Jeśli nie wiesz jak wybrać agencję seo to poniżej znajdziesz garść przydatnych informacji na co zwrócić uwagę wiążąc się z agencją. Jeśli jednak głównym kryterium wybory agencji będzie portfel czyli pieniądze – ten artykuł nie jest dla Ciebie a SEO nie będzie kanałem, który w długiej perspektywie czasowej przyniesie twojego biznesowi długotrwałe i dobre rezultaty.

Wybierając agencję SEO pamiętaj, że gramy do jednej bramki więc twoje oczekiwania powinny być realne. Agencja SEO ocenia tez ciebie przez pryzmat rozmowy z tobą, korespondencji oraz opisanych oczekiwań.

Co przygotować przed podjęciem współpracy z agencją SEO?

Zanim zaczniesz rozsyłać zapytania o przygotowanie oferty na pozycjonowanie swojego serwisu powinieneś przygotować następujące rzeczy:

  • jeśli twój biznes startuje od zera to historii pozycjonowania mieć nie będziesz natomiast jeśli strona internetowa istnieje jakiś czas dobrze jest przygotować wszelkiego rodzaju raporty SEO. Przygotuj zatem wszystkie raporty, które dostałaś/dostałeś od poprzedniej agencji SEO, czy też freelancera a jeśli samodzielnie prowadziłaś/prowadziłeś działania SEO to tym bardziej takie raporty agencji przydadzą się. Historia pozycjonowania ma ogromne znaczenie w przypadku przygotowywania nowej strategii SEO oraz może spowodować, że agencja odmówi pozycjonowania (tak – takie przypadki mają miejsce w naszej agencji)
  • przygotuj zestawienie słów kluczowych. To ty znasz swój biznes najlepiej i jesteś w stanie przygotować takie zestawienie. Nie ma znaczenia czy tych słów będzie 10 czy 100 – ważne abyś to Ty jest przygotował/a. Jeśli przerzucisz to na agencję to wybierze ona takie, które łatwo da się wypozycjonować i niekoniecznie dadzą Ci sprzedaż.
  • na pewno „nie lubisz” swojej konkurencji zatem przygotuj 2-4 konkurentów oraz takiego jednego, do którego chcesz się porównać. Agencja SEO nie zna Twojej konkurencji (oczywiście zrobi rozpoznanie narzędziami SEO) ale to Twój biznes i ty go znasz. W wynikach organicznych wyszukiwania są różne, określone przez intencję, natomiast konkurencja w organiku jest zupełnie inna niż biznesowa – np. w przypadku nawozów do gleby konkurentami mogą być sklepy, które mają pojedyncze towary a jednak są wysoko na frazy, które sa wkręgu Twoich zainteresowań
  • opowiedz agencji jakie masz KPI oraz co chcesz osiągąć krótko i długo terminowo. Jeśli napiszesz, że za rok chcesz być drugim Allegro to agencja wie, że budżety rzedu 100 tys miesięcznie będą za małe a oceniając Ciebie jako klienta pomyśli, że żądania masz nierealne. Jeśli realnie powiesz, że na koniec roku chcesz mieć obroty rzędy XYZ to agencja SEo oceni czy to realne do dowiezienia i w jakiej kwocie.

Te 4 rzeczy spowodują, że agencji seo będzie się łatwiej i szybciej przygotowywało ofertę. Oczywiście łatwiej jest napisać mejla z prośbą o kontakt ale te same pytania zada Ci handlowiec (jeśli agencja SEO takich posiada) lub osoba bezpośrednio od SEO.

wybór agencji seo zaczyna się od mejla - jak wybrać agencję seo

Nie pisz „suchego” mejla do agencji – i tak musimy do Ciebie zadzwonić z mnóstwem pytań więc jeśli podasz w mejlu informacje to przyspieszy i ułatwi analizy oraz oszczędzi czas obu stronom.

pytania do klienta - jak wybrac agencję seo

Wybór agencji SEO to proces, który nie może trwać chwilę. Przy wyborze agencji SEO nalezy zwrócić uwagę na kilka czynników.

Jak sprawdzić agencję seo? Na co zwrócić uwagę wybierając firmę seo do współpracy?

Od razu odpowiem na jedną istotną rzecz – nie każda agencja SEO będzie wypozycjonowana na frazy kluczowe, które weryfikujesz pod kątem tego czy ona sama o siebie dba. To jest kwestia strategii biznesowej oraz jej rozwoju (na jakim etapie właśnie jest). Działa to też w drugą stronę – nie każda agencja wypozycjonowana w top10 da Ci to czego oczekujesz. Niestety.

Więc jeśli jednym z bardzo ważnych kryteriów jest to czy sama agencja jest wypozycjonowana to nie jest to aż taka dobra ścieżka jakby się wydawało (od razu odpowiem: ani Semgence ani Zgred nie są wypozycjonowane na wiele fraz – nie mamy takiej potrzeby). Zwrócilibyśmy uwagę na inne aspekty.

Sprawdzenie i wybór agencji SEO jest istotnym krokiem, który może znacząco wpłynąć na sprzedaż usług czy produktów. Oto kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę podczas wyboru agencji SEO do współpracy:

1. Doświadczenie, referencje, opinie:

  • Sprawdź, jak długo agencja działa na rynku oraz jakie ma doświadczenie w branży SEO. Sprawdź tez jakie ma powiązania np. freelancerskie (np Semgence jest prowadzone przez Zgreda – to tez ma znaczenie przy wyborze agencji seo). Sprawdź tez powiązania kapitałowe.
  • Upewnij się, że mają doświadczenie w Twojej branży lub podobnych projektach – o to zawsze możesz zapytać. Jeśli Twoja branża jest szczególnie trudna warto dopytać się o to czy sobie po prostu poradzę
  • Jeśli szukasz agencji wyspecjalizowanej w jakiejś dziedzinie poproś o portfolio lub referencje – niestety ale na szczęście, wiele agencji SEO ma podpisane NDA i nie może „chwalić się” współpracą czy wynikami wiec ten punkt będzie trudny do zrealizowania. To co dostajesz w prezentacji to z reguły lgotypy firm, z którymi agencja SEO współpracuje ale w ramach kampanii Google Ads. Nie każda też zbiera referencje – wynika to z faktu, że klienci nie chca aby pozycjonować ich konkurencję w przypadku gdy drogi agencji i klienta rozejdą się.
  • Zobacz czy ma logotypy na stronie głównej – taki social proof jest rzeczą, która na pewno wpłynie na decyzję.

2. Komunikacja:

  • Upewnij się, że agencja jest komunikatywna, rozumie Twoje potrzeby i jest w stanie dostarczać regularne raporty o postępach. Z uwagi na NDA nie może pokazać Ci raportów 🙁 ale jeśli ustalisz kPI to powinna je raportować w sposób zrozumiały i najlepiej za pomocą np. Looker Studio (obecnie to podstawa)
  • Wielu klientów wprost mówi, że nie znosi kontaktu z handlowcami. Dlatego jeśli to dla Ciebie ważne zapytaj z kim będziesz współpracowac. Jesli bezpośrednio masz SEO do kontaktu – to +1000 do many i wiesz, że możesz bezpośrednio współpracowac z osobą prowadzącą projekt. Account nie jest złym człowiekiem – on też będzie się starać zaopatrzyć Twoje potrzeby ale wielu klientów szuka jednak bezpośredniego kontaktu.

3. Przejrzystość, transparentność działań:

  • Dobrze, jeśli agencja jest przejrzysta w swoich działaniach i wyjaśnia, jakie strategie i techniki SEO zamierza zastosować.
  • Dopytaj czy raportują wszystko włącznie z informacjami, że witryna „poległa” lub dostała „bonus” w wyniku działań algorytmów. Jeśli agencja SEO zasłania się tak zwnaym know-how – to nigdy niczego się nie dowiesz.
Źródło: https://takaoto.pro/wp-content/uploads/2022/10/E-book-%E2%80%93-jak-rozpocza%CC%A8c%CC%81-kampanie%CC%A8-SEO.pdf
Źródło: https://takaoto.pro/wp-content/uploads/2022/10/E-book-%E2%80%93-jak-rozpocza%CC%A8c%CC%81-kampanie%CC%A8-SEO.pdf

4. Certyfikaty i Kwalifikacje:

  • Sprawdź, czy agencja ma certyfikaty takie jak Google Analytics czy Google Ads. NIE MA certyfikacji z SEO więc jeśli agencja SEO komunikuje w sposób dość lakoniczny certyfikację to NA PEWNO nie dotyczy to działań SEO.

5. Usługi:

  • Upewnij się, że agencja oferuje pełen zakres usług SEO, które są dla Ciebie ważne, takie jak optymalizacja na stronie, budowanie linków, content marketing, itp. nie każda agencja wykonuje prace programistyczne – zwróć na to uwagę.
  • Praktycznie żadna agencja nie wprowadza audytu SEO w ramach jego wykonania. Leży to postronie klienta, jego działu IT lub też trzeba za to dopłacić. Dlatego upewniaj się, które i jakie działania seo są dodatkowo płatne a które agecnajw ykonuje w ramach swoich obowiązków.

6. Darmowe SEO:

  • Nie ma czegoś takiego jak darmowy audyt seo, darmowe analizy, darmowe konsultacje SEO – czy Ty pracowałbyś za darmo na rzecz swoich klientów?
  • Nie ma także rabatów (Rabat to stolica Maroka)

7. Cennik:

  • Zobacz czy rozumiesz ich cennik pozycjonowania. Dopytaj jakie rzeczy wchodzą w skład cennika, na co są wydawane twoje pieniądze.

8. Umowa z firmą SEO:

  • Przeczytaj umowę dokładnie i zrozum warunki, w tym jakie są zobowiązania z obu stron.
  • Jeśli szukasz umowy na czas nieokreślony to nie podpisuj umowy na 2 lata. Prosty przykład: po 7 miesiącach trwania umowy masz wypadek i nie możesz prowadzić biznesu przez 3-4 miesiące – a ty jesteś związany z umową trwale na 2 lata. Jej zerwanie to kary. Chcesz tego?
  • Jestem cholernym przeciwnikiem wpisywania kar do umowy związanych z ich zerwaniem.
  • Podchodzę również w taki sposób, że długość umowy jest odwrotnie proporcjonalna do tego co w tej umowie się znajduje. Krótkie umowy są jasne, przejrzyste i bardziej zrozumiałe dla klienta.

Oceniając te elementy, będziesz w stanie wybrać agencję SEO i zdecydować, która najprawdopodobniej spełni Twoje oczekiwania i pomoże osiągnąć Twoje cele biznesowe. Ale… to nie wszystko!

Jakie cele mogę wyznaczyć agencji SEO do zrealizowania? Czy firma od SEO zrealizuje cele?

Pozycjonowanie stron to proces długotrwały. Dlatego tak ważne jest aby mieć świadomość w jakim tempie oraz jakim czasie będą efekty pozycjonowania.

Cele, które możesz wyznaczyć agencji SEO przy pozycjonowaniu Twojej strony, są kluczowe dla sukcesu kampanii. Oto kilka celów, które możesz rozważyć:

  1. Poprawa Pozycji w Wynikach Wyszukiwania:
    • Celem jest poprawa pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych związanych z Twoją branżą. Wyzej napisałem ,aby obie strony określiły słowa kluczowe, ktore będa pozycjonowane. Ważne tez aby zacząc od low hanging fruits i/lub długiego ogona aby inwestycja w SEO zwróciła się jak najszybciej.
  2. Zwiększenie Ruchu Organicznego:
    • Atrakcyjniejsze pozycje w wynikach wyszukiwania zazwyczaj prowadzą do większego ruchu organicznego na Twojej stronie. Zazwyczaj. Ale nie muszą prowadzić do zwiększenia sprzedaży. Pamietaj, że na sprzedaż mają wpływ również ceny oraz asortyment – jeśli będziesz droższy i będziesz mieć mało asortymentu to sprzedaży po prostu nie będzie.
  3. Poprawa Wskaźników Konwersji:
    • Optymalizacja SEO może również obejmować usprawnienia na stronie, które mogą prowadzić do wyższych wskaźników konwersji. Musisz jednak pamiętać, że nie każdy SEO ma wiedzę UX pozwalającą na zwiększenie konwersji CRO. Od tego są inni specjaliści. Jeśli trafisz na SXO to pamiętaj, że są to zagadnienia związane z optymalizacja konwersji a nie UX-em. SXO to SEO + CRO.
  4. Zwiększenie sprzedaży:
    • W procesie pozycjonowania oraz optymalziacji strony zawsze na końcu dochodzi do sprzedaży czy to usług czy produktów w sklepie internetowym. MOżesz wyznaczyć jako cele konkretne dane np. chcę aby w każdym miesiącu sprzedaż była na poziomie X a na koniec roku aby w sklepie były obroty rzędu 2 mln zł. W przypadku prawników może to być np. 50 telefonów miesięcznie. O ile sprzedaz produktów łtawo zmierzyć i zweryfikować o tyle liczbę telefonów już nie – z punktu widzenia SEO ora znajdzie (Google Tag Manager jako podstawa) możemy zweryfikować jedynie czy doszło do próby połączenia natomias nie zweryfikujemy czy ktoś realnie się dodzwonił.
  5. Rozwój Treści:
    • Opracowanie i wdrażanie strategii treściowej, która przyciąga i angażuje Twoją docelową grupę odbiorców. Dobrze opracowany content plan pozwala na określenie strategii docelowej. W ofercie zapewne zobaczysz ile artykułów miesięcznie będzie dostarczonych na twojego bloga/poradnik. ZAWSZE przelicz sobie porównując oferty różnych agencji ile treści będzie dostarczanych. Jesli będzie to 1 artykuł na 3 miesiące a Twoja konkurencji pisze ich 5 to … sam sobie odpowiedz czy warto w to brnąć. Niejednokrotnie to od content marketingu zależy sukces w danej branży.

Przy wyznaczaniu celów dla agencji SEO ważne jest, aby były one realistyczne, mierzalne i dostosowane do Twoich celów biznesowych. Podczas pracy z agencją SEO ważne jest również, aby utrzymywać otwartą komunikację i regularnie sprawdzać postępy w osiąganiu tych celów – najlepiej aby było to określone w Looker Studio.

raport w looker studio ważny przy współpracy z firmą seo

Wojtek Konieczny zwrócił uwagę na jeszcze jedną rzecz – przejrzeć wpisy blogowe danej agencji i odpowiedzieć sobie na pytanie: czy tez chcemy aby takie teksty były pisane na blogu klienta. Ciekawe podejście – nie wpadłem na coś takiego.

Pozycjonowanie za efekt poprzez cele

Czy mogę liczyć na pozycjonowanie za efekt? Owszem tak ale nie w wydaniu, który kiedyś był łatwy do realizacji. Pozycjonowanie za efekt jako cel pozycji może być ujęty w ramach kilju celów oraz rozliczany na zasadzie abonament (flat fee) plus bonus.

Wyobrażamy sobie to w ten sposób:

Cel 1: liczba słów kluczowych w top5 spełniony na koniec roku kalendarzowego – bonus do faktury dla agencji np. 5 tys. zł netto

Cel 2: poziom przychodów na koniec roku kalendarzowego wzrósł do zakładanego poziomy Y – bonus do faktury dla agencji np. 10 tys. zł netto

Cel 3: liczba telefonów do kancelarii wzrósł do poziomu Z – bonus do faktury dla agencji np. 2 tys zł netto.

Bardzo rzadko agencje chcą realizować tego typu cele ale są one do wykonania i są mierzalne. Wybierając agencję SEO zwróć uwagę, czy jest ona w stanie zrealizować takie cele czy chociażby je zaproponowała. A może zgodzi się wpisać je do umowy?

Czy cele można „przestrzelić”? Niestety tak – żyjemy obecnie w czasach pandemii, wojen i kryzysu – więc zdarza się, że sprzedaż zamiast rosnąc spada. Dlatego ważna jest obustronna komunikacja i wyjaśnianie spraw związanych z wyznaczonymi celami. Cele zależą także od sezonowości branży.

Pytania, które warto zadać agencji SEO?

Poniżej lista pytań, które można zadać agencji SEO – jest to przykładowa lista ale warto zadać firmie od seo:

  1. Jak długo działają Państwo na rynku SEO?
  2. Czy pozycjonujecie obecnie kogoś z mojej branży?
  3. Jakie doświadczenie mają Państwo w mojej branży?
  4. Jakie usługi SEO oferujecie?
  5. Czy prowadzicie działania programistyczne?
  6. Jakie są Państwa główne strategie pozycjonowania stron?
  7. Jakie narzędzia SEO stosujecie w swoich strategiach?
  8. Czy mogą Państwo przedstawić przykłady udanych projektów lub case studies?
  9. Jak mierzą Państwo postęp i sukces kampanii SEO?
  10. Jak często mogę oczekiwać raportów?
  11. Z kim będę współpracować – bezpośrednio z osobą SEO czy handlowcem?
  12. Jak wygląda Państwa proces komunikacji z klientem?
  13. Jakie działania podejmują Państwo w zakresie optymalizacji na stronie? Czy moge przekazać wam dostępy do mojej strony?
  14. Jak radzą sobie Państwo z ciągłymi zmianami w algorytmach wyszukiwarek?
  15. Czy prowadzicie Państwo analizę konkurencyjną? Jakie informacje mogę z niej uzyskać?
  16. Jakie są Państwa warunki w przypadku rozwiązania umowy?
  17. Czy mogą Państwo pomóc w tworzeniu treści na SEO?

Nie bój się pytać. Obowiązkiem agencji SEO jesty odpowiedzieć na każde Twoje pytanie i rozwiać wątpliwości. Agencja SEO powinna tez prowadzić szkolenia aby ułatwić Tobie jako klientowi zrozumienie tego co jest wykonywane.

Kontakt z agencją SEO

Wspomniałem kilka razy, że klienci cenią sonie bezpośredni kontakt z SEO bez udziału elementu pośredniego. Ważnym aspektem budowania relacji oraz prowadzenia projektu sa po prostu spotkania. Takie podsumowania można organizować raz na miesiąc (np. po przesłaniu raportu) lub raz na kwartał (to jest rekomendowane przez nas). Ale i nie musi tego być jeśli klient ma „dużo rzeczy na głowie”.

spotkania online z klientem celem omówienia raportu SEO - jak wybrać agencję SEO

Czy SEO jest mi potrzebne? Czy agencja SEO może odmówić pozycjonowania?

Zwróć uwagę przy wyborze agencji SEO czy nie padła czasem odpowiedź, że kanał SEO i pozycjonowanie nie jest dla Ciebie dobre. Zdarza się, że niektóre serwisy są tak źle przygotowane, że nie nadają się pod SEO ale tez branże, w których SEO będzie niepotrzebne. O tym możesz przeczytać więcej tutaj.

Rzeczywiście zdarza nam się odmawiać pozycjonowania. Otrzymujemy także zapytania, w których sa postawione nierealne, naszym zdaniem, cele biznesowe do osiagnięciu i jasno to komunikujemy.

Nadal nie wiem jak wybrać agencję SEO?

Wybór agencji SEO nie powinno trwać kilka chwil natomiast jeśli nie wiesz jak wybrać agencję SEO nic trudnego – po prostu umów się na konsultacje z nami lub dowolnym freelancerem. Niech wytłumaczy Ci wszystkie niuanse i aspekty z tym związane.

Podobne wpisy

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *