Inbound marketing generuje 54% więcej leadów (potencjalnych klientów) niż tradycyjna reklama online w wersji paid (np. Meta Ads). Warto więc chociaż spróbować rozpocząć skalowanie swojej firmy przy pomocy marketingu przychodzącego. Chcesz wiedzieć, jak to zrobić, ile kosztuje cały proces i jakie są przykłady inbound marketingu? Przeczytaj nasz wpis, aby poznać szczegóły!
Inbound marketing – co to jest i ile kosztuje?
Inbound marketing to strategia polegająca na przyciąganiu klientów, tworząc wartościowe treści oraz tzw. interaktywne doświadczenia dopasowane do ich potrzeb (np. quizy, webinary, podcasty). Opiera się na tworzeniu i udostępnianiu angażującego, a także edukującego contentu, zamiast bezpośredniego promowania produktów (jak np. w radiu lub telewizji).
Koszty inbound marketingu mogą się znacznie różnić w zależności od m.in.:
- skali działań (większe kampanie = wyższe koszty);
- rodzaju tworzonych treści (materiały wideo i e-booki są droższe w utworzeniu niż wpisy blogowe);
- czasu trwania kampanii (za dłuższą kampanię zapłacisz więcej, jednak wychodzi to taniej w perspektywie długofalowej, np. 8-16 miesięcy).
Wpływ na cenę mają też wykorzystane narzędzia i platformy oraz zatrudnieni specjaliści. Należy jednak przyjąć, że ceny inbound marketingu zaczynają się od 1 000 zł netto miesięcznie.
Czy warto zdecydować się na marketing przychodzący?
Tego rodzaju marketing sprzyja zwiększeniu zaufania i lojalności, przekładając się na utrzymanie klientów oraz długoterminowy wzrost sprzedaży. Dzięki personalizacji i trafnemu docieraniu do odpowiednich odbiorców możesz skuteczniej konwertować leady na rzeczywistych klientów. Ponadto inbound marketing generuje organiczny ruch na stronie internetowej, obniżając koszty pozyskiwania nowych kupujących w porównaniu z tradycyjnymi metodami reklamowymi.
Przykłady inbound marketingu – poznaj 7 praktycznych narzędzi!
Jakie są najlepsze narzędzia inbound marketingu?
1. Blogi firmowe
Prowadzenie bloga firmowego o tematyce związanej z branżą umożliwia edukację odbiorców i budowanie autorytetu marki (dobre przykłady dochodowych blogów: Decathlon, Sephora, Klasyczne Buty).

Dochodowy blog firmy Decathlon. Źródło: www.blog.decathlon.pl
2. Content marketing
Content marketing obejmuje dystrybucję wartościowych treści. Mogą to być oczywiście wpisy blogowe, jednak o nich już wspominaliśmy. Dodatkowe rozwiązania przyciągające i angażujące potencjalnych klientów to m.in.:
- podcasty,
- webinary,
- infografiki,
- e-booki,
- interaktywne quizy i ankiety,
- kalkulatory online,
- newslettery.
Im więcej masz pomysłów, tym lepiej. Staraj się jednak egzekwować je z dużą ambicją. Zajmij się jednym rodzajem treści, ale publikuj najwyższej jakości informacje.
Testowanie wszystkiego po kolei nie ma większego sensu – jest to czasochłonne i finalnie wyjdzie gorzej niż wyspecjalizowanie się przykładowo wyłącznie w tworzeniu interaktywnych quizów oraz ankiet czy też konkretnych webinarów.

Szkolenia SEO jako element strategii content marketingowej serwisu Zgred. Źródło: www.zgred.pl/szkolenia-seo/
3. Media społecznościowe
Aktywna obecność na platformach społecznościowych umożliwia interakcję z odbiorcami oraz promowanie treści. Możesz zdecydować się na pozyskiwanie wyłącznie bezpłatnego ruchu lub dodatkowo implementację kampanii Meta Ads (Facebook & Instagram), LinkedIn Ads oraz TikTok Ads.
Pamiętaj jednak, że digital marketing w social mediach wymaga od Ciebie przemyślanej strategii. Jeśli masz zamiar „działać na ślepo”, rozpocznij współpracę ze specjalistami. Dzięki temu „nie przepalisz” budżetu.

Regularne publikacje w social mediach sprzyjające budowaniu wizerunku marki. Źródło: www.facebook.com/semgence
4. E-mail marketing
Kolejnym pomysłem na inbound marketing jest wysyłanie spersonalizowanych wiadomości do subskrybentów Twojego newslettera, dostarczających im cennych informacji na temat konkretnego sektora zagadnień oraz szczegółów ofertowych.
E-mail marketing traktuj jako dodatek do aktualnych działań. W celu wyskalowania brandu wykorzystaj przykładowo GetResponse, MailerLite, ConvertKit, ActiveCampaign lub Brevo.

Newsletter Triple Whale. Źródło: mail.google.com.
5. SEO (Search Engine Optimization)
Pozycjonowanie stron WWW to obecnie jeden z najskuteczniejszych sposobów inbound marketingu na pozyskiwanie wartościowych klientów.
Wynika to z następujących powodów:
- organiczne wyszukiwania w Google są odpowiedzialne za 57.8% światowego ruchu (pomijając SEO, będziesz pozyskiwał zdecydowanie mniej klientów);
- 68% doświadczeń online zaczyna się właśnie od wyszukiwarek (np. Google, Bing, Yahoo! czy też DuckDuckGo);
- SEO generuje 1000% więcej ruchu niż media społecznościowe.
Warto również wspomnieć, iż z pozycjonowaniem bardzo dobrze działają kampanie SEM – budżet na tego typu rozwiązania warto rozłożyć w zakresie 40% na Google Ads i 60% na SEO (zależnie od celów i poziomu rozwoju Twojej firmy).

Efekty SEO w przypadku dużego e-commerce. Źródło: app.neilpatel.com.
6. Webinary i podcasty
Webinary i podcasty są ciekawym sposobem na pozyskanie dodatkowej publiczności.
Traktuj je natomiast jako dodatkowe źródło ruchu, gdy Twoja firma faktycznie może wypowiadać się z pozycji eksperta na wiele tematów. Jest to dobra opcja dla organizacji, które mają już kilkuletnie doświadczenie.

Webinar na temat SEO. Źródło: www.youtube.com/watch?v=M214RoHI-Yc
7. Marketing treści wideo
Tworzenie atrakcyjnych i informacyjnych materiałów wideo, które mogą być udostępniane na różnych platformach, zwiększa zaangażowanie oraz przyciąga nowych klientów. Zachęcamy w szczególności zainwestować w krótkie treści wideo poniżej 2 minut – angażują one najwięcej interesantów.

Wideo marketing w wykonaniu Ahrefs. Źródło: www.ahrefs.com/pricing
Strategia działań marketingu przychodzącego – jak ją stworzyć w kilku prostych krokach?
W celu stworzenia strategii działań marketingu przychodzącego:
- określ cele marketingowe – zdefiniuj konkretne, mierzalne założenia, które chcesz osiągnąć (np. zwiększenie ruchu na stronie, generowanie leadów czy poprawa konwersji);
- zidentyfikuj grupę docelową – określ profil idealnego klienta, analizując dane demograficzne, zachowania i potrzeby (np. wykorzystując Google Analytics 4 oraz Google Search Console);
- twórz wartościowe treści – opracuj content plan, obejmujący różnorodne formy treści (np. artykuły, e-booki, infografiki i wideo), które będą przyciągać oraz angażować odbiorców;
- wykorzystaj SEO – zoptymalizuj treści i strukturę strony internetowej, aby poprawić jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwarek (zwróć również uwagę na optymalizację wizytówki Google Moja Firma);
- promuj swoje treści – dystrybuuj stworzone materiały poprzez różnorodne kanały (np. media społecznościowe, e-mail marketing lub współpraca z influencerami), maksymalizując ich zasięg i efektywność.
Ważna jest także analiza wyników oraz ich regularny monitoring. Dzięki temu będziesz mógł skutecznie optymalizować swoją strategię inbound marketingu i dostosowywać działania do zmieniających się standardów rynkowych.
A jeżeli potrzebujesz dodatkowej pomocy marketingowej, zainwestuj w audyt SEO. To pierwszy krok pozwalający pozyskać klientów z Google.