ROAS (ang. Return on Ad Spend) jest ważnym wskaźnikiem efektywności kampanii reklamowych, mierzącym stosunek przychodu generowanego przez reklamy do kosztów ich wyemitowania. Co ciekawe, według raportu HubSpot z 2023 roku zatytułowanego „The State of Marketing Attribution”, firmy, które regularnie monitorują i analizują swój ROAS, osiągają średnio o 30% wyższy zwrot z reklam w porównaniu do tych, które tego nie robią. Optymalizacja ROAS okazuje się w konsekwencji niezbędna pod kątem skutecznego zarządzania budżetem marketingowym i maksymalizacji zwrotu z inwestycji reklamowych.

ROAS – co to jest?

ROAS (ang. Return On Ad Spend) to nic innego jak zwrot z wydatków za reklamę.

Można go wykorzystać do przeanalizowania opłacalności różnorodnych usług marketingowych, m.in.:

  • pozycjonowania (SEO) – ocenia efektywność inwestycji w optymalizację pod kątem wyszukiwarek, mierząc, ile przychodu generują działania SEO w stosunku do poniesionych kosztów (umożliwia dokładną analizę zwrotu z inwestycji w organiczne wyniki wyszukiwania);
  • Google Ads – oblicza zwrot z inwestycji w kampanie reklamowe Google, wskazując, jakie przychody uzyskujesz w stosunku do kosztów poniesionych na reklamy płatne (wspiera optymalizację strategii reklamowych i alokację budżetu);
  • płatnych reklam w mediach społecznościowych – analizuje rentowność wydatków na kampanie Meta Ads (Facebook, Instagram Ads) oraz Pinterest Ads, LinkedIn Ads czy też Pinterest Ads (pozwala zidentyfikować, które kampanie i kanały przynoszą najwyższy zwrot z inwestycji).

O pojęciu ROAS mówimy wyłącznie w przypadku reklam.

Jeżeli chcesz przeanalizować ogólny zwrot z inwestycji, posłuż się weryfikacją wskaźnika ROI (ang. Return On Investment). ROI mierzy ogólną efektywność inwestycji uwzględniając wszystkie koszty (nie tylko reklamowe) oraz całkowity zysk, oferując szerszy obraz rentowności przedsięwzięcia.

Przykład ROAS:

Jeśli wydasz 1 000 zł na reklamę Google Ads i uzyskasz 5 000 zł przychodu, ROAS wyniesie 5. 

Przykład ROI:

Przykładem może być inwestycja 2 000 zł w kampanię marketingową, która przyniosła 6 000 zł przychodu, gdzie ROI wyniesie 200%, po odliczeniu kosztów całkowitych.

Prosty wzór na ROAS

Aby obliczyć ROAS, podziel przychody wygenerowane przez kampanię reklamową przez koszty tej kampanii. 

Wzór na ROAS jest zatem prosty: ROAS = przychody z reklamy / koszty reklamy

W konsekwencji, jeśli wydasz 2 000 zł na kampanię reklamową i uzyskasz 8 000 zł przychodu, Twój ROAS wyniesie 4. Oznacza to, że na każdą złotówkę wydaną na reklamę, zarabiasz cztery złote.

Przykładowy kalkulator ROAS.

Przykładowy kalkulator ROAS. Źródło: www.omnicalculator.com/finance/roas

Dlaczego ROAS Twoich reklam jest niższy, niż zakładasz?

Jeśli ROAS Twoich reklam jest niższy, niż zakładasz, przyczyn może być kilka:

  • grupa docelowa została źle dobrana;
  • kreacja reklamowa nie trafia w gusta odbiorców;
  • strony docelowe nie są zoptymalizowane (ładują się wolno i są mało intuicyjne).

Warto również zwrócić uwagę na konkurencję. Jeśli rynek jest wysoce konkurencyjny (dotyczy to branży zdrowotnej, odzieżowej, beauty czy też sportowej), koszty reklamy (a w tym pozycjonowania czy też kliknięć w Google Ads) są wyjątkowo wysokie. Przekłada się to wówczas na obniżenie zwrotu z inwestycji.

Aby zwiększyć ROAS, czasem wystarczy drobna zmiana, nowa perspektywa

Przetestuj inne kreacje, zaktualizuj słowa kluczowe, zoptymalizuj strony docelowe. 

Pamiętaj, że każdy eksperyment przybliża Cię do sukcesu. Bądź elastyczny, reaguj szybko i obserwuj wyniki.

A jeśli potrzebujesz profesjonalnej pomocy w maksymalizacji ROAS (zwrotu z wydatków na reklamę), napisz do nas, wypełniając formularz. Pomagamy nie tylko w pozycjonowaniu witryny, ale również w kampaniach Google Ads (chodzi o linki sponsorowane Google).

Nasze sposoby na zwiększenie ROAS [TOP 7]

Spośród sposobów na zwiększenie ROAS wyróżniamy:

1. Segmentacja odbiorców – postaw na precyzję

Zrozumienie odbiorcy to podstawa. Podziel swoją bazę na mniejsze grupy na podstawie ich zainteresowań, zachowań i demografii. Dzięki temu Twoje kampanie będą trafniejsze i bardziej skuteczne.

2. A/B testing – małe zmiany, wielkie efekty

Nie zakładaj, że wiesz, co działa najlepiej. Testuj różne wersje reklam, zmieniając jeden element jednorazowo – tytuł, obraz lub CTA. Następnie wyciągnij wnioski i dostosuj ponownie swoją strategię.

3. Analiza danych – Twoje źródło wiedzy

Analityka internetowa jest istotna. Z pomocą Google Search Console lub Google Analytics 4 śledź, co działa, a co nie. Dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych zrozumiesz, jakie czynniki wpływają na osiągane rezultaty.

4. Personalizacja – indywidualne podejście

Każdy lubi czuć się wyjątkowy. Personalizuj swoje reklamy, dostosowując treści do konkretnego odbiorcy. Im bardziej spersonalizowana reklama, tym większa szansa konwersję, a w konsekwencji wyższy ROAS.

5. Optymalizacja pod kątem SEO – widoczność to podstawa

Dbaj o to, by Twoje treści były widoczne w wyszukiwarkach. Optymalizuj swoje strony pod kątem SEO, używając odpowiednich słów kluczowych, tworząc wartościowe treści i dbając o techniczne aspekty strony.

Audyt SEO od specjalistów Semgence powinien być pierwszym krokiem w Twojej pozycjonerskiej przygodzie.

To proces, w którym analizujemy różne aspekty witryny, której jesteś właścicielem, aby zobaczyć, jak dobrze jest przystosowana do aktualnych trendów SEO.

Nasi eksperci podczas audytu serwisu badają następujące elementy:

  • poprawność wykorzystania słów kluczowych w odpowiednim kontekście;
  • jakość dodawanego contentu w postaci wideo, tekstów oraz grafik;
  • wydajność strony oraz jej responsywność (działanie na urządzeniach mobilnych i desktopach).

Przeprowadzamy również kompleksowy audyt linków zwrotnych, określając czy poszczególne odnośniki są przydatne. Na tym etapie ustalamy dodatkowo, które linki muszą zostać usunięte w celu poprawy pozycji Twojej witryny.

6. Wykorzystanie remarketingu – przypomnij się klientom

Osoby, które już raz odwiedziły Twoją stronę, są bardziej skłonne do zakupu. Aby przypomnieć potencjalnym kupującym o swojej ofercie, wykorzystaj kampanie remarketingowe w Google Ads lub w mediach społecznościowych.

7. Analiza konkurencji – ucz się od najlepszych

Obserwuj, co robią Twoi branżowi rywale. Analizuj ich strategie, wyciągaj wnioski i stosuj je u siebie, dostosowując do swoich potrzeb.

Dobrym rozwiązaniem na poprawę ROAS w SEO jest sprawdzenie, które słowa kluczowe konkurencji rankują najwyżej.

W tym przypadku możesz skorzystać z Senuto (polskiego narzędzia pozycjonerskiego), Ubersuggest (jednego z najtańszych instrumentów SEO na rynku) lub Ahrefs czy też SEMRush (narzędzia branżowych liderów).

Jeżeli wykupiłeś Ubersuggest, wystarczy wejść w sekcję Traffic Estimation → Top Pages by Traffic, a następnie wpisać odpowiedni adres URL.

Analiza najczęściej odwiedzanych podstron konkurencji.

Analiza najczęściej odwiedzanych podstron konkurencji. Źródło: app.neilpatel.com.

Podsumowanie wpisu

ROAS, czyli zwrot z wydatków na reklamę – to istotny wskaźnik mierzący efektywność inwestycji w kampanie reklamowe. Aby obliczyć ROAS, dzielisz wygenerowane przychody przez koszty kampanii – prosty wzór, który mówi, ile zarabiasz na każdą wydaną złotówkę.

Jeśli Twój ROAS jest niższy, niż oczekiwałeś, przyczyny mogą tkwić w źle dobranej grupie docelowej, mało angażującej kreacji reklamowej, czy niezoptymalizowanych stronach docelowych.

Każda zmiana, usprawnienie i nowa perspektywa zbliża Cię do sukcesu. Eksperymentuj, analizuj, reaguj.

Jeżeli masz problemy z odnotowaniem satysfakcjonującego zwrotu z wydatków na reklamę, skontaktuj się z ekspertami Semgence. Opisz swój problem w formularzu kontaktowym – udzielimy Twojej firmie stosownej pomocy, która przełoży się na większą opłacalność biznesową.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *