Odrzucenie reklam Google jest frustrujące i niestety niezwykle częste. Z ilością reguł i zasad dotyczących reklam, trudno czasem nadążyć za tym, co jest dozwolone, a co zabronione w Google Ads. Nawet najlepsi reklamodawcy mają do czynienia z odrzuceniem reklam.

Nawet jeśli reklama zostanie odrzucona, nie oznacza to, że nigdy nie będzie mogła zostać wyświetlona. Zdecydowana większość przypadków odrzucenia jest łatwa do naprawienia i sprowadza się do listy typowych błędów, które znajdziemy w dalszej części artykułu.

Najczęstsze przyczyny odrzuceń reklamy

Aby ograniczyć ryzyko odrzuceń i uniknąć frustracji z powodu odrzuconych reklam, oto kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę.

  • Nieprawidłowy adres URL: nieprawidłowe lub niedziałające  miejsce docelowe, niezgodność z treścią reklamy, różnice w wyświetlanym adresie URL a docelowym adresie URL
  • Nadmierna kapitalizacja: niepotrzebne lub nadmierne używanie wielkich liter w całym tekście np. WIELKA PROMOCJA
  • Interpunkcja i symbole: poprawność pod kątem interpunkcyjnym i unikanie używania symboli np. wykrzykników
  • Naruszenia praw autorskich lub znaków towarowych: reklama, która zawiera materiały chronione prawem autorskim lub znakiem towarowym bez zgody właściciela
  • Nieodpowiednie treści: treści obraźliwe, nielegalne działania, wulgaryzmy lub promowanie przemocy a także treści wprowadzające w błąd
  • Nieakceptowalne zasoby: zła jakość obrazów, nieodpowiedni rozmiar lub proporcje
  • Nieodpowiednia tematyka: niektóre branże Google uznaje jako “nieodpowiednie” np. usługi medyczne i leki, usługi finansowe

Sprawdzanie reklamy przez Google

Proces sprawdzania reklam rozpoczyna się automatycznie po utworzeniu, zmianie reklamy lub jej komponentów. Weryfikacja obejmuje wszystkie elementy reklamy, takie jak nagłówek, tekst, słowa kluczowe, miejsce docelowe oraz wszelkie obrazy lub filmy.

Jeśli reklama zostanie zatwierdzona, jej status zmieni się na „Odpowiednia”, co oznacza, że będzie wyświetlana. W przypadku stwierdzenia naruszenia zasad Google w trakcie sprawdzania, status reklamy zostanie zmieniony na „Odrzucona”, co oznacza, że nie będzie ona wyświetlana. Zostanie wysłane powiadomienie o naruszeniu zasad i informacje na temat możliwych kroków do podjęcia.

Możliwe błędy w reklamie często są sygnalizowane już na etapie tworzenia reklamy.

Postępuj zgodnie zasadami Google i uniknij odrzuceń

Postępowanie zgodne z zasadami Google minimalizuje możliwość odrzuceń reklam. Warto na etapie tworzenia kampanii zapoznać się z zasadami aby reklamy przez nas tworzone były zaakceptowane przez Google.

Zasady reklam Google obejmują 4 ogólne obszary:

  1. Niedozwolone treści: treści, których nie można promować w sieci Google.
  • Podróbki produktów: podróbki posiadające znaki towarowe lub loga, które są identyczne lub prawie identyczne z cechami innych produktów. Dodatkowo naśladują cechy charakterystyczne danej marki, co ma na celu przekonanie nabywców, że są to oryginalne wyroby.
  • Produkty lub usługi niebezpieczne: narkotyki rekreacyjne (wytworzone chemicznie lub pozyskiwane z roślin); substancje psychoaktywne; akcesoria ułatwiające zażywanie narkotyków; broń, amunicja, materiały wybuchowe i fajerwerki; instrukcje dotyczące produkcji materiałów wybuchowych lub innych szkodliwych substancji; produkty tytoniowe
  • Umożliwianie nieuczciwego postępowania: oprogramowania lub instrukcje dotyczące hakowania; usługi generujące sztuczny ruch na stronach internetowych lub ruch z reklam; fałszywe dokumenty; usługi ułatwiające oszustwa akademickie.
  • Nieodpowiednie treści: prześladowanie lub zastraszanie osób lub grup; dyskryminacja ze względu na rasę; akcesoria promujące nienawiść; drastyczne zdjęcia wypadków lub scen zbrodni; okrucieństwo wobec zwierząt; morderstwa; samookaleczanie; wymuszanie lub szantaż; handel zwierzętami lub roślinami z zagrożonych gatunków; reklamy zawierające wulgarny język.
  1. Niedozwolone praktyki: rzeczy, których nie możesz robić, jeśli chcesz się reklamować w sieci Google.
  • Nieprzestrzeganie zasad sieci reklamowej: promowanie treści zawierających złośliwe oprogramowanie; używanie „maskowania” lub innych technologii, które ukrywają przed użytkownikami prawdziwe miejsce docelowe; witryny zawierające wyłącznie reklamy lub promowanie miejsc docelowych, których jedynym lub głównym celem jest wyświetlanie reklam; promowanie miejsc docelowych, których jedynym celem jest przekierowywanie użytkowników na inne strony; reklama, której jedynym lub głównym celem jest pozyskiwanie publicznego poparcia użytkowników w sieciach społecznościowych; oszukiwanie lub manipulowanie ustawieniami w celu obejścia systemów Google weryfikujących zgodność reklam z zasadami.
  • Zbieranie i wykorzystywanie danych: promocja sugerująca, że reklamodawca zna orientację seksualną lub stan majątkowy użytkownika; naruszenia zasad Google dotyczących reklam opartych na zainteresowaniach i remarketingu; pozyskiwanie danych kart kredytowych za pomocą niezabezpieczonego serwera.
  • Wprowadzanie użytkowników w błąd: pomijanie lub ukrywanie szczegółów płatności, np. o tym, kiedy, jak i jakimi kosztami zostanie obciążony użytkownik; pomijanie lub ukrywanie informacji o obciążeniach związanych z usługami finansowymi, np. o oprocentowaniu, opłatach i karach; nie wyświetlanie numeru NIP lub numeru licencji, informacji kontaktowych lub adresu pocztowego, gdy jest to istotne; fałszywe lub nierzeczywiste twierdzenia dotyczące utraty wagi lub zysków finansowych; zbieranie darowizn w nieprawdziwym celu; wyłudzanie informacji („phishing”) lub podawanie się za zaufaną firmę w celu pozyskania cennych informacji osobistych lub finansowych użytkowników; składanie ofert, które nie są faktycznie dostępne.
  1. Treści i funkcje podlegające ograniczeniom: treści, których reklamowanie podlega pewnym ograniczeniom.
  • Domyślne traktowanie reklam: ograniczanie wyświetlania reklam z niektórych kategorii dla osób niezalogowanych oraz tych, których systemy identyfikują jako poniżej 18 roku życia.
  • Treści o charakterze seksualnym: widoczne narządy płciowe, kobiece piersi, jednorazowe spotkania w celach seksualnych, gadżety seksualne, kluby ze striptizem, czaty na żywo z podtekstem seksualnym, modelki i modele w erotycznych pozach
  • Alkohol: Google nie zezwala na niektóre rodzaje reklam związanych z alkoholem – zarówno napojami alkoholowymi, jak i napojami przypominającymi napoje alkoholowe.
  • Prawa autorskie: nie zezwala się na reklamy korzystające z treści chronionych prawem autorskim bez upoważnienia. W przypadku posiadania upoważnienia do korzystania z takich treści, należy uzyskać certyfikat ( DV360), aby móc wyświetlać reklamy. 
  • Hazard i gry: reklamy związane z hazardem są dopuszczalne, jeśli spełniają zasady, a reklamodawca posiada odpowiedni certyfikat Google Ads. Reklamy hazardu muszą być kierowane na zatwierdzone kraje, a ich strona docelowa musi zawierać informacje na temat odpowiedzialnego hazardu.
  • Opieka zdrowotna i leki: niektóre treści związane z opieką zdrowotną nie mogą być reklamowane w ogóle, podczas gdy inne mogą być promowane jedynie przez reklamodawców posiadających certyfikat Google oraz kierujących reklamy na zatwierdzone kraje. Zalecamy sprawdzenie obowiązujących przepisów na obszarach, na które zamierzasz skierować reklamy.
  • Treści polityczne: promocja partii politycznych lub kandydatów w wyborach; popieranie określonego stanowiska w kwestiach politycznych
  • Usługi finansowe: za produkty i usługi finansowe uznaje się te związane z zarządzaniem pieniędzmi i kryptowalutami lub inwestowaniem ich, w tym spersonalizowane doradztwo. Reklamując produkty i usługi finansowe, należy przestrzegać przepisów krajowych i lokalnych obowiązujących w każdej lokalizacji, na którą kierowane są reklamy.
  • Znaki towarowe: decyzja o wykorzystaniu znaków towarowych w reklamach zależy od różnych czynników. Zasady te, wraz z regułami opisanymi w Centrum zasad, stosuje się jedynie w sytuacjach, gdy właściciel znaku towarowego złożył uzasadnioną skargę do Google.
  • Wymagania prawne: zgodnie z zasadami reklamowymi Google, reklamodawca zawsze odpowiada za przestrzeganie wymogów oraz wszystkich obowiązujących przepisów i regulacji prawnych w miejscu, w którym wyświetlają się jego reklamy.
  1. Wymagania redakcyjne i techniczne: standardy jakości dotyczące reklam, stron internetowych i aplikacji
  • Wymagania redakcyjne: Zbyt ogólnikowe reklamy zawierające niejasne informacje, np. „Kupuj produkty u nas”.Niestandardowe wykorzystanie słów, cyfr, liter, znaków interpunkcyjnych lub symboli, np. F-R-E-E czy DA₹M0W€!!.
  • Wymagania dotyczące miejsc docelowych: wyświetlanie URL, który nie odpowiada faktycznemu adresowi URL strony docelowej. Witryny lub aplikacje w trakcie tworzenia, zaparkowane domeny albo niedziałające witryny lub aplikacje. Witryny, których nie można wyświetlić w standardowych przeglądarkach. Witryny, które wyłączają przycisk „Wstecz” w przeglądarce.
  • Wymagania techniczne: reklamodawcy muszą spełniać techniczne wymagania Google aby zapewnić przejrzystość i funkcjonalność reklam
  • Wymagania związane z formatem reklamy: ograniczenie liczby znaków w nagłówku lub treści reklamy, wymagania dotyczące rozmiarów obrazów, ograniczenia wielkości plików, ograniczenia długości wideo oraz wymagania odnośnie formatu obrazu.

Szczegóły znajdziemy na oficjalnej stronie Google. 

Jak reagować na odrzucenia?

Musimy pamiętać, że odrzucona reklama bez naszego działania nie zostanie ponownie sprawdzona. 

W pierwszej kolejności musimy się dowiedzieć dlaczego nasza reklama została odrzucona. 

Informacje o odrzuceniach i powodzie znajdziemy w kolumnie stan.

Po najechaniu myszką na czerwony tekst “Nieodpowiednia“ wyświetlą się dodatkowe szczegóły oraz możliwość odwołania, edycji reklam a także śledzenia odwołania, które zostało już przez nas wysłane.

W tym miejscu decydujemy czy poprawiamy reklamę czy od razu przesyłamy odwołanie ponieważ według nas reklama nie narusza zasad Google.

Przy odwoływaniu się do odrzuconej reklamy mamy możliwość odwołania się do odrzuconych reklam w danej grupie reklam, wszystkich reklam w kampanii lub wszystkich reklam na koncie, których dotyczy problem. Po zaznaczeniu właściwej opcji klikamy – prześlij.

Bywa i tak, że konieczne jest podanie większej ilości szczegółów w dodatkowym formularzu – tzw. formularzu odwołania.

Status odwołań możemy śledzić tak jak wyżej w panelu z reklamami w kolumnie stan a następnie po najechaniu kursorem na tekst “Nieodpowiednia” pojawi się okienko z opcją śledź odwołanie.

Druga opcja to przejście w panelu z lewej strony w zakładkę:

Narzędzia -> Rozwiązywanie problemów -> Menedżer zasad -> Historia odwołań

W tym miejscu mamy możliwość sprawdzenia historii odwołań wraz ze statusem:

Obok w zakładce – “Problemy ze zgodnością z zasadami” możemy również sprawdzić nasze odrzucenia oraz przejść do panelu reklam, które naruszają zasady przez opcję – > wyświetl reklamy.

Przejdziemy wtedy ponownie już do dobrze nam znanego panelu reklam oraz kolumny stan.

Jeśli mamy wątpliwości lub pytania to zawsze mamy możliwość kontaktu bezpośrednio z supportem Googla.

Jakie konsekwencje mogą nas spotkać?

Nasze konto może zostać zawieszone z powodu naruszeń zasad Google Ads.

W przypadku rażących naruszeń konto może zostać zawieszone natychmiast i bez ostrzeżeń. Takie działania są podejmowane wyłącznie w przypadkach, gdy jest to jedyna skuteczna metoda zapobiegania nielegalnej działalności lub przeciwdziałania poważnej szkodzie dla użytkownika.

W razie innych naruszeń, które prowadzą do zawieszenia konta, wysłane zostanie ostrzeżenie z informacją o charakterze naruszenia zasad i działaniach, które można podjąć, by zapewnić zgodność z zasadami. Ostrzeżenie zostanie wysłane co najmniej 7 dni przed zawieszeniem konta.

Wnioski

Znalezienie się w sytuacji, w której nasze reklamy zostaną odrzucone jako reklamodawca z pewnością nie należy do najprzyjemniejszych doświadczeń. 

Dlatego też najlepszym podejściem jest upewnienie się wcześniej, że reklamy są odpowiednio dobrane i zgodne z zasadami Google. Oczywiście zawsze istnieje ryzyko pojawienia się błędów, takich jak przypadkowo wpisane słowa, które mogą zostać przeoczone, a ostatecznie wpłynąć negatywnie na daną reklamę, lub też błąd w docelowym adresie URL, którego nie zauważymy. 

Nie powinniśmy również za bardzo martwić się, gdy nasza reklama zostanie odrzucona, ponieważ to nie jest ostateczny wyrok. W każdej chwili możemy ją poprawić i złożyć odwołanie. Jeśli uważamy, że reklama w naszej opinii jest całkowicie zgodna z zasadami to również przesyłamy odwołanie – Google także nie jest nieomylne. 

Sytuacja może być trudniejsza w momencie gdy zajmujemy się reklamą produktu lub usługi z grupy bliskiej grupie nieodpowiedniej, przez co Google może źle klasyfikować nasze reklamy i je odrzucać. 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *