Wyświetlanie się reklam w Google Ads zależy od wielu różnych czynników. Istotny jest budżet, dobór fraz kluczowych, konkurencja, a także wyniki jakości reklam. Kampanie w Google Ads nadal stanowią jedną z najważniejszych gałęzi reklam. Mimo iż co jakiś czas pojawiają się ich nowe rodzaje, to te typu Search nadal są najistotniejsze dla wielu osób prowadzących swoje biznesy w sieci oraz dla marketingowców. Dlatego też niezwykle ważne jest to, żeby reklamy były jak najwyższej jakości. To czy dany link sponsorowany zostanie kliknięty w wynikach wyszukiwania zależy od tego, czy uda się go wyróżnić na tle konkurencji. Czym więc jest Quality Score i jak poprawić jakośc reklamy w Google Ads?

Czym jest Quality Score w Google Ads?

Quality Score, to inaczej mówiąc, wynik jakości reklamy Google Ads. Dzięki niej można porównać jakość wszystkich zaplanowanych kampanii reklamowych na tle konkurencji i znaleźć tą, która wymaga poprawy. Oceny przedstawiane są w skali od 1 do 10, a podejrzeć je można na poziomie słowa kluczowego. Wydaje się to dziwnym sposobem, ponieważ skoro mówi się o reklamach, to właśnie one powinny być oceniane, a nie frazy kluczowe. Ma to jednak swój sens, gdy spojrzy się na nie z punktu widzenia użytkownika. To internauta wpisuje hasło w wyszukiwarkę i on ogląda wyświetlane reklamy. Jeśli nie ukazuje ona tego, czego szukał użytkownik, to znaczy, że słowo kluczowe zostało źle dobrane. Co istotne, wynik jakości Google Ads nie wpływa na stawki licytacji i pozycje w aukcjach. Dotyczy on tylko i wyłącznie wrażeń użytkowników w kontakcie z daną reklamą po wyszukaniu określonych fraz.

Co wpływa na wynik jakości reklamy Google Ads? 

 Pierwszym czynnikiem wpływającym na wyższy wynik jakości reklamy jest CTR, czyli współczynnik klikalności. Określa on stosunek liczby kliknięć do liczby wszystkich jej wyświetleń. Parametr ten służy do określania skuteczności reklamy i doboru słów kluczowych. Wydaje się to logiczne, ponieważ w przypadku, gdy frazy są dobrze dobrane, a sama reklama jest atrakcyjna dla odbiorcy, to jest znacznie większe prawdopodobieństwo, że on w nią kliknie. W skrócie im CTR jest wyższy, tym kampania reklamowa jest skuteczniejsza. Czy w takim razie można poprawić ten parametr? A jeśli tak, to jak?

W pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy słowa kluczowe w danej grupie reklam odpowiadają ich treści. Jeśli np. dotyczą odzieży na lato, a nagłówki zachęcają do zakupu obuwia letniego, to jest to źle skonfigurowana reklama. Tworząc elastyczną kampanię w wyszukiwarce jest dostępny podgląd oceny jakości reklamy, które powinna wynosić minimum średnia. W kampaniach warto stosować także CTA, które mają znacząco wpływ na CTR, jeśli zachęcają do klikania. Aby podnieść parametr CTR, należy wyróżnić się na tle konkurencji. Reklama powinna być zachęcająca i atrakcyjna wizualnie. 

Trafność reklamy to kolejny czynnik, ale jest on powiązany ze współczynnikiem klikalności. Trafność odnosi się do stopnia dopasowania treści reklamy do zapytania wpisanego przez użytkownika. Jak poprawić wynik jakości reklamy Google Ads przy pomocy zmiany tego parametru? Podstawą jest wybór odpowiednich słów kluczowych, aby były one powiązane tematycznie i pod względem treści z kampanią Ads. Im precyzyjniejsze słowa, tym lepiej, ale wiąże się to z koniecznością stworzenia kilku kreacji reklamy. W następnym kroku należy je testować pod względem skuteczności. Takie działania pomagają sprawdzić, które Adsy bardziej przyciągają odbiorców, którzy mogą zostać potencjalnymi klientami. 

Kolejnym czynnikiem wpływającym na wysoki wynik jakości reklamy jest jakość strony docelowej. Określa on stopień prawdopodobieństwa, w jakim jest ona dostosowana do docelowego użytkownika. Treść strony powinna przekazywać informacje i być powiązana tematycznie z tym, co przedstawia reklama i czego szukał potencjalny klient. W tym przypadku brana pod uwagę jest jeszcze łatwość poruszania się po stronie internetowej. W jaki sposób można poprawić ten wskaźnik? Należy dopasować treści reklam do strony, sprawdzić, czy strona w ogóle odpowiada standardom UX, a także dostosować jej wyświetlanie się do urządzeń mobilnych i tabletów. Istotne jest również to, aby ładowała się ona możliwie jak najszybciej.

PageSpeed Insights – co to jest?

Google PageSpeed Insights jest darmowym narzędziem, które pozwala mierzyć wydajność oraz prędkość strony internetowej, a jak wiadomo, jest to parametr wpływający na jakość reklamy w wyszukiwarce Google. Dostarcza ono cennych informacji i sugestii związanych z optymalizacją witryny na urządzeniach mobilnych oraz desktopie. W celu skorzystania z narzędzia należy przejść na stronę https://pagespeed.web.dev/ i w okienko na górze ekranu wpisać adres witryny, którą chce się przetestować. Oprogramowanie przeanalizuje zawartość strony i pokaże wynik w skali stustopniowej. Im wynik będzie wyższy, tym lepsza będzie wydajność i szybkość ładowania strony internetowej. Jeśli jednak wynik będzie słaby, to na dole znajdą się sugestie, co należałoby poprawić.

Jak sprawdzić wynik jakości Google Ads?

Jak to zostało już wspomniane na samym początku tego artykułu, ranking reklamy zależy od słów kluczowych i znaleźć go można w podglądzie fraz. Aby to zrobić, trzeba przejść do wybranej kampanii Google Ads, a następnie wybrać zakładkę Słowa kluczowe i kliknąć Wyszukiwane słowa kluczowe. Przy pierwszym podglądzie jakości reklamy, należy dodać nową kolumnę do podglądu. Robi się to za pomocą wyboru opcji Kolumny, a następnie wskazuje opcję Modyfikuj. Tam znajduje się segment Wynik jakości. Po jego rozwinięciu wybiera się interesujący zakres danych, zapisuje zmiany i wraca do fraz kluczowych. 

quality score - wynik jakości w kampaniach Google Ads

Dlaczego należy regularnie sprawdzać quality score kampanii reklamowej?

Regularna weryfikacja quality score jest szczególnie istotna w przypadku, gdy reklamy mają wysoki wskaźnik wyświetleń. Wtedy reklamy są nieustannie wyświetlane na szeroką skalę, dlatego też niezwykle ważne jest utrzymywanie ich jak najwyższej jakości dla wyszukiwanych haseł. Regularne sprawdzanie, czy kampania ma wysoki quality score pozwala zidentyfikować ewentualne problemy i wdrożyć niezbędne poprawki. Dzięki temu można ją zoptymalizować dla danych fraz kluczowych i zwiększyć jej skuteczność. Oznacza to, że monitorowanie jakości reklam powinno stać się dla osób korzystających z Google Ads wręcz rutynowym działaniem.

Niski wynik jakości reklam – czy jest czym się przejmować?

Trudno jednoznacznie udzielić odpowiedzi na to pytanie. Wyższy wskaźnik jakości reklam oznacza większe szanse na to, że reklama przyciągnie potencjalnych klientów, a to z kolei jest kluczowe dla osiągania założonych celów biznesowych. Nie można przy tym bagatelizować takich aspektów jak budżet reklamowy, czy też konkurencja i jej działania. Ponadto nie można popadać w skrajność i panikować, gdy wynik jakości reklamy w panelu Google Ads będzie niski. Istotniejsze jest regularne monitorowanie, analizowanie i wdrażanie ewentualnych poprawek w celu uzyskania jak najlepszego wyniku w AdWords. Podobnie jak inne działania marketingowe jest to proces wymagający prowadzenia testów, optymalizacji i dopracowywania strategii.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *