Zastanawiałeś się kiedyś, co kryje się za nazwą Google Search Console, albo jak może ona wpłynąć na Twoją przyszłość w świecie marketingu lub SEO? Może prowadzisz własną stronę internetową i słyszałeś szepty, że GSC to klucz do jej sukcesu, ale nie jesteś pewien, jak z tego skorzystać? W tym artykule odkryjesz, co to Google Search Console, dlaczego jest niezbędne dla każdego, kto chce zaistnieć w cyfrowym świecie, i jak może Ci pomóc osiągnąć Twoje cele. Niezależnie od tego, skąd przybywasz w cyfrowej podróży, ten artykuł jest dla Ciebie!

Co to Google Search Console i dla kogo jest przeznaczone?

Google Search Console (GSC) to darmowy panel kontrolny do monitorowania ruchu organicznego, wykrywania błędów z indeksowaniem, budżetem crawlowania i widocznością podstron w witrynie

Narzędzie, na początku funkcjonujące pod nazwą Google Webmaster Tools, zostało oddane do użytku w 2006 roku dla właścicieli stron internetowych. Od tamtego czasu pomaga ono monitorować i optymalizować obecność w wynikach wyszukiwania oraz identyfikować problemy związane z witryną. 

W 2015 zmieniono nazwę na Google Search Console, czyli tę, którą dziś wszyscy znamy i oddano platformę szerszej grupie użytkowników (nie tylko webmasterom). Od tego czasu GSC jest stale rozwijane. Można śmiało stwierdzić, że jest niezastąpionym narzędziem przy każdym audycie SEO.

Komu przyda się GSC w praktyce? Każdemu, kto chce pracować nad optymalizacją swojego serwisu i obserwować, jak performuje on w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest to więc podstawowe narzędzie dla specjalisty SEO, niezbędne do przeprowadzenia audytów SEO, codziennej pracy nad optymalizacją witryny oraz mierzenia wyników. Jeśli jesteś właścicielem witryny, to również znajdziesz tu wiele cennych danych związanych z wydajnością swojej strony.

Do czego służy Google Search Console?

Zastosowań jest wiele – Google Search Console służy między innymi do:

  • monitorowania ruchu organicznego, czyli kliknięć, wyświetleń, CTR (współczynnik klikalności) oraz średniej pozycji,
  • analizy zapytań, na które domena pojawia się w wynikach wyszukiwania,
  • identyfikacji problemów z indeksowaniem,
  • analizy przystosowania do urządzeń mobilnych,
  • analizy błędów związanych z wdrożeniem fragmentów rozszerzonych,
  • analizy linków przychodzących do witryny,
  • analizy linków wewnętrznych prowadzących do podstron,
  • identyfikacji problemów z bezpieczeństwem domeny,
  • identyfikacji kar ręcznych i ich naprawiania,
  • wgrywania map witryny i weryfikacji ich poprawności,
  • identyfikacji problemów ze wskaźnikami Core Web Vitals.

Biorąc pod uwagę, jak wiele informacji jest w stanie dostarczyć Google Search Console, ciężko odpowiedzieć jednym zdaniem, do czego ono służy. Szczegółowe omówienie każdego raportu dostarczyłoby materiałów do kilkugodzinnego kursu 😉 

GSC pomoże Ci w codziennych analizach i ogólnej diagnostyce strony. Dzięki niemu poprawisz widoczność w wynikach wyszukiwania, dowiesz się, jak użytkownicy odnajdują Twoją witrynę i jak możesz poprawić ich doświadczenie online.

Brzmi przydatnie? 😊 W dalszej części dowiesz się, jak zacząć korzystać z GSC.

Jak dodać stronę do Google Search Console?

Przejdź na podstronę Google Search Console. Po kliknięciu “Rozpocznij” Google poprosi Cię o zalogowanie się na swoje konto. Usługę możesz dodać na dwa sposoby: jako domenę lub jako prefiks adresu URL. Google przedstawia w skrócie różnice między oba typami, dlatego zapoznaj się z nimi i wybierz odpowiadające Ci rozwiązanie:

Aby uzyskać dostęp do panelu, należy udowodnić, że jest się właścicielem lub administratorem strony. Jest kilka opcji, dzięki którym można to zweryfikować: 

  • Plik HTML – plik taki wgrywasz przez FTP,
  • Tag HTML – dodajesz w nagłówku HTML swojej strony,
  • Weryfikacja poprzez rekord DNS – dla początkujących będzie to najbardziej skomplikowane rozwiązanie, ponieważ wymaga dodania rekordu do konfiguracji DNS domeny,
  • Google Analytics – jeśli administratorem GA jest ta sama osoba (to samo konto) co administrator GSC, to weryfikacja nastąpi automatycznie – na stronie musi być wdrożony odpowiedni kod śledzenia GA,
  • Google Tag Manager – podobnie jak w przypadku rozwiązania z Google Analytics, weryfikacja nastąpi automatycznie, jeśli masz wdrożony GTM na stronie i z tego samego konta chcesz podłączyć GSC.

 Po weryfikacji ukaże się przed Tobą panel konsoli, więc co dalej?

Jakie raporty są dostępne w GSC?

Niżej krótko omówię dostępne raporty. Warto jednak pamiętać, że dostępne funkcje i nazwy zakładek w Google Search Console mogą się różnić w zależności od aktualizacji i wersji narzędzia. Raporty, widoczne w panelu bocznym z lewej strony, będę omawiać po kolei.

Przegląd 

Podsumowanie najważniejszych informacji dotyczących:

  • skuteczności strony (kliknięcia w ostatnich 3 miesiącach), 
  • stanu zindeksowania podstron, 
  • wyników dla podstawowych wskaźników internetowych (Core Web Vitals) i HTTPS, 
  • fragmentów rozszerzonych i ich błędów (jeśli masz wdrożone w serwisie schema).

Sprawdzenie adresu URL

Dostępne zarówno z panelu bocznego, jak i w pasku na górze głównego widoku:

Narzędzie to służy do analizy pojedynczych adresów URL. Pozwala uzyskać informację o sposobie indeksowania poszczególnych stron przez Google, w tym wyświetlenie informacji o ostatnim skanowaniu, indeksowaniu, wybranym tagu kanonicznym i potencjalnych problemach.

Wyniki wyszukiwania i Discover

W sekcji „Skuteczność” w raporcie „Wyniki wyszukiwania” znajdziesz szczegółowe statystyki dotyczące tego, jak strona radzi sobie w wynikach wyszukiwania, w tym kliknięcia, wyświetlenia, CTR i średnia pozycja tylko dla ruchu organicznego pochodzącego z Google:

  • łączna liczba kliknięć – liczba kliknięć otrzymana w wybranym okresie przez witrynę w wynikach wyszukiwania Google,
  • łączna liczba wyświetleń – dane dotyczące tego, ile razy witryna została wyświetlona użytkownikom (bez znaczenia, czy została kliknięta, czy nie),
  • CTR (Click-Through Rate) – liczba kliknięć podzielona przez liczbę wyświetleń (wynik przedstawiony w procentach),
  • średnia pozycja – będzie tym dokładniejsza, im lepiej przefiltrujesz dane.

Maksymalny okres prezentowanych danych to 16 miesięcy.

Dzięki filtrom dowiesz się między innymi, jakie zapytania ściągają ruch na Twoją stronę, jaki ruch generuje konkretna podstrona lub grupa adresów, z jakiego urządzenia czy kraju pochodzi ruch:

Zdecydowanie zachęcamy do eksperymentowania z filtrami.

Zakładka Discover w Google Search Console dostarcza za to danych o wydajności treści strony w Google Discover, funkcji prezentującej użytkownikom artykuły i treści zgodne z ich zainteresowaniami.

Strony i Strony filmów

W sekcji „Indeksowanie” zakładce „Strony” znajdziesz raporty dotyczące zindeksowanych oraz niezindeksowanych adresów URL. Dostarczą Ci informacji, z jakiego powodu grupy adresów nie zostały zindeksowane przez Google.

Podobnie jest z zakładką „Strony filmów”. W tym miejscu dowiesz się, na których podstronach Google odnalazł filmy oraz jaki jest ich stan indeksowania. Jeśli jakiś film w witrynie nie został zindeksowany, Google podpowie Ci, dlaczego podjął taką decyzję.

Mapy witryn

Sekcja „Indeksowanie” zawiera zakładkę „Mapy witryn”, która służy do przesyłania i monitorowania map XML. Te pomagają Google lepiej zrozumieć strukturę Twojej strony internetowej.

Usunięcia

W sekcji „Indeksowanie” znajdziesz również zakładkę „Usunięcia”, czyli narzędzie do tymczasowego blokowania adresów URL w wynikach wyszukiwania Google lub zarządzania starymi zawartościami.

Eksperymenty i personalizacja

W tej sekcji znajdziesz trzy raporty.

  • Jakość strony – informacje dotyczące tego, jak Google ocenia wygląd i działanie strony.
  • Podstawowe wskaźniki internetowe – raporty dotyczące kluczowych wskaźników witryny, które są istotne dla ogólnego doświadczenia użytkownika, takich jak szybkość ładowania, interaktywność i stabilność wizualna.
  • HTTPS – służy do monitorowania i diagnozowania problemów związanych z wdrożeniem certyfikatu SSL.

Ulepszenia

Narzędzie do diagnozowania problemów z fragmentami rozszerzonymi (inaczej rich snippets/schema) na Twojej stronie, które mogą być wykorzystane do generowania bogatych fragmentów w wynikach wyszukiwania. Przykład:

Bezpieczeństwo i ręczne działania

W tej sekcji znajdziesz dwa raporty.

  • Ręczne działania – informacje o wszelkich nałożonych na stronę działaniach ręcznych przez zespół Google za naruszenie wytycznych Google dla webmasterów.
  • Problemy dotyczące bezpieczeństwa – informacje o potencjalnych problemach z bezpieczeństwem, takich jak malware, phishing i inne zagrożenia dla Twojej strony.

Linki

Dane na temat linków wewnętrznych i zewnętrznych do Twojej strony, w tym najczęściej linkowane strony i najczęściej wykorzystywane anchory.

Ustawienia

Zakładka „Ustawienia” w Google Search Console umożliwia zarządzanie ogólnymi ustawieniami Twojej witryny w konsoli. Możesz tu sprawdzić informacje o weryfikacji własności witryny, wybrać preferowaną domenę (np. z www lub bez), ustawić grupę użytkowników z dostępem do danych Google Search Console dla witryny oraz zobaczyć informacje o wersji oprogramowania robotów Googlebot, które odwiedzają Twoją stronę.

Podsumowanie

Google Search Console to nieocenione narzędzie dla każdego właściciela strony internetowej, marketera czy SEO-owca, pozwalające na głębokie zrozumienie tego, jak witryna jest postrzegana przez Google. Jak widać, funkcje te oferują szeroki zakres możliwości – od monitorowania wydajności w wynikach wyszukiwania, poprzez diagnozowanie problemów z bezpieczeństwem, aż po optymalizację mobilności i szybkości ładowania stron. Jeśli te raporty są dla Ciebie zbyt przytłaczające, to warto zwrócić się do agencji SEO, która przeanalizuje wszystkie dane za Ciebie. Od A do Z!

Czy w Google Search Console sprawdzę dane konkurencji?

W Google Search Console nie sprawdzisz danych konkurencji. Możesz monitorować wydajność własnej witryny po weryfikacji, że jesteś jej właścicielem.

Czy w Google Search Console sprawdzę linki do swojej domeny?

W Search Console sprawdzisz linki zewnętrzne do swojej domeny przechodząc do raportu „Linki” znajdującego się z lewej strony panelu.

Czy warto regularnie zaglądać do narzędzia GSC?

To, jak często warto sprawdzać Google Serach Console, zależy od wielkości Twojego serwisu oraz częstotliwości zmian, które w nim wprowadzasz. Im częściej zmieniasz coś w serwisie lub dodajesz nowe treści, tym częściej powinieneś monitorować zmiany w GSC.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *