Międzynarodowe przedsiębiorstwa niezwiązane z branżą marketingu internetowego wydają na narzędzia dla webmasterów od 50 do 200 dolarów miesięcznie. W zależności od zapotrzebowania, firmy korzystają z rozwiązań pozycjonerskich oraz analitycznych. Na co możesz liczyć w wymienionym zakresie cenowym i czy w ogóle warto zdecydować się na tego typu narzędzia? Przeczytaj nasz wpis, aby poznać szczegóły!

Dlaczego warto korzystać z narzędzi dla webmasterów?

Narzędzia dla webmasterów pozwalają kompleksowo analizować istotne dane Twojej witryny pod kątem jej sukcesu w Internecie.

Wykorzystując konkretne instrumenty możesz zweryfikować m.in. przeciętny czas zaangażowania użytkownika, współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate), liczbę internautów odwiedzających Twoją stronę na przestrzeni konkretnego okresu, a także ich źródło (np. Organic Social, Organic Search lub Direct).

Przykładowe narzędzie dla webmastera – Google Analytics 4.

Przykładowe narzędzie dla webmastera – Google Analytics 4. Źródło: analytics.google.com.

Wybierając odpowiednich „pomocników” do swojej pracy, będziesz w stanie również zidentyfikować wydajność witryny (Performance), liczbę wszystkich kliknięć, przeciętny CTR, ogólną pozycję wszystkich słów kluczowych, zaindeksowane podstrony i wiele więcej. 

Tego typu informacji dostarczy Google Search Console.

Analiza nowej strony internetowej w Google Search Console.

Analiza nowej strony internetowej w Google Search Console. Źródło: www.search.google.com/search-console

Jak pewnie wiesz, istnieją również narzędzia dla webmasterów, które nie pochodzą od Google, np. Ubersuggest – do kompleksowej analizy SEO.

Z jego pomocą sprawdzisz przykładowo:

  • liczbę fraz kluczowych, na które rankuje Twoja witryna;
  • miesięczny ruch organiczny;
  • autorytet domeny;
  • liczbę backlinków.
Statystyki SEO dla Semgence.

Statystyki SEO dla Semgence. Źródło: app.neilpatel.com.

Jakie narzędzia dla webmasterów wybrać?

Na początku warto zacząć od narzędzi Google:

  • Google Search Console,
  • Google Analytics 4.

Powyższe instrumenty są absolutnym must-have dla każdego. Nie dlatego, że Google udostępnia je za darmo, ale z powodu użyteczności.

1. Google Search Console

To właśnie z GSC rozwiążesz dręczące problemy techniczne powiązane z indeksacją, wchodząc w sekcję Indexing → Pages.

Problemy z indeksacją wykryte przez Google Search Console.

Problemy z indeksacją wykryte przez Google Search Console. Źródło: www.search.google.com/search-console

Wykorzystując GSC dodasz również bezproblemowo nową mapę witryny w Sitemaps → Add a new sitemap.

Dodawanie mapy witryny GSC.

Dodawanie mapy witryny GSC. Źródło: www.search.google.com/search-console

Oprócz tego sprawdzisz także poprawność implementacji HTTPS, Breadcrumbs, FAQ itd.

Analiza poprawności implementacji FAQ w GSC.

Analiza poprawności implementacji FAQ w GSC. Źródło: www.search.google.com/search-console

Serach Console usprawni dodatkowo analizę linków w Twojej witrynie – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. 

W tym celu musisz wejść w sekcję Links.

Weryfikacja profilu linków w GSC.

Weryfikacja profilu linków w GSC. Źródło: www.search.google.com/search-console

Dobrą opcją Google Search Console jest także wysłanie prośby o zaindeksowanie, co może potencjalnie przyspieszyć ten proces. W tym celu wybierz sekcję URL inspection, a następnie wklej konkretny URL.

Opcja Request Indexing jest dobra w dwóch przypadkach:

  • gdy dodajesz nowy URL i chcesz potencjalnie przyspieszyć jego indeksację;
  • po aktualizacji podstrony w celu szybszego zaindeksowania nowych treści.
Wysyłanie prośby o indeksowanie GSC.

Wysyłanie prośby o indeksowanie GSC. Źródło: www.search.google.com/search-console

2. Google Analytics 4

Google Analytics 4 to bardzo użyteczne narzędzie do analizy zachowań Twoich potencjalnych klientów. Z jego pomocą zweryfikujesz rezultaty konkretnej kampanii marketingowej i będziesz mógł nanieść poprawki na podstawie wybranych miar sukcesu (np. wskaźnik odrzuceń, przeciętny czas przebywania użytkownika w witrynie czy też czas zaangażowania internautów).

