YouTube jest drugą największą wyszukiwarką internetową na świecie. Wyprzedza ją tylko Google, ale nie pod każdym względem. Pod kątem plików wideo to YouTube nie ma sobie równych. Platforma powstała przeszło 18 lat temu, więc tym bardziej jest świetna okazja, aby opisać ją nieco szerzej i przedstawić sposoby na pozycjonowanie na YouTube. Nie jest to proste zadanie, podobnie zresztą jak działania SEO związane ze stronami internetowymi. Jak więc wykorzystać potencjał marketingowy YT? Dlaczego pozycjonowanie YouTube się opłaca? Jakie działania należy wdrożyć, aby czerpać zyski z tej platformy? 

Dlaczego warto pozycjonować na YouTube?

Wiele osób zastanawia się nad tym, czy w ogóle możliwe jest pozycjonowanie w serwisie YouTube. Okazuje się, że tak, ponieważ podobnie, jak Google jest to wyszukiwarka internetowa. Również i w YT obowiązuje pewien ranking z tym wyjątkiem, że chodzi tutaj o filmy udostępniane przez użytkowników. Powstaje on na bazie złożonych algorytmów. Co jednak istotne, strategia pozycjonowania w wyszukiwarce YouTube będzie wyglądała inaczej niż w przypadku Google.

Z roku na rok coraz więcej firm i marketingowców inwestuje w kanał na YouTube, ale najczęściej dotyczy to reklam generowanych przez Google Ads. Tymczasem YT może również zagwarantować firmie duży wzrost widoczności dzięki wejściom organicznym. Filmy poradnikowe, materiały z życia przedsiębiorstwa, relacje z wydarzeń branżowych, czy wideo instrukcje do produktów, to rzecz jasna content, dzięki któremu firmy zyskują zainteresowanie oraz zaufanie klientów. Jest jednak pewien haczyk.

Według różnych statystyk do serwisu przesyłanych co minutę jest około 500 godzin filmów. Na platformie można znaleźć miliardy wideo, które umieszczane są przez użytkowników z całego świata. Nie można więc z góry zakładać, że wystarczy wrzucić nagranie do sieci i w krótkim czasie zostać królem YouTube’a. Podobnie jak w przypadku wyszukiwarki Google trzeba postarać się zrobić wszystko, aby zająć wysokie miejsce w rankingu i zostać dostrzeżonym przez internautów. 

Pozycjonowanie wideo na YouTube pozwala wygenerować większą liczbę wejść na stronę internetową, skutecznie promować markę, wspomagać link building strony i budować zasięg poza YT. To pokazuje, że SEO na YouTube ma przede wszystkim sens, ale trzeba do tego umiejętnie podejść. 

Pozycjonowanie YouTube – jak działa algorytm w wyszukiwarce wideo?

Algorytmy YouTube analizują dokładnie wszystkie filmy i nie chodzi tutaj tylko o ich zawartość, ale także w głównej mierze tytuły, opisy, a nawet miniaturki, czy nazwę pliku. Dlatego też niezwykle istotne jest to, aby uzupełnić i zoptymalizować wszystkie dostępne pola po wrzuceniu filmu do sieci. Nie bez znaczenia jest zaangażowanie użytkowników, a więc ich komentarze, udostępnienia, czy subskrypcja kanału. Ważny, podobnie, jak na stronach internetowych, jest czas spędzany przez użytkowników na oglądaniu filmów.  Algorytmy działają na wielu informacjach i danych związanych z użytkownikami, tworząc na ich podstawie sieć połączeń. W ten sposób dobiera odpowiednie dla nich treści. 

Jak robić skuteczne YouTube SEO?

Pozycjonowanie nadal kojarzy się głównie z optymalizacją serwisów internetowych oraz tekstów, które się na nich znajdują. Jednak pod tym pojęciem kryje się zdecydowanie więcej. Działania SEO dotyczą nie tylko treści, ale również wszelkich innych materiałów umieszczanych w sieci, jak np. zdjęcia, czy filmy. Dlatego też możliwe jest pozycjonowanie filmów w wyszukiwarce YouTube. Jak to zrobić? Poniżej wyjaśniamy, jak pozycjonować na YouTube krok po kroku. 

tytuł filmu n ayoutube

Frazy kluczowe w nazwie filmów na YouTube

W przypadku nazw publikowanych filmów sytuacja jest taka sama, jak przy optymalizacji SEO. Otóż wideo powinno w nazwie zawierać frazy kluczowe bez polskich znaków. Zamiast spacji albo podkreślenia lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie myślnika. 

Video keyword

Należy także pamiętać o tym, że można zadbać o wyświetlanie się filmu nie tylko w wynikach na YouTube, ale także w wynikach wyszukiwania Google. Wystarczy zastosować tak zwany video keyword. Wyboru słowa kluczowego można dokonać przez wpisywanie swojej propozycji w okno wyszukiwarki. Wyświetlające się wyniki będą podpowiedzią, czy warto takiej frazy użyć, czy nie. 

Optymalizacja opisów filmów

W miejscu pod filmem, gdzie powinien znajdować się opis, często nikt nic nie wpisuje, a to oczywisty błąd. Warto w tym miejscu zamieścić słowa kluczowe i streszczenie dla użytkownika, aby wiedział jaka jest zawartość opublikowanego pliku. Opis filmu jest przydatny zarówno dla odbiorców, jak i dla robotów wyszukiwarki YouTube i Google. 

opis filmu przy pozycjonowaniu youtube

Tagi i hashtagi

Tytuł filmu i jego opis to jednak nie wszystko. Warto swój klip dodatkowo otagować. Tagi i hashtagi ze słowami kluczowymi pozwalają lepiej wypozycjonować wideo. Czasami użytkownicy poza frazami kluczowymi wpisują dodatkowe określenia, aby jeszcze bardziej zawęzić pole wyniki wyszukiwania. 

Jak pozycjonować filmy na YouTube - ustawienia tagów

Odpowiedniej wielkości miniatura 

Wcześniej zostało wspomniane, że roboty YouTube zwracają uwagę na wiele różnych szczegółów, nawet na miniaturkę filmiku. Jej dostosowanie do wytycznych ma ogromne znaczenie, bo prawie 90 procent najlepiej pozycjonujących się wideo ma niestandardowy rozmiar thumbnail. Rozmiar miniatury powinien mieć 1280×720 px, być w formacie jpg. albo png., a sam rozmiar pliku nie powinien przekraczam 2 MB. 

miniatura filmu na youtube

Napisy do filmu i rozdziałów

Zdarzają się sytuacje, kiedy użytkownicy oglądają filmiki wyciszone. W takich sytuacja właśnie niezwykle ważne jest dodawanie napisów do nich. Dzięki temu odbiorca może mieć wyciszone wideo i jednocześnie czytać wypowiadane kwestie. Napisy do filmów można dodać w postaci transkrypcji automatycznej, ręcznie lub używając zewnętrznego narzędzia. Ponadto dodanie do dłuższych filmów rozdziałów pozwala użytkownikom od razu przejść do interesującego ich fragmentu. 

Początkowe i końcowe bloki z odnośnikami do innych filmów

Na swoim wideo można dodatkowo zamieszczać karty i bloki z odnośnikami do innych treści. Co do kart, to ograniczenia pozwalają na umieszczenie tylko pięciu takich elementów, natomiast bloki mogą pojawiać się tylko na początku i końcu filmu. Zaletą drugiej opcji jest to, że zajmuje ona praktycznie całą powierzchnię filmu i w ten sposób łatwo jest zachęcić użytkowników do kliknięcia w odnośnik prowadzący do innego wideo. Jeśli natomiast na filmie opowiada się o czymś, co już np. zostało wytłumaczone w innej publikacji, można dodać w tym momencie kartę, która pozwoli przełączyć się użytkownikowi pomiędzy filmami. Takie działania można porównać do linkowania wewnętrznego na stronie internetowej. 

Playlisty z filmów

Użytkownicy i algorytmy YouTube lubią wartościowy i rozbudowany content. Dlatego warto pamiętać o tym, aby stworzyć playlisty np. z filmikami w obrębie jednego tematu, którego wyczerpanie zajęłoby zbyt dużą ilość czasu, jak na jeden klip. 

Regularne dodawanie contentu

Nie da się ukryć, że regularność w publikowaniu treści ma ogromne znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i robotów YouTube. Istotny jest content plan i to, aby nie zaniedbywać swojego kanału. Nie można także porywać się na za duże projekty. Chodzi o to, aby regularnie publikować filmy, które będą wartościowe i które będą chcieli oglądać użytkownicy. 

Pozycjonowanie w YouTube

Wiadomo już, jak powinno wyglądać pozycjonowanie na kanale YouTube. Odpowiednio dobrane słowa kluczowe oraz wartościowy content to sukces na YouTube. Co zrobić, aby zaistnieć w tej sieci? Chwytliwe tytuły mają ogromne znaczenie, ponieważ przyciągają uwagę odbiorców. Co istotne, powinny one składać się z co najmniej pięciu słów i zawierać frazę kluczową. Po publikacji wideo nie można go zostawiać samemu sobie. Jeśli zainteresują się nim odbiorcy i zaczną go komentować, należy im odpowiadać. To pozwala budować ich zaangażowanie, co oczywiście nie przejdzie bez echa. Algorytmy YouTube szybko to wychwycą i będą umieszczać filmik wyżej w wynikach wyszukiwania, co oczywiście przełoży się na większą liczbę wyświetleń filmu. 

Ponadto, mimo że nie jest to nigdzie oficjalnie obwieszczone, jedna z zasad mówi o tym, aby klipy wideo miały długość przynajmniej pięciu minut. Warto również regularnie promować publikację. Można to robić w social mediach, czy na własnym blogu, a także w serwisach zawierających sekcje Q&A. Istotna z punktu widzenia odbiorcy jest jeszcze jakość filmu. Zarówno ta merytoryczna, jak i estetyczna. 

Co daje panel statystyk na YT?

Panel statystyk udostępniany przez YouTube jest prawdziwą skarbnicą wiedzy, która może wiele powiedzieć o odbiorcach contentu i wskazać dalszy kierunek udoskonalania kanału. Znaleźć tam można dane dotyczące liczby wyświetleń, czasu oglądania filmów, najpopularniejszych treści oraz ich źródeł odwiedzin. Można też poznać lepiej zachowania użytkowników, dowiedzieć się, w jakich godzinach oglądają filmy, skąd pochodzą, czy też na jakich urządzeniach oglądają wideo. Wystarczy się z nimi trochę lepiej zapoznać, aby odkryć wartościowe wskazówki dla dalszego rozwoju kanału.

statystyki fimy youtube

Pozycjonowanie filmów na YouTube – podsumowanie

Na samym początku pozycjonowanie video na YouTube może wydawać się trudne i skomplikowane, a także czasochłonne jednak przy odrobinie wprawy i samodyscypliny, działania SEO na YT nie zajmują więcej niż kilka lub kilkanaście minut. W porównaniu z czasem, jaki jest potrzebny na stworzenie contentu i jego obronienie, to naprawdę niewiele. Optymalizowanie filmów pod SEO YouTube umożliwia zbudowanie bardziej zaangażowanej grupy użytkowników, a dodatkowo dzięki niej materiały wideo zyskują na średniej ocenie. 

Zadbanie o wszystkie aspekty związane ze skutecznym pozycjonowaniem filmików to niewiele, ale może przynieść wiele korzyści dla marki. Należy jednak pamiętać, że to nie tylko opisy, czy tytuły grają główną rolę. Sam content musi być ciekawy i angażujący. YouTube daje ogromne możliwości promowania firmy czy marki osobistej. Dzięki aktywnym użytkownikom można zbudować grupę lojalnych odbiorców i widzów. 

Podobne wpisy

Jeden komentarz

  1. Bardzo wyczerpujące i ciekawe opracowanie dla każdego, kto stawia pierwsze kroki na YT, ale też dla każdego, kto chce sobie odświeżyć wiedzę na temat SEO na YouTube. YT to platforma o ogromnym potencjale marketingowym, która może pomóc w budowaniu marki, zasięgu i zaangażowania. Jeśli Twoja grupa docelowa aktywnie korzysta z YouTube i interesuje się wideo, warto zainwestować w pozycjonowanie na tej platformie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *