Parametr canonical (czy też tag lub link kanoniczny) to jedno z najważniejszych narzędzi do radzenia sobie z duplikacją treści w witrynie i w pozycjonowaniu strony internetowej. Czym jest canonical? Jak stosować kanoniczny adres URL i wdrażać go w domenie poddawanej audytowi SEO?

Aktualne zastosowanie tagu kanonicznego

Parametr canonical stosuje się zazwyczaj w 2 sytuacjach:

  • gdy na jedną konkretną podstronę prowadzi kilka różnych adresów URL;
  • gdy w obrębie jednej strony WWW istnieje kilka podstron o podobnej lub identycznej treści.

W obu przypadkach roboty Google będą traktowały treści na stronach jako zduplikowany content.

W konsekwencji (oprócz obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania) roboty wyszukiwarki automatycznie uznają je za równorzędne lub wybiorą 1 (ich zdaniem) najważniejszy. A to zwykle generuje same problemy.

Z tego względu obowiązkiem każdego specjalisty SEO jest wdrożenie parametru canonical dla każdej podstrony z kluczową zawartością danej strony internetowej. Dzięki temu Googlebot wybierze jeden adres URL (np. stronę główną) i uzna go za kanoniczny. Adres ten będzie indeksowany w wyszukiwarce Google. Pozostałe (nieoznaczone meta tagiem „rel canonical” w sekcji head w kodzie HTML strony) zostaną uznane za duplikaty i rzadziej będą wyświetlać się w wyszukiwarce.

Aktualnie canonical implementuje się domyślnie jako self-canonical (czyli sam na siebie). Należy jednak pamiętać, że w przypadku sklepów internetowych spotyka się implementację odcinającą parametry związane z sortowaniem oraz filtracją.

Jeśli chcesz wdrożyć tag canonical na Twojej stronie lub dokonać optymalizacji strony pod kątem SEO, musisz pamiętać, że algorytmy wcale nie muszą stosować się do sugestii dot. linków kanonicznych. Jeśli uznają to za słuszne, mogą wybrać inny adres URL i uznać daną podstronę za cenniejszą dla potencjalnego użytkownika. Mimo to warto stosować tag canonical, by zminimalizować ryzyko wystąpienia niepożądanych efektów.

Ważna uwaga – przekierowań 301 używa się w podobnym celu, jednak ich działanie jest zupełnie inne. Canonicale stosuje się, jeśli wszystkie podstrony mają być dostępne dla użytkownika, ale tylko wskazane mają zostać zaindeksowane przez roboty Google. Z kolei przekierowanie 301 odbiera dostęp do strony użytkownikowi, który natychmiast przenosi się pod nowy, wskazany w przekierowaniu adres. To rozwiązanie lepiej sprawdza się np. przy przenoszeniu serwisu na nową domenę.

Rekomendacje odnośnie do wdrożeń

Miejscem, w którym możesz sprawdzić poprawność wdrożenia linków kanonicznych w domenie, jest zakładka wykluczonych adresów URL w Google Search Console. Na liście adresów możesz natrafić na komunikaty związane z adresem kanoniczym takie jak:

  • „Alternatywna strona zawierająca prawidłowy tag strony kanonicznej”;
  • „Duplikat, użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej”;
  • „Duplikat, wyszukiwarka Google wybrała inną stronę kanoniczną niż użytkownik”;
  • „Duplikat, przesłany URL nie został oznaczony jako strona kanoniczna”.

Dzięki analizie tych 4 błędów będziesz w stanie podjąć decyzję dotyczącą m.in. poprawności i celowości implementacji parametru oraz dowiesz się, które podstrony wymagają Twojej ingerencji.

Wdrażanie parametru canonical nie jest proste. Wiele problemów związanych z tym znacznikiem bezpośrednio wynika z błędów poczynionych podczas przebudowy strony lub usuwania z niej zawartości. Przyczyn wyświetlenia komunikatu o nieprawidłowym wdrożeniu tagu jest wiele. Oto niektóre z nich:

  • tag canonical wskazuje stronę z błędem 404 lub podstronę, która generuje przekierowanie;
  • adres kanoniczny wskazuje na stronę z tagiem noindex;
  • strona ze znacznikiem kanonicznym nie zawiera linków wewnętrznych przychodzących do tej podstrony;
  • znacznik canonical wskazuje na stronę z przekierowaniem, które odsyła ponownie do strony kanonicznej, przez co tworzy się pętla przekierowań;
  • nie wszystkie podstrony w serwisie mają wdrożony link canonical (częściowa implementacja);
  • stosowanie adresów względnych.

Warto na moment zatrzymać się przy ostatnim wymienionym błędzie. W tagach canonical bardzo ważne jest, by stosować bezwzględne adresy URL (pełne ścieżki). Skracanie ich jest niewskazane, ponieważ może doprowadzić do zaindeksowania wersji strony np. bez certyfikatu SSL.

Dla przypomnienia: zalecana bezwzględna ścieżka wygląda np. tak: https://www.xyz.pl/buty/sportowe/meskie.html

Z kolei niezalecana w tym wypadku ścieżka względna wygląda następująco: /buty/sportowe/meskie.html

Jeśli chcesz zadbać o widoczność swojej strony internetowej lub zajmujesz się pozycjonowaniem sklepów internetowych, koniecznie poświęć czas na prawidłową implementację adresów kanonicznych. Dzięki temu unikniesz wielu problemów powodujących obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania.

Tag canonical to jeden najważniejszych z czynników wpływających na ruch na stronie i indeksację jej przez algorytmy Google. Dowiedz się, jak wpływa na widoczność strony, jak poprawnie go wdrożyć i jak rozwiązać związane z nim problemy.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *