Kampanie wideo w sieci Google Ads to rozwiązanie, które świetnie sprawdza się w promocji firmy. Zapewniają one efektywne dotarcie z komunikatem reklamowym do szerokiego grona odbiorców. Istnieje wiele różnych sposobów targetowania takich reklam, dlatego tym bardziej nie powinno dziwić, że wielu reklamodawców decyduje się na taką kampanię reklamową. Świetnym przykładem tego typu działań jest reklama na YouTube, którą realizuje się za pomocą Google Ads. Czym jest YouTube marketing? Jak optymalizować konto?
Czym jest kampania wideo w Google Ads?
Kampanie wideo, czyli wideo marketing, to reklamy, które w dużej mierze wyświetlane są na platformie YouTube. Mimo iż kojarzy się ona głównie z wideoblogami, teledyskami, recenzjami, czy też krótkimi filmikami, jest również świetnym rozwiązaniem do promowania własnej marki. System Google Ads pozwala emitować reklamy wideo w kilku formach – jako reklama display, baner reklamowy oraz filmy promocyjne wyświetlane obok treści niekomercyjnych. Są to zarówno reklamy wyświetlane przed lub w trakcie trwania filmu, jak i po jego zakończeniu. Ponadto mogą one pojawiać się w witrynach i aplikacjach należących do sieci Google.
Jakie są zalety reklam wideo w Google Ads?
Z pewnością jedną z największych zalet video jest ich zasięg. YouTube każdego dnia odwiedzają miliony użytkowników, którzy oglądają udostępniane na platformie. Codziennie pojawia się tam setka tysięcy filmów, a wśród polskich internautów ponad połowa z nich deklaruje regularne korzystanie z YT. Są to nie tylko osoby prywatne, ale także firmy, instytucje, czy też organizacje. Dzięki temu kampanie reklamowe przedsiębiorstw mają szansę dotrzeć do naprawdę szerokiej grupy odbiorców bez konieczności rezygnowania z precyzyjnego targetowania reklamy.
Inną zaletą kampanii wideo jest ich stosunkowo niski koszt. Forma filmu zdecydowanie lepiej dociera do użytkownika, dzięki czemu świetnie zapada w pamięć. Ponadto istnieje możliwość jeszcze zwiększenia zasięgów reklam bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Jeśli reklama będzie interesująca dla użytkowników i pojawi się w mediach społecznościowych, bo ją udostępnią, to dotrze ona do jeszcze większej liczby odbiorców.
Jakie są formaty reklam wideo w Google AdWords (Ads)?
Planując kampanię wideo można skorzystać z kilku formatów reklamy:
- In-Stream możliwe do pominięcia,
- In-Stream niemożliwe do pominięcia,
- Discovery,
- Out-Stream,
- bumpery reklamowe,
- reklamy w banerze masthead.
To, na jaki format zdecyduje się reklamodawca, zależy między innymi od długości filmu, a także od celu marketingowego. Obecnie dostępne są formaty, które różnią się pomiędzy sobą maksymalnym czasem trwania filmu, a także tym, w jakim momencie się wyświetli na ekranie i w jaki sposób będzie rozliczana reklama.
Reklamy In-Stream możliwe do pominięcia
Reklamy In-Stream, które można pominąć, pojawiają się przed, w trakcie lub po innych filmach. Użytkownik ma możliwość pominięcia takiej reklamy po pierwszych 5 sekundach jej wyświetlania. Minimalna długość spotu reklamowego dla tego typu formatu wynosi 12 sekund, a maksymalna to 3 minuty. W przypadku wybrania modelu rozliczeń CPV (cost per view), opłata za reklamy In-Stream jest naliczana tylko wtedy, gdy użytkownik obejrzy 30 sekund reklamy (lub całość, jeśli jest krótsza) albo wejdzie z nią w interakcję. Przy wyborze strategii takich jak „Docelowa wartość CPM”, „Docelowy CPA” czy „Maksymalizuj liczbę konwersji”, opłata jest naliczana za każde wyświetlenie reklamy.
Reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia
Reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia pozwalają dotrzeć do grupy odbiorców w pełnym wymiarze i z pełnym przekazem wideo, którego jak nazwa wskazuje nie można pominąć po pewnym czasie i wyłączyć. Reklama tego typu nie trwa dłużej niż 15 sekund i płaci się za jej każde wyświetlenie.
Reklamy wideo Discovery
Reklamy wideo Discovery mogą pojawiać się w różnych miejscach, takich jak wyniki wyszukiwania, strony odtwarzania filmów na YouTube, czy strona główna aplikacji mobilnej. Składają się one z miniatury obrazu oraz maksymalnie trzech linijek tekstu. Opłata za tego typu reklamę jest naliczana jedynie w przypadku, gdy użytkownik zdecyduje się na kliknięcie w nią.
Reklamy Out-Stream
Reklamy Out-Stream wyświetlają się tylko i wyłącznie na urządzeniach mobilnych, poza YouTube, w witrynach partnerów sieci Google i w aplikacjach. Cechą charakterystyczną tych reklam jest ich sposób odtwarzania. Reklamy domyślnie odtwarzane są z wyłączonym dźwiękiem, więc to użytkownik decyduje, czy chce obejrzeć film i go wysłuchać. Reklamodawca w tym przypadku płaci za reklamę dopiero w momencie, kiedy jej większa część jest widoczna na ekranie urządzenia przez przynajmniej dwie sekundy. Opłata wyliczana jest na podstawie modelu vCPM, czyli na podstawie kosztu tysiąca widocznych wyświetleń.
Bumpery reklamowe
W przypadku bumperów reklamodawcy ustalają kwotę, jaką są gotowi wydać za 1000 wyświetleń ich reklamy, co określa się jako CPM (cost-per-mille). Te krótkie spoty reklamowe, które trwają do 6 sekund emitowane są przed, w trakcie lub po filmie, bez możliwości ich pominięcia przez internautów. Format ten jest polecany do zwiększania świadomości marki ze względu na krótki czas trwania reklamy. Podczas ustawiania kampanii z reklamami w przerywniku konieczne jest wybranie strategii ustalania stawek „Maksymalny CPM”, w przeciwnym razie format będzie niedostępny. Materiał wideo, używany w kampanii, musi być opublikowany na YouTube i nie może przekraczać 6 sekund.
Reklamy w banerze masthead
Tego typu reklama pojawia się na stronie głównej na YouTube i nad innymi filmami, a na dodatek odtwarza się automatycznie bez dźwięku przez maksymalnie 30 sekund. Reklama wyświetlana jest w formacie szerokoekranowym albo 16:9 i może pojawiać się także w aplikacji. Taka reklama jest możliwa do zamówienia jedynie u przedstawiciela handlowego Google i rozliczana jest według stawek za dzień albo za tysiąc wyświetleń.
Na co zwrócić uwagę podczas tworzenia kampanii video na YouTube?
Zanim zacznie się tworzyć film, trzeba najpierw przemyśleć, jaki rodzaj wideo wybrać ze wszystkich zaproponowanych przez Google. Do wyboru są Hygiene, Home i Hero content. Pierwszy rodzaj to filmiki, które przedstawiają porady w jakimś zakresie lub oferujące rozwiązanie jakiegoś problemu. Home content jest skierowany do konkretnej grupy docelowej i powinien być powiązany z nią tematycznie. Jest to z reguły niskobudżetowe rozwiązanie. Hero content jest natomiast dedykowany jedynie kanałom z dużą liczbą subskrypcji. Tego rodzaju wideo ma za zadanie przyciągnąć szerokie grono odbiorców oraz zrobić medialne zamieszanie.
Tworząc kampanię reklamową typu wideo należy zwrócić uwagę na to, co chce się przekazać, do kogo kieruje się swoją kampanię, jakie są cele biznesowe i jak duże możliwości się posiada. Po przeanalizowaniu tego wszystkiego można zacząć tworzyć swój pierwszy film, który będzie promował firmę oraz oferowane przez nią produkty i usługi.
Oczywiście, sam materiał wideo to nie wszystko. Aby kampania reklamowa była skuteczna, należy stale mieć ją na oku i analizować. Niezwykle ważna jest grupa docelowa. Google daje bardzo duże możliwości, jeśli chodzi o targetowanie komunikatów reklamowych. Choć opiera się na tych samych danych o użytkownikach co inne reklamy w ofercie Google Ads, forma wideo pozwala na precyzyjniejsze wykorzystanie tych informacji.
Poza standardowymi opcjami targetowania, jak słowa kluczowe, czy dane demograficzne, YouTube pozwala kierować reklamy zgodnie z zainteresowaniami odbiorców, a także na kanały lub witryny powiązane tematycznie z opublikowanym filmem. Pojawia się więc możliwość wybrania konkretnego miejsca docelowego, na którym użytkownicy zobaczą reklamę. Ponadto można tworzyć kampanie remarketingowe skierowane do tych, którzy wcześniej weszli w interakcję z kanałem reklamodawcy na YouTube.
Jak długo przygotowuje się reklamę video, która będzie efektywna?
Utworzenie skutecznej kampanii reklamowej wideo nie jest wcale takie proste, jak z pozoru mogłoby się to wydawać. Z reguły nie trwa to cały dzień, ale w zależności od branży może potrwać jednak dłużej. Sama kampania reklamowa powinna być poprzedzona wnikliwą analizą rynku i przede wszystkim sprawdzeniem tego, jak swoje kampanie prowadzi konkurencja. Warto także odpowiednio przeanalizować wszystkie punkty, które są związane z wyborem grupy odbiorców, opracowaniem strategii kampanii oraz rodzaju przekazu.
Wideo reklamowe – podsumowanie
Google Ads daje możliwość wykorzystania wielu różnych formatów reklam w tym samym czasie. Warto więc zastanowić się, jakie kampanie wideo ustawić, aby jak najefektywniej wykorzystać budżet reklamowy. Samodzielne kreowanie reklam nie jest jednak proste, jeśli nie ma się odpowiedniego doświadczenia i wiedzy. W ten sposób nietrudno o przepalanie budżetu i generowanie strat zamiast zysków. W takim przypadku warto skorzystać z usług profesjonalistów, którzy wiedzą, jak organizować kampanie SEM, które będą przynosiły założone efekty.