Media społecznościowe stanowią ważny kanał pozyskiwania ruchu na strony internetowe. Istotne jest, aby treści i linki udostępniane w social mediach były odpowiednio prezentowane. Można o to zadbać wykorzystując właśnie tag open graph. Dzięki niemu można kontrolować wygląd udostępnianych materiałów, co przyczynia się do wyróżnienia na tle konkurencji. Czym jest meta tag open graph? Dlaczego warto go stosować i jakie daje korzyści?
Czym są tagi open graph?
Wprowadzone przez Facebooka w 2010 roku tagi open graph służą ułatwieniu integracji treści ze strony internetowej z najpopularniejszą platformą społecznościową. Tagi te zapewniają właścicielom stron www kontrolę nad tym, jak ich content jest prezentowany w mediach społecznościowych podczas udostępniania. Umożliwiają one również implementację w serwisach internetowych takich funkcji jak „like” i „share”, a także śledzenie interakcji użytkowników z treścią. Tagi open graph nie ograniczają się do Facebooka. Korzystają z nich również inne platformy, w tym między innymi Twitter czy LinkedIn. Technicznie rzecz biorąc, open graph stanowi fragment kodu umieszczony w sekcji <head> strony internetowej i jest oznaczony właściwością og:. Dzięki temu można szczegółowo określić, jakie informacje mają być wyświetlane, kiedy treść jest udostępniana na portalach społecznościowych, jednocześnie zapewniając spójność i rozpoznawalność prezentowanych materiałów.
Dlaczego warto korzystać ze znaczników open graph?
W przypadku zainteresowania użytkownika treścią na stronie internetowej, często zachodzi u niego chęć jej udostępnienia. Istotne jest więc to, aby ułatwić mu ten proces i zapewnić jednocześnie, że treść wygląda atrakcyjnie w mediach społecznościowych. Stosowanie tagów open graph (OG) pozwala platformie społecznościowej lepiej zrozumieć kontekst udostępnianego contentu, co zwiększa szanse na jego promowanie wśród odpowiedniej grupy odbiorców.
Tagi OG są również przydatne w tworzeniu atrakcyjnych miniaturek dla linków przesyłanych przez komunikatory takie jak Messenger, WhatsApp, iMessage, czy Slack, dzięki czemu może przyciągnąć większą uwagę czytelników. Brak tagów open graph na stronie skutkuje tym, że social media samodzielnie próbują wydobyć niezbędne informacje do prezentacji treści, czego efektem może być to, że będą one prezentować się mało estetycznie. Brak wdrożenia na stronie internetowej OG oznacza rezygnację z pełnej kontroli nad tym, jak content jest wyświetlany. Może to zmniejszyć jego atrakcyjność w oczach użytkowników mediów społecznościowych.
Jakie są rodzaje meta tagów open graph?
Znaczenie tagu OG:title odpowiedzialnego za prezentację tytułu treści w mediach społecznościowych jest istotne, gdyż wpływa on na to, jak jest ona odbierana przez użytkowników. Działa on podobnie do metatagu title w HTML-u, jednak oferuje możliwość zdefiniowania innego tytułu dla mediów społecznościowych niż ten, który jest domyślnie ustalony na stronie internetowej. Jest to korzystne rozwiązanie, ponieważ każda platforma społecznościowa może posiadać inne ograniczenia długości tytułu, co trzeba również wziąć pod uwagę przy ich formułowaniu, aby maksymalizować efektywność prezentacji treści.
Tag OG:url pełni funkcję ustawiania kanonicznego adresu URL strony, co ma duże znaczenie w przypadkach, kiedy URL zawiera różne parametry. Przemyślana konfiguracja tego meta tagu gwarantuje prawidłowe wskazanie preferowanego adresu strony. Tag OG:type pozwala z kolei określić rodzaj udostępnianego contentu, który domyślnie jest klasyfikowany jako strona przez Facebook open graph, chyba że zostanie inaczej zdefiniowany. Wybór jest szeroki i może obejmować różne kategorie jak książka, gra, miasto, czy firma.
Natomiast tag OG:description działa analogicznie do meta description, ale jest przeznaczony dla treści udostępnianej w mediach społecznościowych, umożliwiając inny krótki opis niż ten, który znajduje się na stronie. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie opisu do specyfiki i wymagań platformy społecznościowej. OG:image jest bardzo istotny, ponieważ decyduje o obrazie, który będzie reprezentował content w social mediach. W przypadku nieokreślenia tego tagu platformy mogą wybierać obrazy w sposób losowy, co może skutkować nieodpowiednim przedstawieniem treści.
W jaki sposób wdrożyć podstawowe tagi open graph na stronie?
Dodawanie tagów open graph do strony internetowej może być realizowane ręcznie przez edycję kodu HTML, ale wymaga to odpowiedniej wiedzy technicznej. W przypadku korzystania z popularnych systemów zarządzania treścią zalecane jest skorzystanie ze specjalnych rozszerzeń, które są zaprojektowane do łatwej i szybkiej implementacji meta tagów. W trakcie dodawania open graph, jeśli pojawiają się jakiekolwiek trudności, warto zapoznać się z dokumentacją techniczną dostarczoną przez twórców stosowanych wtyczek. Przydatne mogą być również wytyczne udostępnione przez twórców platform społecznościowych, które często dostarczają konkretne instrukcje dotyczące dodawania i konfiguracji tagów, np. tak jak ma to miejsce w przypadku Twittera.
Yoast SEO do CMS WordPress
W kontekście optymalizacji SEO dla użytkowników WordPressa, dostępne są rozszerzenia ułatwiające zarówno pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach, jak i implementację tagów open graph. Taką wtyczką jest między innymi Yoast SEO. Wersje premium takich pluginów często oferują dodatkowe narzędzia, w tym opcję podglądu, która umożliwia zobaczenie, w jaki sposób wybrane tagi open graph wpłyną na wygląd treści udostępnianej na określonych platformach społecznościowych, jeszcze przed ich ostatecznym opublikowaniem.
Social Meta Tags w Magento
W przypadku platformy Magento istnieją płatne rozszerzenia dedykowane do wdrażania open graph, które oferują wszechstronne rozwiązania w zakresie integracji z różnymi platformami społecznościowymi. Na tle innych, które mogą ograniczać się do obsługi pojedynczej platformy, rozszerzenia takie jak Social Meta Tags wyróżniają się możliwością edycji tagów dla wielu serwisów, w tym Facebooka, Twittera, Pinteresta, a nawet już nieistniejącego Google+. Użytkownicy Magento, korzystając z takich pluginów mogą spodziewać się bogatej funkcjonalności, która pozwala na szczegółową kontrolę nad tym, jak treści z ich witryny są prezentowane i udostępniane w social mediach.
Prestashop Facebook Open Graph Tags
Jeśli chodzi o PrestaShop to znalezienie rozszerzeń wspierających open graph może być trudniejszym zadaniem w porównaniu do innych systemów zarządzania treścią. Istnieją jednak pluginy, które ułatwiają implementację tagów open graph specyficznie dla Facebooka, które zapewniają wsparcie w prezentowaniu treści strony w mediach społecznościowych. Jednym z takich pluginów jest PrestaShop Facebook Open Graph Tags.
JFBConnect dla Joomla
JFBConncect to rozszerzenie zapewniające integrację z najpopularniejszymi platformami społecznościowymi, czyli Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram i Windows Live dla stron postawionych na Joomla. Użytkownicy mają dostęp do szeregu narzędzi ułatwiających zarządzanie treścią w mediach społecznościowych. Wśród dostępnych opcji znajduje się Auto Posting, pozwalający na automatyczne publikowanie treści oraz Social Posting, który wspiera ręczne udostępnianie contentu. Dodatkowo użytkownicy mogą korzystać z ponad 50 predefiniowanych widżetów, które mogą być wykorzystane do dalszej personalizacji i optymalizacji interakcji społecznościowych na stronie.
Czy warto korzystać z tagów open graph? Czy generują one większy ruch na stronie?
Estetyczne prezentowanie postów na platformach społecznościowych, za pomocą odpowiednio skonfigurowanych znaczników open graph, niewątpliwie przyczynia się do zwiększenia zaangażowania użytkowników. Atrakcyjny content oraz jasność przekazu dotyczącego zawartości strony, którą linkują, sprawiają, że odbiorcy częściej podejmują decyzję o kliknięciu i przejściu do treści. Zauważalny wzrost kliknięć i udostępnień generuje większy ruch na stronie.
W kontekście wpływu na pozycjonowanie, choć tagi open graph nie są bezpośrednio związane z wyższą pozycją w wyszukiwarkach, to niemniej wygenerowany za ich pomocą ruch może być interpretowany przez Google jako wskaźnik wartości strony. To z kolei może pośrednio przyczynić się do poprawy widoczności witryny w wynikach wyszukiwania.