Efektywne działania związane z SEO nie opierają się tylko na zaspokajaniu wymagań, jakie są stawiane przez algorytmy wyszukiwarek. W obecnych czasach jest to już niewystarczające, aby osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Należy uwzględnić znacznie ważniejszy czynnik, czyli ludzki. Chodzi więc o połączenie SEO i UX. Jak to zrobić?
Czym jest user experience?
UX jest szerokim pojęciem odnoszącym się do doświadczeń użytkownika związanych ze stroną internetową. Celem tego podejścia jest stworzenie dla użytkowników strony internetowej, która będzie atrakcyjna, użyteczna i zbuduje dobre wrażenia. Istotne jest nie tylko to, jak zostanie zaprojektowana graficznie, ale także czy będzie funkcjonalna, intuicyjna i technicznie dobrze działać. Zgodnie z zasadami UX znalezienie poszukiwanych informacji w serwisie nie powinno być trudne i zabierać dużo czasu. W tym przypadku należy na pierwszym miejscu stawiać potrzeby użytkownika oraz jego doświadczenia i satysfakcję. Działania konsekwentnie realizowane od wielu już lat przez amerykańskiego giganta, czyli Google, także mają na celu skupienie się na użytkownikach.
Kolejne zmiany wprowadzane w algorytmach są potwierdzeniem tego, że wyszukiwarka obserwuje zachowania internautów i uwzględnia ich oczekiwania. Wprowadzenia aktualizacji o nazwie Panda znacząco zwiększyło fokus na content. Strony i sklepy internetowe, które mają wartościowe treści, istotne z punktu widzenia odbiorców, zaczęły rankować wysoko w wynikach wyszukiwania. Co istotne, Google nie pozostało obojętne na rosnący ruch z urządzeń mobilnych, czyli między innymi smartfonów. Obecnie wyszukiwania mobilne to ponad 50 procent ruchu. Dlatego też amerykański gigant wprowadził Mobile First Index, który w pierwszej kolejności bierze pod uwagę strony internetowe przystosowane właśnie do urządzeń mobilnych.
Osiągnięcie pełnego zadowolenia użytkownika jest możliwe dopiero wtedy, gdy połączy się UX i SEO. Zadaniem skutecznego pozycjonowania stron internetowych jest ściągnięcie ruchu organicznego do serwisu. Kiedy nie jest ona przygotowana w odpowiedni sposób, z uwzględnieniem UX, użytkownik nie będzie miał powodu, aby spędzić na niej więcej czasu. Dlatego też pozycjonowanie witryny www powinno być skorelowane z działaniami user experience. To, co będzie dobre dla odbiorców lub potencjalnych klientów, będzie także dobre z punktu widzenia SEO. Połączenie obu strategii nazywa się SXO, czyli Search Experience Optimization – chociaż patrząc na definicję SXO z wikipedii widac od razu, że SXO to nie jest SEO+UX a jedynie SEO+CRO. Celem nowej strategii jest zachęcenie użytkowników do konwersji.
Zadaniem SXO jest całościowe spojrzenie na witrynę WWW i funkcjonowanie biznesu w Internecie. SXO określane jest jako połączenie SEO z CRO (Conversion Rate Optimization). W skład działań SXO wchodzi zaawansowana analityka, która pozwala na wprowadzenie korzystnych dla witryny zmian optymalizujących doświadczenie internauty m.in. z zakresu UX, content marketingu, pozyskiwania wartościowych linków, dostosowania stron pod ruch mobile. Istotne jest, aby precyzyjnie określić grupę docelowych odbiorców oraz poznać ich intencje, co pozwoli na dokładne dopasowanie zawartości optymalizowanej witryny do ich potrzeb. Jest to szczególnie ważne dlatego, że podczas gdy SEO koncentruje się na osiągnięciu topowej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania na poszczególne frazy, SXO oprócz tego stara się przełożyć ruch pochodzący z organicznych wyników wyszukiwania na realizację zamierzonego celu.
Innymi słowy: SXO = SEO + CRO a nigdy nie jest to SEO + UX.
Połączenie SEO i UX – jak tworzyć strony internetowe z uwzględnieniem SXO i CRO?
UX i SEO oddziałują na siebie wzajemnie i łączy je wiele wspólnych elementów. Oczywiście, nie brakuje obszarów konfliktowych, ale tutaj skupiamy się przede wszystkim na korelacji tych działań, co pozwala zwiększyć pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania i obniżyć współczynnik odrzuceń. Na co więc zwrócić uwagę, aby stworzyć stronę dobrą pod SEO i UX?
Szybkość ładowania się strony
Użytkownicy w wielu przypadkach są niecierpliwi. Zbyt długie oczekiwanie na załadowanie się strony internetowej sprawia, że po prostu ją opuszczają. To z kolei przełoży się na współczynnik odrzuceń, który jest czynnikiem rankingowym i wpływającym na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego też należy przyjrzeć się technicznym aspektom strony i ewentualnie wdrożyć poprawki parametrów. Google przedstawiło nawet specjalne wskaźniki, które określane są jako Core Web Vitals. Wiążą się one z satysfakcją użytkowników i mierzeniem szybkości ładowania się pierwszej strony w domenie, interaktywności i stabilności wizualnej serwisu:
- LCP – Largest Contentful Paint – wskaźnik mierzy czas ładowania największego elementu znajdującego się na stronie, a sugerowana wartość nie powinna przekraczać 2,5 sekundy,
- CLS – Cumulative Layout Shift – wskaźnik mierzy stabilność wizualną witryny i powinien on wynosić nie więcej niż 0,1 sekundy,
- FID – First Input Delay – wskaźnik mierzy czas od wykonania interakcji przez użytkownika do momentu przetwarzania działania przez wyszukiwarkę, a dobra wartość powinna wynosić poniżej 0,1 sekundy.
Odpowiednia struktura treści
SEO opiera się w dużej mierze na słowach kluczowych, które umieszczane są w treściach. Co istotne, content musi być naturalny i interesujący dla użytkowników. Należy więc unikać stron z dużą ilością contentu, który może działać zniechęcająco na odbiorców. Dobrą praktyką SEO i UX będzie uporządkowanie tekstów i nadanie im odpowiedniej struktury. Warto wykorzystać do tego celu nagłówki, infografiki, czy akapity do rozdzielania ścian tekstu.
Responsywność strony
W obecnych czasach dostosowanie strony do urządzeń mobilnych jest koniecznością. Liczba osób korzystających ze smartfonów i tabletów stale rośnie i trend ten dostrzegli także eksperci z Google, którzy wprowadzili Mobile First Index. Responsywna strona internetowa korzystnie wpływa na jej widoczność i tym samym generowany ruch organiczny.
Uwzględnienie linkowania wewnętrznego
Linki na stronie internetowej mają ogromne znaczenie dla SEO i użytkowników. Dzięki nim roboty mogą zapoznać się ze strukturą całej strony, a osobom odwiedzającym pozwalają przechodzić do kolejnych podstron, które są powiązane tematycznie. Linkowanie wewnętrzne świetnie sprawdza się między innymi na blogach, czy w sklepach internetowych.
Z linkowaniem wewnętrznym powiązane jest również menu główne i nawigacja strony. Należy więc zadbać o to, aby wszystkie te aspekty były dobrze przemyślane i zoptymalizowane. Internauta, który będzie chciał skorzystać z menu powinien łatwo się w nim odnaleźć. Jeśli chce się zadbać o zwiększenie konwersji na stronie, warto wdrożyć CTA, czyli wezwanie do działania.
Meta tagi
Meta opisy odgrywają ważną rolę zarówno z punktu widzenia SEO, jak i UX. Meta description pojawia się pod linkiem na stronie wyników wyszukiwania. Opis powinien mieć około 640 px na mobile i 960 px na desktop. Warto w nim zawszeć także słowo kluczowe oraz CTA. Dla robotów Google meta opis jest informacją o tym, co znajduje się na stronie, a dla użytkowników stanowi zachętę do kliknięcia w link.
UX i SEO – podsumowanie
Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google z pewnością przyciągają uwagę użytkowników. Należy mieć jednak świadomość, że tylko te zaprojektowane zgodnie z UX będą w stanie ich zatrzymać i przekonać do działania. Właśnie dlatego SEO nie może nie uwzględniać UX. Zwiększenie współczynnika konwersji jest możliwe wtedy, gdy oba te działania połączone są w jednym zespole projektowym ale nigdy nie będzie to SXO.