Ruch na stronie jest liczbą użytkowników odwiedzających witrynę internetową w określonym czasie. Parametr ten stanowi jeden z najważniejszych wskaźników pozwalających sprawdzić, czy prowadzone działania SEO i pozycjonowania zmierzają we właściwym kierunku. Ponadto pokazuje jak strona wypada na tle konkurencji w wynikach wyszukiwania. Jak sprawdzić ruch na stronie? Dlaczego warto analizować ten wskaźnik? Sprawdzanie ruchu pozwala na dokładne zrozumienie zachowań użytkowników oraz monitorowanie ruchu na stronach konkurencji.
Co to jest ruch na stronie internetowej i po co go analizować?
Ruch na stronie internetowej według Google Analytics to liczba użytkowników odwiedzających daną witrynę w określonym czasie. Narzędzia analityczne nie mają dostępu do danych z GA, więc w ich przypadku ruch definiowany jest jako potencjał słów kluczowych, na które widoczna jest strona internetowa do generowania ruchu. Dokładne dane na temat tego wskaźnika można uzyskać jedynie na swojej stronie w Analyticsie. Analiza konkurencji natomiast opiera się na szacunkowym ruchu, ale mimo to może stanowić cenną wskazówkę do rozwoju oraz optymalizacji serwisu.
Strony internetowe tworzy się z myślą o użytkownikach oraz sprzedaży oferowanych produktów i usług. W związku z tym właściciele biznesów chcą wiedzieć kto i jak często odwiedza ich stronę lub sklep internetowy. Dzięki temu można oszacować popularność strony internetowej, sprawdzić, jakie jej elementy są najciekawsze, odbiór contentu oraz to, kto najchętniej wchodzi na stronę. Analiza ruchu oraz analizy konkurencji są niezwykle ważne, a wszelkie spadki czy gwałtowne wzrosty należy poddać wnikliwej ocenie.
Jak mierzyć ruch na stronie internetowej? Darmowe sposoby
Jednym z najlepszych sposobów na sprawdzenie ruchu na stronie internetowej jest skorzystanie z usługi Google Analytics, która umożliwia sprawdzanie ruchu i dostarcza bardzo szczegółowe informacje, w tym liczbę odwiedzających, ich lokalizację geograficzną i czas spędzony na stronie. Google Analytics jest darmowym narzędziem, które dostarcza także dane o tym, ile czasu użytkownicy spędzają na określonej stronie, która z podstron jest najchętniej odwiedzana oraz z jakiego urządzenia korzystali internauci do przeglądania witryny.
Analiza ruchu w Google Analytics
Aby sprawdzić, jaki jest ruch na stronie internetowej, musi ona być poprawnie połączona z Google Analytics. Następnie należy zalogować się do panelu administratora i przejść do zakładki Odbiorcy, a później kliknąć Przegląd. W tym miejscu znajdują się informacje na temat ruchu na stronie. Można tam także wyznaczyć ramy czasowe, aby zobaczyć dokładniejsze dane. W zakładce dane demograficzne wyświetlają się informacje o płci i wieku użytkowników, a także lokalizacje osób odwiedzających stronę, co można wykorzystać do analizy widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google.
Korzystając z Google Analytics można sprawdzić ruch z poszczególnych kanałów, jak wyszukiwarka, social media, a także wejścia bezpośrednie i z reklamy. Dzięki wykorzystaniu GA możliwe jest sprawdzenie również tego, które strony generują największy ruch. Aby to sprawdzić, trzeba wejść w zakładkę Zachowanie i następnie Przegląd. Ponadto można zobaczyć rzeczywisty czas, jaki użytkownicy spędzają na stronie oraz liczbę unikalnych użytkowników, co pozwala na analizę zachowania użytkowników.
Analiza ruchu w Google Search Console
Jeśli strona internetowa jest skonfigurowana z GSC, to dzięki temu narzędziu można sprawdzić ruch na stronie i na jakie słowa kluczowe jest ona widoczna w wynikach wyszukiwania. Aby sprawdzić dane o ruchu z wyszukiwarki, należy wejść w zakładkę skuteczność i następnie wyniki wyszukiwania. Znajdują się tam dane dotyczące ruchu, widoczności serwisu, słowa kluczowe, z których pozyskiwany jest ruch.
Można również wybrać okres, w jakim ma być analizowany ruch i widoczność na dane frazy kluczowe. Obsługa panelu Google Search Console jest niezwykle prosta i intuicyjna, więc nikt nie powinien mieć z jego obsługą większych problemów. Przechodząc do zakładki Strony dokonuje się analizy, na jaką stronę w obrębie domeny najczęściej wchodzą użytkownicy internetu. W GSC można sprawdzić również, jakie zapytania wpisali użytkownicy w wyszukiwarkę, aby przejść na daną stronę. Jest to przydatne narzędzie do analizy słów kluczowych i organicznych wyników wyszukiwania.
Jak sprawdzić ruch na stronie internetowej wykorzystując narzędzia SEO?
Do podstawowego, jak również zaawansowanego monitorowania ruchu i sprawdzania ruchu w zupełności wystarczą darmowe narzędzia typu GA i GSC. Można jednak wykorzystać jeszcze inne oprogramowania, które może nie będą tak dokładne, ale dadzą wiele informacji na temat użytkowników odwiedzających stronę internetową, sezonowości witryny, skąd się bierze duży ruch w serwisie, czy jak to wygląda na stronach konkurencji.
Semstorm
Narzędzie Semstorm dostępne jest zarówno w wersji darmowej, jak i premium. Pierwsza z nich pozwala sprawdzać ruch organiczny na stronie, a także dowiedzieć się skąd pochodzi ruch u konkurencji. Niestety, ale w darmowej wersji nie ma możliwości pozyskania wielu danych o podstronach w obrębie domeny, a tym bardziej o stronach konkurencji i dokładnej ilości fraz kluczowych, na które są one widoczne.
Według SEMSTORM Zgred ma 2675 ruchu a Semgence 114 … tylko nie wiadomo czy to są odwiedziny czy cokolwiek innego. Ruch według tych narzędzi jest stały. Co nie jest w obu przypadkach zgodne z prawdą. Ten „ruch” nie odzwierciedla niczego konkretnego.
Senuto
Senuto jest doskonałym narzędziem, które pozwala w prosty i szybki sposób śledzić pozycję witryny internetowej w wynikach wyszukiwania oraz analizować ruch na stronach konkurencji. Znaleźć tam można wiele przydatnych informacji, które mogą stanowić podstawę prowadzonych działań SEO. Co istotne, jest to narzędzie płatne, ale oferuje także okres testowy.
Baza słów jest za mała aby odzwierciedlało to ruch.
Ahrefs
Kolejnym płatnym narzędziem do mierzenia ruchu użytkowników na stronie jest Ahrefs. Bardzo często używają go specjaliści SEO, ponieważ zbiera on dużo przydatnych informacji. Można z niego korzystać za darmo, gdy zweryfikuje się konto przy pomocy połączenia ze swoim kontem Google Search Console. W Ahrefsie poza ruchem można sprawdzić ilość linków przychodzących i wychodzących, ilość organicznych słów kluczowych, czy też konkurencyjne domeny.
W przypadku Ahrefs ruch organiczny mniej więcej odpowiadał co do skali w przypadku gdy serwis posiadał bardzo dużą widoczność czyli był widoczny na dużą liczbę słów kluczowych. Różnica była ca 25-30%. Obecnie przy małej widoczności różnica jest kilkukrotna.
UWAGA: wszystkie narzędzia zewnętrzne opierają się na pewnych założeniach do estymacji ruchu.
Jak sprawdzić ruch na stronie konkurencji?
Aby przeanalizować ruch na stronie konkurencji, można wykorzystać narzędzia do sprawdzenia ruchu, takie jak Semstorm i Senuto. Korzystając z tych narzędzi można w łatwy i szybki sposób dowiedzieć się o frazach kluczowych, ruchu i innych danych. W wersji darmowej Semstorm oferuje mniej danych niż Senuto w wersji testowej. Dlatego też do dokładniejszej analizy ruchu na stronach konkurencji lepiej wykorzystać polskie narzędzie. Jak przeprowadzić analizę? Wystarczy wpisać interesujący adres URL i można wyczytać informacje podane na wykresach i w listingach.
Analiza ruchu na stronie konkurencji i w swojej witrynie – po co to robić?
Wymienić można przynajmniej kilka powodów. Pierwszym jest sprawdzanie ruchu i tego, jak duży ruch generuje każda witryna. Może to dać obraz tego, jak popularna jest strona wśród użytkowników internetu. Drugim powodem jest sprawdzenie skąd pochodzi ruch. Pomaga to zrozumieć, jaki rodzaj działań marketingowych i reklamowych działa dobrze w przypadku konkurencji i czy nie należy podjąć podobnych kroków. Ponadto mierzenie ruchu na swojej stronie pozwala jeszcze zrozumieć, jakie treści są najbardziej popularne i interesujące dla odbiorców. Dzięki tym informacjom można lepiej zoptymalizować serwis i uczynić go bardziej atrakcyjnym dla odwiedzających oraz potencjalnych klientów. Przeprowadzanie dokładnych analiz pomaga poznać frazy kluczowe, które można wykorzystać w swojej strategii SEO, a nawet dzięki nim zwiększyć czas rzeczywisty, jaki użytkownicy spędzają w serwisie. Można także skutecznie zmniejszyć współczynnik odrzuceń, co nie jest bez znaczenia dla SEO i pozycjonowania stron internetowych