Średnie ROI (zwrot z inwestycji) w przypadku reklam Google Ads wynosi 200%*. Za każdą wydaną złotówkę, masz więc szansę zyskać 3 złote. 

Nie osiągniesz jednak takiego efektu, działając po omacku. Będzie tak tylko, jeżeli odpowiednio skonfigurujesz kampanię, co zaczyna się właśnie od wyboru konkretnego rodzaju reklamy w Google. 

Zastanawiasz się, jakie typy kampanii oferuje Google Ads? I które formy reklam sprawdzą się najlepiej w przypadku Twojego biznesu? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. 

*źródło: https://www.wordstream.com/blog/ws/2023/05/15/google-ads-benchmarks

Rodzaje kampanii Google Ads

Google daje Ci do dyspozycji kilka typów kampanii Google Ads (dawniej AdWords). Są to:

  • reklamy w sieci wyszukiwania,
  • kampanie w sieci reklamowej (display),
  • kampanie performance max,
  • kampanie produktowe PLA (Google Shopping),
  • kampanie generujące popyt (Google Discovery),
  • reklamy wideo,
  • kampanie promujące aplikacje,
  • kampanie lokalne.

Przyjrzyjmy się bliżej ich specyfice i zastosowaniu. 

1. Kampanie w sieci wyszukiwania Google

Kampanie w sieci wyszukiwania, znane też jako reklamy tekstowe, to po prostu płatne wyniki wyszukiwania Google. Wyglądają bardzo podobnie do tych standardowych (organicznych), tyle że wyświetlają się wyłącznie w określonych miejscach i są oznaczone jako sponsorowane. Reklamy w wyszukiwarce zawierają tytuł strony, meta description, adres URL i favicon.  

To prawdopodobnie najpopularniejsza forma reklamy w Google Ads. Dotrzesz za jej pomocą do osób, które wpisują określone zapytania do wyszukiwarki. 

kampania w sieci wyszukiwania
kampania w sieci wyszukiwania Google

Co ciekawe, 46% internautów nie jest w stanie odróżnić tego typu reklam od bezpłatnych wyników wyszukiwania. 

Gdzie mogą się wyświetlać reklamy tekstowe?

  • powyżej i poniżej organicznych wyników, a także po ich prawej stronie wyszukiwarki Google,
  • powyżej, poniżej i obok wyników organicznych w Google Play,
  • w Google Grafika,
  • w sekcji Zakupy,
  • w Mapach Google. 

Konfigurując kampanię, możesz dodać 15 różnych nagłówków i 4 opisy. Następnie system zestawi elementy w taki sposób, by w maksymalnym stopniu odpowiadały zapytaniu użytkownika. 

2. Kampanie w sieci reklamowej Google

Przeglądałeś kilka dni temu nowe modele laptopów i teraz na każdym kroku wyskakują Ci ich reklamy? Masz wrażenie, że sklepy internetowe śledzą Twoją aktywność w sieci? W takim razie na własnej skórze doświadczyłeś działania kampanii w sieci reklamowej.

Wyświetlają się one na milionach przeróżnych stron i aplikacji, czyli właśnie w sieci reklamowej Google. Tworzy ją ponad 35 milionów stron, filmów wideo i aplikacji, które pozwalają dotrzeć do ponad 90% użytkowników Internetu na całym świecie.

Za ich pomocą dotrzesz zarówno do nowych odbiorców, jak i osób, które odwiedziły już wcześniej Twoją stronę. Możesz kierować reklamy na podstawie zainteresowań użytkowników, stron, które przeglądają czy słów kluczowych, które wpisują do wyszukiwarki. 

kampania w sieci reklamowej na portalu onet
przykład kampanii Google Ads w sieci reklamowej

Istnieje kilka rodzajów tego typu kampanii:

  • Reklamy displayowe elastyczne, które automatycznie dostosowują swój rozmiar, wygląd i format do miejsca, w którym się wyświetlają. System Google Ads dopasowuje przesłane przez Ciebie nagłówki, teksty i banery, by stworzyć maksymalnie skuteczną kreację. 
  • Statyczne reklamy typu display, czyli gotowe kreacje przesłane przez Ciebie do Google Ads, które wyświetlają się użytkownikom. 
  • Remarketing, czyli spersonalizowane reklamy pokazywane użytkownikom, którzy odwiedzili już Twoją stronę. Mogą zawierać np. produkty, które przeglądali. 

3. Reklamy produktowe (PLA)

To kolejny rodzaj kampanii Google Ads, na który natrafisz bezpośrednio w wyszukiwarce. Różni się on jednak od standardowych reklam tekstowych.

Nie jest też przeznaczony dla wszystkich biznesów – a dla sklepów internetowych. Za ich pomocą wypromujesz konkretne produkty powiązane z zapytaniami użytkowników.

Reklamy produktowe zawierają:

  • zdjęcie produktu,
  • tytuł,
  • cenę,
  • nazwę sklepu,
  • prowadzący do niego link.

Dzięki temu potencjalni klienci mogą uzyskać więcej informacji o produkcie jeszcze przed kliknięciem w reklamę. W praktyce oznacza to, że za pomocą tych kampanii przyciągasz użytkowników zdecydowanych na zakup lub chociaż takich, którzy poważnie go rozważają. 

reklamy produktowe
przykład kampanii produktowych w Google

Do tworzenia reklam produktowych wykorzystywane są dane produktów przesłane do Google Merchant Center za pośrednictwem pliku produktowego (feeda). Przed ich tworzeniem musisz więc zadbać o jego utworzenie. Dzięki temu nie musisz konfigurować każdego elementu swojej kampanii ręcznie.

Kampanie zakupowe wyświetlają się w kilku miejscach:

  • w wynikach wyszukiwania,
  • w sekcji Google Shopping (Google Zakupy),
  • w Google Grafika,
  • w Google Maps.

4. Kampanie generujące popyt (Google Discovery)

Google Discover (dawniej Google Feed) to funkcja świetnie znana użytkownikom Androida i iOS. To platforma, na której możesz znaleźć przeróżne treści (głównie newsowe czy publicystyczne) dopasowane do Twoich zainteresowań. 

Czym są zatem reklamy generujące popyt?

Kampanie te pozwalają na dotarcie do miliardów użytkowników poprzez najpopularniejsze usługi Google – jak właśnie wspomniane karty Discover, ale też YouTube i Gmail. To tam będą wyświetlać się reklamy, które utworzysz dzięki temu typowi kampanii.

kampania generująca popyt
przykład kampanii generującej popyt

Kiedy warto na nie postawić? Jak czytamy na stronie Google, kampanie generujące popyt doskonale nadają się dla reklamodawców społecznościowych, którzy chcą wyświetlać atrakcyjne wizualnie reklamy w różnych formatach na najważniejszych platformach Google dostępnych dla wszystkich reklamodawców.

5. Kampanie Performance Max

Ten typ reklam jest dostępny dopiero od 2021 roku, ale wiele wskazuje na to, że będzie on przyszłością Google Ads. 

Performance Max to rozwiązanie, które umożliwia reklamodawcom dostęp do wszystkich zasobów reklamowych Google w ramach jednej kampanii, zautomatyzowanej za pomocą sztucznej inteligencji. 

Co oznacza to w praktyce? Że reklamy będą się wyświetlać w każdym możliwym miejscu, jakie ma do zaoferowania Google – wyszukiwarce, sieci reklamowej, YouTube i wszystkich innych usługach giganta. Czyli, pół żartem, pół serio – w prawie całym Internecie. 

zalety kampanii performance max
zalety kampanii Performance Max wg Google

Ich konfiguracja jest maksymalnie uproszczona. Nie musisz samodzielnie decydować, jakiego rodzaju reklam potrzebujesz. Podajesz po prostu elementy, które chcesz wykorzystać w swojej kampanii, a Google robi za Ciebie całą resztę. Ustala stawki, optymalizuje budżet i dobiera optymalne kierowanie.

Co ważne, kampanie Performance Max są optymalizowane w czasie rzeczywistym, a sztuczna inteligencja z każdym dniem staje się coraz mądrzejsza. Warto dać im więc co najmniej kilka dni na tzw. rozruch. 

Poznaj je bliżej:

6. Reklamy YouTube 

YouTube dawno przestało być miejscem, gdzie możesz po prostu pooglądać śmieszne filmiki czy teledyski. Dziś, między innymi za sprawą Google, jest to znacznie więcej. Jak podaje sam gigant, YouTube 2 razy częściej służy do wyszukiwania informacji o produktach i markach niż inne usługi wideo i platformy społecznościowe, a widzowie ocenili reklamy w YouTube jako znacznie bardziej (o 16%) godne zaufania niż na innych platformach wideo i społecznościowych.

YouTube oferuje kilka typów reklam:

  • Reklamy In-Stream możliwe do pominięcia po 5 sekundach. Są wyświetlane przed filmem, w jego trakcie lub po nim na wszystkich rodzajach urządzeń.
  • Reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia. Wyświetlają się zanim rozpocznie się odtwarzanie filmu. W zależności od regionalnych standardów trwają 15 lub 20 sekund, na telewizorach – do 30 sekund.
  • Bumpery reklamowe, czyli krótkie reklamy wideo niemożliwe do pominięcia, które trwają do 6 sekund i są wyświetlane przed rozpoczęciem filmu.
  • Reklamy Wideo Discovery. To miniaturki filmów, które wyświetlają się na stronie głównej YouTube, w sekcji odtwarzania filmu i w wynikach wyszukiwania na portalu. 
  • Reklamy outstream, wyświetlane poza YouTube – na smartfonach i tabletach. Reklama zaczyna się odtwarzać automatycznie podczas przewijania strony na urządzeniu mobilnym, z domyślnie wyłączonym dźwiękiem. Możesz kliknąć w reklamę, by obejrzeć ją z dźwiękiem.
  • Baner Masthead, który wyświetla się na stronie głównej YouTube na wszystkich rodzajach urządzeń. Może zawierać różne elementy – jak wideo, nagłówek, tekst przycisku z wezwaniem do działania (CTA) i URL. 
reklamy na YouTube
przykład reklam na YouTube

7. Reklamy promujące aplikacje

To typ kampanii o jasno sprecyzowanym celu. Powinien Cię zainteresować, jeżeli masz aplikację mobilną i chcesz ją wypromować wśród nowych użytkowników. 

Google daje Ci dodatkowo do dyspozycji 3 podtypy tych kampanii, które pozwolą Ci maksymalnie dostosować reklamy do Twoich celów biznesowych. Są to:

  • Instalacje aplikacji,
  • Zaangażowanie w aplikację
  • Rejestracja wstępna na aplikację (dotyczy tylko Androida).

Mechanizm konfigurowania kampanii promujących aplikacje jest podobny do reklam produktowych. Nie musisz tworzyć poszczególnych kreacji. Wystarczy, że dodasz tekst i zasoby reklamy (grafiki, wideo), a następnie określisz jej stawkę. Optymalizacją zajmie się Google i będzie promować Twoją apkę wśród jej potencjalnych użytkowników. 

kampania promująca aplikację
przykład kampanii promującej aplikację

Reklamy mogą być wyświetlane w różnych usługach Google – jak wyszukiwarka, sklep Google Play, YouTube, karty Discover oraz w sieci reklamowej Google.

8. Kampanie lokalne

Rolą reklam lokalnych jest zachęcanie do wizyt w stacjonarnych sklepach czy innych punktach usługowych. Wyświetlają się w sieci wyszukiwania i sieci reklamowej, a także na YouTube i oczywiście w Mapach Google. 

reklama lokalna
przykład kampanii lokalnej

Dziś nie utworzysz już kampanii lokalnej sensu stricte. Nie oznacza to jednak oczywiście, że nie masz możliwości dotarcia do lokalnych klientów. Zostały one po prostu zastąpione przez opisane wyżej kampanie Performance Max. Zmiana jest więc tylko formalna. 

Jak ją utworzyć? Twoją rolą będzie podanie stacjonarnego adresu Twojej firmy, zdjęć, treści reklamy i budżetu. Z kolei Google zajmie się stworzeniem kampanii i jej optymalizacją. 

Formaty reklam Google Ads 

Format kampanii to coś innego niż jej typ czy rodzaj. To po prostu sposób, w jaki dana reklama jest wyświetlana – np. czy jest to forma tekstowa czy wideo. Dla formalności je wymienimy. 

Google Ads oferuje następujące formaty reklamowe:

  • reklamy tekstowe,
  • reklamy elastyczne, które automatycznie dostosowują swój rozmiar, wygląd i format do miejsca, w którym mają się wyświetlać,
  • reklamy graficzne (pliki w formacie PNG, JPG czy GIF),
  • reklamy aplikacji, 
  • wideo,
  • reklamy produktowe, 
  • reklamy typu „tylko połączenia”.

Jaki rodzaj reklamy Google Ads wybrać dla swojego biznesu?

Istnieje jeden nadrzędny czynnik, który musisz wziąć pod uwagę, gdy zastanawiasz się nad wyborem rodzaju kampanii reklamowej. Jest nim cel, jaki chcesz osiągnąć za pomocą reklam. 

Może nim być np.:

  • Zwiększenie świadomości marki. W takim wypadku zadziałają przede wszystkim reklamy w sieci wyszukiwania, o bardzo szerokim zasięgu, i reklamy wideo na YouTube. 
  • Wzrost ruchu na stronie. Tak naprawdę zdecydowana większość reklam przyniesie taki efekt (może poza tymi, które mają promować aplikacje lub zachęcać do dzwonienia). Kluczowe będzie odpowiednie kierowanie kampanii i przemyślane treści. 
  • Sprzedaż konkretnych produktów. Wtedy najlepiej postawić na reklamy, które pozwalają dotrzeć do użytkowników wpisujących określone zapytania do wyszukiwarki – czyli reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania lub reklamy produktowe. Dobrze sprawdzą się też kampanie w sieci reklamowej, a zwłaszcza remarketing. 
  • Dotarcie do lokalnych klientów. W tym wypadku postaw na kampanie Performance Max, które będą się wyświetlać użytkownikom znajdujących się w określonych lokalizacjach bądź na powiązane z nimi zapytania. 
  • Promowanie aplikacji. Tu istnieje jedna najskuteczniejsza strategia i są nią oczywiście reklamy promujące aplikacje. 
  • Maksymalizacja wyników. Kampanie Performance Max pozwalają Ci wycisnąć z Google Ads jak najwięcej przy najmniejszym możliwym wysiłku. Jeżeli nie chcesz decydować o niuansach związanych z reklamami na własną rękę, warto dać im szansę. 

Podsumowanie

Mnogość dostępnych typów kampanii to jedna, ale nie jedyna z zalet Google Ads, która przyczynia się do tego, że ze swoimi reklamami możesz dotrzeć praktycznie do każdego. To ocean możliwości, które możesz wykorzystać w swoim biznesie.

Pamiętaj, że optymalnego wyboru typu kampanii w Google Ads pozwoli Ci dokonać analityka. Regularnie sprawdzaj wyniki swoich reklam. Jeżeli są one zadowalające – rodzaj kampanii prawdopodobnie został dobrany prawidłowo. 

A jeśli nie, wprowadzaj zmiany – być może także dotyczące samego typu kampanii. Możesz też stawiać na reklamy typu Performance Max i pozwolić Google się wykazać. 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *