Linki kanoniczne stosuje się od 2009 roku, a więc od 14 lat. Wtedy też Google, Yahoo i Microsoft połączyły siły, aby stworzyć adresy kanoniczne. W jakim celu? Otóż, aby zapewnić administratorom stron możliwość szybkiego i łatwego rozwiązywania problemów związanych z duplikacją treści. Czy to rozwiązanie faktycznie działa? Tak, aczkolwiek należy je umiejętnie wykorzystywać. Czym są linki kanoniczne? Jak canonical wpływa na SEO?
Czym są linki kanoniczne?
Link kanoniczny jest meta tagiem znajdującym się w sekcji <head> danej strony internetowej. Przy jego pomocy można przekazać robotom Google, że dany adres URL jest adresem kanonicznym, czyli głównym i powinien on być indeksowany. Innymi słowy, jeśli w obrębie domeny znajdują się takie same treści albo podobne na różnych podstronach, można użyć tagu kanonicznego, aby wskazać Google, która wersja powinna zostać zaindeksowana.
Przykładowy kanoniczny adres URL: <link rel=”canonical” href=”https://www.semgence.pl” />
Idea stosowania linków kanonicznych nie jest niczym skomplikowanym. Wszystko polega na tym, aby wybrać jedną główną podstronę i kierować na nią wyszukiwarki, jeśli domena zawiera kilka podstron z taką samą treścią. Jest to rozwiązanie dla zduplikowanych treści, kiedy wyszukiwarka nie wie, który adres URL wyświetlić w wynikach wyszukiwania.
Kanoniczny adres URL a SEO
Można kolokwialnie powiedzieć, że Google nie lubi duplikacji treści, która doprowadza do tego, że roboty wyszukiwarki nie mogą zdecydować się na to, jaki adres ma zostać zaindeksowany i ma się wyświetlać w SERPach. Poza tym wyszukiwarce szkoda zasobów na skanowanie ciągle takich samych treści. Zbyt dużo duplikacji wpływa między innymi na crawl budget, czyli budżet indeksowania witryny. Oznacza to więc, że Google może tracić niepotrzebnie czas na indeksowanie podstron o takiej samej treści, zamiast odkrywać nowe w obrębie domeny.
Stosowanie linków kanonicznych nie jest wymagane, ale mają one ogromny wpływ na pozycjonowanie stron. Nie tylko zmniejsza się liczba duplikatów, ale algorytmy Google mogą szybciej odnotowywać wartościowe linki na stronie. Ponadto budowany autorytet strony za pomocą linków przychodzących nie rozchodzi się na kilka adresów. Należy jednak pamiętać, że kanoniczny URL nie zawsze jest koniecznością. Przede wszystkim nie ma potrzeby ich wdrażania, jeśli strona nie ma duplikatów pod względem contentu. W takim przypadku canonical nie musi znajdować się na każdej podstronie, którą chce się pokazać w wyszukiwarce. Adresu kanonicznego nie potrzeba także wtedy, gdy posiada się plik robots.txt., ponieważ umieszczone są tam strony, które nie mają być indeksowane.
Jak ustawić tag canonical na stronie?
Należy przede wszystkim wiedzieć, że błędnie wdrożony link kanoniczny nie zadziała i będzie ignorowany przez Google. Sposób dodawania kanonicznego adresu URL strony zależy od posiadanej witryny. W przypadku WordPress implementacja jest bardzo prosta. Można do tego celu użyć wtyczki np. Yoast. W przypadku, gdy witryna jest oparta na autorskim CMS lub innym niż WordPress, stosowanie linków kanonicznych również jest proste. Wystarczy bowiem na samej górze w kodzie dodać odpowiednią linijkę:
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<title>Tytuł strony</title>
<link rel=”canonical” href=”https://domena.pl/strona/podstrona” />
….
</head>
Adres kanoniczny i jego zastosowanie
Potencjał adresów kanonicznych jest bardzo duży, przez co ma on szerokie zastosowanie. Gdy strona internetowa jest dostępna pod różnymi wersjami na przykład z http i https albo z www lub bez, dochodzi wtedy do duplikacji wewnętrznej. Dla wyszukiwarki Google każdy z tych adresów to osobna podstrona. W celu uniknięcia duplikacji należy zastosować przekierowanie 301 albo właśnie rel canonical, aby wskazać adres URL, który będzie miał się wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Co istotne, można wykorzystać jednocześnie oba te rozwiązania.
Duplikacja wewnętrzna jest częstym problemem dużych serwisów i sklepów internetowych. Sortowanie na stronach z produktami jest oczywiście ułatwieniem dla użytkownika, ale jeśli chodzi o pozycjonowanie, to jest to wyzwanie. Kiedy produkty są sortowane, zmienia się ich adres URL, ale treść pozostaje taka sama. Z tego też względu dla Google jest to duplikat. W takiej sytuacji niezbędne jest zastosowanie linku kanonicznego, który będzie wskazywać główną stronę czy kategorię.
Warto jeszcze zauważyć, że e-sklepy muszą mierzyć się z jeszcze jednym wyzwaniem – tworzeniem unikalnych opisów. Czasem jednak produkty różnią się od siebie nieznacznie jak na przykład kolorem czy rozmiarem. Gdy właściciel nie jest w stanie stworzyć odrębnych opisów produktów, powinien on zastosować parametr canonical. W taki sposób zaprowadzi do jednej strony z opisem produktu.
Jakie czynniki mają wpływa na poprawne ustawienie kanonicznego URL?
Wdrożenie tagu canonical nie jest trudne, ale należy pamiętać o kilku aspektach, które mogą mieć wpływ na poprawne wprowadzenie tego atrybutu:
- sprawdzanie linków pod względem literówek i błędów w pisowni,
- na stronie może być tylko jeden link kanoniczny,
- należy wybierać strony, na których znajduje się merytoryczny i wartościowy content,
- tag canonical nie wprowadza się w sekcji body, tylko w head.
Linki kanoniczne mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. W ten sposób zmniejsza się liczbę powtarzających się treści i decyduje, jaki produkt zostanie pokazany użytkownikom. Dzięki temu pozycja witryny w wynikach wyszukiwania również wzrośnie.
A jak poradzić sobie z ilością kilkuset artykułów, które przez kilka lat były publikowane i kanibalizują się między sobą? Zostawić tylko kaloryczne, generujące ruch i nimi się zająć?
Są różne podejścia Pawle:
1. Zweryfikować, które artykuły dają ruch
2. Sprawdzić, czemu inne ruchu nie dają i podjąć decyzję czy scalać je, czy kasować czy też rozwinąć.
Nasze podejście jest takie, że zawsze staramy się wyciągnąć maksimum ze wszystkich artykułów ponieważ dają one możliwość skorzystania z linkowania wewnętrznego. Może się jednak zdarzyć, że lepiej jest artykuł scalić jeśli właśnie kanibalizują lub deoptymalizować jeden kosztem drugiego (np. usuwając słowa lub robiąc linkowanie wewnętrzne lub z tego ważniejszego zbudować pilar page).
Nie jesteśmy zwolennikami kasowania artykułów.