powinien nikogo dziwić. Na ten moment możemy śmiało stwierdzić, że deweloperzy giganta z Mountain View chcą zagwarantować użytkownikom jeszcze lepsze i bardziej spójne doświadczenia niż kiedykolwiek.

Czy wszyscy będą z tego zadowoleni? 

Idealne scenariusze istnieją tylko w teorii – liczmy jednak na to, że zmiany związane z SGE nie są nastawione wyłącznie na zyski, a na rzeczywiste ulepszenie Google z pomocą AI w celu usprawnienia ścieżki zakupowej klientów oraz sprawienia, że będą oni dokonywali bardziej świadomych decyzji zakupowych.

Podobne wpisy

Jeden komentarz

  1. Koncepcja SGE wydaje się być bardziej ewolucją niż rewolucją w dziedzinie marketingu internetowego. Integracja różnych kanałów marketingowych, w tym SEO, PPC, content marketingu, czy social media, jest praktyką stosowaną w naszej branży od dawna. Oczywiście, nowoczesne narzędzia analityczne i technologie AI mogą skutecznie usprawnić procesy zarządzania tymi kanałami i optymalizacji ich skuteczności. Skuteczność podkreślanej strategii SGE będzie zależeć od indywidualnych potrzeb i celów każdej firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *