Efektywne pozycjonowanie sklepów internetowych opartych na systemie WooCommerce ma za zadanie przede wszystkim pozyskiwać nowych klientów z wyszukiwarki internetowej, na przykład Google, która jest obecnie najpopularniejsza wśród użytkowników. Strategia SEO w tym przypadku opiera się na optymalizacji on-site i działaniach off-site. Dzięki temu sklep online jest nie tylko przyjazny dla wyszukiwarki i jej algorytmów, ale także dla potencjalnych klientów. Jak pozycjonować sklep WooCommerce? Na co zwrócić uwagę?
Czym jest WooCommerce?
WooCommerce jest jedną z najpopularniejszych wtyczek do WordPressa, którą wykorzystuje się do budowania sklepów internetowych. Oparta na tym CMSie wtyczka służy do integracji strony internetowej ze sklepem online. Uwzględniając ranking SimilarTech, Woocommerce jest na chwilę obecną najczęściej wykorzystywanym rozwiązaniem e-commerce – korzysta z niego ponad milion użytkowników. Drugi Shopify wykorzystuje zaledwie 693 tysiące właścicieli sklepów. Warto zaznaczyć, że wspomniana platforma należy do grupy Open Source, co oznacza, że bazuje na otwartym kodzie źródłowym. Dzięki temu można w kompleksowy sposób zoptymalizować swój e-sklep pod względem wydajności, interaktywności, a także stabilności wizualnej i responsywności. Specyfika działania WooCommerce pozwala sprawnie modyfikować HTML i CSS oraz minifikować JS. Dla porównania systemy Saas, czyli między innymi wspomniany Shopify, oparte są na modułach, które nie zawsze da się modyfikować. Często skutkuje to niższą użytecznością serwisu oraz mniejszą skalowalnością.
Źródło: https://www.similartech.com/categories/ecommerce-platforms
Jakie są zalety i wady WooCommerce?
WooCommerce to świetne rozwiązanie dla wszystkich początkujących sprzedawców i właścicieli sklepów internetowych. Wykorzystuje się je często do małych i średnich biznesów. Wśród zalet WooCommerce z pewnością można wymienić:
- prosta i intuicyjna obsługa,
- niskie koszty uruchomienia sklepu,
- duży wybór bezpłatnych szablonów oraz dodatków,
- płatne i darmowe integracje z płatnościami i obsługą kuriera.
Należy jeszcze zauważyć, że bezpłatne wtyczki nie mają tak rozbudowanych funkcjonalności, jak ich płatne odpowiedniki. Mimo to pozwalają na swobodne prowadzenie małego lub średniego biznesu. WooCommerce może być przyjazne w obsłudze i jednocześnie stanowić tanie oprogramowanie na start, dla początkujących sprzedawców online. To właśnie dla nich wysokość kosztów początkowych ma ogromne znaczenie.
Co istotne, można dojść do wniosku, że największa zaleta WooCommerce może być jego największą wadą. Chodzi tutaj przede wszystkim o bardzo dużą popularność WordPressa. Jako że jest to najpopularniejszych CMS, jest on jednocześnie narażony na najczęstsze ataki hackerów. Zarządzanie sklepem na Woo może być również problematyczne ze względu na:
- częste aktualizacje wtyczek i systemu,
- problemy z aktualizacją wtyczek do najnowszego WordPressa,
- utrata płynności oprogramowania oraz zarządzania sprzedażą z powodu zbyt dużej liczby oferowanych produktów.
Największą wadą tej platformy jest bez wątpienia konieczność wykonywania częstych aktualizacji, na dodatek ręcznie. Dorzucając do tego brak pewności, że wszystkie wtyczki są zgodne z najnowszą wersją CMSa, najczęściej trzeba nawiązać współpracę z programistą, co przekłada się na wysokie koszty.
Jak zacząć pozycjonowanie sklepu WooCommerce?
Przede wszystkim wdrożenie strategii SEO WooCommerce wymaga odpowiedniej optymalizacji serwisu pod potrzeby użytkowników oraz algorytmów wyszukiwarki. Kiedy witryna sklepu online zostanie dobrze przygotowana, należy zacząć wdrażać treści, których szukają użytkownicy.
Wybór hostingu
Pozycjonowanie sklepu na WooCommerce zaczyna się już na etapie wyboru odpowiedniego hostingu. Serwer powinien zapewniać szybkie ładowanie zasobów i bezpieczeństwo. Prędkość wczytywania strony oraz elementów, jakie się na niej znajdują jest w szczególności istotna, ponieważ wpływa między innymi na pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania.
Wybór motywu
Wybrany motyw do WooCommerce będzie rzutować na to, jak będzie prezentować się sklep w oczach potencjalnych klientów. Wygląd odgrywa istotną rolę w marketingu i może wpływać między innymi na współczynnik konwersji. Warto więc zdecydować się na rozwiązanie elastyczne, dostosowane do danej branży i przyjazne dla użytkowników. Jednocześnie trzeba też pamiętać o SEO. Wybrany motyw nie może za bardzo obciążać serwera, gdyż przełoży się to na szybkość wczytywania strony www. A to z kolei przeszkoda w optymalizacji SEO sklepu online.
Yoast SEO lub All in One SEO
Kiedy sklep internetowy WooCommerce zostanie już uruchomiony, można korzystać praktycznie z takich samych wtyczek, jak w przypadku standardowej strony opartej na WordPress. Pod kątem SEO i optymalizacji sklepu WooCommerce warto rozważyć instalację jednego z pluginów: Yoast SEO, Rank Math lub All in One SEO Pack. Posiadają one podobny zakres funkcji, dlatego warto się z nimi zapoznać, aby później podjąć najlepszą dla siebie decyzję.
Certyfikat SSL
Certyfikat SSL gwarantuje bezpieczeństwo i poufność przesyłanych danych. Powinien on zostać wdrożony praktycznie na każdej stronie, a w szczególności w sklepie internetowym, w którym dokonywane są transakcje i przetwarzane są dane wrażliwe. Wdrożenie SSL zmienia adres URL z HTTP na HTTPS. Ponadto z paska, w którym wpisywany jest link do strony znika napis „Niezabezpieczona”.
Keyword research
Pozycjonowanie stron i sklepów internetowych wymaga jeszcze dobrego researchu słów kluczowych. Jest to proces, który polega na sprawdzeniu, jakie dokładnie frazy kluczowe często wyszukują użytkownicy i są związane z daną branżą. Następnie przeprowadza się optymalizację WooCommerce, żeby sklep był widoczny w SERPach na te wyrażenia. Dzięki temu można zbudować ruch organiczny, który pochodzi z wyszukiwarki.
Podczas skutecznego pozycjonowania sklepu powinno się korzystać ze specjalistycznych narzędzi SEO. Z bezpłatnych rozwiązań można wyróżnić Google Keyword Planner, AnswerThePublic oraz darmowe plany w Ahrefs. Płatne narzędzia do działań SEO to między innymi Senuto, Semstorm, czy SurferSEO i Contadu. Dzięki nim można wykorzystać kompleksowy audyt słów kluczowych.
Warto pamiętać o tym, że im fraza jest popularniejsza, tym trudniej będzie ją wypozycjonować, bo więcej serwisów chce być na nią widocznych jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. W początkowej fazie pozycjonowania lepiej skupić się na wyrażenia long tail, dzięki którym zbuduje się widoczność i ruch w sklepie.
Pozycjonowanie i optymalizacja sklepu na WooCommerce – praktyczne wskazówki
Optymalizacja SEO WooCommerce to nie tylko szybki czas ładowania strony, ale też zadbanie o szereg aspektów technicznych, które wpływają na to, jak prezentuje się dana witryna.
Integracja z Google Search Console i Google Analytics
Aby dodać Google Analytics do WooCommerce, należy ściągnąć wtyczkę Google Analytics Dashboard for WP albo Google Analytics Dashboard for WordPress by MonsterInsights. Natomiast Google Search Console może zweryfikować za pomocą pliku HTML, tagu HTML, kodu śledzenia, albo menedżera tagów Google.
Tworzenie przyjaznych adresów URL
Algorytmy znacznie lepiej promują strony, które są wartościowe, merytoryczne i dobrze zoptymalizowane. Dlatego też należy zadbać o strukturę URL. Element ten nie powinien składać się ze znaków specjalnych. Natomiast słowa w adresie powinno oddzielać się znakiem półpauzy.
Meta dane pod SEO
Meta dane pozwalają robotom Google, które odpowiedzialne są za indeksowanie stron, na znacznie lepsze poznanie witryny i zrozumienie jej zawartości. Meta title i meta description wpływają między innymi na to, jak dany adres prezentuje się w SERPach. Dlatego ważne jest to, aby dodawać w meta tagach frazy kluczowe, na które ma być pozycjonowania strona. Title i description pozwalają edytować wtyczki SEO, które wcześniej zostały opisane. Co istotne, każdy adres URL powinien mieć inne meta dane.
Konfiguracja robots.txt
Plik robots.txt wykorzystywany jest do informowania robotów indeksujący, które adresy URL nie powinny się znaleźć w rejestrze stron. W ten sposób oszczędza się między innymi crawl budget i wyklucza wyświetlanie wytypowanych podstron w SERPach. Podczas pozycjonowania strony WooCommerce plik robots.txt może być edytowany z poziomu wtyczki. Takie możliwości daje między innymi Yoast SEO i Rank Math. Oczywiście, taki dokument można samodzielnie stworzyć w notatniku i wrzucić na serwer, na którym jest domena.
Mapa witryny
Mapa witryny to lista linków wewnętrznych, które prowadzą do każdej dostępnej podstrony w obrębie serwisu. Co warte podkreślenia, takie rozwiązanie pozwala szybciej zaindeksować stronę w Google. Sklep online na WooCommerce może stworzyć mapę witryny samodzielnie za pomocą określonej wtyczki. Także i w tym przypadku bardzo dobrze sprawdza się Yoast SEO oraz Rank Math.
Optymalizacja treści
Content, który jest publikowany w sieci powinien być nie tylko nasycony frazami kluczowymi, ale także wartościowy dla odbiorców. W tym celu należy zoptymalizować treści w odpowiedni sposób. Mowa o nagłówkach, meta danych i danych strukturalnych. Co istotne, więcej tekstu na stronie nie zawsze oznacza, że lepiej będzie się pozycjonować sklep. Google promuje wartościowe treści, które odpowiadają potrzebom użytkowników.
Linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne
Linkowanie w WooCommerce jest rozwiązaniem, które w znaczny sposób wpływa na pozycjonowanie. Linkowanie wewnętrzne pozwala szybciej indeksować podstrony. Ponadto za ich pomocą można wskazać robotom indeksującym, które adresy URL są najważniejsze. Linkowanie zewnętrzne, czyli z innych domen jest pojmowane przez roboty Google jako rekomendacje. Dlatego jest to jeden z nieodłącznych elementów pozycjonowania.
Responsywność
SEO dla WooCommerce wymaga również optymalizacji sklepu pod kątem urządzeń mobilnych. Należy więc zadbać o responsywność witryny sklepowej i dostosować ją do potrzeb użytkowników. Przydatne okazują się Core Web Vitals. Osiągnięcie rekomendowanych przez Google wyników w tym zakresie dla urządzeń mobilnych oraz desktopowych gwarantuje responsywność strony, a dostępna na niej zawartość ładuje się szybciej.
Prowadzenie bloga na WordPress WooCommerce
WooComerce to platforma, które bazą jest CMS WordPress. Oznacza to, że także w sklepie internetowym można wdrożyć funkcję bloga. Zaletą takiej opcji jest elastyczność i łatwość optymalizacji pod SEO. Wykorzystanie bloga pozwala pozycjonować stronę na wiele fraz kluczowych, budować ruch organiczny, budować autorytet w branży oraz zaufanie do marki wśród potencjalnych klientów.
Pozycjonowanie z agencją SEO czy samodzielnie?
Samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego jest możliwe, ale tylko, gdy ma się odpowiednią widzę w zakresie SEO. Alternatywą jest skorzystanie z pomocy specjalistów, na przykład agencji SEO, w której pracują eksperci z wieloletnim doświadczeniem. Można także skorzystać z usług freelancerów, którzy zajmują się pozycjonowaniem stron, ale nie pracują w żadnej agencji marketingowej. Wybór należy oczywiście do właściciela sklepu i budżetu, jaki posiada. Niemniej, najlepszym wyborem będzie współpraca z agencją SEO, która ma odpowiednie zaplecze do tego, aby oferować skuteczne pozycjonowanie WooCommerce.
Ciekawostka: do szybkiego klonowania sklepów na WordPressie można użyć wtyczki https://www.wpallimport.com/