Jak wykonać analizę słów kluczowych swoich i konkurencji?

  • 26 kwietnia, 2022
  • Paweł Gontarek
  • Brak komentarzy
background-omnie

Zależy Ci na tym, aby zdobyć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania? Chcesz wdrożyć skuteczną strategię SEO? Zacznij od wyboru słów kluczowych. Przeanalizuj wybrane propozycje i sprawdź, na jakie frazy pozycjonuje się konkurencja.

Przygotowanie docelowych fraz kluczowych

To, czy Twój serwis będzie widoczny na wysokich pozycjach w SERP, nie zależy od aktualnego nastroju robotów Google. Działają one na podstawie algorytmu – ściśle określonych reguł, które decydują o tym, jakie miejsce Twoja strona zajmie w rankingu. Mając do dyspozycji specjalistyczne narzędzia, będziesz w stanie zaplanować działania SEO poprawiające widoczność witryny.

Im lepsza jest jej widoczność, tym większa liczba użytkowników (potencjalnych klientów) ma szansę dotrzeć do Twojej oferty. Analiza słów kluczowych, zarówno pod względem liczby wyszukiwań, atrakcyjności biznesowej, jak i zgodności z intencjami użytkownika, to pierwszy i niezwykle istotny krok przy planowaniu skutecznej strategii pozycjonowania.

Nie chodzi jednak o to, aby zajmować najwyższe pozycje na przypadkowe hasła, które w żaden sposób nie są powiązane z Twoją branżą. Nie przyniosą Ci one żadnych zysków ani nie doprowadzą do konwersji. Dlatego tak istotne jest, aby przeprowadzić rzetelną analizę słów kluczowych.

Możesz w tym celu wykorzystać darmowe narzędzia do analizy, takie jak np. Planer słów kluczowych Google Ads, Ubersuggest lub narzędzia płatne, np. Senuto albo Semstorm. Inna opcja to zaczerpnięcie inspiracji z konkurencyjnych serwisów.

Czy warto do strategii włączyć słowa kluczowe long tail?

Planując optymalną strategię działań, sprawdź wszystkie możliwości. Nie ograniczaj się jedynie do haseł ogólnych. Owszem, cieszą się one dużą popularnością wśród użytkowników, jednak przez sporą konkurencyjność o wiele trudniej jest osiągnąć na nie zadowalające pozycje.

Zastanów się, czy lepszym wyborem nie będą frazy long tail. To wyrażenia składające się z kilku słów. Mają mniejszy wolumen wyszukiwań, jednak dają większą szansę na konwersję.

Analiza konkurencji – na jakie frazy pozycjonują się inne firmy z branży?

Analiza i dobór słów kluczowych, zarówno własnej strony internetowej, jak i serwisów konkurencyjnych, to jeden z najważniejszych elementów audytu SEO, strategiczny dla zaplanowania skutecznej strategii. Owszem, istotne są także kwestie takie jak autorytet domeny czy odpowiednio zdywersyfikowany profil linków, jednak to nie wystarczy. Jeśli chcesz wyprzedzić konkurencję w naturalnych wynikach wyszukiwania, sprawdź, na jakie frazy pozycjonuje się Twój największy konkurent.

Warto wziąć pod uwagę słowa kluczowe konkurencji znajdującej się na wysokich pozycjach w SERP. Tworząc listę fraz do pozycjonowania, określ branżę i kategorie sklepu internetowego (dla e-commerce), zweryfikuj wolumen wyszukiwań i trudność konkretnej frazy. Weź pod uwagę sezonowość fraz.

Jeśli chcesz, aby Twoja konkurencja została w tyle, przygotuj solidną analizę słów kluczowych. Skorzystaj z pomocy specjalisty, który, mając dostęp do płatnych narzędzi, będzie w stanie dokładnie sprawdzić, jakie działania SEO prowadzi konkurencja.

Analiza intencji użytkownika

Nie każde wejście użytkownika na stronę kończy się konwersją. Dlaczego? Powodów może być wiele, np. Twoja oferta nie jest dla niego atrakcyjna. Inny powód to niezgodność stron docelowych z intencją konsumenta. Jeśli jesteś na etapie tworzenia kompletnej listy słów kluczowych, zbadaj ich intencje. Zastanów się, czy Twój potencjalny klient, wpisując konkretną frazę w pole wyszukiwarki, będzie kierował się intencją sprzedażową, czy informacyjną.

Można wyróżnić cztery główne intencje, którymi kierują się internauci. Są to intencje zakupowe, informacyjne, nawigacyjne oraz transakcyjne. W zależności od tego, czego poszukuje klient (czy informacji na dany temat, czy oferty konkretnego produktu) powinien zostać skierowany na inną stronę docelową. Jeśli lepiej niż Twój konkurent zaplanujesz stronę pod frazy, zyskasz nad nim przewagę konkurencyjną.

Jak analizować słowa kluczowe z uwzględnieniem intencji użytkownika?

Przyglądając się wyrażeniom kluczowym, będziesz w stanie rozszyfrować intencje, jakimi kierują się użytkownicy, a to z kolei pozwoli Ci dobrać optymalne strony docelowe. Miej na uwadze, że wyszukiwarka Google chce wyświetlać internautom tylko te strony w SERP, na których znajdą oni wartościowe informacje. Intencja wpisywanych fraz nie jest bez znaczenia.

Wyjaśniając to zagadnienie, można posłużyć się przykładem sklepu internetowego. Potencjalny klient, który chce kupić buty do biegania, jednak nie ma jeszcze wybranego konkretnego modelu, jest na etapie poszukiwania informacji. Kieruje się więc intencją informacyjną. Jeśli chcesz zdobyć jego uwagę, zadbaj o to, aby trafił na rzetelny poradnik (np. na blogu), który dostarczy mu pożądanych danych. Jeśli jego intencja jest jednak komercyjna, użytkownik powinien trafić bezpośrednio na stronę poszukiwanego produktu. Znając intencje, optymalnie zaplanujesz działania content marketingu.

Dopasowanie unikalnych fraz do adresów URL

Kanibalizacja słów kluczowych występuje w sytuacji, gdy dwie (lub więcej) podstrony serwisu konkurują między sobą o pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania na te same frazy. Przeprowadzając audyt SEO, zwróć uwagę, czy każda fraza posiada swoją stronę docelową. Dokonując analizy, sprawdź także, czy więcej niż jedna podstrona serwisu nie została zoptymalizowana pod te same frazy.

—-

Analizując słowa kluczowe, zarówno swoje, jak i konkurencji, zwróć uwagę nie tylko na kwestie takie jak wolumen wyszukiwania, lecz także na intencje użytkownika i dopasowanie unikalnych fraz do adresów URL.

0 0 votes
Article Rating

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments