Czym jest dialog?
Dialog to nic innego jak rozmowa odbywająca się między dwojgiem lub większą ilością osób na określony temat. To czynność, w jakiej wyróżniamy nadawcę i odbiorcę. Oznacza to, że jedna ze stron jest słuchaczem, druga tą, którą mówi.
Dzięki niemu możemy dostrzec inny punkt widzenia, skonfrontować go z naszym własnym nabytym przez różne doświadczenia, nie tylko te życiowe, ale również zawodowe. Istnieje wtedy “ja” oraz “ty”.
Przybiera on różne formy i można podzielić go na różne typy:
- Aspekt dramatyczny potocznie nazywany kłótnią,
- Aspekt semantyczny związany z tematyką abstrakcyjną,
- Aspekt sytuacyjny mający powiązania z konkretną sytuacją/wydarzeniem lub z wynurzeniami osobistymi.
Powyższy podział to tylko przykład, gdyż do dialogu zaliczyć można m.in pogawędkę, czy dyskusję.
Dlaczego dialog jest tak ważny w marketingu?
Na to pytanie istnieje bardzo prosta odpowiedź: dialog jest bardzo ważnym elementem marketingu, gdyż pozwala nam promować nasze produkty i usługi.
Dodatkowo, umacnia budowanie relacji z Klientem poprzez chociażby umiejętne rozwiązywanie problemów z jakimi ten, spotkał się podczas nabywania naszych towarów jak i usług.
Pomaga nam również w poznaniu potrzeb Klienta. Dzięki temu, będzie nam zdecydowanie łatwiej sprzedać towar, który na ten moment jest najbardziej potrzebny osobie zainteresowanej naszymi wyrobami.
Korzystając z dialogu możemy lepiej przedstawić to, co trafiło spod naszych rąk na rynek towarów i serwisu przez nas oferowanego. Nie od dzisiaj wiadomo, że Klienci często i gęsto zadają mnóstwo pytań, aby lepiej zrozumieć działanie tego, co znajdzie się w naszym sklepie nie tylko internetowym, ale również stacjonarnym. Dotyczy to także sprzedaży tworzenia stron internetowych, tekstów blogowych, czy tworzenia i obróbki zdjęć.
Dlaczego o tym wspominam? Ponieważ, jeśli nie będziemy należycie prowadzić dialogu, czyli rozmowy z Klientem to nie uratuje nas dobra strona internetowa, blog, czy sklep stacjonarny. Wszystko, nawet prywatne relacje w dużej mierze zależą właśnie od umiejętnej wymiany zdań. Poznania tego, co druga strona chce nam przekazać, co przysłowiowo siedzi jej po prostu w głowie.
Dialog z Klientem wspiera rozwój naszej firmy
- Pomaga budować trwałe relacje z klientem – trzeba pamiętać, że główną zasadą marketingu jest tworzenie relacji na linii sprzedawca usług – klient. Dialog pozwala nam stworzyć takową i utrzymywać ją na poziomie pozwalającym zbudować trwałe zaufanie. Dzięki temu, budujemy renomę firmy, która rozszerza się poprzez działanie Klienta – jeśli dobrze obsłużymy daną osobę, ona przekaże to dalej i poleci nas w swoich kręgach.
- Komunikacja spersonalizowana– podczas rozmowy z Klientem trzeba pamiętać, że każdy z nich ma indywidualne potrzeby. Dialog pozwoli nam je poznać i dostosować ofertę do konkretnego nabywcy naszych usług. Ułatwi to współpracę i umocni więź zaufania do nas oraz naszej firmy..
- Uzyskanie cennych informacji – dialog pozwala także zebrać konkretne informacje związane z określoną grupą docelową do jakiej kierujemy nasze produkty. Dzięki temu, jesteśmy w stanie być jeszcze lepsi w tym, co robimy, w usługach czy produktach jakie udostępniamy na rynek.
- Emocjonalne zaangażowanie – jeśli będziemy dobrze prowadzić dialog, Klient zacznie wiązać się z nami, naszą firma emocjonalnie. Stanie się nam bliższy i dzięki temu, jeszcze lepiej będziemy mogli go wspierać swoimi produktami czy usługami. Mało tego, jak wspomniałam wcześniej – Klient za nas będzie pracować polecając nas dalej. A pozytywne opinie budują niepodważalność i oryginalność tego, co robimy, co tworzymy.
Z dialogu należy korzystać umiejętnie
Pamiętajcie o tym, że stosując dialog trzeba to robić umiejętnie, bowiem nie jest sztuką rozmawiać. Sztuką jest robić to dobrze.
Ale, skąd mamy wiedzieć, czy rozmowy jakie prowadzimy są należycie wykorzystane? Otóż, trzeba pamiętać o tych kilku elementach:
- Umiejętność słuchania – jeśli chcemy z kimś rozmawiać, poznać jego potrzeby musimy nauczyć się po prostu słuchać. Słuchając poznamy to, co druga strona ma nam do zaoferowania, czy zakomunikowania. Dowiemy się wszystkiego, co jest nam niezbędne do sprzedania usługi czy towaru.
- Merytoryczne treści– prowadząc dialog uczymy się od innych. Dzięki temu możemy tworzyć skuteczniejsze treści. Samo SEO nie wystarczy, aby ludzie sięgnęli po nasz artykuł, nasz content. Poznając Klienta, poznasz jego potrzebny i wykorzystasz je do tworzenia merytorycznych treści.
- Komunikacja na wielu kanałach – pamiętaj, aby nie ograniczać się tylko do jednego kanału komunikacji. W dobie rozwiniętej technologii do Klienta możemy dotrzeć nie tylko przez newslettery, artykuły blogowe, ale również z pomocą mediów społecznościowych czy wybierając się na różnego rodzaju targi związane z naszą działalnością sprzedawanymi usługami. Aktywność na poziomie różnych kanałów jest również bardzo ważna, gdyż możemy zyskać dostęp do Klientów z różnych sfer, w tym klientów zagranicznych.
- Interakcje na wesoło – nie trzeba sztywno podchodzić do Klienta. Czasem warto organizować jakieś konkursy, zabawy, aby móc umocnić więź. Staną się jeszcze mocniej związani z nami, naszą firmą, produktami i usługami.
- Strategia dialogowa – pamiętaj, że ważne jest też to, do jakiej grupy docelowej kierujesz swoje produkty czy usługi. Dialog marketingowy musi zostać w pełni dopasowany do tych określonych czynników. Inaczej, nasz biznes może nie przynieść oczekiwanych rezultatów.
- Reagowanie ze spokojem na negatywne opinie/komentarze – nie każdemu przypadnie do gustu, to co robimy. Zawsze znajdzie się ten jeden niezadowolony Klient. Pamiętaj o tym, by zawsze zachować klasę. To my pokażemy, że podchodzimy do każdego Klienta z pełnym profesjonalizmem i nie boimy się stawiać czoła temu, co jest dla nas niewygodne.
Mam nadzieję, że teraz lepiej zrozumiecie, dlaczego dialog w marketingu jest jego niezbędnym elementem. Rozmowa między ludźmi jest potrzebna. Podobnie jak i zadawanie pytań. Może to się wydawać na początku trudne, ale ze swojego wieloletniego doświadczenia wiem, że to mija. Powoli zaczynamy się w to wdrażać. Staje się to częścią nas i nim się zorientujemy będziemy robić to naturalnie. Wykorzystywać nie tylko w pracy, ale w prywatnych relacjach międzyludzkich.
Nie każda branża wymaga prowadzenia dialogu z klientem. Nie każdy biznes musi wychodzić poza dobrze działający dział reklamacji. Są jednak biznesy w których sprawnie działający dział obsługi klienta jest jednym z decydujących czynników (np. usługi hostingowe).