Biznesową rolę strony internetowej można porównać do szyldu wiszącego nad drzwiami dowolnej firmy działającej w świecie offline. Jest ona poniekąd wizytówką, która pozwala realizować istotne cele działalności. W poniższym tekście poznasz 7 powodów, dla których musisz mieć własną stronę www.
Większa wiarygodność Twojej marki online
Posiadanie strony internetowej musi być Twoim priorytetem, jeśli zależy Ci na budowaniu spójnej i wiarygodnej marki online. Nie trzeba prowadzić skomplikowanych badań, by się o tym przekonać — potwierdzi to każda osoba, która już założyła własną stronę.
Dobra strona pozwala pokazać doświadczenie i wiedzę, którymi dysponuje Twoja firma — od tego niedaleka droga do pierwszych kontaktów ze strony potencjalnych klientów.
Oczywiście należy pamiętać, że samo założenie strony to dopiero początek jej rozwoju. Następnie należy się skupić na opracowaniu strategii marketingowej, która przyciągnie do Twojej witryny potencjalnych klientów. Pierwszym krokiem w pracy nad promocją strony mogą być konsultacje SEO z doświadczoną agencją marketingową.
Centrum działań marketingowych Twojej firmy w sieci
Niezależnie od tego, w jaki sposób promujesz swoją firmę — być może działasz w mediach społecznościowych lub ustawiasz płatne reklamy — prędzej czy później użytkownicy muszą trafić do wirtualnej „siedziby” Twojej firmy. Tą siedzibą jest oczywiście witryna internetowa.
Załóżmy, że chcesz przygotować kampanię reklamową na Facebooku. Mimo że reklamy są prezentowane w obrębie tego medium społecznościowego, to finalnie powinny kierować do Twojej witryny. Dopiero w tym miejscu dochodzi do ewentualnej konwersji — wykonaniu przez użytkownika pożądanych działań, np. zapis na newsletter czy zakup Twojego produktu.
Podobnie sytuacja ma się w przypadku kampanii email marketingowych — tutaj także użytkownicy powinni trafić na podstronę, na której poznają ofertę firmy, a być może finalnie zdecydują się na zakupy na Twojej stronie.
Oczywiście trzeba pamiętać, że marketing internetowy to przede wszystkim pozycjonowanie SEO — strategia, która pozwala dotrzeć do klientów tam, gdzie oni najczęściej szukają informacji o interesujących ich ofertach, czyli w wyszukiwarce internetowej. Chcąc korzystać z tego narzędzia marketingowego, musisz mieć własną witrynę.
Jak widzisz, profesjonalny marketing w internecie nie istnieje bez strony www.
Komunikacja z otoczeniem firmy
Strona daje szerokie możliwości w obszarze komunikacji zarówno z potencjalnymi, jak i obecnymi klientami. Dostępne na rynku rozwiązania pozwalają automatyzować komunikację. Mając własną witrynę, możesz:
- Wdrożyć chatbot, który automatycznie odpowiada na częste problemy użytkowników;
- Umieścić formularz kontaktowy, z którego wiadomości będą trafiać na Twoją skrzynkę email;
- Dodać sekcję często zadawanych pytań (ograniczysz w ten sposób ilość wiadomości przesyłanych bezpośrednio do Ciebie);
- Umieścić wyskakujące okna (z ang. pop-up windows) prezentujące istotne informacje dotyczące działalności (informacje o przerwach technicznych, promocjach w sklepie, czy pola do zapisu na newsletter);
- Integrować stronę z platformami social media, zachęcając do komunikacji w pozostałych kanałach komunikacji Twojego biznesu;
Wykorzystując powyższe rozwiązania, zaoszczędzisz sporo czasu i pieniędzy, które bez strony, musiałyby zostać ulokowane w obszarze komunikacji z klientami. Najważniejszą zaletą omówionych rozwiązań jest fakt, że działają one 7 dni w tygodniu bez konieczności Twojego angażowania w komunikację.
Przykład formularza na stronie internetowej
Wzrost zaangażowania użytkowników poprzez treści
Marketing treści to wciąż jedna ze skuteczniejszych form komunikowania się z użytkownikami w sieci. Chcąc budować świadomość swojej marki i jej ekspercki wizerunek, musisz wykorzystać przestrzeń Twojej witryny do działań contentowych. Możesz się za to zabrać na kilka sposobów.
W pierwszej kolejności warto uruchomić bloga — platformę, na której będziesz publikować wartościowe z punktu widzenia użytkownika artykuły. Rozwiązanie to pomoże rozwinąć Twój biznes na kilka sposobów.
- Poprawisz pozycjonowanie strony — jeśli dobrze zoptymalizujesz swoje treści, zajmą one wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google;
- Stworzysz szansę na budowanie swojej bazy mailingowej — użytkownicy będą mogli w artykułach zapisywać się na Twoją listę adresów email;
- Zainteresujesz osoby szukające rozwiązań oferowanych przez Twoją firmę. Treść w tym wypadku okaże się bezpośrednim łącznikiem między Tobą a Twoimi klientami;
- Zmniejszysz wydatki związane z inwestycją w reklamy, których celem jest generowanie leadów dla Twojej firmy;
Kolejnym sensownym posunięciem może być uruchomienie strony własnego podcastu. Mimo że fizycznie pliki z nagraniami będą znajdować się na którejś z popularnych platform streamingowych, to być uda Ci się wypozycjonować stronę podcastu w wyszukiwarce Google — tym samym zwiększysz ilość osób na stronie, które interesują się Twoją działalnością.
Patrząc całościowo, content marketing zwiększy zaufanie użytkowników do Twojej firmy i pomoże w budowaniu relacji z klientami.
Prezentacja oferty i sprzedaż
Jeśli Twoja firma zajmuje się sprzedażą, strona jest idealnym miejscem, aby realizować ten cel działalności. Daje ona ogromną swobodę każdej firmie z sektora e-commerce. Własna witryna to świetna przestrzeń, aby zaprezentować ofertę — możesz tutaj umieszczać filmy wideo, instrukcje dotyczące obsługi Twoich produktów i każdego rodzaju treści, które mogą skłonić użytkownika do zakupu.
Jeśli zdecydujesz się na sprzedaż w obrębie swojej witryny, możesz także sporo zaoszczędzić. Tutaj nie musisz dzielić się prowizją z właścicielami platform marketplace takimi jak Allegro czy Amazon. Cała wartość sprzedaży trafia na konto Twojej firmy — to chyba główna zaleta działań sprzedażowych na własnej stronie.
Dobra strona internetowa w kontekście sprzedaży pozwala Ci na własnych zasadach kreować plan marketingowy i sprzedażowy. Na platformach marketplace Twoje pole działania jest ograniczone do tego, co oferuje właściciel danego portalu.
Przedstawianie historii sukcesu
Klienci w internecie często podejmują decyzje zakupowe na podstawie zachowań innych. Strona internetowa daje Ci swobodę prezentowania opinii zadowolonych klientów, przedstawiania historii sukcesu osób, które skorzystały z Twojej oferty. Wykorzystanie tego mechanizmu bazującego na teorii społecznego dowodu słuszności pozwoli Ci zdobyć nowych klientów.
W przypadku strony to Ty decydujesz, w którym miejscu mają znaleźć się opinie zadowolonych klientów — na portalach społecznościowych czy platformach sprzedażowych musisz ograniczać się do miejsc, które ustala właściciel danego medium.
Skuteczna strona internetowa — lista kontrolna
Aby działania związane z tworzeniem strony miały sens, należy przygotować skuteczny plan działania. W skrócie może wyglądać on następująco:
- Budowa zoptymalizowanej strony pod pozycjonowanie w wyszukiwarkach;
- Kontakt z agencją marketingową, która wykona audyt SEO i zaproponuje skuteczne działania pozycjonerskie;
- realizacja działań marketingowych w obrębie strony — sięgnięcie do reklamy w internecie: Google Ads lub Facebook Ads, pozycjonowanie strony lub działania w mediach społecznościowych;
- Badanie skuteczności prowadzonych działań;
Dlaczego warto mieć stronę internetową? [podsumowanie]
Mam nadzieję, że już widzisz, jakie negatywne konsekwencje dla Twojej działalności ma brak strony internetowej. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż usług lub produktów — a nie masz jeszcze swojej witryny — zacznij pracę nad nią już teraz. Dzięki niej zbudujesz ugruntowaną pozycję na rynku i zaczniesz skutecznie docierać z ofertą do potencjalnych klientów.
Pamiętaj, że strona internetowa jest dostępna 24 godziny na dobę — nawet gdy śpisz, Twój biznes może zwiększać obroty dzięki profesjonalnej witrynie internetowej.