Poczta Gmail to obecnie jeden z najpopularniejszych serwisów webmail. Jego funkcjonalności są stale rozbudowywane, a nowe właściwości dodawane. Sprawia to, że Gmail ma olbrzymi potencjał, który coraz chętniej wykorzystywany jest przez marketingowców. Z dużym entuzjazmem przyjęli oni reklamy Gmail Sponsored Promotion. Doceniają oni przede wszystkim to, że poprzez GSP można realizować różne cele i doskonale wdrażać strategię reklamową firmy. Jak wykorzystać potencjał Gmail Sponsored Promotion? Jak działa GSP? Jeśli jeszcze masz wątpliwości – sprawdź najważniejsze informacje o tym formacie reklamowym.

Gmail i jego potencjał

Statystyki podają, że ponad 1,5 miliona osób na całym świecie korzysta z Gmaila. W Polsce z narzędzia Google ma korzystać 8 259 837 użytkowników i ilość ta cały czas ma charakter wzrostowy – są to dane na 2018 rok opublikowane przez Gemius/PBI. Marketerzy wiedzą, że w takiej grupie osób drzemią ogromne potrzeby konsumenckie. Okazuje się, że dziś dotarcie do nich nie jest trudne. Systemy działające w obrębie produktów Google pozwalają na rozpoznawanie preferencji i profilowanie poszczególnych użytkowników, a reklamy Gmail Sponsored Promotion mają umożliwiać dotarcie komunikatu reklamowego do zainteresowanych osób.

Czym jest Gmail Sponsored Promotion?

Gmail Sponsored Promotion w skrócie GPS to stosunkowo nowy format reklamowy. Stanowi on jeden z rodzajów reklamy Google Ads. Umożliwia on dotarcie do miliona użytkowników na całym świecie. Reklamy GSP kierowane są do użytkowników obecnie najpopularniejszej poczty, czyli Gmaila.

Charakterystyczną cechą tego formatu reklamowego jest możliwość precyzyjnego targetowania, niski koszt CPC (płaci się tylko wówczas, gdy odbiorca reklamy zdecyduje się przejść z wiadomości na wskazaną w komunikację witrynę www) oraz brak nachalności przekazu. Gmail Sponsored Promotion chętnie wykorzystywany jest do szerzenia aktualności o ofertach promocyjnych i sezonowych.

Jak wygląda reklama GSP?

Reklama w Gmail wyświetlana jest w skrzynce pocztowej odbiorcy, a swoim wyglądem przypomina klasyczną wiadomość e-mail. Komunikat reklamowy pojawia się w zakładkach poczty Gmail: Oferty i Społeczności. Reklama wyświetlana jest zawsze na górze listy, nad wszystkimi innymi otrzymanymi listami elektronicznymi. Odbiorca, który kliknie w reklamę, będzie mógł zapoznać się z ofertą. Dzięki temu szanse na przypadkowe kliknięcia są zminimalizowane do zera. Gmail Sponsored Promotion składa się z dwóch elementów.

  • Reklama zwinięta – wyświetlana jest w skrzynce odbiorczej jako teaser reklamowy; jego zadaniem jest przyciągnąć uwagę odbiorcy i zachęcić do otworzenia wiadomości reklamowej; reklama zwinięta pojawia się w górnej części interfejsu Gmaila i wygląda identycznie jak standardowy e-mail, czyli zawiera nazwę adresata i skrótowy tekst; Google komunikaty reklamowe oznacza kolorową etykietą, który od razu informuje odbiorcę, że ma do czynienia z treścią sponsorowaną.
  • Reklama rozwinięta – stanowi docelowy komunikat; pojawia się po rozwinięciu (kliknięciu) tasera; reklama Gmail Sponsored Promotion może przybierać formę tekstową, grafiki, video, formularza; najważniejszą częścią komunikatu jest jednak CTA (wezwanie do działania), które przekierowuje do docelowej witryny, np. na której można dokonać zakupu lub rezerwacji usługi; treść reklamy można też przesłać dalej lub przenieść do podstawowej skrzynki odbiorczej; co ważne, jest ona również w sposób zoptymalizowany wyświetlana nie tylko na komputerach stacjonarnych, ale i na laptopach, smartfonach, tabletach.

Jak działa Gmail Sponsored Promotion?

Zasady reklam Gmail Sponsored Promotion jest proste – wykorzystują one algorytmy pozwalające na precyzyjne targetowanie przekazów. Oznacza to, że komunikat wysłany jest jedynie od osób zainteresowanych danych tematem. Google o zainteresowaniach wie, ponieważ analizuje, jakie wiadomości na co dzień otrzymuje odbiorca. Tutaj należy jednak uspokoić użytkowników poczty Gmail – Google nie czyta maili użytkowników, a jedynie poddaje je automatycznie analizie.

Oprócz tego nadawca komunikatu reklamowego może zawęzić grupę odbiorców, precyzując: lokalizacje, używane urządzenie, język, domeny, zainteresowania (na podstawie słów kluczowych z maili), profil zawodowy (na podstawie słów kluczowych z maili), wieku, płci, słów kluczowych (analizowanych na podstawie 300 ostatnich maili).

Reklamy GSP tworzy się na dwa sposoby. Pierwszym jest wykorzystanie gotowych szablonów Google i kreatora dostępnego na koncie AdWords. Druga możliwość to samodzielne tworzenie plików HTML według określonej specyfikacji.

Dlaczego warto inwestować w GSP?

GSP przez wielu marketerów uważane jest za lepsze rozwiązanie niż standardowe, tradycyjne formy reklamowe. Jako podstawowe korzyści z wykorzystywania GSP wymienia się:

  • Budowanie rozpoznawalności marki i utrwalenie świadomości brandu u potencjalnych klientów,
  • Dotarcie do dużych grup docelowych i regulowanie skali oddziaływania,
  • Pozyskiwanie nowych klientów,
  • Możliwość wykorzystania dotychczasowych relacji z klientami,
  • Ścisłe targetowanie grupy docelowej,
  • Atrakcyjny przekaz,
  • Brak limitów budżetowych – nie istnieją żadne limity minimalne czy maksymalne, aby reklamy w Gmailu zacząć wyświetlać;
  • Bezpośrednie kierowanie do zakupu – CTA może od razu przenieść do strony reklamowanego towaru/usługi,
  • Rozliczanie w modelu CPC, czyli za kliknięcie inaczej mówiąc za efekt; koszt ponosi się tylko, jeśli komunikat reklamowy zostanie rozwinięty przez odbiorcę,
  • Możliwość dokładnej analizy reklam – otrzymywane statystyki informują o liczbie wyświetleń reklamy, ilości kliknięć, kliknięć prowadzących na stronę oraz zapisaniu wiadomości bądź przesłanie jej na inny adres.
GSP - gmail sponsored promotions - desktop - reklama GMAIL

Remarketing a Gmail Sponsored Promotion

Gmail Sponsored Promotion daje możliwość nie tylko dotarcia do nowych klientów, ale i budowania lojalności u tych stałych. W tym celu reklamodawca potrzebuje mailing lists, czyli bazę adresów na domenie gmail.com klientów. Do nich można kierować specjalnie skonstruowane komunikaty reklamowe m.in. proponujące zniżki za pierwsze zakupy czy produkty uzupełniające.

Remarketing przez Gmail Sponsored Promotion można również prowadzić do użytkowników, którzy wykonali określone działania w witrynie reklamodawcy. Jeśli reklamy mają trafić do najbardziej zaangażowanych użytkowników, konieczne jest stworzenie list remarketingowych, które zawierają odpowiednie ciasteczka.

Kiedy warto skorzystać z Gmail Sponsored Promotion?

Od 2013 roku z Gmail Sponsored Promotion skorzystać może każda firma. Jest to idealne narzędzie, jeśli chce się dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. GSP polecany jest przedsiębiorcom, którzy działają w branżach przesyconych nachalnymi i wszechobecnymi komunikatami reklamowymi w standardowych formach. Gmail Sponsored Promotion zainteresować powinny się też firmy w przypadku, których koszty reklam AdWord są bardzo wysokie – można to zaobserwować m.in. w branży finansowej czy ubezpieczeniowej. Statystyki pokazują, że reklamy na Gmailu mają duży potencjał w przypadku usług lub produktów, które można przetestować bezpłatnie. Dobre wyniki GSP osiągają także w przypadku brzany e-commerce.

Z Gmail Sponsored Promotion bliżej powinny poznać też firmy, którym zależy na przemyślanej i nienachalnej reklamie, która mogłaby negatywnie wpływać na wizerunek marki.

Reklamodawcy chcący wykorzystać Gmail Sponsored Promotion muszą jednocześnie pamiętać o ograniczeniach nakładanych przez Google. W reklamach na Gmailu nie mogą znaleźć się treści zakwalifikowane jako nieodpowiednie dla użytkowników. Za takie uważa się te dotyczące podróbek produktów, niebezpiecznych towarów czy usług, treści niestosowanych lub obraźliwych (w tym dla dorosłych), napojów alkoholowych, treści chronionych prawem autorskim, związanych z opieką zdrowotną, polityką.

Mimo prognoz popularność poczty elektronicznej nie spada. Codziennie korzysta z niej miliony użytkowników zarówno w celach prywatnych, jak i zawodowych. To, dlatego przedsiębiorcy powinni odkryć potencjał Gmaila. Mimo to reklama w Gmail to nadal narzędzie nieznane wielu przedsiębiorcom narzędzie. Często nie stanowi pierwszego wyboru, a nawet nie jest uwzględnienie w strategiach marketingowych firm – a szkoda. Potencjał Gmail Sponsored Promotion jest bowiem bardzo duży. Przede wszystkim wiadomości sponsorowane wyświetlają się tam, gdzie użytkownik przebywa codziennie, a dodatkowo komunikat dostosowany jest do zainteresowań i potrzeb odbiorców.

Co daje GSP dla SEO?

  • linkbuilding – promocja powoduje większa rozpoznawalność oraz zainteresowani zaczynają polecać firmę na forach czy blogach bo kupili usługę czy produkt?
  • słowa kluczowe i long tail – wiedząc jakie słowa kluczowe są wyświetlane i klikane możemy zbudować long tail

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *