Zastanawiasz się, jakie zmiany przeszła strona Twojej konkurencji w ciągu kilku ostatnich lat? A może chcesz porównać swoją starą witrynę z nową?

Strony internetowe ciągle się zmieniają zarówno jeśli chodzi o ich wewnętrzną strukturę, systemy, kod źródłowy, jak i wygląd. Aby zachować historię tych zmian, stworzono specjalne narzędzie do budowania cyfrowej biblioteki historii Internetu.

Czym jest i jak działa Wayback Machine?

Wayback Machine to usługa stworzona przez instytucję Internet Archive w 2001 roku. Od ponad 20 lat archiwizuje niemal całą sieć i zapewnia dostęp do historii stron internetowych w formie online.

Każdego dnia korzystają z niej setki tysięcy osób, wybierając spośród ponad 1,5 miliarda różnych stron internetowych zebranych przy pomocy specjalnych technologii i ze wsparciem licznych partnerów. Do dziś jednak nie wiadomo, na jakich algorytmach mówiących o tym, jaką stronę i kiedy przechwycić opiera się cały system.

Jeśli chcesz skorzystać z Wayback Machine wejdź na stronę https://web.archive.org/web/.

Wayback Machine

Następnie we wskazanym miejscu wpisz adres strony internetowej, której historię chcesz poznać i zatwierdź przyciskiem.

Dla przykładu sprawdzimy, jaka jest historia naszej strony:

Wayback Machine

Nad osią czasu znajdują się dwie daty — pierwsza z nich po kliknięciu przeniesie Cię do wersji strony, która została po raz pierwszy zarchiwizowana, a druga pokazuje najnowszą wersję. Oprócz tego możesz korzystać z kalendarza w dolnej części strony, aby wyszukiwać wszystkie pozostałe zapisy.

Czy Wayback Machine ma jakieś ograniczenia?

Wayback Machine nie uwzględnia wszystkiego, co znajduję się na stronach internetowych — zarówno jeśli chodzi o obrazy, teksty, CSS, jak i całe podstrony. Najczęściej wyjątkiem są treści chronione hasłem, znajdujące się w niedostępnych bazach danych, a także witryny prywatne.

W jaki sposób możesz wykorzystać wehikuł czasu w Twoim biznesie?

Główne zastosowanie Wayback Machine to możliwość przeglądania historii zmian stron internetowych. To jednak nie wszystko! Na nieco bardziej zaawansowanym poziomie narzędzie można wykorzystać również do innych celów i wielu obszarów biznesowych, takich jak np. SEO lub odzyskiwanie utraconych danych.

Przeczytaj:  6 zasad, o których musisz pamiętać przy przenoszeniu stron www

Analiza widoczności

Nawet najdrobniejsze szczegóły mają znaczenie w odbiorze witryny. Dzięki Wayback Machine możesz sprawdzić, jak zmieniała się widoczność Twojej strony po wprowadzonych zmianach i aktualizacjach.

Zauważyłeś chwilowy spadek w wyszukiwarce Google? Spróbuj przeanalizować, co mogło to spowodować. Może zmiana wyglądu strony? Usunięcie ważnej funkcjonalności? Chwilowa awaria serwera? Sprawdź, gdzie leży problem i wykorzystaj Wayback Machine, aby stworzyć strategię działania.

Analiza działań SEO

Odpowiednia optymalizacja i pozycjonowanie strony www to fundament, na którym opiera się widoczność współczesnych stron www. W takim razie nic w tym dziwnego, że analiza wcześniejszych działań SEO i optymalizacyjnych może dostarczyć ciekawych i często bardzo cennych wniosków!

Pomimo że lata temu nie przywiązywano aż tak dużej uwagi do planowania strategii reklamowej, to witryny samoistnie zajmowały się swoją promocją. Jeśli zdecydujesz się na dokładną analizę, możesz dowiedzieć się np. tego, jak zmiany w treściach strony lub konkretne frazy kluczowe wpływały na liczbę odwiedzin i widoczność w wyszukiwarce.