To także solidne źródło informacji w tematyce działań podejmowanych przez użytkowników (sekcja Life cycle → Engagement → Events).

Detale na temat konkretnych wydarzeń w witrynie w GA4.

Detale na temat konkretnych wydarzeń w witrynie w GA4. Źródło: analytics.google.com.

Zweryfikujesz tutaj także czynniki demograficzne:

  • skąd pochodzą klienci,
  • ile mają lat,
  • czym się interesują,
  • itd.

Dlatego, jeżeli chcesz lepiej dostosować przykładowo kampanie Meta Ads (Facebook & Instagram Ads), dane z GA4 powinny być Twoim punktem bazowym. Pamiętaj – analityka internetowa to podstawa sukcesu w biznesie online.

Aby nauczyć się kompleksowo korzystać z tego narzędzia, obejrzyj serię poradników o Google Analytics od deweloperów giganta z Mountain View.

Najlepsze narzędzia SEO do wykorzystania przez webmasterów – co jeszcze warto wypróbować?

Każdy webmaster korzysta z narzędzi SEO, m.in.:

  • Ahrefs,
  • SEMrush,
  • Senuto,
  • Ubersuggest,
  • KWFinder,
  • Majestic SEO,
  • Rankmath,
  • i wiele więcej.

To, na które finalnie się zdecydujesz zależy wyłącznie od Ciebie. Wszystkie w zasadzie działają bardzo podobnie – umożliwiają keyword research, audyt strony (lub audyt SEO sklepu internetowego), śledzenie pozycji słów kluczowych oraz analizę ruchu w witrynie i weryfikację backlinków.

3. Ubersuggest

Jeżeli Twój budżet jest dosyć mocno ograniczony – pakiety lifetime w Ubersuggest będą najlepszym rozwiązaniem. Ceny zaczynają się już od 590 zł netto jednorazowo. Przy odrobinie szczęścia będzie to natomiast ok. 299 zł netto, ponieważ Neil Patel często robi atrakcyjne promocje.

Cennik Ubersuggest.

Cennik Ubersuggest. Źródło: https://app.neilpatel.com/en/pricing

Minusem tego narzędzia jest wolne działanie. Mniej popularne frazy potrafią wczytywać się wyjątkowo długo. Dodatkowo Ubersuggest ustawiony na Polskę (lub inne kraje poza USA i UK) nie wyświetla sporej liczby atrakcyjnych fraz kluczowych, ze względu na to, że jest dostosowany głównie do anglojęzycznych klientów.

Przykładowa analiza konkurencji w Ubersuggest.

Przykładowa analiza konkurencji w Ubersuggest. Źródło: app.neilpatel.com.

4. Ahrefs

Ahrefs to z kolei przeciwieństwo Ubersuggest. Ceny są wysokie (jak w SEMrush), a wydajność utrzymuje się na bardzo zadowalającym poziomie. Wyszukiwania trwają dosłownie sekundy.

Co ciekawe, jako jedyne renomowane narzędzie dla webmasterów oferuje permanentny wgląd w witrynę.

Oznacza to, że zakup najtańszego pakietu Ahrefs (za $129) umożliwia monitorowanie pozycji przez cały czas (nawet po zakończeniu subskrypcji). W konsekwencji możesz codziennie wchodzić do narzędzia Ahrefs i weryfikować zmiany SERPów w Twojej witrynie. To bardzo dobra opcja – dla przykładu Senuto ani SEMrush nie mają tego w swoim „repertuarze”.

Ahrefs – analiza własnej witryny bez konieczności przedłużania subskrypcji.

Ahrefs – analiza własnej witryny bez konieczności przedłużania subskrypcji. Źródło: app.ahrefs.com.

5. SEMrush

SEMrush dla wielu jest intuicyjnym narzędziem (nawet bardziej niż Ahrefs). Wyróżnia je przede wszystkim możliwość weryfikacji intencji wyszukiwania danej frazy kluczowej.

Analiza intencji wyszukiwania fraz kluczowych.

Analiza intencji wyszukiwania fraz kluczowych. Źródło: www.semrush.com/analytics/keywordmagic/start

Pozostałe funkcjonalności są użyteczne i podobne do zasobów Ahrefs. Jest to jednak narzędzie, które webmasterzy mogą przetestować za darmo przez 7 dni.

Co prawda musisz podpiąć kartę kredytową, jednak subskrypcję możesz bezproblemowo anulować. Okres testowy obejmuje 500 kredytów (np. do wykorzystania na keyword research lub analizę konkurencji). 

W Ahrefs takiej opcji nie ma – żeby skorzystać, musisz zapłacić. 

Możesz ubiegać się o zwrot środków, natomiast administratorzy Ahrefs nie zaakceptują go po wykorzystaniu nawet kilku kredytów.

6. Senuto

Senuto jest polskim narzędziem SEO dostosowanym do naszego lokalnego rynku. W porównaniu do zagranicznych rozwiązań oferuje najwięcej propozycji fraz kluczowych w j. polskim, a dodatkowo dziesiątki atrakcyjnych zapytań, których nie znajdziesz przykładowo w Ahrefs, Ubersuggest czy też SEMrush.

Kluczowe funkcjonalności Senuto:

  • analiza widoczności,
  • keyword research,
  • analiza SERP,
  • monitoring pozycji,
  • content planner,
  • content writer.

Co ciekawe, content writer Senuto może w dużym stopniu zastąpić Surfer SEO czy też Contadu.

Warto również wspomnieć o cenach, ponieważ okazują się wyjątkowo atrakcyjne; najtańszy pakiet kosztuje 99 zł netto miesięcznie (w płatności rocznej).

Senuto przetestujesz za darmo. Wystarczy zarejestrować się przy użyciu adresu e-mail oraz numeru telefonu. Wówczas otrzymasz 14 dni bezpłatnego testu.

Najpopularniejsze rozwiązania Senuto.

Najpopularniejsze rozwiązania Senuto. Źródło: www.senuto.com/pl/

Narzędzia dla webmastera do weryfikacji wydajności witryny

Zbliżając się do końca tego artykułu, zarekomendujemy dwa kolejne narzędzia do wykorzystania przez każdego webmastera:

  • Google PageSpeed Insights,
  • WebPageTest.

Na ich podstawie możesz przeanalizować kompleksowo każdy aspekt działania swojej witryny w zakresie wydajności. Feedback z wymienionych instrumentów pozwoli ocenić potencjalne problemy oraz znaleźć opcję ich naprawy.

7. Google PageSpeed Insights

Deweloperzy Google o działaniu narzędzia PageSpeed Insights wypowiadają się następująco:

„PageSpeed Insights (PSI) raportuje wrażenia użytkowników związane ze stroną zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach, oraz sugeruje, jak można ją ulepszyć”. – Developers Google (1 grudnia 2023 r.).

Przykładowy wynik analizy PageSpeed Insights – diagnostyka.

Przykładowy wynik analizy PageSpeed Insights – diagnostyka. Źródło: pagespeed.web.dev

8. WebPageTest

WebPageTest jest dobrym narzędziem do oceny działania witryny na różnych urządzeniach, w zależności od własnych preferencji. W tym przypadku masz więcej rozwiązań, które dadzą bardziej obiektywny pogląd wydajnościowy w stosunku do konkretnych urządzeń, np. smartfon Motorola wykorzystujący Google Chrome z siecią 4G ze Stanów Zjednoczonych (Virginia).

Analiza wydajności witryny w WebPageTest.

Analiza wydajności witryny w WebPageTest. Źródło: www.webpagetest.org

Jakie narzędzia finalnie wybrać?

Finalny wybór narzędzi dla webmasterów zależy od Twoich preferencji oraz celów biznesowych.

Zachęcamy do rozważenia 8 propozycji wymienionych w tym artykule:

  1. Google Search Console,
  2. Google Analytics 4,
  3. Ubersuggest,
  4. Ahrefs,
  5. SEMrush,
  6. Senuto,
  7. Google PageSpeed Insights,
  8. WebPageTest.

Jeżeli z kolei mielibyśmy zdecydować się wyłącznie na 3 wiodące instrumenty, byłyby to: Google Search Console, Google Analytics 4 i Ahrefs. Do tego można dorzucić Google PageSpeed Insights w celu analizy witryny pod kątem wydajności.

A jeżeli borykasz się z problemem wewnątrz strony, którego nie jesteś w stanie rozwiązać samodzielnie – audyt SEO będzie w Twoim przypadku pierwszym krokiem do sukcesu online.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *