Niegdyś reklamy, które uwzględniały potrzeby konsumentów były emitowane w mediach tradycyjnych. Wraz z postępem technologii i rozwojem internetu, powstały nowe kanały dystrybucji treści reklamowych. Oczywiście, do najpopularniejszych należą kampanie w Google Ads, ale są one również emitowane w social mediach. Stanowią one podstawę działań marketingowych praktycznie w każdej firmie. Czym są kampanie reklamowe? Jak je zaplanować? 

Czym są kampanie reklamowe w internecie?

Kampania reklamowa w internecie to zorganizowany plan działań mający na celu promowanie produktu, usługi, marki lub organizacji za pomocą różnych kanałów online. Kampanie te mogą być realizowane na różne sposoby i za pośrednictwem różnych platform, takich jak media społecznościowe, e-mail marketing, reklamy wyświetlane na stronach internetowych, marketing afiliacyjny, czy też content marketing. Najpopularniejsze są jednak płatne reklamy w Google Ads.

Warto także dodać, że istnieją różne rodzaje kampanii reklamowych w sieci. Wśród nich wymienić można między innymi reklamę ciągłą, która prowadzona jest cały czas i ma taką samą intensywność na każdym etapie. Kampania uderzeniowa to z kolei rodzaj reklamy, która ma mocny przekaz i jest jej dosłownie pełno w mediach, ale następuje ona w okresach, na przykład co kwartał. Z kolei kampania pulsacyjna wyróżnia się zmiennym natężeniem, ale nie uderza do odbiorcy z taką siłą, jak uderzeniowa. 

Co istotne, pod względem tematu można jeszcze wymienić dwa kolejne rodzaje reklam w internecie. Pierwszy z nich to reklama tematyczna, która ma za zadanie przekazać wiedzę o konkretnych produktach lub problemach, a także zachęcenie do bardziej świadomych zachowań z ich strony. Reklama rozproszona na ogół dotyczy ogólnie problemu i nie skupia się na produkcie. 

Kampanie reklamowe w sieci – ustalenie jej celu

Pierwszy etap do stworzenia skutecznej reklamy internetowej opiera się na ustaleniu jej celu. Bez tego w kolejnych etapach kreowania kampanii marketingowej trudno będzie ją optymalizować oraz zmierzyć jej efektywność. Rodzajów kampanii reklamowych jest cała masa i na to poświęcimy oddzielny artykuł. Przedstawić można jednak trzy najpopularniejsze. Mowa o lead generation, kampaniach sprzedażowych oraz budowaniu świadomości marki wśród klientów.

Skuteczne kampanie lead generation

Kampanie lead generation jak sama ich nazwa mówi, mają na celu generowanie leadów. Leadami w tym przypadku są potencjalni klienci zainteresowani ofertą, których dalej będzie można już zamienić na klientów, a więc osoby, które z niej skorzystały. Bardzo często tego typu kampanie wykorzystuje się w B2B. Podzielić je można na inbound marketing oraz outbound marketing. 

Inbound lead generation to tworzenie contentu i kampanii reklamowych, które będą przyciągać i zachęcać klientów do zostawienia swoich danych kontaktowych. Wiele firm często tworzy lead magnets, a więc atrakcyjne dla odbiorców treści, do których mogą otrzymać dostęp po wypełnieniu np. formularza kontaktowego. Należy jednak wiedzieć, że sama publikacja atrakcyjnej treści to nie wszystko, bo trzeba je wypromować, np. za pomocą Google Ads albo za pomocą reklamy w social mediach. 

Outbound lead generation to z kolei docieranie do zimnych kontaktów samodzielnie i próba zamiany ich w leady. Istotne jest jednak to, aby zidentyfikować grupy odbiorców i stworzyć bazy kontaktów. Ale jak to zrobić? Najlepszym sposobem jest korzystanie z gotowych baz danych, ale trzeba też zwrócić uwagę na ich jakość oraz czy są pozyskane zgodnie z przepisami RODO. Innym rozwiązaniem jest pozyskiwanie kontaktów z LinkedIn 

Kampanie sprzedażowe 

Najważniejszym celem tych kampanii jest sprzedaż oferowanego produktu albo usługi. Bardzo często bazują one w oparciu o promocje ograniczone czasowo, które zachęcają odbiorców do szybkich zakupów. Najlepszym czasem na tego typu kampanie są specjalne okazje, jak np. święta, czy okres wakacyjny. Część kampanii sprzedażowych kierowana jest do nowych klientów, ale wiele tez jest ukierunkowana na tych, którzy już wcześniej dokonali jakiegoś zakupu. Świetnym rozwiązaniem będzie personalizacja promocji przy pomocy np. zniżki z okazji urodzin. Często stosowaną praktyką jest także to, że im klient więcej kupi, tym mniej zapłaci. 

Budowanie świadomości marki

Budowanie świadomości marki (ang. brand awareness) to proces zwiększania rozpoznawalności i zrozumienia marki wśród konsumentów. Obejmuje to nie tylko rozpoznawanie jej nazwy, ale także zrozumienie jej charakterystycznych cech, wartości i miejsca w rynkowym ekosystemie. Im wyższa świadomość marki, tym większe prawdopodobieństwo, że konsumenci wybiorą daną markę podczas podejmowania decyzji zakupowych. Co jednak istotne, kampanie brand awareness nie polegają na bezpośredniej sprzedaży, przez co nie powinno się mierzyć ich w taki sposób. Budowanie świadomości marki jest procesem czasochłonnym, w którym należy wykorzystywać różne kanały komunikacji z odbiorcami. 

Określenie targetu, czyli grupy docelowej

Ustalenie celu to dopiero początek i pierwszy krok do stworzenia skutecznej formy reklamy w internecie. Określenie grupy docelowej reklamy to kluczowy element w planowaniu kampanii marketingowej. Grupę docelową można zidentyfikować przez analizę różnych czynników, takich jak wiek, płeć, zainteresowania, położenie geograficzne i styl życia potencjalnych klientów. Narzędzia analityczne i badania rynkowe mogą pomóc w zebraniu odpowiednich danych, które pozwolą stworzyć skuteczną reklamę. Ważne jest również zrozumienie, jakie problemy rozwiązuje oferowany odbiorcom produkt lub usługa i kto najbardziej skorzysta z jego zakupu. Ostatecznie, grupa docelowa powinna być na tyle szczegółowa, by umożliwić skierowanie do niej spersonalizowanego komunikatu. Ponadto powinna być na tyle szeroka, żeby zapewnić duży zasięg planowanej kampanii reklamowej.  ale też na tyle szeroka, aby zapewnić odpowiedni zasięg kampanii.

Planowanie strategii komunikacji

Planowanie strategii komunikacji ma ścisłe powiązanie z grupą docelową. Między innymi zwrot grzecznościowy, czy słownictwo muszą być dopasowane do tego, kto będzie odbiorcą mailingu. Inaczej będzie sformułowany komunikat do dyrektora firmy, a inaczej do osoby, która szuka np. nowych butów lub ciuchów. Ponadto treści wykorzystywane w kampaniach muszą być zgodne z ich celem. Szczególnie ważną rolę odgrywają CTA oraz krótkie, chwytliwe hasła. Komunikacja musi być też spójna pod względem graficznym oraz językowym. 

Określenie czasu i kanału dystrybucji reklamy

Czas kampanii ma istotne znaczenie między innymi z punktu widzenia budżetu, jakim dysponuje się na działania marketingowe. Warto też wykorzystać wspomniane specjalne okazje.  Na dodatek należy być kreatywnym, aby idealnie trafić z komunikatem do odbiorców. Świetną ściągą będą raporty branżowe, w których będzie napisane, kiedy osoby z wyznaczonej grupy docelowej najchętniej dokonują zakupów.

Poza tym istnieją dokładne momenty w dniu, czy tygodniu, kiedy target najchętniej otwiera maile i na nie odpowiada lub jest aktywny w social mediach. Dzięki temu jest większa możliwość, że skorzystają oni z oferty, jaka została im podsunięta. Bardzo ważne jest sprawdzanie statystyk, aby mieć obraz tego, kiedy odbiorcy najczęściej wchodzą na stronę internetową z reklamy, kiedy otwierane są maile, czy też, kiedy ma się największe zasięgi w mediach społecznościowych. 

Ilość dostępnych kanałów dystrybucji reklamy jest ogromna. Dostępne są social media, wyszukiwarki internetowe, czy też mailingi i portale z blogami, dzięki którym można stworzyć efektywną reklamę w sieci. Dlatego też określenie medium ma znaczenie i również jest powiązane z grupą docelową. Trzeba bowiem zastanowić się z jakich kanałów najczęściej i najchętniej korzystają. Na początek warto wybrać kilka, a później drogą eliminacji zdecydować się na ten, który generuje nie tylko największy ruch, ale możliwą konwersję.

Kryteria mierzenia efektywności kampanii reklamowej

Zbieranie danych i ich grupowanie to prawdziwa skarbnica wiedzy o potencjalnych klientach. Ich analizowanie pozwala osiągnąć sukces, ale trzeba też wiedzieć, co i jak analizować. Dlatego też ostatnim elementem skutecznej reklamy firm w internecie jest wyznaczenie kryteriów do mierzenia jej efektywności. Jeśli wie się, jaki jest wyznaczony cel kampanii, zdecydowanie łatwiej jest sprawdzić, czy się to udało. W przypadku generowania leadów istotne będzie to, ile udało się ich pozyskać. 

Istotne jest jeszcze sprawdzanie tak zwanych wskaźników pośrednich, które wspomogły osiągnięcie zamierzonego celu. Analizowanie wszystkich wskaźników na poszczególnych etapach kampanii reklamowej pozwala ją zoptymalizować w taki sposób, aby przynosiła jak największe zyski. Bez tego nie ma sensu jej wdrażania, jeżeli ma przyczynić się do rozwoju biznesu. 

Wdrożenie kampanii reklamowej

Skuteczność reklamy w internecie zależy od wielu czynników i nie da się jej ot tak zaplanować. Postępując jednak zgodnie z przedstawionymi powyżej krokami, można zaplanować kampanię, która będzie efektywna. Nie da się jednak tego osiągnąć bez nieustannego jej monitorowania i optymalizowania. Jeśli ktoś przyłoży się do zaplanowania swojej reklamy, będzie ją śledził, weryfikował i wyciągał odpowiednie wnioski, ma szansę na generowanie z niej zysków. 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *