Planujesz rozwinąć swój biznes i zastanawiasz się jakie trudności możesz napotkać w świecie digital marketingu?

Jeśli chcesz zwiększyć swoje szanse na sukces już teraz — zacznij od wyeliminowania najczęściej popełnianych błędów. Dzięki temu od podstaw zaplanujesz strategię marketingową, poznasz swoje mocne strony, zwiększysz zyski, a co najważniejsze — dotrzesz do szerszego grona klientów. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jakie są najczęstsze błędy popełniane w średnich firmach!

Czym jest digital marketing?

Żyjemy w czasach rewolucji cyfrowej. Z każdym rokiem poziom zaawansowania technologii stale rośnie, a coraz więcej obszarów życia przenosimy do świata online. W takiej sytuacji dostosowanie swojego biznesu do odbiorców jest czymś niezwykle ważnym.

Digital marketing (marketing cyfrowy, marketing internetowy) to nic innego jak szereg działań, które możesz podjąć, aby wypromować swoją markę w mediach internetowych, budować relacje z klientem, prowadzić komunikację, a także sprzedawać produktu lub usługi. Rozwój sprzedaży internetowej jest niezwykle szybki, co widać szczególnie w ostatnich latach, gdy ścieżka zakupowa klienta przeniosła się w całości do sieci.

10 największych błędów, które prawdopodobnie popełniasz

W poniższej sekcji poznasz najczęstsze błędy, które występują zwłaszcza w średnich przedsiębiorstwach.

1. Brak jasnej strategii

Plan marketingowy to coś więcej, niż rzucenie ciekawego pomysłu i zabranie się do jego realizacji.

To przede wszystkim wyznaczenie jasno określonych celów, a także drogi do ich dotarcia. Co więcej, w wielu przypadkach projekt wymaga dopasowania do celów tak, aby to, co chcesz osiągnąć, było faktycznie możliwe i zyskowne. Oprócz tego opracowując strategię, warto już wcześniej wybrać odpowiednie platformy i narzędzia, z których będziesz korzystać.

Pamiętaj o tym, że w marketingu cyfrowym niemal nic nie zależy od przypadku — także uzbrój się w cierpliwość, zaangażuj profesjonalistów i zapoznaj się z listą potencjalnych błędów, które już na początku możesz wyeliminować!

2. Brak określonej grupy docelowej

Z pewnością nie raz słyszałeś od przedsiębiorców, że ”zarzucenie sieci” na szerokie grono odbiorców to najlepszy sposób, aby rozwinąć swój biznes i dotrzeć do jeszcze większej ilości klientów. W rzeczywistości jednak nie jest to zbyt wydajne rozwiązanie. Wszystko za sprawą tego, że z Twojego produktu lub usługi skorzystają jedynie konkretne grupy odbiorców.

Aby stworzyć solidną strategię digital marketingu, musisz dużą uwagę zwrócić na znajomość klienta i zdefiniowanie rynku odbiorców. Jak to zrobić?

  • Zacznij od stworzenia persony — potrzebujesz przynajmniej jednego, a najlepiej trzech wzorów, które identyfikują się z Twoimi potencjalnymi klientami. Tworząc personę, weź pod uwagę lokalizację demograficzną, oczekiwania, zastrzeżenia i wątpliwości co do oferty, a także odnajdź ich bolączki. Dzięki temu ukształtujesz swoją strategię, zobaczysz jakimi kanałami najlepiej do niej dotrzeć, a także poznasz obszary, w które warto inwestować.
  • Spróbuj badań rynku — samodzielne tworzenie grupy docelowej nie jest niczym prostym. Jeśli chcesz to sobie ułatwić, możesz podjąć współpracę z ekspertami. To dla Ciebie okazja na poznanie oczekiwań i potrzeb grupy docelowej, zrozumienie rynku, a także wyciągnięcie z tego użytecznych wniosków.

3. Niezwracanie się bezpośrednio do odbiorców i ich bolączek

Klientów nie interesuje Twój produkt, tylko to, co może dla nich zrobić i jakie problemy rozwiązać.

W takim razie, zamiast zachwalać funkcje i parametry swojego produktu spróbuj porozmawiać z klientami i dowiedz się, jakie korzyści są dla nich ważne. Może Twoja usługa poprawi ich codzienne życie? A może rozwiąże wszystkie zmartwienia, które do tej pory wydawały się niemożliwe?

Sprawdź, jakie są najistotniejsze trudności Twoich klientów poprzez:

  • Skontaktowanie się z zespołem sprzedaży i wsparcia klientów, a także interesariuszami znającymi oczekiwania odbiorców.
  • Przeanalizowanie aktualnej sytuacji klienta przy pomocy ankiet i wywiadów.
  • Zapoznanie się z badaniami dotyczącymi wybranej branży na temat potencjalnych problemów i sposobów ich rozwiązania.

4. Niedbałe podejście do SEO

W Internecie każdego dnia pojawiają się setki, a nawet miliony nowych wpisów, artykułów i innych treści. W związku z tym — nic dziwnego, że poprawna optymalizacja to jeden z najważniejszych elementów, który decyduje o widoczności w wynikach wyszukiwania. Jednak zasady rządzące optymalizacje ciągle się zmieniają — dlatego też musisz pamiętać o tym, aby bacznie śledzić najnowsze aktualizacje.

Zastanawiasz się, co musisz zrobić, aby zadbać o swoje SEO? Zacznij od zapoznania i zastosowania podstawowych technik, które pozwolą Twoim treściom zaistnieć w Internecie i lepiej pozycjonować witrynę.

Są to m.in.:

  • Odpowiednie słowa kluczowe — czyli określenia, które najczęściej odnoszą się do Twojej branży, produktów lub tego co robisz. Przygotowując zestaw słów kluczowych do pozycjonowania, pamiętaj o tym, aby wziąć pod uwagę słowa, których używają Twoi odbiorcy. Więcej o tym, jak badać i dobierać słowa kluczowe przeczytasz w następnym akapicie.
  • Treści wysokiej jakości — algorytmy Google doceniają te treści, które niosą wartość dla czytelnika. Z tego względu zadbaj o to, aby Twoje teksty były trafne, przedstawiały to, czego oczekuje klient, były nasycone ciekawymi multimediami, a także wizualnymi elementami zwiększającymi atrakcyjność dla odbiorcy.

To tylko dwa podstawowe filary, które są dobre na początek. Co jeśli chcesz wkroczyć w zakres profesjonalnego SEO?

Zadbaj o drobne szczegóły, które mają duże znaczenie — takie jak np.:

  • optymalizacja nazw obrazów, czyli opisywanie plików graficznych, aby zawierały słowo kluczowe,
  • linki zwrotne powiązane ze stronami autorytetów lub influencerów,
  • zamień długie adresy URL na krótkie form zawierające słowo kluczowe i ogólny temat strony.

5. Niewykorzystanie badania słów kluczowych

Większość użytkowników, gdy chce odnaleźć jakiś produkt online, rozpoczyna swoją przygodę właśnie od wyszukiwarki. Jak zapewne się domyślasz — słowa kluczowe to łącznik między zawartością Twojej witryny a tym, w jaki sposób odbiorca może do niej dotrzeć. Jeśli nie zadbasz o ten obszar, możesz stracić możliwość żadnej konwersji — ponieważ Twój potencjalny klient w ogóle nie dotrze do strony.

Jak możesz tego uniknąć?

  • Dowiedz się, jakich słów kluczowych dotychczas używałeś.
  • Sprawdź, jakie słowa kluczowe wykorzystuje Twoja konkurencja.
  • Porównaj, czy Twoje słowa kluczowe powiązane są z tymi, które wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy.
  • Sprawdź, czy osoby wchodzące na stronę znajdują odpowiedzi na pytania, które wyszukiwali.
  • Zbadaj, czy frazy kluczowe są dopasowane do wybranej grupy odbiorców i persony.

Badanie słów kluczowych jest o wiele prostsze, jeśli zaczniesz od odpowiedniego przygotowania.

  • Najlepiej, gdy podstawisz się w miejscu odbiorcy i zastanowisz się nad tym, czego szuka, dlaczego, a także co chce przez to osiągnąć. Wtedy o wiele łatwiej odkryjesz związek z tym, co Ty oferujesz i zawęzisz pulę słów kluczowych.

Jeśli chcesz przenieść swój digital marketing na jeszcze wyższy poziom — spróbuj dodatkowych narzędzi. Za sprawą takich programów jak np. SEMRush lub Ahrefs możesz analizować i przeglądać wydajność słów kluczowych, a następnie sprawdzać ich skuteczność pod kątem konwersji.

6. Brak dowód społecznych i przykładów realizacji

Dobry dowód społeczny (testimonial) ma ogromny wpływ na podjęcie działania przez potencjalnego klienta. Podobnie jak studium przypadków (case studies), które nadal nie cieszą się odpowiednio dużą popularnością, pomimo wysokiej skuteczności.

Jak wskazują badania połączenie obu tych taktyk to jedna z najlepszych strategii w content marketingu.

Dlaczego? Przede wszystkim dzięki temu, że przykłady pozwalają klientom zwizualizować sobie korzyści, jakie otrzymają po skorzystaniu z Twoich usług lub produktów. Oprócz tego zyskują pewność, że to, co robi Twoja firma, faktycznie przekłada się na zwiększenie wyników i zysków.

7. Ignorowanie mediów społecznościowych

Media społecznościowe to główny kanał, który pozwala ludziom kontaktować się i nawiązywać interakcje. Z racji ogromnej popularności konsumenci coraz częściej szukają potencjalnych firm właśnie przez media takie jak np. Facebook lub Instagram. Dla wielu z nich to doskonała okazja, aby nawiązać z marką kontakt w czasie rzeczywistym. W takiej sytuacji profil Twojej firmy powinien być nie tylko miejscem do prezentacji, ale przede wszystkim środkiem do nawiązywania kontaktu, interakcji i dzielenia się wartościami.

Jak możesz zaistnieć na social mediach?

Wyobraź sobie, że na portalu Facebook ktoś w komentarzu odwołał się do Twojej firmy lub wyraził o niej opinię. Jeśli nic z tym nie zrobisz, Twoi odbiorcy mogą poczuć się zignorowani, co z pewnością nie jest korzystne dla wizerunku firmy.

W takiej sytuacji wystarczy, że poświęcisz chwilę swojego czasu i odpowiesz na komentarz lub post! Zaangażuj się, podziękuj za pozytywną opinię lub rozwiń wątek, który jest dla kogoś wątpliwy. Chodzi głównie o to, aby Twoja marka miała „ludzką twarz”, zamiast bezosobowej formy.

8. Produkowanie treści bezwartościowych

Internet jest pełen identycznych ofert, artykułów, reklam, a także stron. Potencjalni klient coraz częściej postrzegają treści na stronach jako słabe, nieistotne i powtarzalne.

Jeśli chcesz się wyróżnić — musisz postawić na jakość. Tutaj nie chodzi o to, abyś produkował coraz więcej artykułów, wpisów, tweetów. W świecie marketingu internetowego to ogromny błąd.

Spróbuj kierować się wyłącznie jakością i tym, co faktycznie możesz przekazać swoim odbiorcom. Dzięki temu nie tylko wzmocnisz swoją wiarygodność, ale także wyróżnisz się na tyle konkurencji.

Zastanawiasz się, jak to może wyglądać w praktyce?

  • Dotychczas tworzyłeś tygodniowo kilka artykułów na blogu, które były dosyć ogólne. Zamiast tego spróbuj napisać jeden o wiele dłuższy — ale zawierający dane, statystyki, atrakcyjne grafiki i ilustracje, case studies i inne dodatki.

9. Zapominanie o użytkownikach mobilnych

Znaczna część użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania Internetu. Z tego względu powinieneś o nich pamiętać zarówno na etapie tworzenia samej witryny, jak i jej optymalizacji.

Rozwiązanie:

  • Zwróć uwagę na to, czy projekt wizualny strony jest dostosowany do wyświetlania na różnych urządzeniach.
  • Następnie upewnij się, że szybkość ładowania strony jest równie dobra jak na komputerze stacjonarnym — co z pewnością zrobi na odbiorcy dobre wrażenie.

10. Słaby design strony internetowej

Żyjemy w czasach, gdzie wystarczy kilka sekund, aby potencjalny użytkownik zdecydował, czy chce zostać na stronie, czy też z niej wyjść. Wpływa na to wiele czynników — jednak w dużej części pierwsze wrażenie zależy od dobrego designu. 

W świecie marketingu internetowego coraz częściej z samego wyglądu możemy wywnioskować, z jaką firmą mamy do czynienia, jaki jest jej poziom, a także rodzaj komunikacji.

Już na etapie planowania zastanów się, co możesz zrobić, aby Twoja strona dawała użytkownikom jak najlepsze doświadczenia.

  • Poświęć czas na optymalizację i intuicyjne rozmieszczenie elementów.
  • Upewnij się, że informacyjne komunikaty takie jak np. promocje lub rabaty znajdują się w widocznym miejscu.
  • Zadbaj o logiczną nawigację i czytelność strony, aby klient z łatwością mógł się po niej poruszać.

Podsumowanie

Rozwój Twojego biznesu w marketingu internetowym nie jest łatwy, ale nie musi też być problematyczny. Po zapoznaniu się z listą najczęstszych błędów masz już to, co najważniejsze — czyli świadomość i wiedzę, gdzie może leżeć problem. Teraz od Ciebie zależy, w jaki sposób to wykorzystasz.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *