Każdego dnia z wyszukiwarki Google korzystają miliony użytkowników na całym świecie. To, czy wybiorą daną stronę internetową, zależy od wielu różnych czynników. Oczywiste jest, że niezwykle ważna jest pozycja w wynikach wyszukiwania, ale warto zwrócić uwagę na aspekt polegający na wyróżnianiu się w SERPach. Można to zrobić za pomocą elementów rozszerzonych znanych także jako rich snippets. Czym one są i jak je wdrożyć na swojej stronie internetowej?
Czym są rich snippets?
Rich snippets, czyli elementy rozszerzone to standardowe wyniki wyszukiwania Google, które dodatkowo są wzbogacone różnymi informacjami. Z reguły w Google widać tytuł strony i krótki opis jej zawartości. Odpowiednie dodanie danych strukturalnych pozwala na wyświetlenie wielu innych elementów, jak na przykład średnia ocena produktu, jego dostępność, cena, czy też data i miejsce jakiegoś wydarzenia. Dodatkowe elementy rozszerzone są wyświetlane w wynikach wyszukiwania za pomocą umieszczonych na stronie formatów – mikrodanych, mikroformatów, JSON-LD, czy też RDFa. Zastosowanie odpowiedniego formatu fragmentów rozszerzonych pozwala wyróżnić się na tle konkurencji, co może mieć wpływ na CTR.
Rich snippets i featured snippets w wynikach wyszukiwania Google
Poza rich snippets w Google można zauważyć także featured snippets. Są to widoczne nad wynikami organicznymi, czyli na pozycji zero, dłuższe fragmenty treści z odpowiedziami na pytania użytkowników. Z reguły wyglądają one jak definicja, ale mogą mieć również postać tabeli albo listy. Rolą featured snippets jest udzielenie odpowiedzi użytkownikom na stronie z wynikami wyszukiwania, bez konieczności przechodzenia na daną stronę. Jak nietrudno się domyślić, ucierpieć może na tym CTR, bo internauta, otrzymując odpowiedź nie zawsze będzie przechodził do danej witryny internetowej.
Jakie są rodzaje fragmentów rozszerzonych?
Rodzajów wyników rozszerzonych, które wpływają niejako na atrakcyjność linku i pozwalają się mu wyróżnić na tle konkurencji jest przynajmniej kilka, które są godne uwagi. Szczególnie powinni je uwzględniać właściciele sklepów internetowych. W czasach, kiedy nowych e-commerców przybywa z każdym dniem, ważną kwestią jest przyciągnięcie uwagi do swojej oferty. Jakie więc można wyróżnić elementy rozszerzone?
Dane strukturalne
Najczęściej klient pierwszy kontakt z daną stroną ma w wynikach wyszukiwania, gdy jej adres URL nie jest mu znany. Zadaniem właściciela witryny jest przekonania użytkownika do wejścia na stronę internetową, a uzupełnienie wyników o dane strukturalne może okazać się w tym przypadku pomocne. Dodatkowo szczegółowe informacje pozwalają lepiej rozumieć treść witryny przez wyszukiwarki.
Oceny
Gwiazdki i opinie w wynikach w wyszukiwarce Google wyświetlają się pod linkiem. Uzupełnieniem informacji o średniej ocenie będzie także liczba uzyskanych ocen. Dzięki temu można przekazać potencjalnemu klientowi dwie istotne rzeczy. Raz, że oferta jest popularna, a dwa, że cieszy się bardzo dobrą opinią.
https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/review-snippet?hl=pl
Cena i dostępność
Cena stanowi jeden z najważniejszych czynników, który wpływa na podejmowane decyzje zakupowe przez klientów. Udostępniając informację o cenie w rich snippets sprawia się, że na stronę trafiają osoby wstępnie akceptujące koszt zakupu wybranego produktu. To z kolei może wpływać na mniejszy bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń. Warto dodatkowo zamieścić informację o tym, czy produkt jest dostępny w ofercie.
Breadcrumbs
Wykorzystanie breadcrumbs pozwala wskazać ścieżkę, którą należy pokonać, aby dotrzeć do danego produktu na stronie. Jest to nie tylko przydatna informacja dla potencjalnych klientów, ale także dla robotów wyszukiwarki Google. Dzięki temu mogą one lepiej zrozumieć ofertę sklepu. Należy mieć świadomość, że im lepiej się zaplanuje strukturę strony www, to tym bardziej prawdopodobne będzie, że uzyska ona wyższą pozycję.
https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/breadcrumb?hl=pl
Specyfikacja techniczna
Rich snippets pozwalają dostarczyć użytkownikom dodatkowe informacje potencjalnym klientom na temat danego produktu już na stronie wyników wyszukiwania. W ten sposób pozwala się klientom dokładniej szybciej zorientować, czy odpowiada on ich wymaganiom.
FAQ
Najczęściej pojawiające się pytania i odpowiedzi na nie wyświetlają się w wynikach wyszukiwania w formie listy. Dzięki rich snippets FAQ można zwiększyć liczbę wejść organicznych na stronę, co jest bardzo przydatne w przypadku blogów.
https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/faqpage?hl=pl
Wyszukiwarka
Zastosowanie odpowiednich elementów rozszerzonych pozwala klientom wyszukiwać artykułu w asortymencie sklepu nawet z poziomu wyszukiwarki. Narzędzie to jest przydatne najbardziej w przypadku znanych marek. Użytkownik nie musi wchodzić na stronę główną sklepu, aby przeszukać jego asortyment.
W jaki sposób wdrożyć różne rodzaje rich snippets?
Aby możliwe było wyświetlanie się fragmentów rozszerzonych w wynikach wyszukiwania, niezbędne jest wdrożenie danych strukturalnych w kodzie strony internetowej. Można także skorzystać z darmowego narzędzia od Google Search Console – Marker Danych. Można również wykorzystać do tego celu specjalną wtyczkę. Każdy z elementów rozszerzony ma swój znacznik, który należy dodać na konkretnej podstronie. Dostępne są one w trzech podstawowych formatach – JSON-LD, mikrodane i RDFa.
Rich snippets można implementować przez GSC, kod HTML lub z wykorzystaniem wtyczki. Wspomniany Marker Danych wymaga tego, aby posiadać konto Google. Po przejściu do niego wybiera się kolejno opcję Rozpocznij wyróżnianie, właściwy adres URL i typ zaznaczonych informacji. Następnie zaznacza się fragmenty strony, przypisuje odpowiednie tagi i klika Publikuj. W przypadku kodu HTML mowa o ręcznym dodawaniu znaczników o określonym formacie w kodzie strony. Przydatna w tym przypadku okazuje się schema.org, dzięki której można znaleźć określony znacznik. Jeśli chodzi o wtyczki, to można do tego celu wykorzystać Yoast lub Rank Math.
Warto jednak pamiętać o tym, że samo dodanie znaczników w kodzie HTML nie daje gwarancji, że rich snippet będzie się wyświetlać w wynikach wyszukiwania w Google. Dane strukturalne to jedynie wskazówka dla Google, które samodzielnie podejmuje decyzje o ewentualnym wyświetlaniu rozszerzonych elementów.
Jaki wpływ na SEO mają elementy rozszerzone?
Implementacja rich snippets to bardzo dobre rozwiązanie, które może pomóc w skutecznym dotarciu do klienta. Dlatego też wiele osób zastanawia się, czy taka opcja w jakikolwiek sposób wpływa na proces pozycjonowania i jego efekty. Faktem jest, że fragmenty rozszerzone w postaci gwiazdek, czy też innych elementów sprawiają, że strona wygląda atrakcyjniej, ale nie wpływają one bezpośrednio na pozycję strony w Google. W jednej ze swojej wypowiedzi, którą można znaleźć na https://www.searchenginejournal.com/google-structured-data-ranking/335781/, John Mueller stwierdził, że rich snippet nie są bezpośrednim czynnikiem rankingowym. Podkreślił jednak, że ułatwiają one komunikowanie treści na stronie robotom Google. Warto mieć na uwadze, że uporządkowane dane wspierają promowanie witryny. Budują zaufanie wśród odbiorców, zwiększają ruch na stronie, co ma szczególne znaczenie dla e-commerce, a także dają szerszy zakres informacji o ofercie.
W jaki sposób sprawdzić, czy implementacja rich snippets przebiegła poprawnie?
O tym, czy rich snippets zostało odpowiednio wdrożone na stronie można przekonać się wykorzystując raport danych strukturalnych w GSC. Pozwala on sprawdzić błędy, poprawność wdrożonych znaczników i wpływ rozszerzeń na klikalność. Można do tego celu wykorzystać także Rich Result Test. Można tam między innymi sprawdzić, jakie wyniki wyszukiwania z fragmentami rozszerzonymi można wygenerować na podstawie danych strukturalnych. Testy można przeprowadzać wykorzystując kod lub wpisując adres URL w okienko.
Rich snippet – podsumowanie
Rich snippets pozwalają zwiększyć atrakcyjność oferty oraz wyróżnić pozycję strony na tle konkurencji w wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że z pewnością warto wdrażać takie rozwiązania, ale trzeba to robić umiejętnie. Szeroki wybór znaczników schema pozwala zastosować fragmenty rozszerzone praktycznie do każdego typu strony, ale niewątpliwie najbardziej przydatne okazują się w przypadku e-commerce.