W dzisiejszych czasach, gdzie człowiek praktycznie na każdym kroku w sieci jest zasypywany nadmiarem informacji, coraz bardziej istotne staje się tworzenie treści skoncentrowanych na człowieku – tzw. podejście human-first. Centralne miejsce w tym procesie zajmują potrzeby i oczekiwania użytkownika. Teksty tworzone z myślą o ludziach są odpowiedzią na automatycznie generowany content, który był wykorzystywany do manipulacji wynikami wyszukiwania. Tworzenie treści zgodnie z zasadą human-first opiera się na głębokim zrozumieniu i empatii wobec czytelników, co pozwala na tworzenie treści, które są dla nich rzeczywiście wartościowe, angażujące i przydatne. Na czym dokładnie polega human-first content i jak tworzyć takie teksty?
Co to jest human-first content?
Jeśli chodzi o zasadę human-first content to bardzo ważne jest tworzenie treści ze zrozumieniem potrzeb użytkowników i ich zaspokajaniem. Takie teksty mają służyć nie tylko jako sposób na komunikację, ale także jako narzędzie budowania relacji z odbiorcami, z których kolejnym etapem może być promocja i sprzedaż usług. W procesie tworzenia takich materiałów duże znaczenie ma analiza potrzeb, problemów oraz oczekiwań grupy docelowej. Copywriterzy muszą zrozumieć i poznać profil demograficzny, preferencje i cele odbiorców, aby tworzyć treści, które są w stanie ich angażować, zamiast dostarczać neutralnych informacji bez emocjonalnego wydźwięku.
Jakie są najważniejsze zasady pisania contentu zgodnie z zasadą human-first content?
W dzisiejszych czasach w internecie, gdzie walka o uwagę użytkowników jest bardzo zacięta, formatowanie tekstu stanowi jeden z najistotniejszych elementów skutecznej komunikacji z odbiorcami. Różnice pomiędzy tradycyjnym czytaniem a przeglądaniem treści online są znaczące. Użytkownicy internetu przeszukują strony w pogoń za istotnymi informacjami, a więc te teksty, które ułatwiają skanowanie wzrokiem i szybkie dotarcie do pożądanych danych są bardziej efektywne.
Aby treść była przystępna, należy skupić się na optymalizacji formatowania. Tytuły powinny w ogromnym skrócie nakreślać to, jakie informacje użytkownik może znaleźć w tekstach. W przypadku nagłówków ich funkcja porządkująca ma ogromne znaczenie dla usprawnienia nawigacji po stronie. Podział na sekcje tematyczne i akapity umożliwia czytelnikom komfortowe śledzenie wątków. Ponadto, wypunktowania i listy odgrywają rolę w prezentowaniu treści w sposób, który jest estetyczny i zwięzły, a jednocześnie pozwala uniknąć ścian tekstu. Wykorzystanie wyróżnień takich jak pogrubienia, podkreślenia i kursywa jest nie tylko praktycznym narzędziem wizualnym, ale także ułatwia znalezienie najistotniejszych informacji zawartych w tekście.
Optymalizacja contentu pod kątem pozycji w wyszukiwarce często kojarzona jest z wykorzystaniem nieodmienionych słów kluczowych, jednak ta praktyka nie jest zgodna z rzeczywistymi mechanizmami algorytmów. Istnieje przekonanie, że frazy kluczowe powinny być prezentowane dokładnie w takiej formie, jaką użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Jest to jednak złe podejście, ponieważ wspomniane algorytmy wyszukiwarek są zaawansowane i potrafią rozpoznawać odmiany słów. Ich użycie w treści nie tylko nie obniża jej wartości, ale może także przyczynić się do zwiększenia zasięgu oraz poprawy widoczności tekstu, zapewniając jednocześnie jego naturalność i czytelność.
Podczas tworzenia treści internetowych nie ma pewności co do tożsamości odbiorcy, dlatego istotne jest stosowanie języka neutralnego płciowo. Taki sposób formułowania tekstów polega na świadomym unikaniu fraz i wyrażeń, które mogą sugerować płeć odbiorcy. W artykułach, które są neutralne płciowo ważne jest również ominięcie stereotypów oraz uniknięcie nadmiernych uogólnień, co przyczynia się do tworzenia uniwersalnych tekstów, które adresowane są do szerokiego grona użytkowników.
Wzbudzenie emocji u odbiorców stanowi istotny element w procesie zdobywania ich uwagi i zainteresowania. Emocje odgrywają główną rolę w podejmowaniu decyzji i mogą prowadzić do stworzenia silnej więzi z czytelnikiem oraz zwiększenia jego zaangażowania. Zrozumienie potrzeb i problemów odbiorców jest fundamentem takiego podejścia. Opowiadanie historii jest jednym z najefektywniejszych sposobów na przyciągnięcie uwagi i umożliwia czytelnikom identyfikację z postaciami i sytuacjami przedstawionymi w treści. Wykorzystanie wartości społecznie akceptowanych oraz zastosowanie różnych mediów, które mogą zostać zapamiętane dodatkowo wzmacnia siłę przekazu. Dlatego też coraz częściej wykorzystywany jest storytelling, między innymi do opisywania produktów.
Jakie warto sobie zadać w trakcie tworzenia treści typu human-first content
Podczas tworzenia treści typu „Human-First Content”, warto zadać sobie kilka kluczowych pytań, aby upewnić się, że treść będzie rezonować z odbiorcami i spełniać ich potrzeby. Oto kilka przykładowych pytań:
- Kim są moi odbiorcy?
- Jakie mają potrzeby, zainteresowania, pytania, obawy?
- Jakie są ich demograficzne cechy, takie jak wiek, płeć, zawód, poziom wykształcenia?
- Jakie wartości i doświadczenia moich odbiorców są dla nich najważniejsze?
- Jakie są ich priorytety, wartości życiowe czy problemy, z którymi się zmagają?
- Jak moja treść może rozwiązać problem lub odpowiedzieć na pytanie mojego odbiorcy?
- Czy moja treść dostarcza użytecznych informacji, porad, rozwiązań?
- Czy jest praktyczna i łatwa do zastosowania w życiu codziennym?
- Czy moja treść jest autentyczna i transparentna?
- Czy jestem szczery w swojej komunikacji?
- Czy unikam nadmiernego marketingu czy manipulacji?
- Jak mogę uczynić moją treść bardziej dostępną i inkluzywną?
- Czy moja treść jest zrozumiała dla szerokiego grona odbiorców?
- Czy uwzględniam różnorodność i potrzeby osób z niepełnosprawnościami?
- Jak mogę angażować moich odbiorców?
- Czy moja treść zachęca do interakcji, np. przez komentarze, pytania, udostępnienia?
- Czy tworzę treść, która buduje społeczność wokół mojej marki czy tematu?
- Czy jestem gotowy na informację zwrotną od użytkownika i zmiany u siebie?
- Czy jestem otwarty na krytykę i sugestie?
- Czy jestem gotowy do ewolucji moich treści w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i preferencje odbiorców?
- Czy moja treść jest etyczna i odpowiedzialna społecznie?
- Czy uwzględniam aspekty etyczne i społecznie odpowiedzialne w moich treściach?
- Czy moja treść przyczynia się pozytywnie do społeczności i środowiska?
Zadając sobie te pytania, można lepiej zrozumieć i sprostać oczekiwaniom i potrzebom odbiorców, tworząc treści, które są nie tylko wartościowe i użyteczne, ale także budują głębsze relacje i zaufanie.
Human-first, czy SEO-first? Co jest ważniejsze?
Eksperci od marketingu cały czas debatują na temat efektywności podejścia human-first w stosunku do SEO-first, gdzie istotne jest pozycjonowanie treści w wyszukiwarkach internetowych. Obydwie metody przynoszą korzyści i wpływają na efekty działań promocyjnych. Dostarczanie informacji, rozwiązywanie problemów i kreowanie pozytywnych doświadczeń czytelników to podstawa zasady human-first. Natomiast SEO-first koncentruje się na analizie słów kluczowych i optymalizacji różnych elementów strony internetowej, np. metadanych, struktury URLi czy tagów, które są ważne dla poprawy jej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Budowanie autorytetu poprzez treści dla użytkownika
Zrozumienie, dlaczego autorytet jest niezbędny dla treści, może być trudne – podobnie jak algorytmy Google, szczególnie algorytm Helpful Content (https://developers.google.com/search/blog/2022/08/helpful-content-update?hl=pl)
Oto kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę tworząc treści ukierunkowane na użytkownika:
Pokaż, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie: Na pewno wiesz dużo na tematy, które obejmuje Twoja marka (albo to czym się zajmujesz), więc podziel się tą wiedzą. Możesz to zrobić, tworząc dobrze przemyślane, szczegółowe treści na tematy, które interesują Twoją grupę docelową. Udowodnienie, że wiesz, o czym mówisz, jest świetnym sposobem na łatwe budowanie zaufania z Twoją publicznością.
Bądź wiarygodnym źródłem informacji: Kiedy Twoi czytelnicy mogą liczyć na Ciebie pod względem wysokiej jakości, aktualnych i wartościowych treści, będą wracać po więcej a docelowo będą chcieli zapewne kupić u Ciebie produkt lub usługę.
Wyróżnij się na tle swoich konkurentów: Można znaleźć dużą ilość firm ,które świadczą takie same lub podobne uslugi czy sprzedają produkty. Najlepszą rzeczą, jaką możesz dla siebie zrobić, jest znalezienie niszy, które będa Twoją przewagą. Pokazujesz swoim potencjalnym klientom że jesteś inny niż Twoi konkurenci, tworząc treści typu human-first, które odpowiadają na ich potrzeby i zapewniają pomoc, której Twoi konkurenci nie mogą lub nie chcą oferować.
Human-first content to nie tylko strategia marketingowa, ale także podejście, które pozwala budować trwałe relacje z użytkownikami, dzięki zrozumieniu ich perspektyw, wartości i potrzeb. To także klucz do tworzenia treści, które nie tylko przyciągają uwagę, ale także pozostawiają trwały ślad w świadomości odbiorców. Dzięki za cenny artykuł!