Konwersje rozszerzone w Google Ads są stosunkowo nowym konceptem, który pojawił się w kampaniach reklamowych Google, Jest to określona akcja, jaką podejmuje użytkownik na danej stronie internetowej po kliknięciu w reklamę Google Ads. Tą akcją może być między innymi rejestracja w serwisie, dokonanie zakupu, wypełnienie formularza, zapisanie się do newslettera lub kontakt telefoniczny z potencjalnym klientem. Czym dokładnie są konwersje rozszerzone? Jak je wdrożyć i sprawdzić, czy działają?

Czym są konwersje rozszerzone w Google Ads?

Google Ads jest jednym z narzędzi reklamowych, które cieszy się największą popularnością na świecie. Jednym z najważniejszych elementów prowadzonych kampanii reklamowych jest odpowiednie śledzenie konwersji, czyli działań podejmowanych przez użytkowników, które są celem kampanii reklamowych. Mowa tutaj między innymi o dokonaniu zakupu, rejestracji w serwisie, czy pozostawieniu danych kontaktowych w celu otrzymywania wiadomości e-mail. Aby jeszcze skuteczniej monitorować konwersje i optymalizować kampanie reklamowe, Google Ads oferuje konwersje rozszerzone.

Konwersje rozszerzone to działania zawierające dodatkowe informacje o użytkowniku, który tej konwersji dokonuje. Po jej dokonaniu do systemu Google Ads przesyłane są standardowe informacje o niej do systemu i dodatkowo zaszyfrowane informacje o użytkowniku. Te dane mogą dotyczyć między innymi adresu e-mail, adres pocztowy, numer telefonu, czy też imię i nazwisko. W celu zapewnienia bezpieczeństwa i prywatności użytkowników, Google Ads wykorzystuje mechanizm szyfrowania SHA256. Dzięki temu wszystkie dane o szczególnym znaczeniu są odpowiednio chronione przed nieuprawnionym dostępem lub wykorzystaniem. 

Wdrożenie i konfiguracja konwersji rozszerzonych Google Ads

Jeśli chce się włączyć konwersje rozszerzone na koncie Google Ads, konieczne jest zainstalowanie specjalnego kodu na stronie internetowej. Kod ten pozwala śledzić działania użytkowników. Wdrożyć go można za pomocą Google Tag Manager. Po zainstalowaniu tagu Google, dane o konwersji są zbierane automatycznie i można je analizować w Google Ads. Co istotne, nie można tej opcji włączyć poprzez Google Analytics. Ponadto drugim warunkiem konfiguracji rozszerzonych konwersji Google Ads jest 1st party. Gdy użytkownik nie poda swoich danych, to Google nie będzie ich po prostu przechwytywać, bo nie będzie miało czego. Dlatego też w przypadku takich konwersji, jak kliknięcia w telefon, mail, czy przewinięcie strony, taka funkcja się nie sprawdzi. 

Konwersje rozszerzone można więc konfigurować na trzy sposoby:

  • za pomocą menedżera tagów Google,
  • za pomocą tagu Google w kodzie strony,
  • za pomocą interfejsu Google Api.

Jak skonfigurować konwersje rozszerzone Google Ads?

Wykorzystanie konwersji rozszerzonych w kampaniach internetowych dedykowane jest reklamodawcom, którzy chcą śledzić sprzedaż i zdarzenia w swojej witrynie. Zaszyfrowane dane przekazywane przez użytkowników w trakcie konwersji z witryny mogą zostać wykorzystane do dopasowania klientów do konto Google, na których byli oni zalogowanie podczas interakcji z wyświetlanymi reklamami. Konwersje rozszerzone to funkcja, która w znacznym stopniu ulepsza pomiar konwersji online. 

Etapy konfiguracji śledzenia konwersji Google Ads:

  • Zalogować się do panelu Google Ads,
  • Kliknąć Narzędzia i przejść do sekcji Pomiar,
  • Kliknąć Konwersje i kolejno Ustawienia,
  • Rozwinąć pole Konwersje Rozszerzone,
  • Włączyć opcję Konwersje Rozszerzone,
  • Następnie kliknąć rozwijaną listę i wybrać metodę konfiguracji danych klienta i zarządzania nimi.

Konfigurację można przeprowadzić także za pomocą Menedżera Tagów Google:

  • Zalogować się do Google Tag Managera,
  • Przejść do sekcji Tagi i wybrać tag śledzenia konwersji Google Ads,
  • Kliknąć Uwzględniaj wszystkie dane przekazywane przez użytkowników,
  • Wybrać opcję Wybierz zmienną danych przekazywanych przez użytkowników, a następnie Nowa zmienna,
  • Wybrać opcję konfiguracji ręcznej,
  • Skonfigurować zmienną Dane przekazywane przez użytkowników wybierając opcje odpowiadające danym klienta,
  • Aby skonfigurować zmienne użytkownika, należy skorzystać z warstwy danych.

Jakie są zalety i wady rozszerzonych konwersji w Google Ads?

Z pewnością atutem jest to, że można zbierać dokładniejsze dane użytkowników, co oczywiście przełoży się na późniejsza optymalizację kampanii reklamowych. Tym samym poprawi się sposób przypisywania konwersji do reklam. Ponadto takie działania złagodzą również zmiany wynikające ze stopniowego wycofywania plików cookies, czyli popularnych ciasteczek. Wdrożenie konwersji rozszerzonych w kampaniach Google Ads pozwala odnotować poprawę w trzech kluczowych obszarach, czyli w zwrocie z inwestycji (ROI), inteligentnym określaniu stawek oraz mapowaniu podróży klienta. 

Natomiast jeśli chodzi o wady, to należy tutaj napisać, że konwersje rozszerzone przesyłają kolejne dane o użytkownikach do systemu Google, co niekoniecznie musi się podobać właścicielom stron internetowych. A trzeba zaznaczyć, że dużo danych jest już przesyłanych bez tej konfiguracji – identyfikator transakcji, wartość zamówienia, czy produkty. Oczywiście, dodatkowe dane będą zaszyfrowane, ale zawsze jest ryzyko ich wykradnięcia. Trzeba także dodać koszt technologiczny, ponieważ niektóre witryny nie mają wdrożonej warstwy danych, która przesyła informacje do Google Tag Managera.

Konwersje rozszerzone w kampaniach internetowych – podsumowanie

Kampanie reklamowe w sieci Google Ads pozwalają dostosować reklamy do potrzeb danej firmy oraz jej klientów. Niezależnie od tego, z jakiego rodzaju kampanii Google Ads się korzysta, można zaimplementować konwersje rozszerzone i znacznie skuteczniej mierzyć oraz dopasowywać konwersje w czasach powolnego wycofywania ciasteczek. Wysyłając do Google dodatkowe dane o użytkownikach poprawia się również jakość przypisywanych konwersji do danej reklamy. Celem konwersji rozszerzonych jest optymalizacja kampanii reklamowych w taki sposób, aby liczna nieuwzględnionych przez system danych i konwersji była jak najmniejsza.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *