Czym jest brief SEO, biorąc pod uwagę różnorodność czynników wpływających na skuteczne pozycjonowanie strony internetowej? Brief SEO to dokument zawierający informacje na temat strony www, która ma być zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek a potem pozycjonowana. Ze względu na różnice w architekturze, wielkości serwisu czy historii pozycjonowania domeny, strategia SEO powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb każdej strony. Nie ma jednego uniwersalnego sposobu na osiągnięcie wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwania. Dla specjalistów SEO, kluczowe jest poznanie jak najwięcej szczegółów na temat witryny oraz ustalenie konkretnych celów, jakie klient chciałby osiągnąć.
Brief SEO – co powinien zawierać?
Brief SEO jest niezbędnym narzędziem dla specjalistów SEO, pozwalającym na zebranie wszelkich informacji dotyczących strony internetowej i jej potrzeb. W briefie mogą się znaleźć następujące informacje:
- Opis witryny: Cel strony, rodzaj usług lub produktów oferowanych przez firmę, publiczność docelowa.
- Analiza konkurencji: Informacje na temat konkurentów w branży, ich strategii marketingowych i działań SEO.
- Słowa kluczowe: Lista słów kluczowych, na które strona ma być zoptymalizowana, wraz z analizą popytu i konkurencji w zakresie tych słów.
- Struktura strony: Informacje na temat hierarchii strony, struktury linków wewnętrznych i zewnętrznych oraz planu nawigacji.
- Treść: Plan dotyczący treści na stronie, w tym tematyka artykułów, formaty multimediów oraz plany publikacji i aktualizacji treści.
- Techniczne aspekty SEO: Informacje dotyczące szybkości ładowania strony, dostępności na różnych urządzeniach oraz zgodności z wytycznymi Google dotyczącymi indeksowania.
- Cele i KPI (wskaźniki efektywności): Określenie celów biznesowych i marketingowych oraz wskaźników efektywności, które mają być mierzone w trakcie realizacji strategii SEO.
Dzięki szczegółowemu briefowi SEO, specjaliści mogą opracować skrojone na miarę strategie optymalizacji, które będą uwzględniały specyfikę danej witryny oraz potrzeby i oczekiwania klienta. Oprócz tego, brief SEO ułatwia monitorowanie postępów i mierzenie skuteczności działań, co pozwala na ich ewaluację i ewentualne modyfikacje w celu osiągnięcia lepszych rezultatów.

Brief SEO – dalsze informacje
Aby móc przygotować odpowiednią ofertę, niezbędne jest sporządzenie briefu, na podstawie którego możliwe będzie określenie takich kwestii jak cel projektu, planowany budżet, czy dostęp do obsługi IT i niezbędnych narzędzi, takich jak Google Analytics czy Google Search Console. W pierwszej kolejności specjalista powinien uzyskać adres do strony internetowej, która ma być pozycjonowana. Na podstawie adresu możliwe jest uzyskanie odpowiedzi na wiele pytań, począwszy od określenia działalności serwisu, przez sprawdzenie słów kluczowych, dla których strona jest pozycjonowana, po poznanie bezpośredniej konkurencji serwisu.
Dla SEOwca ważną kwestią jest także ustalenie jak długo domena jest naszą własnością. Informacja ta pozwoli na sprawdzenie, jaka jest historia naszej domeny, na podstawie której możliwe będzie ocenienie skuteczności dotychczasowych działań marketingowych. W briefie powinny znaleźć się również informacje na temat zakresu i specyfiki działalności serwisu, jak również istotne jest określenie, na jaki rynek mają trafiać oferowane przez nas usługi lub produkty. Uzupełnieniem wcześniejszego punktu powinno być zdefiniowanie grupy docelowej naszej witryny. Dane te pozwolą na dobranie słów kluczowych w taki sposób, aby możliwe było łatwe dotarcie do potencjalnych użytkowników.
Aby agencja mogła przygotować ofertę, niezbędne jest określenie celów kampanii SEO oraz ustalenie budżetu, jaki planujemy na tę kampanię przeznaczyć. Na podstawie tych informacji agencja będzie wiedziała, czy zależy nam na zwiększeniu ruchu na stronie, wzroście sprzedaży czy uzyskaniu przewagi nad konkurencyjnymi firmami, dlatego też warto dokładnie określić, co zamierzamy osiągnąć. Z kolei przy zdefiniowaniu planowanego budżetu, agencja jest w stanie przyjąć odpowiednie metody, które pomogą w realizacji wcześniej określonego celu.
Brief SEO – nigdy nie zapomnij o słowach kluczowych
Kolejnym istotnym krokiem jest wybranie słów kluczowych, jakie powinny zostać użyte w procesie pozycjonowania. Dostęp do Google Analytics i Google Search Console może być pomocny w wyszukiwaniu właściwych fraz, które pozwolą na wygenerowanie ruchu na stronie, dlatego należy poinformować agencję o tym, czy posiadamy dostęp do wymienionych narzędzi. W celu doprecyzowania wybranych fraz i ustalenia właściwej strategii działania, niezbędne jest także wskazanie bezpośredniej konkurencji naszego serwisu.
Jeżeli zależy nam na osiągnięciu jak najlepszych rezultatów, warto dostarczyć agencji także dodatkowych danych, na temat tego, czy serwis był wcześniej pozycjonowany przez inną firmę, co pozwoli jej ustalić, jakie efekty przyniosły wcześniejsze działania. Aby wesprzeć działania kampanii SEO, wartościową informacją może okazać się fakt, czy nasza firma prowadzi bloga, czy posiada konto na popularnych portalach społecznościowych oraz czy dysponuje dodatkowymi domenami ? może być to pomocne przy link buildingu i dalszej promocji strony.
Im więcej informacji dostarczymy agencji na temat naszego serwisu, tym lepiej, ponieważ każdy, nawet niepozorny dla nas szczegół może okazać się pomocny przy opracowaniu przez agencję jak najlepszej strategii i odpowiednich metod działania. Ważne jest również sprecyzowanie celu, który chcemy zrealizować oraz planowanego budżetu. Informacje te pozwolą agencji na przygotowanie oferty, która będzie jak najlepiej dostosowana do naszych potrzeb i specyfiki naszego serwisu. Zawarcie najważniejszych danych w briefie pomoże nam nie tylko uniknąć niepotrzebnych nieporozumień, ale przede wszystkim umożliwi nam nawiązanie udanej współpracy.
Bibliografia: