skip to Main Content
+48 609 357 357 info@semgence.pl
Audyt SEO – Na Co Zwrócić Uwagę?

Audyt SEO – na co zwrócić uwagę?

Przeprowadzenie profesjonalnego audytu SEO jest rozwiązaniem, które pozwoli nam na precyzyjne określenie zarówno słabych, jak i mocnych stron naszej witryny. Pomoże nam to w wyeliminowaniu ewentualnych nieprawidłowości i podjęciu konkretnych kroków, które nie tylko pozwolą na osiągnięcie wyższej pozycji w rankingu wyszukiwania, ale także usprawnią obsługę naszej witryny i poprawią jej funkcjonalność. Należy pamiętać o tym, że struktura każdej strony internetowej oraz e-sklepu może mniej lub bardziej różnić się od siebie, dlatego do każdej witryny należy podchodzić indywidualnie.

Ze względu na różną budowę stron i specyficzne potrzeby ich właścicieli, audyt SEO może skupiać się na odmiennych zagadnieniach, jednak pewne kwestie pozostają wspólne. Właściwa analiza audytu SEO powinna składać się z takich kategorii jak dostępność strony, indeksacja, czynniki na stronie, czynniki poza stroną oraz analiza konkurencyjności. Przed przystąpieniem do audytu warto również prześledzić działanie strony z punktu widzenia użytkownika – sprawdzić szybkość ładowania się strony głównej i podstron, działanie linków, łatwość nawigacji, obecność nagłówków, itp.

Poddając analizie dostępność strony, warto zacząć od sprawdzenia pliku robots.txt, odpowiadającego za wskazanie, które części strony są dostępne dla robotów przeglądarek, a które nie. Poprzez konfigurację wymienionego pliku możemy zatem zezwolić robotom na indeksowanie wybranych elementów naszej witryny. W przypadku braku pliku robots.txt, indeksowaniu zostanie poddana cała zawartość strony, włącznie z sekcjami, których moglibyśmy nie chcieć udostępniać. Częstym błędem jest nieumyślne blokowanie zasobów, które są istotne dla naszej witryny, co może powodować znaczący spadek pozycji w SERPach.

Kwestią, na którą również warto zwrócić uwagę na etapie sprawdzania widoczności strony jest obecność META tagów. Elementy te pozwalają na sterowanie indeksacją wybranych podstron witryny. Istotne jest również sprawdzenie dokumentu XML sitemap, zawierającego mapę strony. W ten sposób roboty otrzymują informacje, które elementy strony indeksować, jak również obecność wymienionego pliku sprawia, że indeksowanie strony przebiega szybciej, dlatego warto sprawdzić czy jest on prawidłowo zbudowany oraz aktualizowany. Brak pliku może z kolei utrudnić robotom śledzenie zmian zachodzących w obrębie witryny.

Kolejnymi elementami, jakie warto sprawdzić pod kątem widoczności strony jest obecność błędów 404 i 500 oraz obecność elementów wykonanych w Javascript i Flash, których nadmiar może negatywnie wpłynąć na indeksowanie i pozycjonowanie witryny. W przypadku sklepów internetowych i dużych serwisów, warto przeanalizować również architekturę witryny, jak również sprawdzić ją pod kątem ogólnej wydajności serwisu.

Następnym krokiem jest indeksacja serwisu – aby przeanalizować ten element, należy sprawdzić, ile treści zostało przesłanych do zaindeksowania, a ile z nich rzeczywiście zostało zaindeksowanych. Duże rozbieżności między rzeczywistą liczbą linków na stronie, a liczbą linków, które zostały przez wyszukiwarkę zaindeksowane, mogą świadczyć o wystąpienie nieprawidłowości, np. w postaci duplicate content czy złego podlinkowania hiperłączy.

Jedną z ważniejszych części audytu jest analiza czynników na stronie. Punkt ten warto w pierwszej kolejności zacząć od analizy domeny, zwracając szczególną uwagę na strukturę adresów URL strony głównej oraz podstron. Długość adresu URL, obecność słów kluczowych i znaków oddzielających każdą z fraz, obecność katalogów lub subdomen, czy obecność zbędnych znaków w adresie – wszystkie te elementy posiadają niebagatelne znaczenie w kwestii pozycjonowania strony.

Następnym aspektem, na jakim należy się skupić jest analiza treści witryny, począwszy od obecności słów kluczowych, przez objętość poszczególnych tekstów, po czytelność i poprawność językową. Zawarte na stronie treści powinny być wartościowe zarówno dla wyszukiwarki, jak i użytkowników serwisu. Niedopuszczalne jest kopiowanie treści z innych stron, duplikowanie jej w obrębie serwisu, a także sztuczne zagęszczanie słów kluczowych w treści publikacji. Warto również zwrócić uwagę na tytuł – czy jest zwięzły i opisuje to, co faktycznie znajduje się na stronie oraz czy zawiera słowa kluczowe, które chcemy wypozycjonować. W tym punkcie warto również zwrócić uwagę na obecność META tagów oraz  alternatywnego opisu obrazka, kryjącego się pod atrybutem ALT. Kwestie te są często pomijane, jednak posiadają one przełożenie na SEO.

Istotnym zagadnieniem jest link building strony. Warto zwrócić uwagę na jakość linków wychodzących – ważne, by strony do jakich kierowane są linki były uznane za wartościowe, w związku z czym nie powinny się one odnosić do stron spamerskich. Linkując do stron zewnętrznych, warto używać atrybutu nofollow. Jednym z ważniejszych elementów jest opis anchor textów – należy sprawdzić czy zawiera on słowa kluczowe związane ze stroną, do której prowadzi. Anchor texty nie powinny być używane do pozycjonowania stron, które nie występują na stronie docelowej, jak również zawarte w nich opisy nie powinny być powielane. Przy analizie linków wychodzących, istotne jest także czy strony, do których prowadzą są aktywne i czy używają przekierowań.

Przechodząc do sprawdzania czynników poza stroną, warto przeanalizować ruch na stronie pod kątem jego typu oraz pochodzenia. Autorytet strony oraz jej wiarygodność są w dużym stopniu uzależnione od jakości stron, które do nas linkują, dlatego warto przyjrzeć się linkom przychodzącym, aby wyeliminować strony spamerskie. Tworzenie stron typu doorway czy stosowanie cloakingu wpływa na obniżenie rankingu strony, dlatego podobne praktyki powinny zostać wykluczone. W celu poprawienia widoczności strony, warto zwrócić uwagę na to czy jest ona aktywna w popularnych social mediach oraz czy widnieje w Google Maps.

Bibliografia:

  • https://www.zgred.pl/blog/audyt-seo-witryny-internetowej-od-srodka/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top