W wynikach wyszukiwania Google możesz zobaczyć nie tylko tytuły i opisy stron, ale również informacje (fragmenty rozszerzone) o cenie produktu opisanego sklepie, stanie magazynowym, średniej ocenie i nie tylko. To elementy, które zwracają uwagę użytkowników Google i powodują, że witryny są częściej klikane. Warto wprowadzić te rozwiązania w Twoim sklepie. Sprawdź, czym są fragmenty rozszerzone, z których warto skorzystać i jaki mogą dać efekt.
Fragmenty rozszerzone w sklepie internetowym
Rich snippets, czyli inaczej fragmenty rozszerzone, to dodatkowe, niestandardowe elementy, które mogą być widoczne w wynikach wyszukiwania. Możesz je wdrożyć na stronę dzięki danym strukturalnym, czyli znacznikom umieszczanym w kodzie HTML. Dzięki nim witryna jest bardziej przejrzysta dla Google. Robot wyszukiwarki wie, że dana informacja oznacza cenę produktu, stan magazynowy czy średnią ocenę. Za ich pomocą dostarczasz klientom dodatkowe informacje w wynikach wyszukiwania. Zerknij poniżej na przykładowy efekt wykorzystania danych strukturalnych.
Jak wpływa to na klikalność? Milestone Research przeanalizowało 4,5 miliona zapytań. Okazało się, że 58% użytkowników wybierało wyniki z fragmentami rozszerzonymi, a 41% rezultaty bez tych elementów. W niektórych przypadkach CTR (współczynnik klikalności) wynosił nawet 87%. Przy czym zerknij poniżej – według Backlinko, średni CTR wyniku na pierwszej pozycji to prawie 32%.
Źródło: https://backlinko.com/hub/seo/visibility
Wyniki wzbogacone fragmentami rozszerzonymi zwracają uwagę internautów – w zdecydowanej większości przypadków powinny się przełożyć na wyższy CTR. Jeśli chcesz sprawdzić, czy masz już wdrożone w sklepie fragmenty rozszerzone, to sprawdź podstrony w tym narzędziu: https://search.google.com/test/rich-results.
Źródło: https://search.google.com/test/rich-results/result?id=wjMg4S9ALhTfIglXnif_mg
Dane strukturalne są dla Google wskazówką. Nie ma gwarancji, że dany fragment rozszerzony pojawi się w wynikach wyszukiwania. Które warto zaimplementować w sklepie?
Product
Za pomocą danych strukturalnych Product Google może wyświetlić w wynikach wyszukiwania informacje o cenie artykułu i jego cechach. Dzięki temu robot wyszukiwarki otrzymuje informacje o brandzie, nazwie produktu, zdjęciu, opisie i dostępności. Zerknij poniżej na przykładowy wynik z Google, który zawiera takie fragmenty rozszerzone.
Przykładowe parametry/właściwości produktu, które możesz określić za pomocą danych strukturalnych to:
- brand – nazwa producenta,
- category – kategoria produktu,
- color – kolor produktu,
- size – rozmiar.
Dane strukturalne, które możesz wykorzystać, znajdziesz na stronie: https://schema.org/Product.
Reviews
To rodzaj danych strukturalnych jest odpowiedni dla stron, na których użytkownicy mogą oceniać produkty. Jeśli dajesz klientom taką możliwość, to warto opisać ten element za pomocą danych strukturalnych. W efekcie w wynikach wyszukiwania może się pojawić ocena numeryczna w określonej skali. Oczywiście warto przemyśleć, czy w każdym przypadku to dobre rozwiązanie. Jeśli produkt jest źle oceniany, to niska średnia może spowodować, że internauta nie sprawdzi oferty. Cenna jest również informacja o liczbie głosów, aby klient miał świadomość, że to nie jest efekt recenzji jednego klienta.
Przykładowe parametry/właściwości produktu, które możesz określić za pomocą tych danych strukturalnych to:
- reviewAspect – recenzja lub ocena, która dotyczy określonej cechy przedmiotu;
- aggregateRating – ogólna ocena oparta na zbiorze recenzji.
Więcej właściwości, które możesz opisać, znajdziesz tutaj: https://schema.org/Review.
Offer
Tego rodzaju danych strukturalnych używa się do określenia np. oferty sprzedaży biletów na imprezę, wypożyczenia filmu DVD, streamingu programu telewizyjnego. Za ich pomocą możesz opisać akceptowane metody płatności, od kiedy do kiedy oferta jest ważna, ile kosztuje czy produkt jest dostępny w magazynie i w jakiej walucie można płacić. Zerknij na poniższy screen:
Przykładowe parametry/właściwości, które możesz określić za pomocą tych danych strukturalnych to:
- acceptedPaymentMethod – akceptowane metody płatności,
- availability – dostępność produktu np. w magazynie,
- category – kategoria produktu,
- areaServed – obszar geograficzny, w którym dostępne są produkt lub usługa.
Więcej danych strukturalnych, z których możesz skorzystać, znajdziesz tutaj: https://schema.org/Offer.
Breadcrumbs
Na stronie sklepu warto zastosować nawigację okruszkową. Dzięki niej internauta może łatwo przenieść się na stronie WWW, np. z opisu produktu do kategorii głównej. To standard w sklepach internetowych. Dzięki opisaniu tego elementu na stronie za pomocą danych strukturalnych, robot wyszukiwarki łatwo zinterpretuje nawigację. Będzie też znać położenie strony w hierarchii witryny.
Skorzystanie z takich danych strukturalnych może przynieść następujący efekt:
Oto przykładowe parametry/właściwości, które możesz określić za pomocą tych danych strukturalnych:
- itemListOrder – typ uporządkowania,
- image – obraz przypisany do danego elementu.
Więcej propozycji znajdziesz tutaj: https://schema.org/BreadcrumbList.
Organization
Przy użyciu danych strukturalnych Organization przekazujesz podstawowe dane dotyczące firmy. Nie chodzi wyłącznie o nazwę marki i adres, ale również adresy profili w serwisach społecznościowych i logo. M.in. na podstawie tych danych budowane są Knowledge Graph, czyli grafy wiedzy. Wyszukaj nazwę jakiejś popularnej marki. Poniżej widzisz informacje, które wyświetlają się po prawej stronie wyników na zapytanie Google.
Oto przykładowe parametry, które możesz określić za pomocą tych danych strukturalnych:
- address – fizyczny adres podmiotu,
- award – zdobyte nagrody,
- brand – nazwa marki.
Więcej opcji znajdziesz tutaj: https://schema.org/Organization.
FAQPage
Są to bardzo często wykorzystywane dane strukturalne, a z efektem ich zastosowania z pewnością nie raz miałeś do czynienia. Za ich pomocą możesz otagować pytania i odpowiedzi. Następnie mogą się one pojawić bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Nie w każdym przypadku to jest dobre posunięcie. Jeśli użytkownik znajdzie odpowiedź za swoje zapytanie w SERP-ach (Search Engine Results Page), to może nie odwiedzić Twojej strony. Dlatego przemyśl, jak skorzystasz z FAQPage i czy w ogóle to dobry pomysł.
Oto przykładowe właściwości, które możesz określić za pomocą danych strukturalnych:
- data – data ostatniego sprawdzenia strony pod kątem dokładności lub/i kompletności,
- primaryImageOfPage – określa główny obrazek,
- breadcrumb – linki, które mogą pomóc użytkownikowi w nawigacji w serwisie.
Więcej możliwości znajdziesz tutaj: https://schema.org/FAQPage.
OfferShippingDetails
Za pomocą tych danych strukturalnych możesz opisać kwestie związane z wysyłką towarów. Dzięki nim internauci mogą znaleźć informacje na temat dostawy w wynikach wyszukiwania. Dotyczy to m.in. kosztów wysyłki i czasu dostarczenia. Te kwestie są dla klientów cenne – często decydują o tym, czy dojdzie do zakupu.
Oto przykładowe parametry, które możesz określić za pomocą tych danych strukturalnych:
- deliveryTime – czas dostawy produktu do klienta,
- height – wysokość przedmiotu,
- shippingDestination – gdzie jest możliwa dostawa.
Więcej propozycji znajdziesz tutaj: https://schema.org/OfferShippingDetails.
Location (LocalBusiness)
Te fragmenty rozszerzone są przeznaczone dla firm lokalnych. Za ich pomocą opisuje się dane adresowe podmiotu, ale również możesz określić m.in. godziny pracy firmy.
Oto przykładowe znaczniki do wdrożenia:
- address – fizyczna lokalizacja firmy,
- name – nazwa firmy,
- geo – współrzędne geograficzne placówki firmy.
Więcej znajdziesz tutaj: https://schema.org/LocalBusiness.
ListItem
Uporządkowane dane karuzeli mogą przynieść wynik w postaci listy, którą internauta może przesuwać na swoim urządzeniu. Pojawiać się będzie wiele kart z tej samej witryny. Możesz włączyć karuzelę w przypadku takich treści jak kurs, filmy czy przepisy. Efekt zastosowania tych danych strukturalnych może być np. taki jak poniżej:
Źródło: https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/carousel?hl=pl
Oto przykładowe znaczniki, których możesz użyć:
- position – pozycja danego elementu w karuzeli, od 1. wzwyż,
- url – kanoniczny adres URL ze szczegółami dotyczącymi danego elementu,
- nextItem – link do kolejnego przedmiotu.
Więcej opcji znajdziesz tutaj: https://schema.org/ListItem.
Dane strukturalne w sklepie – nie zapominaj o nich
Dzięki fragmentom rozszerzonym możesz uzyskać lepszą klikalność wyników z Twojej strony w Google. To wiąże się z możliwością zwiększania przychodów nawet bez poprawiania pozycji – po prostu rezultaty z Twojej witryny będą się bardziej rzucać w oczy. Wykorzystaj to.