Uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarki jest celem, do którego stara się dążyć większość właścicieli stron i sklepów internetowych. Skuteczne pozycjonowanie strony możliwe jest dzięki właściwej optymalizacji onsite, jednak nie jest to jedyna kwestia, na jaką należy zwrócić uwagę. Istotnymi czynnikami, wpływającym na na widoczność strony są linki wewnętrzne, prowadzące do poszczególnych podstron naszego serwisu oraz linki zewnętrzne.
Pozycjonując stronę WWW wykonywany jest linkbuilding, którego zadaniem jest szybsze wypozycjonowanie serwisu. Jednak zdarza się, że musimy zweryfikować dotychczasowe działania ze względu na chociażby wahania pozycji słów kluczowych.
W tym celu wykonywany jest audyt linków i taki audyt linków zwrotnych (backlinków) jest kluczowym elementem strategii SEO, który pozwala na ocenę jakości i efektywności linków prowadzących do Twojej strony. Jednocześnie jest to także element audytu SEO, który freelancer lub agencja SEO wykonuje w przypadku rozpoczęcia pozycjonowania serwisu posiadającego historię. Na co zwracamy uwagę wykonując audyt linków:
- rozkład anchorów (money keywords) w całej strategii linkbuildingowej
- weryfikacja miejsc, które zostały wybrane do pozycjonowania
- korelacja spadków lub wzrostów pozycji słów kluczowych (widoczności) z aktualizacjami algorytmów Google
- sprawdzenie widoczności portali, z których linkujemy do serwisu pozycjonowanego
- identyfikacja potencjalnie szkodliwych linków zwrotnych
- prędkość ich pozyskiwania czyli jak często były lub są one pozyskiwane na przestrzeni miesięcy
- jakie typy linków występują w całym profilu w rozkładzie: dofollow, nofollow, sponsored, ugc. Stosunek linków dofollow do nofollow jest czasem pewną informacją dla specjalisty badającego profil linków zwrotnych
Przygotowując strategię analizujemy także linki zwrotne pozyskane przez konkurencję w taki sam sposób jakby były one pozyskiwane przez nas samych. Poniżej szerzej przedstawiam najważniejsze aspekty, na które należy zwrócić uwagę podczas przeprowadzania audytu linków.
Taka analiza profilu linków jest czysto subiektywną oceną i każdy specjalista SEO zrobi ją inaczej – wynika to chociażby z różnego doświadczenia, które każdy z Nas posiada. Nie mniej część analiz będzie ze sobą zbieżna.
Narzędzia pomocne przy analizie linków zwrotnych
Na początek warto przyjrzeć się narzędziom, za pomocą których możemy przeprowadzić audyt linków zwrotnych:
- Google Search Console – w tym przypadku mamy dostęp jedynie do pewnej próbki danych. GSC nigdy nie poda wszystkich linków oraz ma ograniczenie do maksymalnie 1000 linków
- Senuto – jak tylko uruchomią możliwość analizowania linków uuzpełnię ten wpis
- Ahrefs lub Semrush – obecnie dwa najczęściej wykorzystywane narzędzia do audytu linków zwrotnych. Warto zwrócić uwagę, że oba te narzędzia inaczej podchodzą do oceny jakości linków ale szczególnie Semrush ma taki audyt wbudowany i dość dobrze radzi sobie z wychwytywaniem schematów czy PBNów (np. po adresie IP, jakimś ID, skrypcie itd)
- Clusteric – w naszym przypadku polskie narzędzie, które po załadowaniu danych z ww narzędzi pozwala na ich kompleksową obróbkę pod kątem wybranych parametrów
Należy przy tym pamiętać, że żadne narzędzie nie pokaże wszystkich pozyskanych odnośników. Dlatego wykonując audyt musimy zebrać jak najwięcej danych z różnych narzędzi aby mieć jak największą próbkę danych
Rozkład anchorów (money keywords) przy audycie linków
Jest to element najbardziej krytyczny ponieważ … zgodnie z informacjami od Google linkbuilding wykonany na słowa kluczowe jest manipulowaniem algorytmami a tym samym niezgodny z jego wytycznymi. Już w 2010 roku Google wydało wytyczne w zakresie linkbuildingu – powinny powstawać organicznie.
W ramach audytu linków analizyjemy rozkład anchorów (money keywords) ze szczególnym uwzględnieniem:
- rozkład odnośników prowadzących do kategorii sklepowych lub usług
- w jaki sposób jest wykonywany linkbuilidng do strony głównej
- jak są linkowane produkty
Zmiany, które wprowadzamy to:
- wstawienie „dużej” ilości brand mentions oraz linków pod nazwą firmy/brandu do strony głównej lub usług/kategorii w sklepie
- zmiana money keywords na naked URL lub brand
- użycie fraz kluczowych long tail z nazwą firmy podmieniając gołe money keywords
Na podstawie takiej analizy prezentujemy i wskazujemy nową strategię linkbuildingową.
Jak widać na obrazku powyżej główny nacisk w linkbuildingu dla strony agencji to:
- duża liczba nazwy firmy
- praktycznie większość linków kieruje do strony głównej
- other (15,38%) – są to rożnego rodzaju słowa typu: kliknij, wejdź, części zdania, pytania
I to jest bezpieczna (na ten moment) strategia SEO.
I jak widać blisko 80% linków kieruje do strony głównej.
W analizie linków przyglądamy się także rozmieszczeniu pod kątem side-wide. Linkami side-wide nazywamy takie linki, które są widoczne na każdej podstronie serwisu, z którego linkujemy do strony pozycjonowanej. Przykładem jest chociażby linkowanie ze stopek klientów, którym wykonaliśmy stronę WWW.
Jak Google postrzega linki side-wide mówi poniższe video (jeśli go nie widzisz musisz zaakceptować ciasteczka):
Weryfikacja miejsc, które zostały wybrane do pozycjonowania
Duży nacisk w analizie kładziemy na zweryfikowanie miejsc (skryptów), które są wykorzystywane w procesie linkbuudingu. Obecnie możemy wyróżnić następujące typy linków:
- Fora – do marketingu szeptanego –profil, stopka (podpis), treść posta
- Blogi – do komentowania i budowania zaufania –wpisy gościnne, sponsorowane
- Własne strony – różne metody, wykorzystywanie własnych stron firmowych
- Zaplecza (PBN) – drogie w utrzymaniu
- Banery – doskonałe do akcji promocyjnych
- Logotyp o współpracy – ciekawe rozwiązanie coraz popularniejsze
- Katalogi – branżowe, ogólnopolskie (yp, firmowe), katalogi SEO
- Serwisy ogłoszeniowe – allegro, olx, profile firmowe
- Portale – regionalne, ogólnopolskie – jako wpisy sponsorowane
Im więcej jakichś typów linków tym częściej wskazujemy aby zaprzestać danej strategii oraz zdywersyfikować ich pochodzenie. To co obecnie rekomendujemy to unikanie: seo katalogów, for oraz śmieciowych zaplecz.
Ilość i jakość linków zewnętrznych posiada istotne znaczenie dla wyszukiwarki. Czynnik ten często świadczy o popularności witryny, jej autorytecie i zaufaniu, jakim jest darzona przez użytkowników oraz o skuteczności działań marketingowych. Uzyskanie dużej ilości linków przychodzącym jest dla właścicieli strony zjawiskiem pożądanym, jednak nie zawsze duża ilość linków musi przekładać się na korzystne SEO.
Problem może pojawić się wtedy, kiedy pozyskane przez nas linki będą pochodziły z wątpliwej jakości źródeł, stron spamerskich, czy stron pozyskanych w sposób niezgodny z wytycznymi wyszukiwarek. W sytuacji, kiedy przyrost linków prowadzących do naszej witryny nastąpi w sposób nienaturalny lub linki te będą pochodziły z niskiej jakości stron, wówczas może to skutkować zdegradowaniem pozycji naszej witryny w rankingu lub nałożeniem na nią bana od Google.
Przyczyn pozyskania złej jakości linków, można dopatrywać się zwykle w obraniu nieodpowiedniej strategii z zakresu link buildingu lub w działalności nieuczciwej konkurencji. Bez względu na to czy zależy nam na sprawdzeniu profilu linków prowadzących do naszej strony internetowej, czy zaobserwujemy nagły spadek pozycji naszej witryny w rankingu wyszukiwania, warto przeprowadzić audyt linków, dzięki któremu będziemy w stanie uzyskać odpowiedzi na interesujące nas kwestie. Zlecenie audytu może okazać się w także niezbędne w przypadku otrzymaniu powiadomienia lub kary od Google, aby zniwelować efekty szkodliwego linkowania.
Korelacja spadków lub wzrostów pozycji słów kluczowych (widoczności) z aktualizacjami algorytmów Google
Wyszukiwarka Google publikuje informacje dotyczące zmian w algorytmach Google. Każda taka zmiana jakoś wpływa na stronę WWW. W przypadku linków istotne znaczenie ma algorytm typu SPAM UPDATE oraz LINK SPAM UPDATE. Szczególnie ten ostatni był (w 2022 roku) nakierowany na ocenę linków oraz strategii linkbuilngowej realizowanej przez właścicieli stron www.
W algorytmach dotyczących spamu mamy coś takiego o nazwie SpamBrain czyli ocenę linkbuidlingu. I na to zwracamy szczególną uwagę aby jak najwięcej linków zawierało nazwę firmy – czyli budujemy brand. W artykule z 2022 roku napisałem wyraźnie, że: patrząc przez pryzmat SCU oraz SpamBrain będziemy skupiać się na pozycjonowaniu marek (producentów) oraz marki firmy natomiast w mniejszym stopniu money keywords.
Przykład spadków, gdzie podejrzewaliśmy problemy z linkbuildingiem i korelację z algorytmem typu link spam update:
Sprawdzenie widoczności portali, z których linkujemy do serwisu pozycjonowanego
Następnym przykładem w jaki sposób analizujemy wstecznie oraz przyszłościowo miejscówki pod kątem linków to widoczność serwisu. Nie skupiamy się na współczynnikach typu Spam Score, DR, TR, CF ponieważ są to współczynniki zewnętrzne i wymyślone przez właścicieli danych narzędzi SEO. Można kierować się nimi wstępnie natomiast co do zasady istotna jest widoczność oraz zachowanie tej widoczności na przestrzeni jakiegoś okresu (np 12 ostatnich miesięcy).
Weryfikujemy też czy widoczność koreluje ze zmianami w algorytmu Google. I jeśli widoczność spadła kompletnie do zera (szura po podłodze) to takiej miejscówki raczej unikamy.
Taka ocena jest szybka i w zasadzie skuteczna. Nie mniej mogą się pojawiać głosy, że została usunięta jedynie widoczność co nie oznacza, że „nie oddaje mocy SEO”. Cóż, możliwe – ale wolimy nie ryzykować nagromadzenia takich miejsc w strategii linkbuildingowej.
Analiza linków ze względu na to na typy linków
To jakie typy linków występują w całym profilu w rozkładzie: dofollow, nofollow, sponsored, ugc – ma finalnie ogromne znaczenie. Wiadomo, że z punktu widzenia SEO najlepiej pozyskiwac jak najwięcej „dofollow” jednak:
- nie ma aż tylu miejscowek z dofollow obecnie
- są drogie (koszt od kilkuset do kilku tys zł)
- nadmiar może wskazywac na spamerską strategię
Dlatego zawsze weryfikujemy rozkład typów linków ze szczególnym uwzględnieniem banerów z parametrem ALT ponieważ banerki najczęściej są wykonane jako „dofollow”.
O linkach NOFOLLOW wypowiada się Google w poniższym filmie:
Jakie są kryteria dobrej i złej strony linkującej?
Podczas oceny jakości linków prowadzących do Twojej strony, można zwrócić uwagę na kilka kluczowych czynników, które pozwolą określić, czy dany link jest dobrej, czy złej jakości. Jest to ocena czysto subiektywna i może być rózna u każdego specjalisty. Nie mniej można przyjąć następujące kryteria:
Kryteria dobrej strony linkującej:
- Autorytet domeny czy też reputacja – linki pochodzące z domen o wysokim autorytecie, rozpoznawalnych i cenionych w danej branży są bardziej wartościowe. W maju 2024 Google wprowadziło czynnik reputacji domeny wiec ocena merytoryczna i jakościowa będzie dobrym wyznacznikiem. Przykładem może być wikipedia, onet, trojmiasto.pl
- Tematyczność serwisu – dobrze jest jeśli linki ze stron są ze sobą tematycznie powiązane z Twoją witryną. Nie da się jednoznacznie stwierdzić, że ma to wpływ na serwis jednak skoro tematycznie czy branżowa są ze soba połaczone to w lejku sprzedażowym ruch z tego portalu i użytkownicy cześciej będą kupowali produkty czy usługi u Ciebie.
- Naturalny anchor text – to co analizowaliśmy powyzej, że ważnym aspektem jest tekst anchora, który powinien być zróżnicowany i brzmiący naturalnie, bez przesycenia słowami kluczowymi. Najlepiej skupiać sie oczywiscie na budowaniu brandu (nazwy firmy)
- Niewielka liczba linków wychodzących – strony z małą liczbą linków zewnętrznych są cenniejsze, ponieważ przekazują więcej „link juice” na linkowane strony. Trafiliśmy tez na opinię, że dobrze jest prowadzić współczynnik liczby linków wychodzących do liczby artykułów – jeśli jest on niski to znaczy, że linków wychodzących jest mało i eni z każdego artykułu. Jeśli miejscówka jest nastawiona na sprzedaż artykułów to ten współczynnik będzie >1 bo z każdego takiego artykułu wychodzi 1 lub wiecej linków.
- Treść wysokiej jakości – linki ze stron zawierających unikalne, wartościowe treści są mocno pożądane ponieważ mogą zapewnić również ruch w postaci realnych użytkowników
Kryteria złej strony linkującej:
- Niska jakość domeny – linki z domen o niskim autorytecie, spamerskich lub stworzonych wyłącznie do celów linkowania. Przykładowo wiele firm stawia własne katalogi seo czy tez fora, które służą jedynie do linkbuildingu i nie ma dbałości o te miejscówki.
- Duża liczba linków wychodzących – strony z setkami lub tysiącami linków zewnętrznych do innych serwisów pozycjonowanych powodują, że wartość takiego linka ma mały wpływ na SEO
- Niska jakość treści – oceniając miejscówką zwracamy na treści, które już tam są. Linki ze stron zawierających treści niskiej jakości, powielone lub spamerskie nie będą pomagały w SEO.
- Strony z malware – nie testowaliśmy tego i raczej nie będziemy testować. Podeprzemy się taką logiką, że odnośniki ze stron mogących zawierać złośliwe oprogramowanie bądą szkodliwe. Skoro Google wyłącza reklamy Ads to znaczy, że jego polityka zwraca uwagę na użytkowników. Wiec nie będzie chciał linkować ze stron zainfekowanych.
- Brak certyfikatu SSL w połączeniu z money keywords – z naszego doświadczenia wynika, że jeśli serwis nie ma certyfikatu SSL, ma słabe treści i jednocześnie jest tam money keywords to linkowanie z takich stron jest po prostu szkodliwe.
Podkreślam, że ta lista jest czysto subiektywna i podlega dokładnej analizie i to jest indywidualna kwestia kto i jak postrzega tego typu elementy, które wymieniłem powyżej.
Audyt linków zwrotnych jako element audytu SEO
W ramach audytu SEO specjalista przejrzy dotychczasową historię pozycjonowania. Jest to ważny, jeśli nawet nie krytyczny element, analizy i opracowania strategii SEO. W przypadku linków zwrotnych, Google patrzy na to, kto linkuje do Twojej strony (to jest jak polecenie od innych), a także na to, jak Ty linkujesz do innych stron. Dzięki audytowi SEO dowiesz się, czy te linki są odpowiednie i przydatne oraz zostanie nakreślona strategia na bazie historii:
- które odnośniki są przydatne
- jakie odnośniki powinny zostać usunięcie
- czego unikać w przyszłości np. nagromadzenia EMA (exact match anchor) w procesie pozycjonowania
- określenie nowej strategii na pozycjonowanie
Podsumowując:
Przeprowadzanie audytu linków ma na celu szczegółową ich analizę linków i w szczególności tych, które prowadzą do naszej strony z zewnętrznych serwisów oraz linków wychodzących z naszego serwisu. Może być on podejmowany zarówno w celach prewencyjnych, jak również jego celem może być eliminowanie toksycznych (subiektywna ocena) linków i ich szkodliwego działania na pozycję naszej witryny.
Audyt linków pozwala na dokładne sprawdzenie profili linków przychodzących, dzięki czemu możliwe jest wskazanie, które z nich posiadają negatywny wpływ na naszą witrynę. Na podstawie audytu możliwe jest sporządzenie listy do usunięcia lub zrzeczenia się (disavow tool) i działania te mogą być konieczne, jeżeli na naszą witrynę została nałożona kara ręczna (powiadomienie w Google Search Console). Istotną kwestią, jaką powinien zawierać audyt jest sprawdzenie linków zewnętrznych pod kątem obecności i zróżnicowania anchorów (money keywords).
Zweryfikowanie profilu linków prowadzących do naszego serwisu umożliwi nam nie tylko eliminację ewentualnych zagrożeń w postaci działań nieuczciwej konkurencji czy ataku stron spamerskich, ale także pomoże nam w budowaniu mocnej i stabilnej pozycji naszego serwisu. Dane zawarte w audycie powinny dostarczyć nam wszystkich niezbędnych informacji na temat tego, co możemy polepszyć w linkowaniu naszej strony, jak również mogą stanowić dla nas komunikat na temat tego, czy powinniśmy pracować nad rozbudowaniem naszego zaplecza linkowego.