Odzyskiwanie utraconej zawartości

Na Twojej witrynie przypadkiem usunięto jakiś artykuł, zdjęcia lub całą podstronę przy zmianie na nowszą wersję i nie jesteś w stanie tego przywrócić? Dzięki Wayback Machine w kilku prostych krokach odzyskasz utraconą zawartość, a nawet linki z przekierowaniami. Dotyczy to także treści znajdujących się na stronach, które już nie istnieją.  Wystarczy, że na osi czasu wybierzesz wcześniejszą datę i otworzysz wybraną wersję strony.

Oprócz przywracania utraconych treści Wayback Machine możesz wykorzystać jako źródło inspiracji, przeglądając wcześniej publikowane teksty. Dzięki temu osoba odpowiedzialna za content zyska wiedzę o tym, jak tworzyć jeszcze lepsze i dostosowane do odbiorców (a także algorytmów Google) treści. Porównując współczesne wersje z dawnymi, możemy zobaczyć, jak zmienił się sposób komunikacji marki, język, a nawet cechy, które decydują o jej wyjątkowości.

Śledzenie ewolucji marki

Ciekawi Cię, jak wyglądała strona Twojej konkurencji? Przeszukaj obszerną bazę danych Wayback Machine i zobacz, co się zmieniło od samego początku powstania witryny, aż do teraz! To doskonała okazja do porównania jak na przestrzeni lat zmieniały się różne funkcjonalności np. zmiany w UX i UI strony, kopie wersji strony, a nawet meta opisy.

Przeczytaj:  Google Lighthouse – jak zrobić audyt SEO z jego pomocą?

Problematyczne sytuacje z plikiem robots.txt

Wayback Machine archiwizuje i indeksuje niemal wszystko, co znajduje się na zapisywanej stronie internetowej. Wlicza się w to pliki robots.txt, które są odpowiedzialne za wspomaganie robotów Google podczas dodawania strony do bazy danych wyszukiwarki.

W jaki sposób możesz to wykorzystać? Wyobraź sobie, że na skutek przypadkowych problemów niektóre zasoby witryny wypadły z indeksu i nie wiesz, co mogło być tego przyczyną. W takiej sytuacji powrócenie do starszej wersji pliku robots.txt i odnalezienie brakujących elementów będzie dla Ciebie najszybszym wyjściem.

Jeśli chcesz sprawdzić historię zmian, pamiętaj o tym, aby w wyszukiwaniu dodać do linku odpowiednie rozszerzenie – /robots.txt.

Poprawna implementacja kodu Google Analytics

Zadaniem Wayback Machine jest także archiwizowanie kodu źródłowego strony. Dzięki temu w dowolnej chwili możesz sprawdzić, co zawierał stary kod, a nawet go pobrać. Wystarczy, że wejdziesz w interesującą Cię wersję strony w danym przedziale czasowym, a następnie klikniesz prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu na przeglądanej stronie. Wyświetli się lista opcji, z której należy wybrać ”Wyświetl źródło strony”.

Jeśli zbierasz dane poprzez usługę Google Analytics, korzystasz z kodu śledzenia, który umieszcza się w wybranej witrynie. Za sprawą Wayback Machine możesz analizować i śledzić zmiany, które dotyczą właśnie umieszczania kodu na stronie. To niezwykle przydatne szczególnie wtedy, gdy zauważysz jakieś odmienne wyniki w Google Analytics.

Podsumowanie

Już wiesz, że dzięki Wayback Machine dowiesz się wielu ciekawych rzeczy zarówno o witrynie swojej, jak i konkurencji. Internetowy wehikuł czasu to świetne narzędzie również do poznawania świata oraz trendów, które rządziły przez lata. Co ciekawe, niektóre rzeczy pozostają takie same — np. uwielbienie internautów do kotów.

Masz już plan na to, jak zastosujesz Wayback Machine w swoim biznesie? Przekonaj się, jakie to proste!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *