Meta Ads (dawniej Facebook Ads) są istotnym elementem strategii marketingowej większości firm, którym zależy na skutecznej promocji w Internecie. Budżet reklamowy nie jest jednak z gumy. Każdy chce wydać jak najmniej – oczywiście przy jednoczesnym osiąganiu jak najlepszych wyników.
Jaka jest cena reklamy na Facebooku? Od czego zależy koszt kliknięcia? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.
Ile kosztuje reklama na Facebooku?
Reklamy na Facebooku nie mają jednej, uniwersalnej ceny. Koszt każdej kampanii jest inny. Zazwyczaj wynosi on od ok. 0,50 do 2,00 USD ($) za kliknięcie.
Musisz zdawać sobie sprawę, że w systemie Meta Ads funkcjonuje kilka modeli rozliczeń. Dwa najczęściej używane to CPC, czyli płatność za każde kliknięcie w reklamę, i CPM, czyli płatność za każdy tysiąc wyświetleń reklamy. Pozostałe modele są mniej popularne.
Aktualne średnie koszty reklamy na Facebooku wynoszą:
- Średni CPC, czyli koszt za kliknięcie – 0,61 $.
- Średni CPM, czyli koszt za tysiąc wyświetleń reklamy – 9,91 $.
- Średni CPE, czyli koszt za zaangażowanie (reakację, udostępnienie) – 0,07$.
- Średni CPL, czyli koszt za leada (kontakt) – 6,17$.
- Średni CPI, czyli koszt za instalację (aplikacji) – 2,96$.
Powyższe dane pochodzą ze strony Revealbot. Z kolei z informacji zebranych przez DataBox wynika, że średni koszt kliknięcia reklamy na Facebooku wynosi 0,40$. Są to jednak dane z marca 2023.
Oczywiście koszty na polskim rynku mogą być nieco niższe. Powyższe dane jednak jasno pokazują, które z modeli rozliczeń generują najwyższe koszty, a które – najniższe.
Jaka jest cena reklamy na Facebooku w poszczególnych branżach?
To, ile kosztuje reklama na FB, w dużej mierze zależy także od branży. Najwyższy koszt dotyczy branży związanej z IT i oprogramowaniem (0,85$ za kliknięcie). Wysokie stawki notują także firmy z sektora opieki zdrowotnej (0,75$) i zdrowia i wellness (0,66$).
Z kolei najniższy koszt kampanii reklamowej na Facebooku obserwujemy w branżach takich, jak turystyka (0,28$ za kliknięcie), produkcja (0,22$) czy żywność (0,18$).
Pełne dane znajdziesz na Statista.
Minimalny budżet reklamowy na Facebooku
Na etapie tworzenia reklamy na Facebooku, musisz określić, ile chcesz wydać na daną kampanię. Masz do wyboru dwa rodzaje budżetów – dzienny i całkowity.
Istnieje jednak budżet minimalny, poniżej którego Twoje reklamy nie będą emitowane. Zazwyczaj wynosi on ponad 4 zł. Nie jest to jednak kwota, która pozwoli Ci odnieść jakikolwiek sukces na polu reklamowym.
Meta podaje, że:
W przypadku budżetów dla zestawów reklam większość reklamodawców rozliczanych za wyświetlenia powinna przeznaczać co najmniej 1 USD dziennie na budżety dzienne.
Czytamy też, że dla strategii z celem kosztu wyniku, dzienny budżet powinien być co najmniej pięciokrotnością tego kosztu – na przykład, jeśli cel kosztu wynosi 5 USD, budżet dzienny powinien wynosić co najmniej 25 USD.
Minimalny budżet zależy od wielu czynników. Znaczenie ma przede wszystkim:
- branża,
- typ budżetu,
- strategia zakupu reklam (aukcja/rezerwacja),
- optymalizacja reklam,
- waluta,
- harmonogram.
Oczywiście nie ma czegoś takiego, jak maksymalny budżet. W tym wypadku sky is the limit 😉
Jak działają aukcje reklam na Facebooku?
Aukcje to najczęstszy sposób zakupu reklam na Facebooku i podstawowy mechanizm decydujący o tym, która reklama zostanie wyświetlona danej osobie w określonym momencie.
Oto, jak działa ten proces:
- Określasz grupę docelową, budżet i model rozliczeń kampanii (za wyświetlenia lub kliknięcia).
- Każda reklama, która spełnia kryteria, bierze udział w aukcji, gdy użytkownik otworzy Facebooka lub Instagram.
- Reklama, która wygrała aukcję, wyświetla się użytkownikowi. Jeśli w nią kliknie, reklamodawca za to zapłaci.
Dowiedz się więcej o modelu rozliczania PPC. To forma reklamy, która pozwala Ci płacić tylko za efekt. Jeżeli Twoje reklamy generują zero kliknięć, płacisz zero złotych.
Co wpływa na koszt reklamy na Facebooku?
Koszt reklamy na Facebooku jest zależny od wielu czynników. Oto najważniejsze z nich:
Wybrana strategia ustalania stawek
System Meta Ads daje Ci do wyboru kilka opcji w zakresie ustalania stawek. Przede wszystkim musisz zadecydować, czy chcesz zajmować się tym samodzielnie, czy oddajesz to zadanie algorytmom.
Jakie są różnice?
- W przypadku automatycznego ustalania stawek system sam optymalizuje wydatki, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki w ramach określonego budżetu. To prostsza opcja, która będzie najlepszym rozwiązaniem, jeśli maksymalizować efektywność kampanii bez konieczności ręcznego zarządzania stawkami.
- Ręczne ustalanie stawek daje Ci pełną kontrolę nad maksymalną kwotą, jaką jesteś w stanie zapłacić za kliknięcie lub za 1000 wyświetleń. Wymaga jednocześnie większej wiedzy i ciągłego monitorowania kampanii, ale może prowadzić do bardziej precyzyjnego zarządzania budżetem.
Wpływ na koszt będzie miał także sposób zakupu reklam. Masz do wyboru dwa podstawowe. To:
- Aukcja. W tym przypadku rywalizujesz z innymi reklamodawcami o wyświetlenie reklamy. Koszt kampanii jest zmienny i zależy od aktywności konkurencji. Im więcej reklamodawców bierze udział w licytacji, tym więcej możesz zapłacić.
- Rezerwacja. Wybór tego modelu oznacza, że z góry rezerwujesz przestrzeń reklamową. Koszt rezerwacji jest z góry ustalony i nie zmienia się w zależności od działań konkurencji. Oznacza to przewidywalność i stabilność kosztów.
Grupa docelowa
Koszt reklamy zależy również od wybranej grupy odbiorców.
Zasady są dość proste. Im bardziej szczegółowe i konkurencyjne kierowanie, tym wyższy może być koszt dotarcia użytkowników.
Masz jednak rację myśląc, że przecież wąskie targetowanie jest najlepsze, a stawianie na szeroką publiczność w większości przypadków nie ma sensu.
Właśnie dlatego warto mieć świadomość, że im bardziej precyzyjnie określasz odbiorców swoich kampanii, tym większe szanse, że Twoje reklamy przyniosą oczekiwane efekty. W praktyce koszt pozyskania klienta będzie więc prawdopodobnie niższy niż w przypadku kierowania reklamy do szerokiego grona odbiorców.
Cel kampanii
Facebook daje Ci do wyboru kilka celów reklamowych, które pozwalają Ci odpowiednio zoptymalizować kierowanie swoich kampanii. Osiąganie różnych celów wymaga różnych budżetów. Te dotyczące konwersji na Twojej stronie są zwykle droższe niż cele związane z zaangażowaniem (czyli polajkowaniem czy udostępnieniem reklamy).
Cele reklamy dostępne na Facebooku to:
- Rozpoznawalność, czyli zwiększenie świadomości marki. Te kampanie są zazwyczaj stosunkowo tanie – nie wymagają w końcu podejmowania żadnych działań od użytkowników.
- Ruch. To kampanie, których celem jest generowanie wizyt na wybranej stronie docelowej. Mogą być droższe – bo prawdopodobnie są popularne wśród Twoich konkurentów.
- Aktywność. To reklamy skoncentrowane na zwiększeniu liczby polubień, komentarzy i udostępnień. Są mniej kosztowne w porównaniu do tych, których celem jest generowanie konwersji.
- Sprzedaż. To zdecydowanie najdroższe kampanie. Wymagają w końcu od użytkowników podjęcia określonej akcji (zakup produktu, zapisanie się na newsletter czy pobranie aplikacji).
- Kontakty. Umożliwiają pozyskiwanie danych kontaktowych – jak imię, nazwisko, adres e-mail czy numer telefonu. Są zazwyczaj tańsze niż te zorientowane na konwersje na Twojej stronie.
- Promocja aplikacji. Facebook Ads umożliwia skierowanie tych reklam do użytkowników, którzy są najbardziej skłonni do instalacji aplikacji na podstawie ich wcześniejszych działań i zainteresowań. Mogą być droższe niż kampanie dotyczące budowania świadomości marki czy zaangażowania, ale zazwyczaj są tańsze niż kampanie z celem konwersji. Również ze względu na swoją mniejszą popularność.
Wybrany format reklamowy
Na Facebooku dostępne są następujące formaty reklamowe:
- pojedynczy obraz,
- reklama wideo,
- karuzela zdjęć lub filmów,
- reklama w formie kolekcji,
- sponsorowana relacja.
W tym wypadku musisz zwrócić uwagę nie tylko na sam CPC czy CPM, ale także koszt wytworzenia konkretnych reklam. Będzie on oczywiście wyższy w przypadku bardziej zaawansowanych formatów – jak np. wideo, ale wiele źródeł mówi, że ostatecznie dają one lepsze rezultaty niż statyczne obrazy.
Poznaj dokładniej wszystkie rodzaje reklamy na Facebooku.
Jakość reklamy
Jakość reklamy możesz postrzegać jako ocenę, którą Facebook wystawia konkretnym reklamom. To ten wskaźnik w dużej mierze decyduje o tym, czy Twoja reklama dotrze do przedstawicieli Twojej grupy docelowej i ile będzie Cię to kosztować.
Na ranking jakości wpływa:
- trafność reklamy,
- zaangażowanie odbiorców,
- konwersje.
Facebook chce, aby użytkownicy widzieli reklamy, które są do nich dopasowane i interesujące, więc nagradza reklamy o wyższej jakości niższymi kosztami. Warto także zdawać sobie sprawę, że reklamy o wysokiej jakości są częściej wyświetlane w bardziej widocznych miejscach, co zwiększa szanse na interakcje i konwersje.
Szczegółowe informacje na temat kryteriów jakości reklam znajdziesz na oficjalnej stronie Meta.
Umiejscowienie reklamy
System Meta Ads pozwala Ci umieszczać swoje reklamy na różnych portalach. To nie tylko Facebook, ale też Instagram czy Messenger i sieć partnerów Meta – Audience Network. Co więcej, możesz też wybrać konkretne miejsce na danej platformie, w którym będzie się wyświetlać Twoja reklama.
Do dyspozycji masz m.in. następujące umiejscowienia:
- feed na Facebooku i Instagramie,
- prawa kolumna na Facebooku,
- Marketplace,
- stories,
- skrzynka odbiorcza na Messengerze.
Jedne z nich są tańsze, a inne droższe. Najwięcej zapłacisz oczywiście za najpopularniejsze umiejscowienia – czyli przede wszystkim sekcję aktualności.
Pora roku
Koszt kampanii na Facebooku wzrasta w najpopularniejszych okresach reklamowych. Np. w e-commerce jest on najwyższy w ostatnim kwartale roku.
Pod koniec maja, przed dniem dziecka, koszt reklamy wzrośnie w przypadku sklepów sprzedających zabawki czy gadżety elektroniczne. Z kolei w marcu ceny za kliknięcie będą wyższe w przypadku zainteresowań związanych z ogrodnictwem czy uprawianiem sportu na świeżym powietrzu.
Podobne analogie można mnożyć.
Branża i konkurencja
Jedne branże są mniej konkurencyjne, a inne bardziej – to oczywiste. Im więcej firm chce osiągać podobne cele i docierać do podobnych grup docelowych, tym więcej zapłacisz za reklamy.
Nie oznacza to jednak, że jeżeli dysponujesz małym budżetem, nie masz szans. Musisz po prostu wykazać się sprytem, przemyślanym kierowaniem i rywalizować na polu kreacji reklam.
Pamiętaj, że np. reklamy skierowane do globalnej publiczności mogą być droższe niż te skierowane do lokalnych rynków z mniejszą konkurencją.
A jeżeli prowadzisz niszową działalność, możesz spodziewać się niskich kosztów.
Jak obniżyć koszty reklamy Facebook Ads?
Reklamy na Facebooku to bez wątpienia skuteczne narzędzie marketingowe. Ich koszty mogą jednak szybko wzrosnąć, jeśli kampanie nie będą odpowiednio zarządzane.
Oto kilka sprawdzonych strategii, które pomogą Ci obniżyć koszty reklam i zwiększyć ich efektywność:
- Stawiaj na precyzyjne targetowanie i wykorzystuj jak najwięcej możliwości, stwarzanych przez Meta Ads. Starannie dobieraj zainteresowania odbiorców reklam i wykorzystuj informacje o tym, jak zachowują się na Twojej stronie – pomoże Ci w tym piksel Facebooka, czyli kod śledzący, który dodajesz do swojej witryny.
- Wykorzystuj niestandardowe grupy odbiorców oraz grupy podobnych odbiorców (Lookalike). Te pierwsze pozwalają Ci targetować osoby, które miały już do czynienia z Twoją marką (np. odwiedzili stronę, dokonali zakupu), a dzięki funkcji Lookalike dotrzesz do nowych osób, które mają podobne cechy do Twoich obecnych klientów.
- Twórz wysokiej jakości treści, które przyciągają uwagę i zachęcają do interakcji. Miej na uwadze, że wideo i obrazy są bardziej angażujące niż tekst. Staraj się tworzyć treści wizualne, które przyciągną uwagę użytkowników. Badania pokazują, że reklamy wideo mają wyższy wskaźnik zaangażowania i konwersji.
- Monitoruj wyniki kampanii i wprowadzaj regularne optymalizacje, aby poprawić efektywność i obniżyć koszty. Sprawdzaj, które reklamy przynoszą najlepsze rezultaty i jakie są koszty poszczególnych działań (CPC, CPA, CPM). Przeznaczaj większy budżet na te kampanie i grupy docelowe, które przynoszą najlepsze wyniki, i ograniczaj te reklamy, które są mniej efektywne.
- Przeprowadzaj testy A/B. Twórz różne warianty reklam (np. różne nagłówki, obrazy, CTA) i testuj, które z nich działają najlepiej.
Podsumowanie
Wydatki na reklamę to jedno. Kluczowe znaczenie ma to, ile realnie na tych reklamach zarabiasz. Prowadź analitykę internetową i skupiaj się przede wszystkim na ROI, czyli zwrocie z inwestycji w kampanie. Sam koszt nie zawsze jest najważniejszym wskaźnikiem.
Chcesz rozpocząć skuteczne kampanie Facebook Ads? Skontaktuj się z nami już teraz! albo odwiedź cennik reklam na FB.