logo Semgence

Pozycjonowanie lokalne z Google Moja Firma

  • 1 stycznia, 2020
  • Paweł Gontarek
  • 1 komentarz
background-omnie

Każdego dnia Google Maps i Google My Business pozwalają swoim użytkownikom dotrzeć do konkretnych usług czy firm znajdujących się w okolicy. Za pomocą kilku kliknięć możemy zobaczyć, gdzie w pobliżu zjemy chaczapuri, naprawimy buty, czy wyleczymy kota. Wizytówka Google pomaga zwiększyć widoczność w wyszukiwaniu lokalnym i wspiera działania SEO. Samo założenie wizytówki nie przyniesie sukcesu firmie, aby zwiększyć widoczność i konwersję, wymaga ona optymalizacji i wykorzystania wielu dostępnych możliwości. Użytkownicy wyszukiwarki Google w 76% wyszukują produktów i usług w swojej najbliższej okolicy. Jak podaje Google, co miesiąc internauci wyszukują ok. 5 miliardów razy restauracji, 3 miliardy wpisują zapytania o hotele, a 600 milionów razy zapytania o salony fryzjerskie. Dzięki wizytówce Google internauci w twojej okolicy mogą zamienić się w klientów. Obecność na mapie Google, zwłaszcza firm działających lokalnie jest dziś praktycznie obowiązkowa.

Jak założyć wizytówkę Google i uzupełnić NAP?

Wizytówka Google jest darmowym narzędziem, które pomaga przedsiębiorcom zarządzać obecnością w Internecie. Jeżeli nie posiadamy jeszcze wizytówki na Google My Business, powinniśmy zalogować się na https://www.google.com/business/ używając loginu i hasła do Gmail lub poczty połączonej z kontem Google. Po kliknięciu „Dodaj jedną lokalizację” wpisujemy w formularz NAP ( name, adress, phone number):

  • Oficjalną nazwę firmy
  • Kraj i pełny adres firmy (nie może różnić się od adresu podanego na stronie)
  • Oficjalny telefon do kontaktu z firmą
  • Kategorię firmy

Po wprowadzeniu powyższych informacji, Google zapyta się nas czy jesteśmy uprawnieni do zarządzania firmą i czy akceptujemy warunki umowy. Jeżeli potwierdzimy powyższe pozostanie kwestia weryfikacji wizytówki. Najczęstszą metodą weryfikacji jest wysłanie pocztą kartki z kodem PIN. Po założeniu wizytówki powinna do nas dotrzeć w ciągu dwóch tygodni od założenia. Przesłany kod musimy wykorzystać w przeciągu 30 dni, po upływie czasu traci ważność i będziemy musieli zwrócić się o przesłanie nowego kodu. Wybrane firmy mogą korzystać z opcji weryfikacji telefonicznej lub weryfikacji e-mail. Kod zostanie podany w automatycznej wiadomości lub trafi na naszą skrzynkę pocztową. Firmy, które posiadają ponad 10 lokalizacji, mogą skorzystać z możliwości weryfikacji zbiorczej. Ważne jest również dodanie zdjęć naszej siedziby, Google lepiej ocenia wizytówki, które posiadają zdjęcia, a użytkownikom pomogą dotrzeć do celu. Warto również uzupełnić informację czy nasza firma dostarcza produkty lub usługi do klientów.

Po weryfikacji wizytówki będziemy mogli sprawdzać statystyki, na przykład jak często wyświetlano wizytówkę  oraz odpowiadać na opinię. Teoretycznie wizytówka jest gotowa, ale wymaga optymalizacji, jeżeli chcemy mieć pewność, że będzie widoczna dla wszystkich potencjalnych klientów oraz będzie zachęcać do odwiedzin.

Jak zwiększyć pozycję w Google Maps?

Samo założenie wizytówki, podobnie jak strony internetowej nie gwarantuje, że nasz lokalny biznes będzie zdobywał więcej klientów. Pierwszą najważniejszą kwestią jest uzupełnienie wszystkich wymaganych informacji przez Google. Im więcej szczegółów wprowadzimy, tym większą możemy mieć pewność, że informacja o firmie dotrze do potencjalnych klientów.

· słowa kluczowe

Podobnie jak w tradycyjnej optymalizacji strony internetowej, słowa kluczowe zwiększają widoczność wizytówki. Wykorzystajmy wszystkie potencjalne frazy kluczowe, które są najczęściej wykorzystywane przez naszych potencjalnych klientów.

· godziny otwarcia

Z punktu widzenia klientów ważne jest, aby wprowadzić na wizytówce godziny pracy. Dzięki informacjom z Google Maps, dowiedzą się, że mogą zjeść kolację w Twoim lokalu o 22 lub oddać garnitur do prania przed swoją pracą. Pamiętajmy, aby aktualizować godziny otwarcia, gdy zmieniamy je na stałe lub w przypadku świąt czy wydarzeń losowych, kiedy musimy zmienić czas naszej pracy na jakiś okres.  Na pewno żaden klient nie będzie miał pozytywnych doświadczeń, gdy dotrze do zamkniętego lokalu, który według informacji z sieci powinien być otwarty.

· opis zdjęć

Jak wspomniano wcześniej, warto dodać do wizytówki zdjęcia. Według statystyk wizytówki posiadające zdjęcia otrzymują około 42% zapytań czy wejść na stronę niż wizytówki bez grafik. Serwis Google zaleca dodawanie zdjęć logo, zdjęcie siedziby firmy, zdjęcia personelu, usług i towarów, które mogą zachęcić do skorzystania z oferty. Dodawane zdjęcia powinny mieć format jpg lub png, o minimalnej rozdzielczości 250px x 250px oraz o rozmiarze nie mniejszym niż 10 KB i nie większym niż 5 MB. Zdjęcia powinny być opisane zgodnie z zasadami SEO. Nie uzupełniajmy opisu losowo typu asdfgh.jpg tylko wpiszmy naszą lokalizację i słowa kluczowe na przykład salon-fryzjerski-warszawa.jpg. Podobnie powinien wyglądać podpis zdjęcia profilowego wizytówki. Na przykład „Fryzjer Warszawa.

· opis firmy

Wartościowe dla wizytówki jest stworzenie opisu firmy zgonie z zasadami SEO. Opis firmy można stworzyć o maksymalnej ilości znaków 750 znaków. Istotne informacje powinniśmy zawrzeć w pierwszych 250 znakach. Potencjalny klient zobaczy to, co dla niego ważne bez konieczności klikania przycisku „więcej”.

· wpisy na wizytówce GMB

Po zamknięciu Google+ została dodana możliwość publikowania postów na wizytówce Google My Business. Możemy publikować wpisy o maksymalnej długości 1500 znaków.  Dzięki temu możemy tworzyć dodatkowy content czy informować potencjalnych klientów o nowych usługach, produktach czy promocjach. We wpisach oprócz tytułu i treści możemy umieszczać grafiki, zdjęcia czy na przykład przyciski CTA, które przeniosą do podstrony, gdzie można na przykład kupić opisywany produkt.

Wyróżnij się przez Snippety

Przeglądając wyniki wyszukiwania w Google, możemy zauważyć, że niektóre wyniki posiadają dodatkowe elementy rozszerzone, które zwracają uwagę użytkowników. W wyszukiwarce mogą być to dodatkowe znaczniki, oceny, informacja, że poszukiwany produkt jest w magazynie i wiele innych. Elementy rozszerzone możemy wykorzystać również w wizytówce Google i wynikach na mapie Google. Dodając elementy rozszerzone, nasz potencjalny klient dzięki samej wizytówce dowie się, czy nasza firma jest zarządzana przez kobiety, nasza restauracja udostępnia Wi-Fi czy jest przyjazna dla psów. Wybór elementów rozszerzonych jest zależny od działalności i kategorii firmy. Atrybuty możemy otrzymywać po udzieleniu odpowiedzi na pytania zadane przez klientów na wizytówce.

Opinie na Google Maps – czyli jak Cię widzą, tak cię piszą

Google My Business możemy wykorzystać do komunikacji z naszymi klientami. Użytkownicy, którzy skorzystali z naszych usług lub produktów, mogą na naszej wizytówce napisać opinie na temat firmy, czy jakości usług. Dla Google najważniejsza jest transparentność i nie będziemy mogli wyłączyć możliwości wystawiania opinii na wizytówce, jak możemy zrobić to na Facebooku. Duża ilość opinii i wysoka  średnia ocen ma wpływ na pozycję wizytówki. Warto zachęcać klientów do wystawiania opinii i ocen, kiedy są zadowoleni z naszych usług czy produktów. Prośba o wystawienie oceny może zwiększyć ilość opinii nawet o 70%. Dużo wartościowych opinii i ocen zwiększy zaufanie naszych potencjalnych klientów i będzie lepiej oceniane przez serwis Google.

Opinie na wizytówce są obusiecznym mieczem. Niezadowoleni klienci, konkurenci czy internetowe trolle mogą wystawiać nam negatywne opinie, które nie muszą pokrywać się z prawdą. Jeżeli wpis jest fałszywą, negatywną opinią, ale na pierwszy rzut oka wydaje się całkowicie merytoryczny, nie będziemy mogli go usunąć. Dla serwisu Google najważniejsze jest zdanie klientów i swobodna możliwość wypowiedzi. Jedynym działaniem, jakie nam pozostanie będzie napisanie odpowiedzi na krytykę. Opinie, które są spamem, zawierają obraźliwe wpisy, są nie na temat lub zachodzi w nich konflikt interesu, mogą być zgłoszone do usunięcia. Oflagowany wpis powinien zostać usunięty w przeciągu kilku dni. Jeżeli po upływie tygodnia nadal będzie widoczny na wizytówce, to będzie znaczyło, że nasze zgłoszenie zostało odrzucone. Mamy możliwość odwołania się od decyzji serwisu, wyjaśniając nasze stanowisko poprzez bezpośredni kontakt z polskim oddziałem Google.

W przypadku wielu negatywnych opinii, których nie będziemy mogli usunąć, można dojść do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem będzie usunięcie wizytówki i założenie nowej. Niestety, takie rozwiązanie nie przyniesie pożądanego rezultatu. Serwis Google nie pozwala na usunięcie wizytówki, a jedynie na jej zamknięcie. Wszystkie informacje czy opinie użytkowników zostaną zapisane. Jeżeli ponownie założymy wizytówkę na tę samą lokalizację i na tę samą nazwę firmy, negatywne opinie i oceny zostaną przywrócone. Negatywne opinie zostaną usunięte tylko wtedy, gdy zamkniemy aktualną wizytówkę i założymy kolejną z nową lokalizacją. Otrzymujemy czystą kartę i możemy zacząć budować swój wizerunek od nowa.

Możemy spotkać się z „atrakcyjną” ofertą firm podających się za partnera Google, które za określoną opłatą usuną wszystkie negatywne opinie na Google Maps. Gwarantują również osiągnięcie wysokich pozycji na mapie Google. Takie oferty są jedynie próbą wyłudzenia pieniędzy, ponieważ nikt, poza samym serwisem Google nie może usunąć opinii czy zapewnić określonej pozycji.

0 0 vote
Article Rating

Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Łukasz
Łukasz
7 miesięcy temu

Bardzo ważny aspekt w obecnych czasach. Internet jest wszędzie + mobilne wykorzystane i wyszukiwanie firmy w telefonie to najlepsze miejsce na promocje. Jak nie ma firmy w internecie to raczej ciężko aby się wybiła.