Eksperci z Ahrefs przebadali ponad milion stron internetowych – aż 95,2% z nich stosuje nieprawidłowo przekierowania 3XX (czyli HTTP 301, 302, 307 i 308). Jeżeli chcesz wiedzieć, jak poprawnie wykorzystać przekierowanie 301 w SEO, koniecznie przeczytaj nasz wpis!
Przekierowanie 301 – czym jest HTTP 301?
Przekierowanie 301, znane jako HTTP 301, jest trwałym przekierowaniem z jednego adresu URL na inny. Wskazuje przeglądarkom, że dana witryna została przeniesiona na stałe – w konsekwencji wszystkie przyszłe żądania muszą być kierowane na nowy adres URL.
„Implementując przekierowanie 301, zapewniasz płynne przejście użytkowników i robotów wyszukiwarek na nową stronę, eliminując ryzyko utraty ruchu oraz pozycji (przynajmniej po części)”. – Paweł Gontarek, CEO Semgence.
Gdzie można zastosować przekierowanie 301 pod kątem SEO?
Przekierowanie 301 wykorzystasz przy zmianie domeny. Wówczas 301 HTTP przekieruje ruch z poprzedniej domeny na nową, zapewniając, że zarówno użytkownicy, jak i wyszukiwarki trafią do właściwej witryny. Z pomocą przekierowania 301 przekierujesz również ruch ze starych adresów URL na nowe, aby uniknąć zjawiska, jakim jest błąd 404 (not found).
Pozostałe zastosowania 301 HTTP:
- usprawnienie struktury serwisu – przekierowanie 301 okazuje się w tym przypadku istotne, aby przekierować stary adres URL na nowy, zachowując ruch na stronie WordPress (lub generalnie: ruch organiczny w witrynie) oraz pozycje w wynikach wyszukiwania;
- konsolidacja treści – polega to na połączeniu kilku witryn o podobnej lub identycznej treści w jedną, unikając duplikatów, a dodatkowo poprawiając SEO;
- aktualizacja protokołu HTTP na HTTPS – czyli zastosowanie przekierowania 301 przy przechodzeniu z HTTP na HTTPS, zapewniając, że wszystkie odnośniki prowadzą do zabezpieczonej wersji strony.
Przekierowanie HTTP 301 może dodatkowo posłużyć, aby usunąć zduplikowane treści na różnych adresach URL poprzez ich przekierowanie na główną wersję witryny.
Jeśli interesuje Cię, co się dzieje po uruchomieniu przekierowania 301 oraz jakie czynniki wpływają w tym zakresie na kanonizację, koniecznie obejrzyj wideo Google Search Central, którego autorem jest John Mueller:
Czy przekierowanie 301 gwarantuje wyświetlanie wyłącznie nowego adresu URL?
Po przekierowaniu 301 Google nadal będzie sporadycznie wyświetlać również stary URL, gdy uzna to za słuszne – nawet mimo tego, że nowe będą już zaindeksowane. Alternatywne nazwy znikną samoczynnie po pewnym czasie – zazwyczaj, gdy użytkownicy przyzwyczają się do nowej nazwy domeny.
Google twierdzi, że jest to normalne. Na potwierdzenie przytaczamy cytat Google Search Central z wpisu zatytułowanego „Przekierowania a wyszukiwarka Google”:
„Gdy przekierowujesz adres URL, Google śledzi zarówno źródło przekierowania (stary URL), jak i jego cel (nowy adres URL). Jeden z tych adresów zostanie wybrany jako kanoniczny. Wybór zależy od różnych czynników, na przykład od tego, czy przekierowanie jest tymczasowe, czy trwałe. Drugi adres URL będzie uznawany za alternatywną nazwę kanonicznego adresu URL. Alternatywne nazwy to różne wersje kanonicznego adresu URL, które użytkownicy mogą rozpoznawać i darzyć większym zaufaniem. Te nazwy mogą pojawiać się w wynikach wyszukiwania, jeśli zapytanie użytkownika wskazuje, że bardziej ufa on staremu adresowi URL”. – Google Search Central, Przekierowania a wyszukiwarka Google.
Jak przekierowania 301 wpływają na SEO?
Przekierowania 301 mają wpływ na SEO.
Jaki?
Tego nie da się do końca określić.
Możesz natomiast być pewny, że HTTP 301 nigdy nie przeniesie całej mocy pozycjonerskiej na nowy URL.
Wypowiedź Pawła Gontarka (właściciela Semgence) w jednym z istotnych wątków Search Console Help na temat wpływu przekierowań 301 na SEO.
Jednak, co dokładnie oznacza, że 100% mocy SEO nigdy nie zostanie przeniesione na nowy adres URL? Chodzi w tym przypadku o drobną utratę siły danego URL-a, jednak nie będzie ona znacząca.
Odpowiedź Pawła Gontarka na pytanie nurtujące użytkownika. Źródło: support.google.com/webmasters/thread/19270056/how-does-301-redirect-affect-seo?hl=en
Kiedy nie warto stosować przekierowania 301?
Zastosowanie przekierowania 301 kilka tygodni przed sezonem sprzedażowym może być tzw. strzałem w kolano. Co więcej, jeśli zamierzasz wprowadzić wyłącznie drobne zmiany w swoich adresach URL, a są one i tak pomimo wszystko czytelne oraz wartościowe – również powinieneś zrezygnować z 301 HTTP.
Pamiętaj także, aby nie nadużywać konkretnych metod przekierowań. Zadbaj o dywersyfikację – nie przekierowuj wszystkich starych adresów na stronę główną, ponieważ Google może (ale nie musi) odebrać to negatywnie. Zamiast stosowania wyłącznie przekierowań 301, użyj też 404 (not found) lub 410 (gone), w zależności od konkretnego przypadku.
Jak stworzyć przekierowanie 301?
Aby stworzyć przekierowanie 301, otwórz plik .htaccess znajdujący się w katalogu głównym serwera, na którym działa Twoja strona.
Następnie użyj odpowiedniej sekwencji znaków.
Jak powinna wyglądać linijka kodu przekierowania?
Redirect 301 /stara-strona.html http://www.twojadomena.pl/nowa-strona.html.
Ta metoda informuje wyszukiwarki oraz przeglądarki, że strona została trwale przeniesiona na nowy adres, sprzyjając zachowaniu pozycji organicznych w wynikach wyszukiwania i transferze wartości SEO.
Po zapisaniu zmian przekierowanie powinno działać natychmiastowo, przekierowując użytkowników oraz boty wyszukiwarek na właściwą stronę docelową.
Podsumowanie
W tym artykule dowiedziałeś się, jak wykorzystać przekierowanie 301 w SEO. Nie zapominaj jednocześnie, że HTTP 301 to jedno z wielu rozwiązań, które możesz wykorzystać, aby „zaprezentować” robotom wyszukiwarek oraz użytkownikom nowy adres URL.
Alternatywy:
- przekierowanie 302 – tymczasowe przekierowanie stosowane, gdy planujesz przywrócić pierwotny adres URL w przyszłości;
- przekierowanie 307 – tymczasowe przekierowanie utrzymujące metodę HTTP (GET, POST). Podobne do przekierowania 302, jednak używane, gdy metoda przekierowania musi zostać zachowana;
- przekierowanie 308 – stałe przekierowanie zachowujące metodę HTTP, które oznacza, że zasób został przeniesiony na nowy adres na stałe, podobnie jak 301, ale bez zmiany metody HTTP używanej do żądania.
Pamiętaj również o przekierowaniu 404 (not found) oraz 410 (gone) – przydatne, gdy chcesz zarządzać podstronami, które już nie są dostępne w Twojej witrynie.
Jeśli natomiast masz dylemat, czy Twoja strona internetowa właściwie potrzebuje jakichkolwiek przekierowań – zdecyduj się na profesjonalny audyt SEO po przeprowadzeniu którego przedstawimy Ci raport z zaleceniami, w jaki sposób możesz poprawić swoją witrynę, aby spełniała najnowsze kryteria rankingowe Google.
Szczególną uwagę zwrócimy na techniczną stronę przekierowań pod kątem pozycjonerskim, wydajność Twojej witryny, audyt linków zwrotnych oraz content (czyli poprawność umieszczenia oraz wartość treści, zdjęć i filmów).
Wypełnij formularz kontaktowy – otrzymaj bezpłatną wycenę działań SEO.