Wykorzystanie słów kluczowych jest jednym ze skuteczniejszych sposobów na zwiększenie widoczności witryny w rankingu wyszukiwarki. Aby pozycjonowanie mogło przynieść oczekiwane rezultaty, każda z podstron naszego serwisu powinna posiadać odrębny zestaw słów kluczowych, który będzie się do nich odnosił. W przypadku powielenia fraz kluczowych i odniesienia ich do wielu podstron równocześnie, może dojść do zjawiska zwanego kanibalizacją słów kluczowych. Sytuacja, w której dochodzi do wymienionego zjawiska jest niekorzystna dla naszej witryny, ponieważ może spowodować widoczne wahania pozycji witryny w SERPach, jak również może wpłynąć na obniżenie jej pozycji.

Kanibalizacja słów kluczowych – kiedy do niej dochodzi?

W sytuacji, kiedy pozycjonujemy wiele podstron na identyczne frazy kluczowe, roboty wyszukiwarki nie są w stanie określić, która z nich jest ważniejsza. W efekcie, podstrony te mogą naprzemiennie pojawiać się w wynikach wyszukiwania, zwalczając się wzajemnie i prowadząc do wspomnianych wahań. Im więcej podstron korzysta z takich samych słów kluczowych, tym większą niestabilność możemy zaobserwować. I o ile jeszcze kilka lat temu wyszukiwarka Google wyświetlała w rankingu kilka stron w ramach tej samej domeny, którym przyporządkowane były te same frazy, o tyle dzisiaj w ramach jednego zapytania, wyświetlany jest zwykle jeden wynik na domenę.

Przyczyny kanibalizacji

Google w celu uporządkowania rankingu wyszukiwania wykorzystuje zarówno czynniki wewnętrzne (on-site), biorąc pod uwagę treści zawarte na stronie, strukturę witryny, obecność META tagów, czy linkowanie wewnętrzne, jak i korzysta z czynników zewnętrznych (off-site), takich jak liczba i jakość linków przychodzących. Do zjawiska kanibalizacji dochodzi wtedy, kiedy wystąpi błąd w którymś z powyższych czynników – zwykle nie jest to pojedynczy element, lecz kilka czynników jednocześnie, które się wzajemnie na siebie nakładają. Poza optymalizacją wielu podstron na te same frazy kluczowe, przyczyną kanibalizacji może być również zawarcie na stronie bardzo podobnych treści lub ich zduplikowanie. Przyczyn kanibalizacji należy dopatrywać się również w przypadku link buildingu strony. Warto mieć więc na uwadze fakt, że powielanie anchor textów czy korzystanie z linków zewnętrznych do różnych podstron o podobnym profilu również może prowadzić do kanibalizacji słów kluczowych.

Kanibalizacja słów – kto jest narażony?

Na wystąpienie kanibalizacji słów kluczowych najbardziej narażone są sklepy internetowe, jak również serwisy o specjalistycznej tematyce, korzystające z podobnych fraz kluczowych. Podstawą do rozpoznania problemu może być przede wszystkim zaobserwowanie dużych wahań w pozycji witryny w rankingu wyszukiwania. Przeprowadzając monitoring witryny pod kątem występujących słów kluczowych, możliwe jest wykrycie kanibalizacji i podjęcie właściwych kroków, aby jej przeciwdziałać.

Kanibalizacja słów kluczowych – jak sobie poradzić

Jak poradzić sobie z problemem? W tym celu konieczne może okazać się ograniczenie użycia słów kluczowych na podstronach naszego serwisu lub nawet całkowite ich wykluczenie. W tym celu warto wybrać jedną najważniejszą podstronę, którą chcemy wypromować. Stronę tę warto jak najlepiej zoptymalizować pod kątem słów kluczowych, tworząc także odpowiednią strukturę strony, dzięki której będziemy w stanie określić jej hierarchię. Możemy to zrobić wykorzystując linkowanie wewnętrzne ze zduplikowanych podstron, dzięki czemu algorytmy Google będą w stanie uznać promowaną przez nas podstronę za najważniejszą.

Jak unikać kanibalizacji

Aby zapobiec zjawisku kanibalizacji słów kluczowych warto unikać kopiowania i powielania treści, optymalizując ważne dla nas podstrony na odmienne słowa kluczowe. Samodzielne wyeliminowanie problemu może być trudnym zadaniem, dlatego jeżeli nie posiadamy wystarczającej wiedzy w tym zakresie, warto posilić się pomocą specjalisty. W przypadku działania na własną rękę istnieje ryzyko pogorszenia pozycji witryny i zaprzepaszczenia dotychczasowych efektów pozycjonowania.

Bibliografia:

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *