Uzyskanie wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwarki jest celem, do którego stara się dążyć większość właścicieli stron i sklepów internetowych. Skuteczne pozycjonowanie strony możliwe jest dzięki właściwej optymalizacji strony pod kątem słów kluczowych, jednak nie jest to jedyna kwestia, na jaką należy zwrócić uwagę. Istotnymi czynnikami, wpływającym na na widoczność strony są linki wewnętrzne, prowadzące do poszczególnych podstron naszego serwisu oraz linki zewnętrzne. Linkowanie wewnętrzne pozwala przede wszystkim na uporządkowanie zawartości serwisu i na wygodne poruszanie się między poszczególnymi podstronami ? o ile czynnik ten nie posiada decydującego wpływu na pozycję strony, o tyle ułatwia on robotom indeksowanie podstron w obrębie naszej witryny. Główny czynnik rankingowy stanowią z kolei linki zewnętrzne wychodzące z naszego serwisu oraz linki przychodzące.
Ilość i jakość linków zewnętrznych posiada istotne znaczenie dla wyszukiwarki. Czynnik ten często świadczy o popularności witryny, jej autorytecie i zaufaniu, jakim jest darzona przez użytkowników oraz o skuteczności działań marketingowych. Uzyskanie dużej ilości linków przychodzącym jest dla właścicieli strony zjawiskiem pożądanym, jednak nie zawsze duża ilość linków musi przekładać się na naszą korzyść. Problem może pojawić się wtedy, kiedy pozyskane przez nas linki będą pochodziły z wątpliwej jakości źródeł, stron spamerskich, czy stron pozyskanych w sposób niezgodny z wytycznymi wyszukiwarek. W sytuacji, kiedy przyrost linków prowadzących do naszej witryny nastąpi w sposób nienaturalny lub linki te będą pochodziły z niskiej jakości stron, wówczas może to skutkować zdegradowaniem pozycji naszej witryny w rankingu lub nałożeniem na nią bana od Google.
Przyczyn pozyskania złej jakości linków, można dopatrywać się zwykle w obraniu nieodpowiedniej strategii z zakresu link buildingu lub w działalności nieuczciwej konkurencji. Bez względu na to czy zależy nam na sprawdzeniu profili linków prowadzących do naszej strony internetowej, czy zaobserwujemy nagły spadek pozycji naszej witryny w rankingu wyszukiwania, warto przeprowadzić audyt linków, dzięki któremu będziemy w stanie uzyskać odpowiedzi na interesujące nas kwestie. Zlecenie audytu może okazać się w także niezbędne w przypadku otrzymaniu powiadomienia lub kary od Google, aby zniwelować efekty szkodliwego linkowania.
Przeprowadzanie audytu linków ma na celu szczegółową analizę linków ? w szczególności tych, które prowadzą do naszej strony z zewnętrznych serwisów oraz linków wychodzących. Może być on podejmowany zarówno w celach prewencyjnych, jak również jego celem może być eliminowanie toksycznych linków i ich szkodliwego działania na pozycję naszej witryny. Audyt linków pozwala na dokładne sprawdzenie profili linków przychodzących, dzięki czemu możliwe jest wskazanie, które z nich posiadają negatywny wpływ na naszą witrynę. Na podstawie audytu możliwe jest sporządzenie listy do usunięcia lub zrzeczenia się ? działania te mogą być konieczne, jeżeli na naszą witrynę została nałożona kara. Istotną kwestią, jaką powinien zawierać audyt jest sprawdzenie linków zewnętrznych pod kątem obecności i zróżnicowania anchor textów.
Zweryfikowanie profilu linków prowadzących do naszego serwisu umożliwi nam nie tylko eliminację ewentualnych zagrożeń w postaci działań nieuczciwej konkurencji czy ataku stron spamerskich, ale także pomoże nam w budowaniu mocnej i stabilnej pozycji naszego serwisu. Dane zawarte w audycie powinny dostarczyć nam wszystkich niezbędnych informacji na temat tego, co możemy polepszyć w linkowaniu naszej strony, jak również mogą stanowić dla nas komunikat na temat tego, czy powinniśmy pracować nad rozbudowaniem naszego zaplecza linkowego.
Bibliografia:
- http://www.salestube.pl/uslugi/108-audyt-linkow-przychodzacych-link-detox
- https://contentsolutions.pl/pozycjonowanie/audyt-linkow/