Czy wiesz, że aż 83,5% stron internetowych używa Google Analytics 4 lub podobnych narzędzi analitycznych? To oznacza, że analityka internetowa jest wyjątkowo ważna – np. pod kątem analizy rezultatów pozycjonowania lub innych metod reklamy w Internecie. Przeczytaj nasz artykuł, aby poznać 4 istotne zalety przemawiające za regularną weryfikacją efektów z pomocą właściwych narzędzi.

Analityka internetowa to lepsze zrozumienie potencjalnych klientów

Wykorzystując narzędzia analityczne do badania map ciepła (np. Hotjar, CrazyEgg czy też Clicktale), możesz lepiej zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy nawigują po Twojej stronie.

Dzięki tego typu rozwiązaniom zidentyfikujesz obszary o największym zainteresowaniu oraz miejsca serwisu, które są notorycznie pomijane (np. za sprawą błędów użyteczności).

User experience kontra design.

User experience kontra design. Źródło: miro.medium.com/v2/resize:fit:1200/1*pMk3h0dIYMb_I1iJCjriPQ.jpeg

Analityka internetowa na etapie tzw. map ciepła pozwala wyciągnąć wnioski, a następnie zoptymalizować układ treści oraz elementy interfejsu w celu zwiększenia zaangażowania użytkowników. Poskutkuje to w przyszłości lepszym dostosowaniem witryny do potrzeb odwiedzających, a także wyższą konwersją i bardziej satysfakcjonującymi doświadczeniami.

Analiza map ciepła na stronie.

Analiza map ciepła na stronie. Źródło: www.hotjar.com.

Identyfikacja mankamentów SEO w Twojej witrynie

Nie wiesz, co hamuje pozycjonowanie Twojej strony? Analityka internetowa będzie w tym przypadku „strzałem w dziesiątkę”. Warto zweryfikować m.in.:

  • źródła ruchu w serwisie,
  • wskaźnik odrzuceń,
  • współczynnik konwersji,
  • liczbę wejść do witryny,
  • ogólną liczbę wyświetleń serwisu w Google,
  • średnie pozycje strony,
  • wskaźnik klikalności (CTR),
  • stan zaindeksowanych podstron.

„Podczas analizy danych uwzględnij jednak wpływ zgody na cookies, ponieważ brak jej udzielenia może znacząco zaniżać wyniki. Mechanizmy śledzące działają tylko po uzyskaniu zgody użytkownika – niekiedy prowadzi to do niekompletnych lub zniekształconych informacji”. – Paweł Gontarek, CEO Semgence.

Google Search Console

Do wstępnej analizy posłuży Google Search Console, przedstawiając statystyki na temat wydajności Twojej strony WWW (kliknięcia, wyświetlenia, CTR, przeciętna pozycja).

Podstawowe statystyki z Google Search Console

Podstawowe statystyki z Google Search Console. Źródło: search.google.com/search-console

Możesz także nieco się zagłębić – analizując zaindeksowane podstrony oraz powody braku indeksacji poszczególnych.

Indeksowanie w GSC.

Indeksowanie w GSC. Źródło: search.google.com/search-console

Google Analytics 4

Jeżeli chcesz z kolei zobaczyć statystyki na temat użytkowników oraz źródła ruchu, skorzystaj z Google Analytics 4.

Będziesz mógł w tym przypadku zweryfikować, skąd pochodzą nowe osoby. Jeżeli większość stanowią organiczne wyszukiwania, oznacza to, że Twoja strategia SEO (w tym content plan) została w pewnym stopniu prawidłowo zaplanowana. 

W zakładce Reports zobaczysz, z jakich krajów pochodzą użytkownicy odwiedzający Twoją witrynę.

Analityka internetowa w GA4.

Analityka internetowa w GA4. Źródło: analytics.google.com.

Istotnym wskaźnikiem pod kątem SEO może być również średni czas spędzony w serwisie przez użytkownika.

Jeśli zajmujesz się prowadzeniem bloga, czasy zaangażowania powinny być dłuższe, oscylując nawet powyżej 2-3 minut. Dla kontrastu – dobrze zoptymalizowane sklepy e-commerce wiążą się z czasami rzędu maksymalnie kilkudziesięciu sekund (lub krócej).

Analiza średniego czasu spędzonego w witrynie.

Analiza średniego czasu spędzonego w witrynie. Źródło: analytics.google.com.

Jeżeli chcesz pozycjonować stronę samodzielnie, ale nie wiesz, jak się za to zabrać – dobrym rozwiązaniem będzie szkolenie SEO od Semgence.

Biorąc w nim udział, poznasz sekrety pozycjonowania on-site (wewnątrz witryny) oraz off-site (poza serwisem), a także tajniki link-buildingu.

Skorzystają na tym m.in.:

  • pracownicy marketingu,
  • właściciele oraz administratorzy stron WWW,
  • blogerzy,
  • przedsiębiorcy,
  • copywriterzy,
  • projektanci UX,
  • webmasterzy oraz programiści,
  • osoby chcące poznać zagadnienia SEO.

W zależności od Twoich preferencji rekomendujemy szkolenie dedykowane (w formie zamkniętej, z indywidualnym planem strategicznym) oraz szkolenie SEO dla e-commerce.

Polecamy również stacjonarny kurs SEO (jednodniowy, dwudniowy lub trzydniowy).

Prowadzącym szkolenie będzie Paweł Gontarek – właściciel agencji Semgence i serwisu zgred.pl, a także coroczny prelegent największych wydarzeń o SEO i marketingu w Polsce (np. SEMKRK, SEORejs, SEO & Content Camp).

Serwis Zgred.pl prowadzony przez jednego z najpopularniejszych szkoleniowców SEO w Polsce – Pawła Gontarka.

Serwis Zgred.pl prowadzony przez jednego z najpopularniejszych szkoleniowców SEO w Polsce – Pawła Gontarka. Źródło: www.zgred.pl

Możliwość podejmowania trafniejszych decyzji biznesowych

Gromadząc cenne dane powiązane z analityką internetową (np. ROI, koszty pozyskania klienta, zachowania użytkowników na stronie), będziesz mógł lepiej zarządzać swoim budżetem marketingowym.

Im bardziej precyzyjne informacje zdobędziesz, tym lepiej zoptymalizujesz swoje kampanie marketingowe. Przełoży się to na lepsze wykorzystanie zasobów i większą efektywność działań biznesowych.

Poprawna segmentacja użytkowników

Decydując się na analizę demograficzną, behawioralną oraz geograficzną (np. z pomocą Google Analytics 4), precyzyjnie dopasujesz komunikaty reklamowe (lub nawet treści na blogu) do różnych grup odbiorców.

Stworzysz także trafniejsze buyer persony – ułatwi to pozyskanie klientów oraz zwiększenie zaangażowania nowych użytkowników (np. poprzez personalizację komunikacji, a także doświadczeń internautów, wdrażając odpowiednie formularze kontaktowe i przyciski CTA).

Co już wiesz o analityce internetowej? Podsumowanie wpisu

Przechodząc do podsumowania – analityka internetowa jest istotna w każdej branży obejmującej sektor B2B oraz B2C. Decydując się na profesjonalne oraz regularne działania analityczne, Twoja strona internetowa będzie pod stałą kontrolą. W konsekwencji wszystkie mankamenty powiązane z szeroko pojętym marketingiem w SEO zostaną wyłapane, a specjaliści wdrożą niezbędne działania naprawcze.

Wstępna analiza błędów na stronie oraz wydajności w Ubersuggest.

Wstępna analiza błędów na stronie oraz wydajności w Ubersuggest. Źródło: app.neilpatel.com.

Dzięki temu reklama Twojej firmy w przyszłości okaże się zdecydowanie bardziej skuteczna niż rozwiązania implementowane przez konkurencję. Przełoży się to na zdobycie przewagi rynkowej oraz wyskalowanie Twojego biznesu, wraz ze zwiększeniem jego opłacalności.

Czas na konsultacje i zadawanie pytań jest właśnie teraz.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia pozycjonerskiego, zapisz się na konsultacje SEO organizowane przez właściciela agencji Semgence – Pawła Gontarka.

Będą one wyjątkowo pomocne w znalezieniu pomysłu na rozwój Twojego serwisu, rozwiązaniu konkretnych problemów (on-site, off-site, związanych z link buildingiem) oraz zdobyciu praktycznej wiedzy na temat tworzenia kilku serwisów w jednym czasie, które w perspektywie długofalowej zagwarantują dodatkowe zyski.

Z kolei do kompleksowego przebadania serwisu i przeanalizowania go, rekomendujemy naszą przewodnią usługę – audyt SEO wykonywany przez specjalistów z ponad 10-letnim doświadczeniem w branży pozycjonowania.

Podczas analizy SEO, nasi specjaliści przebadają Twoją stronę pod kątem:

  • słów kluczowych – oraz ich poprawnego wykorzystania;
  • treści – jakości, merytoryki oraz poprawności implementacji tekstów, zdjęć oraz filmów;
  • technologii – bazując na renomowanych narzędziach wydajnościowych (np. Google PageSpeed Insights) oraz wewnętrznych rozwiązaniach, zweryfikujemy poprawność działania witryny na urządzeniach mobilnych, a także tzw. desktopach;
  • linków zwrotnych – określimy, czy odnośniki pozyskiwane do Twojej witryny są odpowiedniej jakości.

Audyt SEO zaczynamy od przeanalizowania kluczowych wskaźników efektywności (KPIs), a następnie przechodzimy do analizy technicznej (obejmującej dodatkowo audyt linków zwrotnych). Po całym procesie przedstawimy Twojej firmie holistyczny raport uwzględniający zarówno plusy, jak i minusy strony. Następnie zajmiemy się wdrożeniem rekomendowanych poprawek. 

Brzmi ciekawie?

Skontaktuj się z nami już teraz. Gwarantujemy bezpłatną i niezobowiązującą wycenę naszych działań.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *