Audyt SEO to jedna z pierwszych czynności, jakie wykonuje firma pozycjonująca stronę. Czym jest audyt seo, na czym polega, jakie obejmuje działania i co zrobić, by przebiegł szybko i sprawnie? Na te pytania postaram się dziś odpowiedzieć. By przekazywane informacje były czytelne i łatwo zrozumiałe, artykuł podzielony został na kilka sekcji. Pozwoli to pogrupować powiązane ze sobą zadania do wykonania.
Czym jest audyt SEO?
Audyt SEO jest działaniem, które służy sprawdzeniu, czy badany serwis www spełnia wymagania wyszukiwarki internetowej. Analiza pozwala zdiagnozować przyczyny nieskutecznych kampanii reklamowych i niewielkiego ruchu na stronie. Zawiera wskazówki, porady i zalecenia, które pozwalają wzmocnić pozycję witryny w rankingach wyszukiwarek i pośrednio przyczynia się wzrostu ruchu, a w wielu przypadkach również sprzedaży na stronie. Audyt SEO wskazuje, które obszary strony są mocne, a które wymagają poprawy. Dzięki niemu wyeliminować można działania, które nie przynoszą korzyści, na rzecz dobrych, skutecznych praktyk.
Od czego należy rozpocząć audyt SEO?
Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać w ramach audytu SEO jest sprawdzenie indeksacji serwisu, cache Google i wyników mobilnych. Na tym etapie możliwe jest wychwycenie błędów w indeksacji, wskazanie, które podstrony nie powinny się indeksować, a które wręcz przeciwnie. Z analizy tej dowiesz się, czy Twój serwis jest widoczny, ile stron jest zwracanych i na której pozycji w rankingu znajduje się Twoja witryna. Jedną z pierwszych czynności jest również dokładne sprawdzenie widoku strony na urządzeniach mobilnych, by dowiedzieć się, czy strona jest do nich dostosowana.
Optymalizacja on-site
Drugim krokiem, jaki wykonuje pozycjoner, jest optymalizacja on-site. Co to takiego? To nic innego, jak optymalizacja wszelkich elementów strony związanych z meta description, tytułami i treściami. Należy upewnić się, że tag „robots” nie zawiera dyrektyw, które mogłyby blokować robotom wyszukiwarek dostęp do strony. Na tym etapie ocenia się również, czy adresy URL są przyjazne dla użytkownika. W przypadku dużych i złożonych serwisów stosuje się kanoniczne adresy URL, które pozwalają zapobiec ewentualnym duplikatom treści.
Słowa kluczowe i weryfikacja treści
To jeden z najważniejszych kroków, jakie wykonuje się w czasie audytu SEO! Na czym polega? Przede wszystkim na sprawdzeniu, czy treści na stronie w odpowiednim stopniu nasycone są słowami kluczowymi. Sprawdza się również, czy słowa te wykorzystane zostały w odpowiedni sposób, a więc w zróżnicowanych odmianach. Zaleca się, aby rozbijać frazy kluczowe na człony i stosować słowa kluczowe w co najmniej jednej lub dwóch odmianach. Istotna jest również ich lokalizacja – zaleca się by były umieszczane w pierwszych zdaniach zamieszczanych na stronie artykułów. Pozycjoner zweryfikuje również, czy na stronie zachowana jest odpowiednia architektura treści, czy są one uporządkowane logicznie i czy przedstawiają wartość dla użytkowników.
Weryfikacja unikalności treści
Kolejnym etapem jest zweryfikowanie, czy zawarte na stronie treści są unikalne – czy nie zostały powielone na innych podstronach bądź skopiowane na witryny zewnętrzne. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ unikalne treści zwiększają użyteczność strony na internautów. Nie bez znaczenia są także aspekty prawne i wpływ unikalnych treści na optymalizację wewnętrzną. W efekcie, wyszukiwarki Google oceniają wyżej te strony, które zamieszczają unikalne, wartościowe treści. Co zrobić, gdy audyt SEO wykaże, że Twoje treści pojawiły się również na innej stronie? Czym prędzej podejmij odpowiednie kroki, by wyjaśnić tę sytuację!
Linkowanie wewnętrzne
Obszarem, który również podlega ocenie pozycjonera, jest linkowanie wewnętrzne. Co to takiego? To nic innego, jak wszystkie odnośniki na stronie, które prowadzą do innych podstron w obrębie jednej i tej samej domeny. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu zarówno użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarek mogą dotrzeć do wszystkich obszarów naszej strony. Stosując wewnętrzne linkowanie porządkujemy witrynę, ułatwiamy użytkownikom nawigację, a robotom indeksowanie poszczególnych podstron.
Linkowanie zewnętrzne
Oprócz linkowania wewnętrznego, audyt SEO zakłada również weryfikację linkowania zewnętrznego. Linkowanie to polega na zdobywanie linków wiodących na naszą stronę z innych, zewnętrznych serwisów. Linki te mogą kierować zarówno na stronę główną, jak i inną, którą chcemy wypozycjonować. Algorytm Google uznaje, że strony, do których wiedzie wiele linków zewnętrznych są bardziej wartościowe od tych, które są linkowania zewnętrznego pozbawione. Ważna jest jednak nie tylko liczba klinków, ale także ich jakość, dlatego powinny one pochodzić z serwisów godnych zaufania, o dużej wartości i szerokim gronie odbiorców.
Problemy techniczne
Profesjonalny audyt SEO uwzględnia także problemy techniczne serwisu, a więc wskazanie błędnego indeksowania, obecność (lub jej brak) mapy strony, pliku robot.txt czy dodanie do narzędzi GSC. Za pomocą narzędzia Google Search Console weryfikuje się, czy strona generuje błędy 4xx i 5xx. Istotne jest również wyeliminowanie czynników odpowiadających za długi czas jej wczytywania.
Wykonując audyt SEO witryny, warto również sprawdzić, czy kod analytics zainstalowany jest na każdej jej podstronie. To ważne dla analizy skuteczności zamieszczanych na nich treści. By móc monitorować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z serwisu, powinno być uruchomione śledzenie zdarzeń. Co jeszcze warto sprawdzić? Przede wszystkim to, czy serwis posiada różne wersje językowe i czy są one umieszczone w osobnym katalogu lub poddomenie.
Co jest potrzebne do audytu SEO?
Przygotowując się do przeprowadzenia audytu SEO, warto zgromadzić niezbędne narzędzia SEO, dane oraz informacje, które pomogą w dokładnej analizie strony internetowej. Opierając się na ebooku „Co powinien zawierać audyt SEO”, można wymienić następujące elementy:
- Dostęp do strony internetowej: Aby przeprowadzić audyt, będziesz potrzebować dostępu do strony internetowej, w szczególności do panelu administracyjnego (np. WordPress, Joomla), plików strony oraz serwera. My jako audytorzy nie wprowadzamy poprawek wynikających z przeprowadzonego audytu natomiast może być taki dostęp potrzebny gdy klient będzie chciał zlecić wskazanej przez nas firmie wprowadzenie poprawek.
- Narzędzia do analizy SEO: Wykorzystaj narzędzia takie jak Google Search Console, Google Analytics, Google PageSpeed Insights, Screaming Frog, Ahrefs, SEMrush, czy Moz, które pomogą w analizie różnych aspektów strony. Bezwzględnie należy posiadać dostęp do Google SearCh Console – bez tego audyt SEO jest troche bezcelowy.
- E-book „Co powinien zawierać audyt SEO”: Dokładne zapoznanie się z treścią tego ebooka umożliwi zrozumienie kluczowych elementów audytu SEO i wskaże, na co zwrócić uwagę podczas analizy. Jest tam ogromna dawka wiedzy związanej z audytami: 32 punkty, których zweryfikowanie pozwoli dobrze przygotować stronę WWW pod kątem SEO.
- Lista konkurencji: Zidentyfikuj i przygotuj listę konkurencyjnych stron internetowych, aby móc porównać swoją witrynę pod kątem różnych aspektów SEO. Przy audytach niejednokrotnie weryfikujemy konkurencję pod kątem jej optymalizacji jak również patrzymy na content gap.
- Plan działania: Przed przystąpieniem do audytu, opracuj plan działania, który pozwoli na systematyczne i uporządkowane przeprowadzenie analizy. Ważne abyś miał świadomość, że audyt należy wprowadzić chociażby w ciągu 3-4 miesięcy od jego otrzymania (im szybciej tym lepiej). Jeśli jednak odłożysz audyt na rok czy dwa w pewnym momenci edług technologiczny może zaważyć na tym, że Twój serwis będzie wyglądał o tak jak poniżej:
Po zebraniu niezbędnych narzędzi, danych i informacji, możesz przystąpić do przeprowadzenia audytu SEO. Pamiętaj, że regularne przeprowadzanie audytów SEO (chociażby weryfikacja strony raz do roku a szczególnie po fluktuacjach związanych z algorytmami Google) pozwoli na utrzymanie strony na wysokim poziomie optymalizacji, co przyczyni się do lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Zapoznaj się z ebookiem co powinien zawierać audyt SEO: https://www.zgred.pl/wp-content/uploads/2022/04/Co_powinien_zawierac_audyt_SEO.pdf