Rozwój skutecznego biznesu jest dziś niemożliwy bez posiadania profesjonalnej witryny internetowej. Zanim jednak zaczniesz szukać agencji, którą ją dla Ciebie stworzy, zastanów się, ile może kosztować strona internetowa, która pomoże rozwinąć Twoją działalność. Poniższy artykuł jest drogowskazem, dzięki któremu lepiej zrozumiesz, z jakimi kosztami musisz się liczyć.

Strona stronie nierówna — cena zależna od typu witryny

Pamiętaj, że głównym kryterium, które wpływa na koszt realizacji strony internetowej jest jej charakterystyka. Dostępne obecnie technologie pozwalają tworzyć różnego rodzaju strony. Jedne wymagają poświęcenia wielu tygodni, inne zaś można przygotować w dosłownie jeden dzień.

Oczywistym jest fakt, że inaczej będzie wyceniana strona, nad którą pracował cały sztab deweloperów, a inaczej taka, którą stworzył student-freelancer traktujący tworzenie stron jako zajęcie, które pozwala mu się utrzymać w czasie studiów.

Analizując koszty Twojej strony internetowej, musisz sobie odpowiedzieć na pytanie, jak ma wyglądać Twoja strona i jakie ma oferować funkcjonalności. Na tej podstawie będziesz w stanie dobrać określony zestaw technologii i finalnie oszacować potrzebny budżet na realizację witryny.

Do najpopularniejszych rodzajów stron należą:

  • Strona firmowa z wieloma zakładkami: jeśli masz swoją firmę i chcesz dla niej stworzyć stronę, słusznym wyborem będzie witryna z wieloma zakładkami, typu: kontakt, oferta, o nas itd. 
  • Strona one page: tego typu witryny składają się tylko z jednej zakładki. Ich budowa jest najczęściej uporządkowania za pomocą sekcji ułożonych jedna pod drugą. Nawigacja w ich przypadku jest łatwa, bo sekcje są najczęściej uporządkowane w intuicyjny sposób — na górze zasygnalizowanie, czego dotyczy strona, poniżej oferta, na dole kontakt. 
  • Sklep internetowy: chcąc stworzyć witrynę umożliwiającą sprzedaż online, musisz liczyć się z większymi kosztami. Niezależnie od technologii, na którą się zdecydujesz.
  • Blog: portal do publikacji treści to również strona internetowa. Jest wiele narzędzi, które pozwalają założyć bloga bezpłatnie i bez umiejętności programowania, ale chcąc mieć profesjonalny portal, warto rozejrzeć się za profesjonalną agencją webową lub jeszcze lepiej, marketingową. 

Znając rodzaje stron, musisz odnieść je do charakteru Twojej działalności — na tej podstawie zdecydować, który typ strony będzie w największym stopniu pomagał osiągać cele biznesowe. 

Składowe wpływające na koszt zrobienia strony internetowej

Tworząc stronę internetową, możesz zdecydować się na wykorzystanie systemu typu CMS (Content Management System) — po polsku: system zarządzania treścią. Jeżeli zechcesz podjąć współpracę z firmą, która ma w ofercie tworzenie stron internetowych WordPress, na pewno uda Ci się sporo zaoszczędzić.

Co innego, gdy wybierzesz rozwiązanie autorskie, budowane od zera na podstawie projektu graficznego przygotowanego przez grafika. 

W takim wypadku koszt realizacji strony może sięgnąć kilkunastu tysięcy złotych, a w niektórych sytuacjach nawet kilkudziesięciu.

Na finalną kwotę zlecenia składa się kilka etapów działań. Poniżej omawiam każdy z nich. 

1. Projekt graficzny strony

Do kosztu utworzenia strony internetowej musisz wliczyć cenę projektu graficznego. Taką usługę wykona dla Ciebie profesjonalny grafiki freelancer lub agencja, której powierzysz wykonanie strony. Makieta strony powinna uwzględniać wygląd witryny na ekranach monitora i na urządzeniach mobilnych. 

Przy wycenie projektu graficznego Twojej strony internetowej grafik weźmie pod uwagę ilość zakładek, które musi zaprojektować oraz złożoność wizji Twojego projektu. Często graficy wyceniają swoją pracę na podstawie roboczogodzin. 

2. Wykonanie strony (i dodatkowe prace programistyczne)

Gdy już masz projekt swojej strony, pora, aby do pracy włączył się web deweloper — osoba odpowiedzialna za budowę stron internetowych. Cena strony internetowej na tym etapie może być bardzo zróżnicowana. Jej wysokość zależy od poziomu skomplikowania projektu i od funkcjonalności, które zostaną zaimplementowane.

Jeśli witryna ma być oparta o system CMS, wtedy koszt strony będzie na pewno niższy niż w przypadku kodowania jej od podstaw w języku HTML. Na szczęście w znakomitej większości przypadków lepszym wyjściem będzie sięgnięcie po system CMS, np. WordPress — pozwoli to zaoszczędzić czas, pieniądze i ułatwi późniejsze zarządzanie witryną i jej pozycjonowanie. 

Musisz wiedzieć, że jeśli zdecydujesz się na rozwiązanie dedykowane — tworzone od zera, wtedy każda funkcjonalność, np. formularz kontaktowy, będzie wymagała stworzenia od podstaw. W przypadku systemów CMS można korzystać z gotowych rozszerzeń, które wystarczy zainstalować na stronie bez konieczności programowania. Jak pewnie się domyślasz, to znacząco obniża całościowy koszt strony internetowej.

Jeśli ważna jest dla Ciebie szybkość ładowania strony, pewnie będą konieczne dodatkowe działania optymalizacyjne — one również wpłyną na całkowitą cenę stworzenia witryny. 

3. Utrzymanie strony internetowej

Samo stworzenie strony internetowej, to dopiero pierwszy krok związany z kosztami. Teraz pojawia się także koszt utrzymania witryny. Na szczęście nie powinien on być zbyt duży. Jeżeli Twoja strona internetowa będzie korzystać z systemu WordPress, warto mieć kogoś, kto dba o to, aby cała infrastruktura była stale aktualizowana. 

W przypadku tego systemu trzeba pamiętać, aby aktualizować wtyczki WordPress i motyw strony (szablon, na którym jest strona oparta). Jeśli nie będziesz w stanie robić tego samodzielnie, możesz zlecić obsługę techniczną strony agencji marketingowej — dzięki temu będziesz mieć spokojną głowę, jeżeli chodzi o prawidłowość działania witryny. 

4. Pozycjonowanie witryny w Google

Pozycjonowanie witryny internetowej to koszt niezwiązany bezpośrednio z jej wykonaniem, ale jest konieczną składową końcowej ceny strony. Często działania pozycjonerskie wymagają tworzenia nowych podstron, tak więc można uznać, że to dalsza praca nad rozwojem witryny. 

Zanim zaczniesz jakąkolwiek pracę nad pozycjonowaniem swojej nowo założonej strony, warto zaczerpnąć porady ekspertów — umówić konsultację SEO z profesjonalną firmą. Taki ruch pozwoli Ci wstępnie sprawdzić, ile będzie kosztować wypozycjonowanie witryny. 

5. Czas wykonania strony internetowej

Jeśli zależy Ci na szybkiej realizacji Twojego zlecenia, koszt stworzenia strony na pewno się zwiększy. Wynika to z faktu, że profesjonalne agencje zajmujące się web developmentem nie mogą narzekać na brak klientów. Jeżeli muszą podjąć działania w trybie pilnym, mogą sobie pozwolić na stawianie warunków względem cennika stron www. 

Czy da się stworzyć stronę internetową za darmo?

Już wiesz, że koszt wykonania strony internetowej zależy od wielu czynników. Być może w tym momencie pojawia się w Twojej głowie pytanie: „Czy nie mogę tego zrobić samodzielnie, za darmo?”. 

Jeśli potrzebujesz prostej strony, samodzielne działania mogą być słusznym wyborem. Oczywiście musisz pamiętać, że nigdy nie zrobisz strony w 100% za darmo. Wynika to z faktu, że każda strona dostępna w sieci musi mieć swoją domenę i hosting. To usługi, za które trzeba zapłacić. Na szczęście ich koszt jest niski i nie powinien przekroczyć 200 złotych w skali całego roku.

Oczywiście budowanie strony na własną rękę to droga pełna pułapek. Jeśli nie masz czasu na eksperymentowanie, warto zwrócić się do profesjonalnej firmy, która wykona całą pracę za Ciebie. Niejedna osoba już się przekonała, że tanie strony internetowe finalnie okazują się kosztowną inwestycją. 

Cennik stron internetowych profesjonalnej agencji

Gdy będziesz szukać wykonawcy dla Twojej strony internetowej, nie możesz traktować ceny jako głównego kryterium wyboru agencji. Warto spojrzeć na tworzenie witryny jak na proces, który nie kończy się w momencie, gdy jest ona gotowa i dostępna dla użytkowników.

Aby biznesowe działania w obrębie strony miały sens, trzeba również zainwestować w marketing — konkretniej rzecz ujmując, w pozycjonowanie w Google i reklamę. Tylko wtedy istnienie witryny będzie mogło przynieść Ci wymierne korzyści biznesowe. Najlepiej, gdy ta sama firma, która tworzyła stronę, zajmuje się również jej marketingiem. Dzięki temu możesz mieć pewność, że prowadzone działania promocyjne nie wpłyną negatywnie na funkcjonowanie witryny.

Planując stworzenie profesjonalnej strony internetowej, musisz liczyć się z kosztem w granicach od 8000 tysięcy złotych w górę. Przy sklepach internetowych opartych o wordpress i system woocommerce minimalny koszt stworzenia sklepu może zaczynać się już od 20 tys zł netto. Tyle kosztuje stworzenie strony internetowej przez profesjonalną agencję marketingową. 

Ile kosztuje zlecenie stworzenia strony WWW? [Podsumowanie]

Niezależnie od tego, czy interesuje Cię strona typu one page, czy też rozbudowana strona firmowa — jeżeli oczekujesz profesjonalnej realizacji, wykonanie witryny zawsze będzie pociągać za sobą koszty. Ich wysokość zależy m.in. od Twoich oczekiwań, złożoności projektu i czasu jego realizacji. Warto dobrze zastanowić się przed podjęciem współpracy z agencją — jeszcze lepiej jeśli współpracę poprzedza konsultacja z konkretną firmą, podczas której możesz zapytać o każdy szczegół Twojej nowej strony internetowej. 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *