Jeżeli zastanawiasz się, czy warto inwestować w reklamy Google Ads, od razu rozwieję Twoje wątpliwości – warto. Jest tak w zdecydowanej większości przypadków, choć istnieją oczywiście wyjątki. 

Za ich pomocą dotrzesz do osób, które w danym momencie są zainteresowane Twoimi produktami i usługami. Dzięki kampaniom możesz zwiększać sprzedaż produktów lub usług, budować świadomość marki i przyciągać ruch do witryny. A przynajmniej tak twierdzi Google. 

Z poniższego artykułu dowiesz się, dlaczego warto korzystać z Google Ads i czy istnieją sytuacje, w których lepiej postawić na inne działania marketingowe. 

Czym są reklamy Google Ads?

Google Ads to system reklamowy, który działa nieprzerwanie od ponad 20 lat (początkowo jako Google AdWords). Jego znaczenie ani przez chwilę nie zmalało, a wręcz przeciwnie – cały czas rośnie. 

Dziś jest to najpopularniejszy system PPC na świecie, który odpowiada za zdecydowaną większość przychodów Google. Tylko w 2023 gigant zarobił na reklamach ponad 237 miliardów dolarów.

Dzięki niemu stworzysz reklamy, które będą się wyświetlać w wynikach wyszukiwania, ale też we wszystkich innych usługach Google (m.in. YouTube, Gmail czy Mapach) i na stronach partnerów.  

przykład reklamy google ads w wyszukiwarce
przykład reklamy Google Ads w wyszukiwarce

Jak działają reklamy Google Ads?

Google Ads pozwala Ci tworzyć wiele typów kampanii. Zasady działania każdego z nich są nieco inne. 

W dużym uproszczeniu Google Ads działa jednak w następujący sposób: 

  • Reklamy Google Ads działają w modelu PPC (Pay Per Click), co oznacza, że reklamodawcy płacą dopiero, gdy użytkownik kliknie w reklamę. Inaczej jest jednak chociażby w przypadku reklam na YouTube, gdzie możesz rozliczać się także za wyświetlenia.
  • Stawki ustalane są na zasadzie licytacji. Im wyższa stawka za kliknięcie (CPC), tym większa szansa, że użytkownik zobaczy Twoją reklamę. Choć nie jest to jedyny czynnik, który ma w tej kwestii znaczenie. 
  • Kampanie Google Ads dają ogromne możliwości w zakresie personalizacji. Możesz np. docierać do użytkowników, bazując na słowach kluczowych, które wpisują do wyszukiwarki, ale też ich zainteresowaniach, lokalizacji czy demografii. 
  • Platforma umożliwia elastyczne zarządzanie budżetem reklamowym i monitorowanie skuteczności kampanii. Dzięki temu możesz je na bieżąco optymalizować. 

6 powodów, dlaczego warto inwestować w Google Ads

Zastanawiasz się, dlaczego warto promować swój biznes za pomocą Google Ads? Google informuje, że reklamy:

  • możesz wyświetlać osobom, które z dużym prawdopodobieństwem będą zainteresowane Twoją ofertą, pomijając internautów, którzy takiego zainteresowania nie przejawiają,
  • dają wymierne efekty (możesz śledzić, czy zostały kliknięte),
  • pozwalają docierać do potencjalnych klientów, którzy korzystają z różnych urządzeń – np. komputera stacjonarnego, laptopa, tableta i smartfona.

Dowiedz się więcej: Zalety Google Ads wg Google 

To wszystko prawda, ale warto nieco rozwinąć ten temat. Poznaj największe zalety kampanii Google. 

1. Reklamy Google pozwalają Ci dotrzeć do nowych klientów

Jeżeli szukasz informacji na temat marketingu, oznacza to, że chcesz pozyskać klientów. W pierwszej kolejności musisz zastanowić się, gdzie oni przebywają, czyli jakie miejsca w Internecie odwiedzają najczęściej.

Założę się, że:

  • korzystają z wyszukiwarki,
  • oglądają filmy na YouTube,
  • odwiedzają codziennie przeróżne portale internetowe – np. żeby przeczytać newsy, 
  • korzystają z maila, 
  • wyszukują miejsca w pobliżu za pomocą map Google.

Wszędzie tam wyświetlisz reklamy Twojej firmy – właśnie dzięki Google Ads. Żaden kanał marketingowy nie stwarza podobnych możliwości w zakresie ekspozycji Twojej marki. 

przykład reklamy Google Ads na YouTube
przykład reklamy Google Ads na YouTube

2. Google Ads to wiele opcji targetowania 

W trzeciej dekadzie XXI wieku nie możemy mówić o skutecznym marketingu bez personalizacji. Czasy ulicznych banerów, które trafiają do wszystkich przechodniów, dawno minęły. Choć jeszcze nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę.

Google Ads pozwala Ci precyzyjnie targetować odbiorców, co sprawia, że docierasz do osób rzeczywiście zainteresowanych tym, co masz im do zaoferowania. 

W Google Ads możesz kierować reklamy do internautów między innymi na podstawie:

  • dokładnej lokalizacji odbiorców, 
  • ich wieku, 
  • płci,
  • zainteresowaniach, 
  • zapytań (fraz kluczowych), które wpisują do wyszukiwarki. 

3. Kampanie Google Ads dają szybsze efekty niż SEO

Wiele osób, które zaczynają działania z zakresu marketingu online, zastanawia się, czy postawić na płatne reklamy czy na pozycjonowanie

Najlepszym możliwym rozwiązaniem jest inwestycja w oba te kanały. Nie da się jednak zaprzeczyć, że efekty Google Ads zauważysz znacznie szybciej – właściwie od razu po uruchomieniu kampanii. 

Jest to istotne przede wszystkim dla nowych firm, które chcą jak najszybciej wypromować się w sieci. Kampanie Google Ads okażą się nieocenione również wtedy, gdy chcesz szybko zareklamować nową usługę lub wdrażasz czasową promocję, z którą chcesz dotrzeć do jak największej liczby klientów. 

4. System Google Ads to wiele formatów reklam 

Google Ads to nie tylko tekstowe reklamy w wyszukiwarce Google. Możliwości jest znacznie więcej, co pozwala dotrzeć Ci do klientów przebywających w przeróżnych zakamarkach Internetu i mających różne preferencje co do komunikacji marketingowej. 

W systemie stworzysz:

  • reklamy tekstowe,
  • reklamy graficzne,
  • reklamy produktowe,
  • reklamy wideo,
  • reklamy w mapach Google, 
  • reklamy remarketingowe. 
reklama display
przykład reklamy graficznej Google Ads

Poznaj wszystkie rodzaje reklam Google Ads

5. Google Ads to kontrola nad budżetem

Reklamy Google Ads nie są darmowe, to oczywiste. Możesz jednak w banalny sposób kontrolować to, ile na nie wydajesz i nie martwić się o przekroczenie budżetu. 

Na etapie tworzenia kampanii ustalasz stawki za kliknięcie w reklamę i dzienny budżet. Określasz także maksymalny miesięczny limit wydatków reklamowych, którego system nie przekroczy. 

Google oczywiście zaproponuje Ci optymalny budżet automatycznie podczas tworzenia kampanii. Nie musisz jednak uwzględniać jego sugestii, choć zdecydowanie warto ją rozważyć. 

6. Mierzalność kampanii 

Nie musisz zastanawiać się, która reklama przynosi Ci największe zyski ani głowić nad tym, która kampania nie wzbudza żadnego zainteresowania wśród potencjalnych klientów. Google podaje Ci te informacje na tacy. 

Z łatwością połączysz konto Google Ads z Google Analytics. Pozwoli Ci to:

  • zweryfikować, które reklamy osiągają najwyższe CTR-y i współczynniki konwersji,
  • zidentyfikować kampanie, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów,
  • dowiedzieć się, jak zachowują się użytkownicy po kliknięciu w daną reklamę.

To wszystko pozwala stale optymalizować kampanie, lepiej zarządzać budżetem i po prostu wyciskać maksimum z Google Ads. Niewiele innych kanałów marketingowych (również tych digitalowych) umożliwia tak precyzyjną ocenę ich skuteczności.

Czy system Google Ads ma jakieś wady?

System reklamowy Google Ads to potężny potencjał marketingowy. Jeżeli jednak bardzo dokładnie poszukasz, możesz się spotkać z nieprzychylnymi opiniami na jego temat. W końcu nikt nie jest idealny, prawda?

Co zatem można zarzucić Google Ads?

1. Google Ads nie należy do najtańszych sposobów reklamy 

Jeżeli chcesz, artykuł blogowy możesz napisać samodzielnie. Bez problemów stworzysz też wpisy w mediach społecznościowych. Nie pochłonie to żadnego dodatkowego budżetu, abstrahując od ich skuteczności. 

Z reklamami w systemie Google Ads jest nieco inaczej. Oprócz tego, że musisz przemyśleć ich tworzenie i opracować zasoby (czyli przede wszystkim grafiki lub filmy i nagłówki), musisz także płacić za to, gdy użytkownik w nie kliknie lub je wyświetli (w przypadku YouTube). 

A stawki są dyktowane przez inne firmy, które działają w Twojej branży. Wraz z rosnącą popularnością, a co za tym idzie – konkurencją, prowadzenie kampanii Google Ads stało się coraz droższe. 

Dobra wiadomość jest taka, że wydatki się zwracają. Średnie ROI (zwrot z inwestycji) w przypadku Google Ads wynosi 200%

2. Niektórzy po prostu ignorują reklamy

Tak zwana ślepota banerowa (ang. banner blindness) to zjawisko, o którym w branży digital marketingu mówi się od lat. 

Chodzi o to, że wielu internautów mimowolnie nie zauważa reklam. Po prostu odruchowo je pomija podczas przeglądania wyszukiwarki czy odwiedzania różnych portali.

Nie jest to jednak powód, by rezygnować z inwestowania w płatne reklamy. Po prostu musisz pogodzić się z faktem, że nie uda Ci się za ich pomocą dotrzeć do absolutnie każdego klienta. Żaden kanał marketingowy nie da Ci takiej gwarancji. Dlatego nie warto po prostu ograniczać się do jednego. 

3. Google Ads wymagają ciągłej pracy 

Kampanie Google Ads nie działają tak, że raz je stworzysz i możesz o nich zapomnieć. Tzn., jeżeli bardzo chcesz, może tak być. Tyle, że nie będzie to najbardziej efektywne rozwiązanie. 

Reklamy wymagają ciągłej analityki i optymalizacji. Pozwoli Ci to maksymalizować ich wyniki i dostosowywać się do zmian narzucanych przez Twoich konkurentów. 

Kiedy kampanie Google Ads nie mają większego sensu?

Reklamy w Google Ads to zdecydowanie jeden z najskuteczniejszych kanałów marketingu internetowego. Nie zmienia to jednak faktu, że istnieją sytuacje, w których po prostu nie ma sensu w nie inwestować.

Jest tak w następujących przypadkach:

  • Brak odpowiedniego budżetu. Jeżeli Twoja konkurencja wydaje na reklamy 5000 zł, a Ty masz do dyspozycji tylko 500, niewiele zdziałasz. 
  • Twoje strony docelowe pozostawiają wiele do życzenia. W pierwszej kolejności upewnij się, że użytkownicy trafiają na witryny, które zachęcają ich do konwersji. Dopracuj nawigację, treści i grafiki. W innym wypadku będziesz tylko marnować budżet. 
  • Nie wszystkie branże mogą reklamować się za pomocą Google Ads. Dotyczy to m.in. firm sprzedających alkohol i inne substancje uzależniające, broń czy udostępniających gry hazardowe. Sprawdź więcej informacji o niedozwolonych praktykach reklamowych.

W takich sytuacjach warto po prostu skupić się na innych możliwościach, jakie daje marketing internetowy. Może być to np. pozycjonowanie czy content marketing. A najlepiej jedno i drugie. 

Podsumowanie

Zależy Ci na skutecznym marketingu online? Google Ads ma zalety, obok których trudno przejść obojętnie. 

Musisz mieć jednak na uwadze, że to, czy Google Ads się opłaca, ostatecznie zależy od przemyślanej strategii i odpowiedniej konfiguracji kampanii. Innymi słowy, chodzi o wiedzę i doświadczenie. 

Potrzebujesz wsparcia w tym zakresie? Skontaktuj się z nami!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *