Magento jest jednym z najpopularniejszych systemów e-commerce dla sklepów internetowych. Może on być bardzo przydatny zarówno dla mniejszych, jak i większych przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż internetową. Przede wszystkim Magento cechuje się dobrą wydajnością, dużymi możliwościami rozbudowy oraz możliwością dostosowania do potrzeb biznesowych danego sklepu online. Ze względu na stale rosnącą konkurencję w sieci nie wystarczy tylko kupić domenę, hosting i dodać produkty. Bez względu na to, na jakiej platformie e-commerce będzie postawiony biznes, niezbędne jest wdrożenie odpowiednich działań marketingowych skupiających się na optymalizacji i pozycjonowaniu sklepu, aby zwiększyć jego widoczność w wynikach wyszukiwania.
Co to jest Magento?
Magento to uniwersalna platforma e-commerce, którą wykorzystuje się do tworzenia sklepów internetowych. Stosować ją można w przypadku zarówno małych, jak i dużych e-sklepów. System ten służy również do zarządzania treścią, przez co jest zaliczany do grupy CMS. Pozwala on łatwo i szybko tworzyć witryny www, personalizować ich design, dodawać produkty, a także prowadzić sprzedaż produktów. Na rynku Magento dostępne jest od 2007 roku, a w 2015 roku pojawiła się wersja Magento 2. Przede wszystkim zostały usprawnione i rozszerzone funkcjonalności systemu, co uczyniło go wydajniejszym i bardziej przejrzystym. Kluczowym dodatkiem okazała się nowa funkcjonalność do marketingu i SEO. Ponadto rozwinięto sposób wyszukiwania produktów i działania sklepów na urządzeniach mobilnych.
Jakie są dostępne wersje Magento?
Decydując się na postawienie sklepu na Magento, do wyboru są w zasadzie trzy podstawowe wersje. W zależności od indywidualnych potrzeb, a także możliwości, selekcja najodpowiedniejszej będzie kluczową kwestią. Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że są one wyposażone w różne funkcjonalności oraz ułatwienia dla sklepów online.
Magento Open Source
Magento Open Source to darmowe rozwiązanie, które ma otwarty kod źródłowy. Oznacza to, że można go dowolnie edytować, tak samo, jak na przykład w WooCommerce. Dzięki temu system jest kompatybilny z wieloma wtyczkami, rozszerzeniami od twórców społeczności Magento. Wersja ta kierowana jest do mniejszych biznesów. Nie posiada jednak hostingu w pakiecie, więc należy go zainstalować na wybranym hostingu.
Magento Commerce
Magento Commerce to płatna wersja platformy, którą należy zainstalować na zewnętrznym serwerze. Usługa ta ma domyślnie zainstalowane zaawansowane funkcjonalności przydatne w szczególności w dużych sklepach internetowych. Są to rozbudowane funkcje dla marketingu i całodobowe wsparcie supportu. Dzięki wdrożeniu zaawansowanych opcji można stale monitorować statystyki odnośnie sprzedaży, czy też zachowania klientów. Ważnym elementem tej wersji jest koszt, który oscyluje powyżej 20 tysięcy dolarów rocznie.
Magento Commerce Cloud
Magento Commerce Cloud to wersja w formie PaaS, czyli Platform as a Service i jest ona hostowana po stronie twórców. Wyróżnia się kilkoma istotnymi kwestiami. Przede wszystkim jest to usługa wstępnie skonfigurowana pod kątem SEO i infrastruktury. Ma już zintegrowany system zarządzania kodem źródłowym. Minus to z pewnością cena, która wynosi około 40 tysięcy dolarów rocznie.
Od czego zacząć pozycjonowanie sklepu Magento?
Dostosowanie sklepu internetowego do wymagań wyszukiwarek internetowych na platformie Magento nie jest trudnym zadaniem, jeśli posiada się odpowiednią wiedzę o SEO. W tym celu wykorzystuje się gotowe moduły do uzupełniania danymi, aby możliwe było zwiększenie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Wśród najważniejszych elementów wymienić można przygotowanie sitemap.xml, wdrożenie nagłówków i linków kanonicznych, implementację SSL oraz edycję znaczników meta. Co istotne, wszystkie te elementy można wdrożyć za pomocą zautomatyzowanych opcji, jakie oferuje Magento.
SEO i UX – pozycjonowanie Magento
Zanim zacznie się dostosowywać stronę pod SXO, należy przeprowadzić audyt SEO sklepu internetowego. Dzięki temu można przeanalizować bardzo dokładnie mocne i słabe aspekty strony internetowej i w razie konieczności wdrożyć zmiany. Na co zwrócić uwagę? Pierwszy aspekt to zmiana meta tagów dla stron, co pozwoli zwiększyć wartość serwisu z punktu widzenia nie tylko użytkowników, ale także robotów Google. W razie potrzeby należy wdrożyć przekierowania 301, aby wyeliminować w obrębie domeny nieistniejące już strony.
Content na stronie głównej powinien być dostosowany do wymogów SEO, czyli zawierać między innymi słowa kluczowe. Produkty w sklepie powinny mieć odpowiednie opisy, aby treści nie powtarzały się na stronie. Natomiast wdrożenie danych strukturalnych pomoże robotom Google lepiej zrozumieć zawartość witryny. Jeśli strona sklepu ładuje się zbyt wolno, niezbędne jest wyczyszczenie cache.
Optymalizacja SEO sklepu na Magento
Wprowadzanie zmian z poziomu CMS Magento to oczywiście nie wszystko. Chcąc samodzielnie pozycjonować stronę należy zadbać jeszcze o inne kwestie. W pierwszej kolejności sklep musi być zoptymalizowany pod kątem technicznego SEO. Następnie należy zadbać o optymalizację treści, a później o linkowanie zewnętrzne, które w znaczącym stopniu wpływa na pozycję e-sklepu w wyszukiwarce Google.
Optymalizacja techniczna powinna objąć:
- responsywność strony, aby możliwe było wyświetlanie jej na urządzeniach mobilnych,
- wdrożenie SSL, aby połączenie było zaszyfrowane, a dane, w szczególności podczas transakcji, dobrze chronione,
- skompresowanie kodu HTML oraz CSS, aby strona szybciej się ładowała,
- optymalizację linkowania wewnętrznego,
- poprawę meta tagów,
- zminimalizowanie rozmiarów grafik.
Warto jeszcze pamiętać o tym, aby wdrożyć działania odpowiadające za interaktywność sklepu. Należy więc zoptymalizować parametry Core Web Vitals.
Jeśli chodzi o optymalizację contentu, to te działania SEO powinny objąć:
- rozbudowę i optymalizację treści pod wybrane frazy kluczowe,
- poprawę struktury nagłówków, od H1 do H6,
- dodanie bullet points, tabel,
- recykling istniejącej treści,
- sprawdzenie, czy nie występuje duplikacja treści, a jeśli tak to wyeliminować to zjawisko.
Link building to działania, które w aspekcie optymalizacji sklepu na Magento, są wręcz niezbędne. Dzięki temu poprawia się wartość strony www z punktu widzenia crawlerów i pozwoli to przyciągnąć nowych, potencjalnych klientów. Linki zdobywać można na wiele różnych sposobów – od wpisów gościnnych, po artykuły sponsorowane, czy komentarze na forach internetowych. Dobrym rozwiązaniem jest także relinkowanie, czyli sprawdzenie profilu linków konkurencji za pomocą np. Majestic, a następnie zdobycie tych samych lub podobnych linków do swojego sklepu.
Dlaczego warto pozycjonować sklep internetowy na platformie Magento?
Pozycjonowanie sklepu na Magento to przede wszystkim ogromna szansa na zwiększenie ruchu na stronie z organicznych wyników wyszukiwania. Odpowiednio zaplanowana strategia SEO pozwala pozyskać dodatkowych klientów i tym samym zwiększyć współczynnik konwersji. Ponadto SEO ma ogromny wpływ na budowanie świadomości i wizerunku marki, a także zbudowanie więzi z klientami.
Pozycjonowanie SEO sklepu Magento – podsumowanie
Pozycjonowanie i optymalizacja dla wyszukiwarek jest procesem czasochłonnym i bez dobrze zaprojektowanej strategii SEO nie będzie on efektywny. Dlatego też bardzo ważne jest to, aby zadbać o wszystkie te aspekty, które zostały wcześniej wymienione i regularnie prowadzić prace nad stroną. Wdrażanie nowych funkcjonalności dla użytkowników, przyspieszanie ładowania witryny, nasycenie frazami kluczowymi i pozyskiwanie linków przychodzących z wartościowych źródeł to najważniejsze kroki do tego, aby wspiąć się na szczyt wyników wyszukiwania w Google. Bez wiedzy z zakresu SEO będzie to trudne do realizacji i wtedy zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie podjęcie współpracy z agencją SEO.
Ważne rzeczy, o których warto pamiętać:
- Magento jest ciężkim skryptem i może wymagać nie jednego a 2 lub więcej serwerów w odpowiedniej konfiguracji
- Do magento warto dobrać odpowiedni moduł blogowy https://blog.demo.magefan.top/blog
- W przypadku problemów z wydajnością i konfiguracją warto zapytać ekspertów np. centuria.pl