Share button użyte we właściwym miejscu oraz odpowiednim kontekście jest skutecznym sposobem na zwiększenie ruchu na stronie. Pojawia się tylko kwestia, jakich przycisków użyć, aby były one efektywne? W jakim miejscu powinny się znaleźć, aby przykuć uwagę odwiedzających? Jakie wtyczki WordPress do tego wykorzystać?

Share buttons – co to jest?

Share buttons są niewielkimi ikonkami odsyłającymi do Facebooka, Instagrama, LinkedIna, które zamieszcza się na stronach internetowych i blogach. Dzięki nim użytkownicy w prosty i szybki sposób mogą polecić daną stronę w serwisach społecznościowych lub prywatnie kopiując link albo wybierając dany komunikator z listy. Wystarczy, że przeskanują oni treść wzrokiem, odnajdą interesującą ikonę i udostępnią wpis wśród swoich znajomych. Share buttons są prostym sposobem na promowanie strony i zwiększanie jej widoczności, a także budowanie świadomości marki wśród odbiorców. 

Jakie korzyści może dawać wdrożenie takich przycisków udostępniania na swojej stronie? Przede wszystkim trzeba pamiętać, że liczba polubień i udostępnień to nadal bardzo istotna waluta w social mediach. Jest to wskaźnik tego, w jakim stopniu udało się zaangażować odbiorców. Z kolei zaangażowanie internautów jest jednym z najważniejszych celów prowadzenia działań marketingowych, a także miernik popularności marki i contentu

Jakie korzyści dają share buttons?

Przede wszystkim share buttons pozwala poszerzyć grono swoich odbiorców. Trzeba bowiem zdać sobie sprawę z tego, że udostępnianie treści przez inne osoby wywołuje reakcję łańcuchową. To z kolei przekłada się na zwiększenie ruchu na danej stronie internetowej. Poza tym szerowanie przekłada się na pozyskiwanie dodatkowych linków zewnętrznych, a im więcej ich będzie wysokiej jakości, tym lepiej będzie pozycjonować się serwis. Istotnym atutem share buttons jest zyskiwanie cennych rekomendacji dla marki lub produktów. Wdrożenie tego typu przycisków jest również cennym źródłem danych analitycznych, między innymi liczba polubień czy udostępnień pokazuje, jak atrakcyjna dla odbiorców jest tworzona treść. 

Nie ma wątpliwości co do tego, że przyciski udostępniania zwiększają ruch na stronie lub blogu. Na dodatek można zyskać lojalnych klientów, a udostępnienia, które generują są z reguły potwierdzeniem tego, że wrócą oni po raz kolejny na stronę. Wśród innych pozytywnych aspektów wprowadzenia takiego ulepszenia wymienić można jeszcze poprawienie UX swojej strony, czy możliwość personalizowania doświadczenia swoich odbiorców. 

Gdzie umieszczać przyciski udostępnień?

Jeśli chodzi o miejsce, w którym powinny znaleźć się przyciski, to trzeba w pierwszej kolejności wcielić się w rolę użytkownika internetu. Przyciski muszą znajdować się w miejscach, gdzie będzie można łatwo je zauważyć. Powinny one także przykuwać wzrok.  Najczęściej umieszcza się je pod nagłówkiem lub po nagłówku. Jest to popularne rozwiązanie, które pozwala szybko przykuć uwagę odbiorcy i w sumie dosyć domyślna opcja, ale odradza się używać ich w długich tekstach, ponieważ użytkownikom po przeczytaniu dłuższej treści raczej nie będzie chciało się przewijać strony z powrotem na górę. Tutaj można jednak zastosować rozwiązanie w postaci przycisku, którego kliknięcie spowoduje, że strona automatycznie przescrolluje się na sam początek. 

Ciekawą opcją jest umieszczanie share buttons po lewej lub prawej stronie posta, ponieważ czytelnik będzie widział ikonki przez cały czas czytania treści. Ponadto w każdym momencie będzie mógł on zdecydować o tym, w którym momencie będzie chciał skorzystać z przycisku udostępniania. Częstą praktyką jest umieszczanie share buttons pod postem, aczkolwiek nie należy ona do najefektywniejszych. 

Eyetracking pomocne w ustawianiu share buttons

Eyetracking to nowoczesna forma śledzenia najmniejszych ruchów gałek ocznych w trakcie przeglądania witryny internetowej. Dzięki wykorzystaniu tej technologii można dowiedzieć się, które miejsca na stronie w pierwszej kolejności przykuwają uwagę. Korzystając z wyników badań można wywnioskować, gdzie najlepiej będzie usytuować przyciski udostępniania. Działania prowadzone zgodnie z zachowaniami użytkowników zwiększają szanse na udostępnienie treści i poprawiają User Experience. 

Nadmiar share buttons – zagrożenia

Co warte podkreślenia, nadmiar share buttons na stronie może wpływać na nią niekorzystnie. Można tutaj wymienić między innymi długi czas ładowania się strony, który ma powiązanie z UX. Dopasowanie strony do potrzeb użytkowników decyduje o tym, jakie będą oni mieli skojarzenia z nią i odczucia, a o tym, czy przedstawione treści są dla nich interesujące, mogą przekonać się już w pierwszych sekundach pobytu na blogu. Nadmiar bodźców i długi czas oczekiwania na wczytanie się serwisu może wpływać na odbiorców zniechęcająco. 

Ponadto nadmiar opcji rozprasza uwagę i decyzyjność użytkowników, którzy nie lubią wybierać spośród wielu rozwiązań. Dlatego też, żeby zapobiec konsternacji czytelnika, warto zadbać o to, aby nie mnożyć share buttons w nieskończoność. Nie da się ukryć jednak, że duża liczba udostępnień zwiększa prestiż bloga, ale ten proces działa w obie strony. Cyfra zero przy ikonce udostępnień może działać negatywnie na osobę odwiedzającą stronę i zniechęcić ją do zapoznania się z contentem. Warto w takim przypadku pomyśleć, które share buttons mogą wygenerować największą liczbę udostępnień. 

Jakie są najlepsze wtyczki WordPress do share buttons?

Share buttons najczęściej wykorzystywane jest w WordPress, co jednak wiąże się z dużą popularnością tego CMS-u. Dostępne są w tym przypadku rozwiązania w postaci wtyczek, które znacznie ułatwiają zaimplementowanie opcji przycisku udostępnień. Jakie można wyróżnić? Otóż do jednych z najlepszych zalicza się:

  • ShareThis – narzędzie pozwalające dodawać przyciski udostępnień na strony oparte na WordPress i Shopify, można wybrać zarówno nowoczesny design dla klasycznych, jak i bocznych buttonów,
  • AddThis – narzędzie współpracuje z Tumblr, Shopify, WordPress oraz Blogger i wyróżnia się bardzo dobrze zaprojektowanym floating barem, oraz intuicyjną obsługą,
  • AddToAny – narzędzie pozwala umieszczać na stronie share buttons współpracujące z WordPressem, Drupalem, czy Joomlą, a umiejscowienie przycisków można wybrać spośród wielu dostępnych lokalizacji,
  • ElfSight Social Media Share Buttons – jest to wtyczka typu premium pozwalająca uzyskać responsywne share buttons o szerokich możliwościach personalizacji,
  • Sumo Share – jest to bardzo popularna wtyczka, która zyskała uznanie ze względu na intuicyjny interfejs oraz możliwość umiejscowienia przycisków udostępniania w wielu różnych lokalizacjach,
  • Shareaholic – pozwala zamieszczać na stronie poziome i boczne przyciski,
  • Social Warfare – świetne narzędzie wspierające wiele różnych social mediów, dostępne w wersji podstawowej i premium,
  • Easy Social Share Buttons – darmowa wtyczka umożliwiająca dodanie share button i liczniki followersów, dostępna jest także opcja live chat, 
  • Grow Social – wtyczka wcześniej miała nazwę Social Plug oferuje wiele różnych opcji, w tym pływające przyciski na całej stronie i działa to nawet na urządzeniach mobilnych.

Poza przedstawionymi wyżej wtyczkami do WordPress najpopularniejsze social media pozwalają pobrać sharing buttons z ich oficjalnych stron. 

share buttons ze strony https://sharethis.com/
Screen z serwisu https://sharethis.com/

Share buttons – podsumowanie

Przyciski udostępnień oferują bardzo łatwy i przystępny sposób promowania swojej strony, czy wpisów blogowych i produktów. Wstawienie ich nie wymaga specjalistycznej wiedzy, ponieważ wystarczy skorzystać z dostępnych w sieci wtyczek. Dzięki ich zaimplementowaniu witryna będzie lepiej się prezentować, stanie się bardziej widoczna w sieci, a administrator otrzyma niezwykle cenne informacje pozwalające monitorować odbiór konkretnych wpisów przez czytelników.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *