To całkowicie naturalne, że chcesz, żeby każda złotówka wydana na marketing się zwracała. Rozumiesz też, że nie zawsze się liczą wyłącznie długoterminowe cele czy budowanie wizerunku marki, które zaprocentuje w przyszłości. Czasem po prostu potrzebujesz natychmiastowych efektów. 

Właśnie dlatego ktoś wymyślił performance marketing. Chodzi w nim o osiąganie konkretnych celów w jak najszybszym czasie – najlepiej tu i teraz. 

Dowiedz się, na czym dokładnie polega marketing efektywnościowy i jak możesz go wykorzystać w swoim biznesie.  

Czym jest performance marketing?

Performance marketing, określany także marketingiem efektywnościowym, to działania marketingowe zorientowane na konkretny efekt. Mają one skłonić odbiorców do wykonania określonej akcji (np. zakupu, wejścia na stronę czy zapisu do newslettera). Jego celem jest maksymalizacja wyników w założonym budżecie reklamowym. 

W przeciwieństwie do tradycyjnych form marketingu, gdzie płaci się za samo wyświetlenie reklamy lub jej emisję, w performance marketingu płacisz tylko za osiągnięte wyniki lub konkretne działania (jak np. kliknięcia, rejestracje czy zakupy).

Zalety performance marketingu

Performance marketing ma ogromny potencjał biznesowy. Jest tak z wielu powodów:

Mierzalność

Możesz precyzyjnie mierzyć wyniki każdej kampanii i na bieżąco ją optymalizować. Dzięki narzędziom analitycznym możesz śledzić każde kliknięcie, konwersję i wydatek. Możesz także przeprowadzać testy A/B, które powiedzą Ci, które wersje reklam działają lepiej. 

Pozwala to nie tylko na dokładnie określenie zwrotu z inwestycji (ROI), ale także maksymalizowanie zysków nawet w trakcie trwania działań. 

Kontrola nad wydatkami

Po pierwsze, główną zasadą performance marketingu jest to, że rozliczasz się za efekt. A po drugie – na początku każdej kampanii jasno określasz swój budżet, a następnie działasz w jego ramach. 

Ogromne możliwości w tym zakresie stwarzają systemy reklamowe – jak Google Ads, gdzie po prostu dokładnie podajesz, ile jesteś w stanie wydać na daną reklamę. 

Precyzyjne dopasowanie do grupy docelowej

Dzięki dokładnemu śledzeniu i analizie danych, performance marketing pozwala na lepsze dopasowanie reklam do grupy docelowej.

Możesz targetować swoje reklamy na podstawie demografii, zachowań użytkowników online, ich zainteresowań i innych czynników, co zwiększa szanse na dotarcie do właściwych osób w odpowiednim miejscu i czasie. 

Szybkie dostosowywanie strategii

Performance marketing pozwala na szybkie dostosowanie strategii reklamowej na podstawie danych i wyników kampanii. 

Jeśli reklamy lub kanały nie działają tak, jak tego oczekujesz, możesz je szybko zmodyfikować lub po prostu wyłączyć, co pozwoli Ci zaoszczędzić czas i pieniądze.

Skalowalność

Możesz zwiększać wydatki na reklamę w miarę wzrostu dochodów i skuteczności poszczególnych kampanii. Co więcej, dzięki zaawansowanej analityce możesz inwestować tylko w te działania, które rzeczywiście przynoszą zyski. 

Skuteczność

Wszystkie powyższe czynniki sprawiają, że kampanie performance po prostu działają. Ograniczają one ryzyko marnowania budżetu do minimum i dają Ci możliwość weryfikowania ich efektywności w czasie rzeczywistym. 

Przykładowe modele rozliczeń w marketingu efektywnościowym

W działaniach performance marketingowych płacisz za konkretny efekt. Istnieje kilka modeli, które umożliwiają rozliczanie się na takich zasadach:

  • CPC (Cost Per Click). To najpopularniejszy model, z jakim spotkasz się w performance marketingu. Polega na tym, że płacisz za każde kliknięcie w swoją reklamę. 
  • CPA (Cost Per Action). W modelu CPA płatność następuje za wykonanie przez użytkownika określonej akcji, np. zakupu produktu, rejestracji na stronie czy pobrania aplikacji.
  • CPL (Cost Per Lead). Reklamodawca płaci za pozyskanie leada, czyli potencjalnego klienta, który wyraził zainteresowanie ofertą.
  • CPC (Cost Per Call). Płacisz za każde połączenie telefoniczne zrealizowane przez potencjalnego klienta. 
  • CPS (Cost Per Sale). Rozliczenie następuje na podstawie sprzedaży produktu lub usługi. 

Istnieje także opcja rozliczania się w modelu hybrydowym, który łączy w sobie dwie lub więcej z opisanych wyżej form rozliczeń. 

Dowiedz się więcej o dostępnych modelach rozliczeń w kampaniach Google Ads. 

Kanały performance marketingu

Działania marketingowe z zakresu performance marketingu mają realizować konkretne, mierzalne cele i to często w określonym czasie. Nie mogą to więc być reklamy w telewizji, których zadaniem jest budowa świadomości marki w długotrwałej perspektywie. 

Poznaj przykłady najczęściej realizowanych działań w ramach performance marketingu:

Kampanie Google Ads

Performance marketing i Google Ads to związek idealny. Płatne reklamy są wręcz stworzone do działań efektywnościowych. 

Dlaczego?

  • Większość z nich działa w modelu PPC. Oznacza to, że nie płacisz za samo wyświetlenie reklamy, a dopiero za kliknięcie.
  • Możesz na bieżąco analizować efektywność poszczególnych kampanii i optymalizować je nawet z dnia na dzień. 
  • Jako reklamodawca decydujesz o dokładnym budżecie, który chcesz wydać na reklamy. Nie przekroczysz go nawet o złotówkę. 
  • Możesz skorzystać z kampanii Performance Max, które stworzono po to, by wyciskać z Google Ads jak najwięcej. Są one zautomatyzowane, a Google sam dobiera miejsca wyświetlania reklam i ustala stawki w określonym przez Ciebie budżecie.
przykładowe reklamy googl ads
przykładowe reklamy Google Ads

Płatne reklamy w mediach społecznościowych

Reklamy w social media działają na podobnej zasadzie co kampanie Google – tyle, że wyświetlają się w kanałach społecznościowych. To wiele formatów reklamowych i możliwości w zakresie kierowania – między innymi na podstawie zainteresowań użytkowników, ale także ich zachowania na Twojej stronie. 

przykład reklamy na facebooku
przykład reklamy na Facebooku

Najpopularniejszy system to oczywiście Facebook Ads (Meta Ads), ale płatne reklamy stworzysz oczywiście także na LinkedInie czy TikToku. 

Remarketing

Kampanie remarketingowe pozwalają dotrzeć Ci do osób, które odwiedziły już Twoją stronę, ale nie dokonały konwersji. Możesz ponownie wyświetlić im przeglądane produkty czy zaoferować rabaty.

Tego typu kampanie stworzysz zarówno za pomocą systemu reklamowego Google, jak i Facebooka.

remarketing na facebooku
remarketing na Facebooku

Marketing afiliacyjny 

Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy. Nawiązujesz współpracę z osobami, które promują Twoje produkty. Ich wynagrodzenie to procent od ich sprzedaży. Oczywiście otrzymują je tylko, gdy ktoś dokona zakupu klikając w link afiliacyjny. 

Tak w uproszczeniu działa afiliacja, która jest świetnym przykładem performance marketingu. 

E-mail marketing

Za pomocą e-mail marketingu przyciągniesz użytkowników na swoją stronę i zachęcisz ich do podjęcia określonych działań. Dotrzesz w ten sposób jednak tylko do osób, które zapisały się już do Twojej bazy. 

Możesz oczywiście precyzyjnie mierzyć skuteczność poszczególnych maili i optymalizować kampanie. 

Jak mierzyć skuteczność kampanii performance marketingowych?

Jak wspomniałam już wyżej, jedną z największych zalet kampanii performance marketingowych jest ich mierzalność. Trzeba jednak wiedzieć, co i jak warto mierzyć. 

Dlatego zanim zaczniesz konkretne działania, wyznacz swoje KPI (Key Performance Indicators), czyli wskaźniki efektywności, które najlepiej odzwierciedlą cele Twoich kampanii. 

Możesz mierzyć:

  • Współczynnik konwersji, czyli procent użytkowników, którzy wykonują pożądaną akcję na stronie internetowej w stosunku do całkowitej liczby odwiedzających. Konwersją może być np. dokonanie zakupu, rejestracja w serwisie czy wypełnienie formularza.
  • Koszt konwersji (CPA), czyli średni koszt pozyskania jednej konwersji. Im niższy, tym bardziej wydajna kampania. 
  • Współczynnik klikalności, czyli CTR. To procentowy stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby jej wyświetleń. Wyższy CTR może wskazywać na atrakcyjność reklamy dla odbiorców.
  • CPC, czyli średni koszt za jedno kliknięcie w reklamę. Niższy CPC oznacza w praktyce efektywniejsze wykorzystanie budżetu reklamowego.
  • Lifetime Value (LTV). To wartość, jaką klient przyniesie firmie przez cały okres współpracy.

Oczywiście do mierzenia skuteczności marketingu efektywnościowego potrzebujesz odpowiednich narzędzi. Google Analytics to absolutna podstawa. 

Podsumowanie

Performance marketing pozwala na precyzyjne mierzenie efektów i optymalizację kampanii w oparciu o konkretne dane i wyniki. Właśnie dlatego jest tak skuteczny. 

Chcesz rozpocząć działania performance marketingowe w Google Ads? Skontaktuj się z nami już teraz!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *