Dwie strony z takim samym contentem? Duplikacja treści? Taka sytuacja z daleka pachnie ograniczeniem widoczności serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania. Sprawdź, dlaczego duplicate content to gwóźdź do trumny SEO i jak sobie z nim poradzić.

Czym jest duplicate content?

O zjawisku duplicate content mówimy w sytuacji, gdy na więcej niż jednej stronie internetowej została opublikowana identyczna treść. Najczęściej w kontekście widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania słyszy się o powielaniu treści z serwisów zewnętrznych. W przypadku działalności e-commerce będzie to np. kopiowanie opisów produktów udostępnionych przez producentów.

Jednak nie tylko duplikacja zewnętrzna może okazać się problematyczna. Negatywnie na ocenę wystawioną przez roboty Google, a tym samym na widoczność strony w sieci, wpłynie także duplikacja wewnętrzna, czyli powielanie tych samych treści wewnątrz jednej witryny internetowej.

Dlaczego taka sytuacja jest niekorzystna? Wyszukiwarka Google ma za zadanie zaprezentować użytkownikom linki do stron z wartościową treścią. Co w sytuacji, w której treści opublikowane w kilku różnych serwisach są dosłownie identyczne? Wówczas roboty same zdecydują, którą stronę uwzględnić w wynikach wyszukiwania. W przypadku duplikacji wewnętrznej może się okazać, że do indeksu trafi niewłaściwa podstrona.

Duplikacja tekstów na stronie głównej, stronach kategorii i produktów

Jeśli Twój serwis internetowy jest ubogi w treść, np. strony kategorii nie zawierają opisów, to roboty wyszukiwarki mogą natrafić jedynie na teksty zamieszczone w stopce. Mała ilość treści, która pojawia się na wielu podstronach serwisu, to ryzyko duplicate content. Jak sobie poradzić w takiej sytuacji?

Weź pod przysłowiową lupę zarówno menu główne strony internetowej, jej stopkę, jak i ukryte treści. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, zastanów się nad tym, jak zaplanować strukturę serwisu, aby w menu nie umieszczać wszystkich kategorii. Poza tym przeanalizuj treści, które zamieściłeś w stopce. Nie staraj się rozbudować tego elementu witryny za wszelką cenę, idź raczej w przeciwnym kierunku – ogranicz treści opublikowane w stopce do absolutnego minimum. Jeśli potrzebujesz pomocy z analizą, możesz zamówić u nas audyt treści.

duplikacja treści w narzędziu ahrefs

Duplikacja treści podstron

Co do zasady, algorytm wyszukiwarki powinien nie uwzględniać przy indeksowaniu podstron np. produktów z różnymi parametrami. Załóżmy, że sprzedajesz buty do biegania. Opisujesz osobno każdy model, jedynie inspirujesz się informacjami zawartymi w opisie producenta, nie kopiujesz całych treści. Czy możesz być spokojny, że nie pojawi się duplikacja treści? Nie do końca. Może się okazać, że podstrony produktów (w tym przypadku tego samego modelu butów do biegania), które różnią się parametrami (np. kolorem lub rozmiarem) zostaną zaindeksowane i dochodzi do duplikacji podstron.

Powielone kategorie a SEO

Kolejny problem, który negatywnie przekłada się na wyniki działań SEO, to powielone kategorie w ramach tego samego serwisu. Zjawisko to występuje najczęściej w sklepach internetowych, które mają rozdrobnione kategorie. Może się zdarzyć tak, że takie same podkategorie będą występować przy różnych kategoriach.

Jeśli ze względu na duże zróżnicowanie produktów nie możesz zastosować jednego adresu URL, to zadbaj o to, aby copywriter stworzył dla Ciebie unikalne opisy do każdej z podkategorii. Dzięki temu wyeliminujesz ryzyko wystąpienia zduplikowanej treści i zwiększysz szansę, że adres do Twojej podstrony zostanie wyświetlony na wysokich pozycjach w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Duplikacja offsite

Optymalnie zaplanowana strategia content marketingu powinna zakładać tworzenie unikalnych treści odpowiednio dopasowanych pod wybrane słowa kluczowe. Nie ma tu miejsca na kopiowanie zawartości innych stron. Takie działania są nie tylko nielegalne w świetle prawa (naruszenie praw autorskich), lecz także negatywnie wpływają na widoczność serwisu.

Do duplikacji offsite dochodzi w momencie, gdy na różnych zewnętrznych serwisach jest taka sama treść. Doskonałym przykładem są tu np. wspomniane wcześniej opisy produktów, które właściciele sklepów internetowych kopiują ze stron producentów. Co ważne, na duplikację treści wpływa nie tylko sam tekst (opis produktu), lecz także pliki, które są identyczne, a pojawiają się na różnych stronach (np. instrukcje obsługi konkretnego urządzenia).

Co zrobić, aby rozwiązać problem duplicate content?

Zastanawiasz się, co możesz zrobić, aby zwiększyć potencjał pozycjonowania i zminimalizować ryzyko, że w Twoim serwisie pojawi się duplicate content? Skorzystaj ze wskazówek, które udostępnione zostały przez Google. Analizując wytyczne, natrafisz m.in. na sugestię, aby usunąć, bądź też maksymalnie ograniczyć powielone treści. Jeśli jesteś w trakcie tworzenia contentu, zadbaj o to, aby roboty wyszukiwarki nie miały dostępu do niedokończonej strony internetowej. Poza tym zwróć uwagę na ustawienie poprawnych przekierowań 301 i jeśli to możliwe, korzystaj z domen internetowych najwyższego poziomu.

Duplicate content to problem, który może pojawić się zarówno w branży e-commerce, jak i na stronach usługowych. Sprawdź, czy duplikacja treści nie dotyczy m.in. strony głównej, kategorii i opisów produktów. Zobacz, jak powielone kategorie wpływają na SEO.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *